Bra testsekvenser?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Bra testsekvenser?

Inläggav Xiro » 2014-02-28 14:00

Martin skrev:Ta en låt som the knife - silent shout. Den har ett bastrumljud som stegar sig genom frekvenserna snabbt till ett sammanhängande basljud. I bra slutna baslådor hörs det hur tydligt som helst. I basreflexlådor även om de är avstämda med största omsorg så blandar de ihop frekvenserna till ett linjärt svep istället.

Ett intressant exempel på testsekvens med tillhörande förklaring - vore skoj att ta del av fler sådana, dela gärna med er här!

Ett exempel på testlåt jag kör med är Rihannas Don't stop the music, Jody den Broeder remix. Basgången är knepig[s]t rapp[/s] på något sätt, låter rätt olika på olika system. Ibland är det som om systemet tappar andan. Absolut en låt jag måste lyssna in med lurar först för att förstå hur det "ska" låta.

Ps. Hoppas Martin tycker det är ok att jag citerar honom så.[s][/s]

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Bra testsekvenser?

Inläggav genstruktur » 2014-02-28 14:53

Xiro skrev:
Martin skrev:Ta en låt som the knife - silent shout. Den har ett bastrumljud som stegar sig genom frekvenserna snabbt till ett sammanhängande basljud. I bra slutna baslådor hörs det hur tydligt som helst. I basreflexlådor även om de är avstämda med största omsorg så blandar de ihop frekvenserna till ett linjärt svep istället.

Ett intressant exempel på testsekvens med tillhörande förklaring - vore skoj att ta del av fler sådana, dela gärna med er här!

Ett exempel på testlåt jag kör med är Rihannas Don't stop the music, Jody den Broeder remix. Basgången är knepig[s]t rapp[/s] på något sätt, låter rätt olika på olika system. Ibland är det som om systemet tappar andan. Absolut en låt jag måste lyssna in med lurar först för att förstå hur det "ska" låta.

Aha, får kolla hur det låter på Silent shout hemma hos mig då kanske. Och "kontrollhöra" genom lurar kanske?

Har dock inte låten på cd tyvärr, får väl ladda ner den då kanske.

Eller har ni något annats tips på liknande ljud med samma effekt, som jag har på skiva dårå :lol: ?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2014-02-28 15:05

Intressant ämne, ser fram emot många förslag!

Jag har just införskaffat nya hörlurar och därför sprungit runt som en iller i olika affärer och provlyssnat. Har utan vidare eftertanke fastnat för följande tre låtar:

AC/DC - Highway to Hell (Live): jag har varit på på jakt efter hörlurar med silkeslen återgivning. Den här låten har varit snudd på olidlig i många lurar, men gått att skruva upp rejält i lurar med ljudkaraktären jag söker.

Vangelis - Conquest of Paradise: jag vill att det ska mullra till ordentligt i basen när musikskaparen tänkt det, även om det kan bli på bekostnad av precision i ljudbilden. De första takterna av denna låt skiljde agnarna från vetet.

EST - The Wraith: Väldigt komplex och snårig ljudbild. Mycket som händer. Med hörlurar som jag gillade ville jag stampa takten. Med andra blev jag bara trött i huvudet.

Har aktat mig för att skriva att någon låt visar om något är bra eller dåligt, för det tycks ju vara individuellt. Själv sökte jag inte hörlurar med en rak frekvensgång, då jag kan uppleva dem som tråkiga och jobbiga. Jag vill ha roligt ljud och hög stampa-takten-faktor och då var låtarna ovan bra för mig. :)

PS: Vad blev det för lurar, kanske någon undrar? I brist på bra argument att spendera över 3000 kr på ett par underbara B&W P7 blev det ett par för priset otroligt trevliga Philips Citiscape Frames

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-28 21:26

Fler exempel. Snart kanske det är något jag har på skiva :-D.

Något med Trente Möller kanske?

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-28 21:47

genstruktur skrev:Fler exempel. Snart kanske det är något jag har på skiva :-D.

Still on fire.. Ingen anledning, bara mycket trevlig hurtighet i baskaggen. ;)
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-02-28 22:07

Jag brukar testa förändringar i anläggningen med Mike Oldfields" Russian" som sedan övergår "Finale". Från den nyare versionen av Tubular Bells, från 2003.
Funkar bäst på hög volym.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-28 22:08

robotno skrev:

Är' e Trente? Känner inte igen spåret?

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-28 22:32

"mässjazz" då, det verkar ju populärt hos högtalartillverkarna iaf.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-28 22:34

Mäss=messy =komplicerad? Kanske så de tänker?

Känns logiskt, not!

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-01 00:26

genstruktur skrev:
robotno skrev:

Från albumet "Lost". Mycket bra spår.
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-01 01:07

Lyssna på Kate Perry "Roar". Vad ska man säga om basen på den? Det är ju bara en ton som varierar i frekvens. Spännande tycker jag men det säger ju inte så mycket om transienter å så...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-03-01 09:56

Det här var ju en kul tråd. Ett litet bidrag är Simon&Garfunkel "Cecilia".
Spelar du högt, och kan anläggningen återge rytmen i basen så blir det ett härligt stomp, grym samspelning på musikerna i denna och det är omöjligt att sitt still. Är det inte systemet kapabelt är det bara en skön låt, ingen större märkvärdig upplevelse.
Bruce Springsteen "Svallowed up" är en likadan låt. Från albumet Wrecking Ball som jag har enbart från Spottan tyvärr, vinylen ska vara så himla mycket bättre mastrad men jag har ingen skivspelare.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-03-01 16:36

robotno skrev:
genstruktur skrev:
robotno skrev:

Från albumet "Lost". Mycket bra spår.

Okej. Har varit lite tveksam till Trente efter första skivan men skall ge det en chans. Tack.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-03-02 19:50

Bill50x skrev:Lyssna på Kate Perry "Roar". Vad ska man säga om basen på den? Det är ju bara en ton som varierar i frekvens. Spännande tycker jag men det säger ju inte så mycket om transienter å så...

/ B

En ton som varierar i frekvens är väl per definition olika toner?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2014-03-03 04:15

Xiro skrev:

Förstår inte vad i den låten som åsyftas..?

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-03-03 08:28

Martin_Dewens skrev:Jag brukar testa förändringar i anläggningen med Mike Oldfields" Russian" som sedan övergår "Finale". Från den nyare versionen av Tubular Bells, från 2003.

Kommer aldrig att glömma din test hos Nattis :D
snudd på att dörren till gästtoan skakade loss.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-04 13:43

Frutti skrev:
Xiro skrev:

Förstår inte vad i den låten som åsyftas..?

Vilken av låtarna är det du undrar över?

Mitt exempel med Rihanna-låten var inte så bra när jag tänker efter, eftersom jag har svårt att beskriva hur jag upplever den basgången. Har fått intrycket att det låter väldigt olika på olika anläggningar. Ibland känns basgången tydlig, som referensen via lurarna, ibland blurrar den ihop sig och känns oartikulerad.

Martins exempel har jag lyssnat på och är inte riktigt med på vad han menar - hade varit fint om han kunde ge en mer detaljerad beskrivning, jag är nyfiken. Låten har två olika basljud, ett mer trumliknande, och en som jag snarare skulle kalla basgång. Basgången är det ljud som inleder låten, och det ljudet har något slags vibrato som kanske är det Martin avser? Längre in i låten, med start vid typ 54 sek, kommer snabba korta kaskader av pukor. Varje sådan kaskad vandrar i ton, några slag med högre ton, sista slagen med lägre ton. Kanske är det dessa kaskader som Martin egentligen avser?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-03-04 17:54

30Hzbone skrev:
Martin_Dewens skrev:Jag brukar testa förändringar i anläggningen med Mike Oldfields" Russian" som sedan övergår "Finale". Från den nyare versionen av Tubular Bells, från 2003.

Kommer aldrig att glömma din test hos Nattis :D
snudd på att dörren till gästtoan skakade loss.

Jag blev lite kallsvettig själv några dagar senare. Tänkt om jag sprängt Nattlordens Inosar 8O . Fast Nattis hade bra koll på läget :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2014-03-05 11:47

Xiro skrev:Martins exempel har jag lyssnat på och är inte riktigt med på vad han menar - hade varit fint om han kunde ge en mer detaljerad beskrivning, jag är nyfiken. Låten har två olika basljud, ett mer trumliknande, och en som jag snarare skulle kalla basgång. Basgången är det ljud som inleder låten, och det ljudet har något slags vibrato som kanske är det Martin avser? Längre in i låten, med start vid typ 54 sek, kommer snabba korta kaskader av pukor. Varje sådan kaskad vandrar i ton, några slag med högre ton, sista slagen med lägre ton. Kanske är det dessa kaskader som Martin egentligen avser?

Det var den låten jag tänkte på. Är också nyfiken på vad Martin menar!

edit: jag tror det är den basgången som finns med från inledningen av låten som åsyftas.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-03-05 20:00

De exempel ni nämnt är ju tämligen tama ;-)

Kanonena i Tchaikovsky 1812 brukar få de flesta system att tappa andan. Några andra plattor med oländigt svårbemästrad bas är t.ex. introt, Rimshot på Erykah Badu, Badusim (anslag och tonavslut bör vara tydliga trots fullt blås :-)

En annan platta med grym bas är Alpha Blondy, Live au Zenith. Försiktiga med första låten. Medelnivån på plattan är låg, men det kan man inte säga om maxnivån :-)

Återgå till Generellt om hifi