Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:
Men var går gränsen när det är legitimt att säga: Du har inte blindtestat så du vet inte att det är skillnad?
KarlXII skrev:Om någon sedan är både nyfiken och skeptisk är det väl upp till densamme att kolla upp saken?
PerStromgren skrev:KarlXII skrev:Om någon sedan är både nyfiken och skeptisk är det väl upp till densamme att kolla upp saken?
Absolut, men det är väl lite som det skämtsamma "Pictures! Or it didn't happen!"
Visst är det irriterande när det skriks på blindtest nästan för jämnan, men tonen här hos oss är att det krävs mycket ödmjukhet från inläggets författares sida för att inte dra på sig ett blindtestkrav då det framläggs ljudskillnader mellan, säg, nätkablar!
sebatlh skrev:Men ja, det är ett gissel. Man slänger upp en hemmasnickrad diffusor och OJ vilken skillnad. Eller?
Komorok skrev:Att tycka något är ju en sak. Att påstå att det faktiskt förhåller sig på ett visst sätt är en annan sak.
Så jag tycker att om det påstås något så är det upp till bevis. Om det bara handlar om lite försiktigt uttryckta subjektiviteter så kvittar det.
Rydberg skrev:Komorok skrev:Att tycka något är ju en sak. Att påstå att det faktiskt förhåller sig på ett visst sätt är en annan sak.
Så jag tycker att om det påstås något så är det upp till bevis. Om det bara handlar om lite försiktigt uttryckta subjektiviteter så kvittar det.
pi60s spelar djupare i basen en pappas fostexhorn. Jag påstår detta! Jag har INTE testat blint.
Så nu ska jag enligt logiken ovan bevisa det?
Rydberg skrev:I tråd efter annan när folk delar med sig av vad de hör när de lyssnar på olika stereoanläggning eller apparater kommer alltid några tvivlare och efterfrågar blindtest. Jag är själv vän av blindtest, särskilt när vi snackar, kablar, finsäkringar etc
Men var går gränsen när det är legitimt att säga: Du har inte blindtestat så du vet inte att det är skillnad? Om jag säger att jag hör stor skillnad mellan mina pi60s och min fars hemmabyggda Fostex kvartsvågspipor, måste jag backa upp det med blindtest exempelvis?
I strikt vetenskaplig mening ska man ju alltid blindtesta men nu snackar jag inte om den akademiska forskningsvärlden utan hur vi förhåller oss här.
Rydberg skrev:Men var går gränsen när det är legitimt att säga: Du har inte blindtestat så du vet inte att det är skillnad? Om jag säger att jag hör stor skillnad mellan mina pi60s och min fars hemmabyggda Fostex kvartsvågspipor, måste jag backa upp det med blindtest exempelvis?
Harryup skrev:.....
Det jag däremot kan tycka är synd att det testas för lite kombinationseffekter och det finns en för hög tro på att de inte finns eller ligger under hörbarhetsgräns. För mig är ett slutsteg i en F/E-uppställning ganska ointressant utan "tillhörande" försteg i koppling så som det kommer användas hemma.
mvh/Harryup
Komorok skrev:Att tycka något är ju en sak. Att påstå att det faktiskt förhåller sig på ett visst sätt är en annan sak.
bensnake skrev:sebatlh skrev:Men ja, det är ett gissel. Man slänger upp en hemmasnickrad diffusor och OJ vilken skillnad. Eller?
Just i detta fall brukar det iofs aldrig utkrävas blindtest, då rumsakustiska åtgärder är lite finare. Även om det inte alls är säkert att en hemsnickrad diffusor påverkar ljudet i högre grad än t.ex. ett förstärkarbyte.
Annars håller jag med K12. Sunt förhållningssätt.
sprudel skrev:Ja, det är ju en intressant fråga som har många bottnar.
Kraven på blindtest kan ju provokativt bero på att lyssnare saknar musiköra, och måste få verifierat att det ena låter annorlunda enligt blindtest.
När pianot, eller gitarren stäms så är det fan i mej ingen blindtest, man lyssnar.
Vad ska du ha din anläggning till är ju en annan utgångspunkt. Att lyssna till musik via anläggningen och tycka det låter bra beroende på ditten eller datten, eller en testbänk för blindtester?
För mig är det ganska ointressant att bevisa något genom blindtest om jag förändrar något i min setup, låter det bättre, så är det bättre.
Gränsen går vid Ino-högtalare på detta forumet, alla som har påstår att de låter bra som f-n, jag också.![]()
Men inte tusan kommer det några krav på blindtest då. Byter du istället försteg och påstår att det ena är bättre än det andra kommer hela skaran av hemmagjorda vetenskapsfundamentalister farande i ett huj.![]()
Känns något tveksamt med aspekt på konsekvens i resonemanget.
bensnake skrev:sprudel skrev:Ja, det är ju en intressant fråga som har många bottnar.
Kraven på blindtest kan ju provokativt bero på att lyssnare saknar musiköra, och måste få verifierat att det ena låter annorlunda enligt blindtest.
När pianot, eller gitarren stäms så är det fan i mej ingen blindtest, man lyssnar.
Vad ska du ha din anläggning till är ju en annan utgångspunkt. Att lyssna till musik via anläggningen och tycka det låter bra beroende på ditten eller datten, eller en testbänk för blindtester?
För mig är det ganska ointressant att bevisa något genom blindtest om jag förändrar något i min setup, låter det bättre, så är det bättre.
Gränsen går vid Ino-högtalare på detta forumet, alla som har påstår att de låter bra som f-n, jag också.![]()
Men inte tusan kommer det några krav på blindtest då. Byter du istället försteg och påstår att det ena är bättre än det andra kommer hela skaran av hemmagjorda vetenskapsfundamentalister farande i ett huj.![]()
+10^600
sprudel skrev:Ja, det är ju en intressant fråga som har många bottnar.
sprudel skrev:Vad ska du ha din anläggning till är ju en annan utgångspunkt. Att lyssna till musik via anläggningen och tycka det låter bra beroende på ditten eller datten, eller en testbänk för blindtester?
sprudel skrev:Gränsen går vid Ino-högtalare på detta forumet, alla som har påstår att de låter bra som f-n, jag också.![]()
Laila skrev:Harryup skrev:.....
Det jag däremot kan tycka är synd att det testas för lite kombinationseffekter och det finns en för hög tro på att de inte finns eller ligger under hörbarhetsgräns. För mig är ett slutsteg i en F/E-uppställning ganska ointressant utan "tillhörande" försteg i koppling så som det kommer användas hemma.
mvh/Harryup
Logiskt sett så är kanske tester överhuvudtaget ointressanta för dig, så länge som de
inte utförs hemma hos dig med just dina prylar i just ditt lyssningsrum . . . typ?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster