Moderator: Redaktörer
hm2 skrev:klarar jag mig på en line audio för högtalarbyggen?
PerStromgren skrev:Finns det någon billig och enkel fantommatare för mätbruk?
RogerGustavsson skrev:Ja! Tror inte du behöver extrem noggrannhet i mätandet om det är för hobbyverksamhet. Om det är 0.5 eller 1 dB hit eller dit tror jag spelar mindre roll. Tolkningen av mätningarna är väl en större felkälla?
Svante skrev:PerStromgren skrev:Finns det någon billig och enkel fantommatare för mätbruk?
De flesta USB-ljudkort. Man ska ju ha in det i datorn ändå.
Svante skrev:PerStromgren skrev:Finns det någon billig och enkel fantommatare för mätbruk?
PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Finns det någon billig och enkel fantommatare för mätbruk?
Jag tittade som hastigast in hos Kjelle, men där hitta jag bara ett "ljudkort" som fixade det. För 2000:- ...
Har du något billigt exempel?
Piotr skrev:hm2 skrev:
alla mätmikar brusar som fan för dom har små membran btw.
Nä, alla mätmickar brusar inte som f-n för att vissa mätmickar har stora membran som brusar lite.
/Peter
Svante skrev:PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Finns det någon billig och enkel fantommatare för mätbruk?
Jag tittade som hastigast in hos Kjelle, men där hitta jag bara ett "ljudkort" som fixade det. För 2000:- ...
Det är väl billigt?
Jag tror inte att fantommatning blir billigare med en separat lådda bara för det, då får man nog skaffa en batterimatad mik i stället.
Piotr skrev:Nattlorden skrev:
Skall du försöka konkurrera ut B&W och Infinity - svar nej.
Jasså, varför då då?
Johan_Lindroos skrev:Rent allmänt kan det vara ganska smutt att ha en liten mixer för hobbybruk, man kan ha nytta av en sådan för lite allt möjligt.
hm2 skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Finns det någon billig och enkel fantommatare för mätbruk?
begränsningen verkar vara att man har begränsat med "clean gain" dvs innan det brusar med ljudkorten. på min halvbilliga rane så brusar det inte ens på maxvolym. (66db). tror den line audion är bättre dock.
på mitt ljudkort kanske jag har 45-50db clean gain. rme ska vara riktigt bra här.
hm2 skrev:micarna mäts ju hur mycket dom brusar, s/n ratio liksom (80 om jag minns rätt är jävligt bra).
hm2 skrev:och ju lägre känslighet du har desto mer måste du dra upp micstärkarn. och det totala bruset är alltid micens brus plus gainen (det blir värre ju högre man höjer). så hög känslighet (med lågt brus) vinner oftast. men det här vet ju du svante så det var inte riktat till dig.
hm2 skrev:men det här gäller ju mest när man ska spela in nåt viktigt då. typ musik.
alla mätmikar brusar som fan för dom har små membran btw.
PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Finns det någon billig och enkel fantommatare för mätbruk?
DrBoar skrev:Parts Express säljer en mätmic med USB så det är bara att plugga rakt in i datorn. 70 dollar är ju billigt för en mic med individuella kalibreringsfiler.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster