b&w vs audiovector vs dynaudio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

b&w vs audiovector vs dynaudio

Inläggav hm2 » 2014-02-28 15:49

dessa fabrikat brukar ju vara populära. vilka låter bäst i övre budgetklassen av dessa?
vad har ni för erfarenheter? budgetklassen = under 10k för stativare och dubbla för golvare.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-28 15:59

Jag har ägt Dynaudio och av någon anledning så tyckte jag att dom var tröttande i längden. Det var ett par Contour stativare. Jag ägde ett par B&W 805 under ett par år och sålde dessa till en bekant som gav mig ett bud jag inte kunde motstå. Nu ångrar jag mig för det är nog den bästa stativare jag haft.

Audiovector har jag bara hört i butik så där vill jag inte uttala mig egentligen. Jag har inte blivit imponerad i alla fall. Jag skulle gärna köpa B&W igen om jag behövde nya högtalare fast i klassen B&W805 kan jag nog bara drömma om :cry:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-28 20:43

Jag ägde ett par Audiovector S3 Avantgarde. Jag var grymt imponerad. Ett tag. Sen tog lyssningströttheten över. Det som från början upplevdes som storslaget och imponerande blev efterhand tröttande och "brilligt". Då körde jag ändå med ett par rörmonoblock. Med Naimelektronik var det etter värre.

De något billigare alternativen (Standard, Super och Signature) har en vanlig silk dome i stället för Avantgardens AMT-diskant. Den senare är mer högupplöst och plockar fram fler detaljer och det var det som avgjorde valet. Jag gillade ju det jag hörde. Tror dock att budgetmodellerna hade varit enklare att leva med över tid.

Gemensamt för alla Audiovectormodeller är att de återger musiken rappt och med bra timing. De är dock inga djupbasgrävare och jag har en känsla av att angivna specar inte riktigt stämmer överens med verkligheten, åtminstone inte i ett vardagsrum av svenskt standardsnitt.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-28 22:24

bra info.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-28 22:37

Dynaudio har jag gillat de gånger jag hört. B&w har jag inte varit så imponerad av, audiovector har jag bara hört en gång såhar iinte mycket att säga där. Men jag har lyssnat för lite på alla tre för att ge ett ordentligt omdöme känner jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-28 22:41

Stora B&W, annars Dynaudio. Dynaudio är överljust, överdetaljerat och anorektiskt alltför ofta.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-28 22:43

Nattlorden skrev:och anorektiskt alltför ofta.

Smal ljudbild? :-D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-28 22:45

genstruktur skrev:

Nej, klangmässigen. Kanske i tekniska termer betyder för lite bas?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-28 22:48

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

Nej, klangmässigen. Kanske i tekniska termer betyder för lite bas?

Aha, jag sköt från höften bara. :-)

Men jag gillar't." -Du August, det är minsann något bullemiskt över det där slutsteget!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-28 22:54

dubbelpost
Senast redigerad av sprudel 2014-03-01 00:04, redigerad totalt 1 gång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-28 22:57

genstruktur skrev:Dynaudio har jag gillat de gånger jag hört. B&w har jag inte varit så imponerad av, audiovector har jag bara hört en gång såhar iinte mycket att säga där. Men jag har lyssnat för lite på alla tre för att ge ett ordentligt omdöme känner jag.

Dynaudio har för mycket imp-faktor för min del, för mycket på! Blir lite hetsigt när man lyssnat en längre stund.
Audiovector kan bli fint om man kombinerar med rätt förstärkare, tex ASR, då blir det ganska njutbart tycker jag.
Men kombon är viktig där annars kan det lätt bli lite för analytiskt för min smak.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-28 23:00

sprudel skrev:
genstruktur skrev:Dynaudio har jag gillat de gånger jag hört. B&w har jag inte varit så imponerad av, audiovector har jag bara hört en gång såhar iinte mycket att säga där. Men jag har lyssnat för lite på alla tre för att ge ett ordentligt omdöme känner jag.

Dynaudio har för mycket imp-faktor för min del, för mycket på! Blir lite hetsigt när man lyssnat en längre stund.
Audiovector kan bli fint om man kombinerar med rätt försteg, tex ASR, då blir det ganska njutbart tycker jag.

En bullemiskt karaktär låter det som:-).

Men visst, jag säger inte emot. Har bara hört dem en kvart "där" och tio minuter "här".

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-02-28 23:52

Jag har lyssnat lite på olika uppgraderingsnivåer av Audiovector och kommit fram till att om man inte är beredd att betala priset för den maxade versionen av den storlek man valt ska man avstå.

För varje uppgraderingssteg åtgärdas den mest uppenbara bristen hos den lägre nivån men blottlägger en annan och bitarna faller inte på plats förrän man gått hela vägen.

Dynaudio har jag nästan bara tråkiga erfarenheter av. De verkar behöva extremt spelglad elektronik och massor av effekt för att inte agera sömnpiller.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-03-01 07:13

Dynaudio och B&W är utan tvekan dem mest välljudande !

Sedan sist samt minst kommer Audiovector.

Dynaudio har en del trevliga modeller på programmet och B&W lika så.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-03-01 09:42

genstruktur skrev:
sprudel skrev:

Audiovector kan bli fint om man kombinerar med rätt försteg, tex ASR, då blir det ganska njutbart tycker jag.

En bullemiskt karaktär låter det som:-).

Men visst, jag säger inte emot. Har bara hört dem en kvart "där" och tio minuter "här".

Jag hade 1.3 SE ett tag och var till en början mäkta imponerad, men blev lätt lyssningstrött. Kanske fel stärkare. Men det är kul att ha haft dem, och några sömnpiller var det ju inte direkt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2014-03-01 09:47

Jag har inte lyssnat på audivector någon gång, så där kan jag inte kommentera. Dynaudio har jag lyssnat en del på, min generella uppfattning är att de låter detaljerade i diskanten, men har i princip ingen bas. Kanske ger en viss lyssningströtthet efter ett tag?

B&W tycker jag generellt är bra, brukar rekommendera det till kompisar som är intersserade av både bra ljud och fin byggkvalitet.

Ett annat tips kan vara monitor audio, de brukar låta rätt bra också, har lyssnat på både silver och gold serien och tycker de funkar fint.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-03-01 09:50

B&W kan i bästa fall låta korrekt men tråkigt, tycker jag. Jag blir aldrig engagerad i musiken när jag lyssnar genom B&W.

Hos Dynaudio är det väldigt olika från modell till annan hur de låter. Jag brukar nästan alltid gilla deras dyrare stativare (2-vägs) bäst. De större modellerna brukar ha för betonade mellanregister.

Audiovector låter i min mening skräp. Under alla år jag hört dem på mässor har de alltid stått för (bland de tre) sämta ljudet. Distat, hemsk diskant, platt ljudbild. Det är helt motsatsen till hur jag tycker att en högtalare ska låta.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-01 11:18

Har bara lyssnat på Audiovector och B&W.

Det slutade med B&W för min del. Den billigare DM683. Jag var ändå beredd att slanta upp mer för de betydligt snyggare CM-högtalarna, men jag tyckte de lät tråkigt. Säkert mer "korrekt" som vissa uttrycker det. Jag satt på hifiklubben och lyssna på dem och säljaren försökte sälja in en större ljudbild osv när han växlade över till cm-serien - jag tyckte precis tvärtom...
Tycker för övrigt att mellanregistret har trevlig delning och röster och annat kommer till sin rätt för rätt lite pengar i sammanhanget.

Annat som är värt att veta är att de har en min impedans på 3,5 ohm vid 100 Hz - inget extremt men ändå bra att veta kanske. De har lite dålig spridning vid 2 KHz så lyssningspositionen är kanske viktig beroende på hur petig man är (rätt bra dip off axis)

Pluggar man dem så sträcker de sig ner till 43 Hz har jag för mig, annars 30 opluggade. De gräver rätt bra i basen opluggade och man kommer långt utan sub.

Själv har jag inte lallat klart med setupen ännu. I slutändan kommer jag nog köra dem pluggade, fullrange plus hjälp av mina subbor med någon lämplig lowpass.

Köper du dem beggade så tycker jag det är mycket för pengarna. Vädigt Allround.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-03-01 11:53

De dyraste B&w jag hört är 703 för typ 10 år sen. De lät väl bra, men inget märkvärdigt. Lät hyfsat rent, men inte superdetaljerat och lite tillrättalagt kanske, utan att direkt låta tråkigt vad jag minns.
Jag har även hört billigare 6-serien (stativare) och tyckte de lät trevligt, i synnerhet för pengarna. Roligare att lyssna på än 703, även om de kanske inte lät renare. 703 lyssnade jag på på hifiklubben och 60x hemma hos diverse vänner.

Borde kanske åka och lyssna på nyare högtalare nån gång... 8)

edit: Just ja, för vad det är värt, så lyssnade jag på några b&w 603 s3 tror jag på hifiklubben också. De lät väl sådärdå. De var ju inte så dyra. Men ingen wow-känsla på något vis.
Senast redigerad av mrGaskill 2014-03-03 16:05, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-03-01 13:38

Både Dynaudio och Audiovector låter i mina öron "imponerande" och "high end" - på ett negativt sätt.
Ljusa i klangen är de med vilket säkert bidrar till den upplevelsen.

B&W är mer ballanserade. Deras dyrare talare är riktigt bra!
Stativaren 805 är en mycket bra talare imho. Dyr men bra. o snygg.

Alla tre märken låter rätt olika inbördes mellan deras modeller, konstigt.
Vissa är bra, vissa inte.

Dynaudio o Audiovector fokuserar mest på design verkar det som. Smala o höga. Finlir utan drag = tråkigt.

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-03-01 14:08

Jag älskar kategoriska uttalanden om hur ett specifikt märke låter. Speciellt roligt är det när det blir diametralt olika uppfattningar från person till person.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-03-01 14:29

Jag är lite förvånad över att det var så få som gillade Dynaudio, trodde det var fler som skulle gilla dem.

Annars skall jag själv inte säga att jag gillar alla Dynaudio, jag har bara hört tre modeller. B&W kan jag nog ha hört fem stycken av kanske. Audiovector har jag bara hört en modell av på Hembioconsult för en del år sedan, minnet därifrån var att innertaket vibrerade när försäljaren drog på lite högre :lol: . Phat!

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-01 15:18

JockeX skrev:Jag älskar kategoriska uttalanden om hur ett specifikt märke låter. Speciellt roligt är det när det blir diametralt olika uppfattningar från person till person.

alla har ju sina egna preferenser och minnen, det brukar ofta gå att hitta en röd tråd efter x antal kommentarer. alla märken kanske inte kör samma sound i alla burkar/serier heller. jag tycker ändå man får en hyfsad bild av grejerna.

jag skulle givitvis avkrävt folk mätningar från ekofria rum :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-01 15:19

Jag har ägt Dynaudio Contour S3.4 och dessa är underbara. De kostar dock
50 000 kr. Billigare modeller brukar inte låta så bra. Om din prisklass är
under 10 000 kr skulle jag titta på B&W nya 600-serie eller titta mot
Monitor Audio exempelvis.

Audiovector är väl helt okej, men först vid dyrare modeller. Precis som
Dynaudio.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-01 15:20

Billigare modeller av Dynaudio brukar låta skrikigt till stökig musik.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-03-01 16:21

Vill tillägga att mina tidigare S3 Avantgarde lät fullkomligt gudomligt med riktigt högkvalitativa inspelningar. Helt fantastiskt. Det som gjorde att jag tröttnade var att antalet vax som spisades reducerades till ett fåtal. Riktigt tråkigt när man upptäckte att det alltid låg en Stockfishplatta i släden när man skulle till att lyssna...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-01 16:29

bensnake skrev:Vill tillägga att mina tidigare S3 Avantgarde lät fullkomligt gudomligt med riktigt högkvalitativa inspelningar. Helt fantastiskt. Det som gjorde att jag tröttnade var att antalet vax som spisades reducerades till ett fåtal. Riktigt tråkigt när man upptäckte att det alltid låg en Stockfishplatta i släden när man skulle till att lyssna...

Då är det ju inte en bra högtalare.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-03-01 16:41

Jag tror inte jag har en platta som låter direkt illa med högtalarna. Men upplevelserna varierar från "dålig inspelning, men lyssningsbart" till "makalöst fint ljudande med härlig dynamik ". Lite OT kanske.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-03-01 16:47

JockeX skrev:Jag älskar kategoriska uttalanden om hur ett specifikt märke låter. Speciellt roligt är det när det blir diametralt olika uppfattningar från person till person.
Jag tycker svaren är ganska lika, men påvisar olika preferenser, vilket är helt naturligt. Om en högtalartillverkares modeller inte har samma karaktär så har de i min mening ingen koll. De slår lite tärning och ibland får de till det bra ibland inte, det är mer slump än skicklighet.

Genelec tycker jag är ett bra exempel på en tillverkare där de har stenkoll, alla modeller låter mycket lika. Amphion är ett exempel på motsatsen, även om de ofta lyckas slå ganska höga slag med tärningen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-03-01 17:02

Eller också kan de ju ha mer än en konstruktör anställd, och dessa kan ha lite olika idéer/ljudideal. Lika dumt, kanske, men då är det väl inte slumpen som avgör, utan vem som konstruerar? Köper jag ett par högtalare konstruerade av den duktige konstruktören så gör det ju mindre för min del om andra modeller från tillverkaren är sämre, jag måste ju inte äga hela sortimentet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi