Hemligheten bakom perfekt ljud!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

Hemligheten bakom perfekt ljud!

Inläggav Zeeall » 2014-03-06 13:10

Bild

att det var så enkelt :O
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-03-06 13:19

Fan, det där skulle man ju ha vetat tidigare! 8O :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-03-06 13:32

Lär ju låta fett bara genom att nivån är höjd med 6dB: mer av allt!
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
phillsky

Inläggav phillsky » 2014-03-06 13:38

Man kan ju bara inte misslyckas med Eargasm Explosion preset, det hörs ju
på namnet, blir lite blött i örat.
Pardo's First Postulate: Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.

Arnold's Addendum: Everything else causes cancer in rats.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-03-06 14:05

Martin skrev:Lär ju låta fett bara genom att nivån är höjd med 6dB: mer av allt!

Jag började att spela ganska svagt och blindtestade att höja nivån i recievern 1 dB och noterade att detta lät bättre än innan. Därefter blindtestade jag att höja nivån ytterligare 1 dB och detta lät ännu bättre! Så styrkt av mina framgångar testade jag (naturligtvis blint!) att höja ytterligare 1 dB med resultat att det lät ännu litet bättre. Och så har jag hållit på. Tyvärr ta min receiver slut vid +18 dB, så bättre än så kan jag inte få. Så nästa projekt är att hitta en receiver som går högre än + 18. (Jag är i alla fall glad att jag inte har kvar min gamla receiver som bara gick till + 6 dB, när det finns så mycket välljud kvar att hämta.)

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-03-06 14:35

"I love it when the internet actually makes my life better".

:D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-06 14:36

MichaelG skrev:
Martin skrev:Lär ju låta fett bara genom att nivån är höjd med 6dB: mer av allt!

Jag började att spela ganska svagt och blindtestade att höja nivån i recievern 1 dB och noterade att detta lät bättre än innan. Därefter blindtestade jag att höja nivån ytterligare 1 dB och detta lät ännu bättre! Så styrkt av mina framgångar testade jag (naturligtvis blint!) att höja ytterligare 1 dB med resultat att det lät ännu litet bättre. Och så har jag hållit på. Tyvärr ta min receiver slut vid +18 dB, så bättre än så kan jag inte få. Så nästa projekt är att hitta en receiver som går högre än + 18. (Jag är i alla fall glad att jag inte har kvar min gamla receiver som bara gick till + 6 dB, när det finns så mycket välljud kvar att hämta.)

Haha precis så ligger det till :D

Med denna erfarenhet så inser man hur problematiskt det är att testa efter små skillnader om nivån inte är perfekt kalibrerad; nivåskillnaden maskerar de andra mindre skillnaderna i upplevd förändring.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-06 15:49

Japp och för att göra kaliberingen så blir det ett subjektivt beslut hur man skall gå till väga om det nu finns frekvensgångsskillnader mellan objekten.
SÅ olika uppställningar kan ge olika skillnader beorende på vem som rattar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-06 16:11

Harryup skrev:Japp och för att göra kaliberingen så blir det ett subjektivt beslut hur man skall gå till väga om det nu finns frekvensgångsskillnader mellan objekten.
SÅ olika uppställningar kan ge olika skillnader beorende på vem som rattar.

mvh/Harryup

Olika omständigheter under test kan alltid ge olika utfall. På samma sätt som att olika lyssningsmaterial, olika lyssnare med mera påverkar utfallet så påverkar självklart hur apparaterna är inställda.
Det är liksom en av grundpelarna när man drar slutsatser från test att omständigheterna måste tas med.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-06 17:37

Tänk att det fortfarande finns de som tror att frekvensgångsskillnader är hela saken. Så enkelt det vore då :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-03-06 18:04

Bill50x skrev:Tänk att det fortfarande finns de som tror att frekvensgångsskillnader är hela saken. Så enkelt det vore då :-)

/ B
Famous Bill50x-uttalande! :wink:

Jag är beredd att hålla med, om du pratar EQ typ som ovan med 10 band t.ex. Den gör absolut ingenting för ljudet. Hur mycket man än leker med den så kommer man fram till att det är lika bra att ställa den rakt. Har ingen betydelse. 8O Visst det låter annorlunda och öronen kalibrerar om sig efter ett tag, men ljudet blir aldrig bättre.

Det är hur högtalaren sprider ljudet och hur frekvensgången ser ut i olika riktningar (hur den krusar sig i resonanser och interferens och förändrar sig) som spelar roll om vi pratar frekvensgång. Inget av det går att rätta till med en 10-bands eq i signalvägen. Man kan få högtalaren att låta som att den kommer från yttre rymden, visst, men inget blir bättre. :) Tror t.o.m. TV:ns, telefonens och laptopens högtalare har tonkontrollerna på flat. PS I bilen också...
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-03-06 21:29

Martin skrev:
Bill50x skrev:Tänk att det fortfarande finns de som tror att frekvensgångsskillnader är hela saken. Så enkelt det vore då :-)

/ B
Famous Bill50x-uttalande! :wink:

Jag är beredd att hålla med, om du pratar EQ typ som ovan med 10 band t.ex. Den gör absolut ingenting för ljudet. Hur mycket man än leker med den så kommer man fram till att det är lika bra att ställa den rakt. Har ingen betydelse. 8O Visst det låter annorlunda och öronen kalibrerar om sig efter ett tag, men ljudet blir aldrig bättre.

Det är hur högtalaren sprider ljudet och hur frekvensgången ser ut i olika riktningar (hur den krusar sig i resonanser och interferens och förändrar sig) som spelar roll om vi pratar frekvensgång. Inget av det går att rätta till med en 10-bands eq i signalvägen. Man kan få högtalaren att låta som att den kommer från yttre rymden, visst, men inget blir bättre. :) Tror t.o.m. TV:ns, telefonens och laptopens högtalare har tonkontrollerna på flat. PS I bilen också...

Tänk att det fortfarande finns de som tror att det är högtalare och rum som gör hela skillnaden. Så enkelt det vore då :-)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-06 22:36

Kanske finns det en Coconut Preset också.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-06 22:41

hcl skrev:Tänk att det fortfarande finns de som tror att det är högtalare och rum som gör hela skillnaden. Så enkelt det vore då :-)

Nä. Det är enklare att byta cd-spelare än att bygga om rummet ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-03-07 02:54

sen kan man ju byta bort jitter också... kolla på Wikipedia! 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-07 03:19

hallå! det där är ju den gamla kurvan, den nya låter mycket bättre! i den nya så är alla +12db.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Återgå till Generellt om hifi