Regan bråkar med mig

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Regan bråkar med mig

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-09 22:58

http://youtu.be/zE_-OLKgKog

Ja ni ser. Vad gör man? Tallriken verkar dessutom vara lite ojämn, men jag tror inte det är hela orsaken. Motgångar motgångar!
Häpp!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-10 00:59

Motorn är väl gummiupphängd och det svajar väl i gummibanden under accelerationen.
Jag vet inte hur det brukar se ut men det är inte säkert att det är något fel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-10 01:02

Jaa, men den knackar i skivtallriken. Det gjorde den inte förr. Den har inte varit i bruk på ett par år.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-10 01:04

Den skrapar i lite lätt i skivtallriken även efter startsnörpen.

Edit: nej förresten, vi kan nog stryka det.
Senast redigerad av WhereNextColumbus 2014-03-10 01:54, redigerad totalt 1 gång.
Häpp!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-10 01:07

Kanske tallrikslagret skulle må bra av en rundsmörjning?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-10 01:26

Har precis installerat ett nytt. Det är insmort och fint. Kanske måste byta ut eller justera gummibandet till motorn. Snurran måste liksom sitta för högt. Den hade snurrat upp en bit på motoraxeln tidigare, men nu har jag sett till att den är nere så långt det går.
Häpp!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-03-10 01:42

WhereNextColumbus skrev:Har precis installerat ett nytt. Det är insmort och fint. Kanske måste byta ut eller justera gummibandet till motorn. Snurran måste liksom sitta för högt. Den hade snurrat upp en bit på motoraxeln tidigare, men nu har jag sett till att den är nere så långt det går.

Jag ser också att du har den nya vita drivremmen tillsammans med den gamla motorupphängningen. Det låter alltid lite när en Rega startar även med den gamla remmen men den hoppar inte utan motorn brukar bara dra sig åt ena hållet och "knaka" lite. Jag tror det är något med kombinationen av den nya typen av rem tillsammans med den gamla upphängningen som ger upphov till fenomenet. Jag brukar putta igång plattan på Regan före start - då uppstår inte problemet med skakningar alls.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-03-10 09:02

Trodde du menade Regan.

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-03-10 09:03

Trodde det var en gammal skådespelare som spökade.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-03-10 09:44

WhereNextColumbus skrev:Har precis installerat ett nytt. Det är insmort och fint. Kanske måste byta ut eller justera gummibandet till motorn. Snurran måste liksom sitta för högt. Den hade snurrat upp en bit på motoraxeln tidigare, men nu har jag sett till att den är nere så långt det går.

När jag bytte drivrem på en planar utan att byta gummibanden, blev det på ett liknande sätt. Anledningen var att den nya remmen drog för hårt i motorn jämfört med spänsten i upphängningsremmarna. Den gamla drivremmen hade åldrats tillsammans med upphängningsremmen.

Det kan vara att bör köpa en ny motor. Ersättningsmotorerna sitter fast i plinten med en särskild tejp (utvecklad för NASA 8) )
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-03-10 10:30

Ja när dem släpper är det fiberskivan som går sönder.

Å andra sidan är det väl ett litet problem om nu hastigheten är rätt efter uppstart då Rega säger att du ska låta spelaren snurra under skivbyte och alltså bara starta upp en gång per lyssningspass ;)

It is recommended to leave the turntable running during a record playing session. Switch on before the session and only switch off after you have finished.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-10 12:26

Ok hörni. Men skivtallriken ser ut att gå lite ojämnt, hur reder jag ut om det är skivtallriken eller lagret under som är ojämnt? Och hur pass jämn gång kan man räkna med?
Häpp!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-03-10 12:56

WhereNextColumbus skrev:Ok hörni. Men skivtallriken ser ut att gå lite ojämnt, hur reder jag ut om det är skivtallriken eller lagret under som är ojämnt? Och hur pass jämn gång kan man räkna med?

Jag tycker det är svårt att se på filmen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-10 13:00

Har bytt fram och tillbaka mellan det nya och gamla lagret ett par gånger. Båda ser ut att ha en något wobblig gång även utan skivtallrik. Man kan även höra ett lätt skrap/knaster. Känns konstigt om båda är dåliga på samma sätt, om det inte är själva kulan som jag använt samma till bägge. Vad kan det bero på? För mycket olja, för lite, smuts, eller att remmen drar åt för hårt?
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-10 13:02

Nej, det är såklart svårt att se på filmen. Men jag ser det om jag kikar från sidan.
Häpp!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-03-10 13:04

Om du snurrar på tallriken för hand utan rem, vad händer då?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-10 13:11

Ska kolla det när jag kommer hem från jobbet. Tanken slog mig att det kanske bara finns ett behov av att snurra ett tag för att allting ska sätta sig på plats ordentligt och oljan ska spridas ut jämnt.

Vad använder man för att rengöra lager?
Häpp!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-10 18:03

WhereNextColumbus skrev:Ska kolla det när jag kommer hem från jobbet. Tanken slog mig att det kanske bara finns ett behov av att snurra ett tag för att allting ska sätta sig på plats ordentligt och oljan ska spridas ut jämnt.

Om det är smörjt med mineralolja så ska ju något mineralbaserat lösningsmedel fungera, lacknafta eller tvättbensin t.ex.
Om det är silikonolja så vet jag inte.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-03-10 19:42

WhereNextColumbus skrev:Ska kolla det när jag kommer hem från jobbet. Tanken slog mig att det kanske bara finns ett behov av att snurra ett tag för att allting ska sätta sig på plats ordentligt och oljan ska spridas ut jämnt.

Brakleen! Lagret är smörjt med vanlig EP-olja. Men om plattan "wobblar" kan ingen lagerrengöring råda bot på det. Om ett skivspelarlager kräver rengöring så är det för att oljan beckat. Och det lär dröja.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-10 19:50

När jag tittar närmare på filmen så ser det ut som om stödet för tallriken där remmen ligger mot (innertallriken) inte snurrar centriskt. Det är ju inget som beror på lagret utan det är ju innertallriken och axeln som går ner i lagret som kan orsaka detta. Denna remskiva får ju inte "kasta" för då kommer spelaren aldrig att gå jämt och fint.
För att kolla detta så ta bort remmen och glastallriken och håll något intill innertallrikens periferi där remmen normalt driver, och kolla om spelet varierar när den vrids ett varv.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-10 21:39

Nu är jag strax hemma. Ska glo på true detective bara, sen ska jag kavla upp ärmarna. Återkommer.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-11 01:18

Jag har defenitivt inte lyckats lösa problemet med den vobblande skivtallriken. Att skivtallriken inte går jämnt ser man rätt tydligt när man kollar på den från sidan. Undertallrikarna (har en orginal samt en från svalander som säljs under namnet REGA centrumlager) ser också ut att gå ojämnt. frågan är om det är dessa som går lite ojämnt vilket får tallriken att gå ojämnt eller om tallriken också är ojämn. Det ger mig dock ingen ro att båda undertallrikarna/centrallagren verkar gå ojämnt. Det låter lite när dom roterar också.
Ska man räkna med att skivtallriken aldrig kommer snurra plant eller har jag haft väldig otur med mina delar?
Häpp!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-11 01:26

Om undertallriken inte snurrar som den ska, så kommer heller inte skivtallriken att göra det.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-11 01:50

Nej det förstår jag också, men hur är toleranserna på sånt här egentligen? Man kan ju tycka att när man gör en produkt med en enda viktig uppgift så borde man ju kunna lyckas med detta. Att två av två av dessa som jag har skulle ha samma fel, tillverkade med så många års mellanrum... det får mig att fundera på om någonting annat är roten. Skulle den här effekten kunna komma av att själva lagerbrunnen inte sitter fixerat helt rakt vertikalt?
Häpp!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-11 10:16

WhereNextColumbus skrev:Nej det förstår jag också, men hur är toleranserna på sånt här egentligen? Man kan ju tycka att när man gör en produkt med en enda viktig uppgift så borde man ju kunna lyckas med detta. Att två av två av dessa som jag har skulle ha samma fel, tillverkade med så många års mellanrum... det får mig att fundera på om någonting annat är roten. Skulle den här effekten kunna komma av att själva lagerbrunnen inte sitter fixerat helt rakt vertikalt?

Nej, i så fall skulle tallriken luta en aning i förhållande till plinten, men den skulle inte wobbla pga det.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-11 13:02

Ska se om svalander kan skicka mig ett nytt kit. Tycker mig kunna se att det går ojämnt även när det är bortkopplat. Frågan är om det nya kommer vara bättre, eftersom båda jag har är dåliga. Måste man köpa svindyra moddelar till regan från groovetracer o dyl för att den ska fungera som den ska?
Häpp!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-03-11 17:44

WhereNextColumbus skrev:Ska se om svalander kan skicka mig ett nytt kit. Tycker mig kunna se att det går ojämnt även när det är bortkopplat. Frågan är om det nya kommer vara bättre, eftersom båda jag har är dåliga. Måste man köpa svindyra moddelar till regan från groovetracer o dyl för att den ska fungera som den ska?

Ja. Det är väl knappast någon modell som det finns så mycket varianter på som delarna till RP3 och RB250/300. En riktigt "cottage industry" har växt upp runt detta.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-11 18:29

Ja, det kan ju vara kul om man är lagd så. Själv tycker jag mest det är trist om det ska behövas för att en skivspelares mest basala uppgifter ska fungera.
Häpp!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-03-11 21:53

Det är rätt tight mellan centrumpinnen och cylindern - har pinnen gått ända ned? Annars ser det faktikst ut som om att den spänstiga vita remmen drar "för hårt" i pinnen som går ned i motorn, alltså att gummibanden som håller motorn i plinten är för slappa och måste bytas. Kolla om samma sak händer om du sätter på den gamla svarta remmen.

Diu behöver inte köpa någonting till din planar. Att modda upp den för 3 - 4 tusen är onödigt. De pengarna kan istället användas till en ny skivspelare.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-11 23:04

Jag ska byta gummibandet i motorupphängningen, det har spruckit pga det torkat så det lär inte hålla jättelänge till. Men det fungerar bra om man ger skivan fart innan man sätter igång motorn.
I övrigt verkar det som om jag fått en skev undertallrik. För jag tror att axeln är nere hela vägen. Men jag låter den stå och snurra nu över natten, jag tror inte att det kommer göra någonting bättre men då borde jag kunna utesluta behov av inspelning.

NP: Dum Dum Girls - Rimbaud Eyes. Flac, inte LP :roll:
Häpp!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi