kan man få "sterio" ur en högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

kan man få "sterio" ur en högtalare?

Inläggav hm2 » 2014-03-01 16:13

jag tänker mig en burk där elementen sitter på olika sidor, antingen 180 eller 90 grader sparerade så elementen skjuter mot vägg.

det blir som att sätta ett par siba tråddesignhögtalare back to back typ, med vinkel.

ger det här nån slags stereoseparation eller blir det bara skit i praktiken?
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2014-03-01 18:24

Man kan en s k M-S-högtalare;

En framåtriktad sluten låda som spelar monosignalen och framför den en sidoriktad dipol som spelar skillnadssignalen mellan kanalerna.

Funkar sisådär: Fanns t o med som kommersiell produkt.

Tidsfördröjningsstereo borde inte kunna fungera med detta arr. Men det kanske kan bli nåt diffust rymd-intryck?

Om man sitter nära får man ett hyggligt stereoliknande intryck med X/Y eller M-S-inspelningar.

Signalen till dipolen måste fördröjas med det beskrivna arrangemanget. Motsvarande avståndet från M-kanalens akustiska centrum till dipolens (S-kanalens) akustiska centrum.

Så dipolen kan inte vara stor.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-03-01 18:50

Yamaha har soundbars som fixar virtuellt surround, ska tydligen fungera och det är ju 5 kanaler så två kanaler borde ju gå att fixa.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-03 15:17

Ar är väl vad den här påstås göra.

Bild

Nu hittade jag ingen nakenbild på den.
Men det går att skönja de två övre vinklade elementen med en lite näsa mellan

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-03-04 16:40

Ja, audio pro har väl marknadsfört sitt "Embracing sound" sen några år.
Hittade inte den första produkten i kategorin (glömt bort namnet) men här
är ett annat exempel:

audio pro LV1:
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: kan man få

Inläggav Perfector » 2014-04-24 19:05

hm2 skrev:jag tänker mig en burk där elementen sitter på olika sidor, antingen 180 eller 90 grader sparerade så elementen skjuter mot vägg.

det blir som att sätta ett par siba tråddesignhögtalare back to back typ, med vinkel.

Jodå och ganska enkelt åxå. Bild som visar hur. Hur det låter? Inte en susning
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-24 20:09

År 1959 fanns Lowther Twin Acousta. En högtalare som spelar stereo.

http://www.lowthervoigtmuseum.org.uk/lowtherTwinAcousta.html

Den demade konstruktören Donald Chave för BBC år 1959. Den målade upp ett fullskaligt stereoperspektiv vid lyssningen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-24 21:22

hm2 skrev:jag tänker mig en burk där elementen sitter på olika sidor, antingen 180 eller 90 grader sparerade så elementen skjuter mot vägg.

Det finns många tekniker som kan skapa en illusion av att ljudets bredd är större än högtalarens
bredd. De flesta är en sorts kompromisser, men sådana kan ju vara precis vad man önskar.

De två huvudprinciperna som brukar användas är att antingen skapa väldigt snäva utsläckningar
framför högtalaren, vars riktningar beror på programmaterialets V/H-information. Det kan man
åstadkomma genom att sätta högtalarna för V och H kanal nära varndra och öka skillnadssignalen
(kan göras med en enketereoexpander eller med mera avancerade metoder).

Den andra metoden är att förlita sig på reflekterat ljud, det vill säga skicka iväg ljud i strålar åt
sidorna som når lyssnaren i reflekterad form.

Alla existerande "singelstereohögtalare" som jag stött på har användt sig av någon av dessa prin-
ciper. Jag föredrar ingen av dem framför riktig stereo, men fördelen att det bara är en låda kan
man ju inte ta ifrån dem.

Idag när trådlöst ljud börjar bli populärt, i varje fall i mindre kvalificerade sammanhang, är det
också en fördel att slippa alla de enorma problem som finns med synkronisering av trådlöst ljud
distribuerat i digitalt format.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-04-25 07:10

IngOehman skrev:Idag när trådlöst ljud börjar bli populärt, i varje fall i mindre kvalificerade sammanhang, är det
också en fördel att slippa alla de enorma problem som finns med synkronisering av trådlöst ljud
distribuerat i digitalt format.

Kan du berätta mer om vilka problemen är och hur de yttrar sig?
Har ännu inget trådlöst ljud hemma, men någon form av trädgårdsspelare kryper allt närmare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-25 10:58

Problemet är att om höger kanal spelas på ett ställe och vänster på ett annat så kan synken bli helfel,
eftersom det inte finns några protokoll för sådant som garanterar att laggen blir exakt si elller så lång
med en precision på säg +/-0,05 ms (vilket är ungefär vad som behövs för att inte stereobilden skall
kantra).

Så bygger man trådlöst så behöver man skapa en egen lösning för just detta problem, t ex en extra
kommunikationskanal mellan högtalare, alternativt så kan man förstås informera köparna om att det
inte kommer att fungera så värst bra. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-04-25 11:11

Ok, så mono borde fungera tillfredställande. Eller finns där fler fallgropar?

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2014-04-25 11:25

Finns en Svensk högtalartillverkare som påstår sig löst detta. Om det funkar bra eller inte har jag ingen aning om. Står varje fall en del hur dom går till väga på deras hemsida: http://www.nufeeld.com/

Återgå till Generellt om hifi