Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:Om du spelar musik så att du ser att elementet jobbar ganska mycket så tror jag att allt är uppmjukat på en timme. Tror inte att det händer speciellt mycket efter det.
Att mosa på en sinus i 150 timmar är helt idiotiskt.
Fostex skrev:hm2 skrev:jag skulle tippa på att det räcker med 50hz i 5 minuter, på 5 olika nivåer.
Eller så lyssnar ni på lite musik i stället för sinustoner?
hm2 skrev:jag skulle tippa på att det räcker med 50hz i 5 minuter, på 5 olika nivåer.
mx skrev:bakerman22 skrev:Om du spelar musik så att du ser att elementet jobbar ganska mycket så tror jag att allt är uppmjukat på en timme. Tror inte att det händer speciellt mycket efter det.
Att mosa på en sinus i 150 timmar är helt idiotiskt.
Håller med.
Beakungen skrev:Finns där inte en risk för att talspolen överhettar om man gör så?
Eller för den delen slutsteget?
Kitchenmaster skrev:Via nedanstående länk finns lite mer att läsa i ämnet, under förutsättning att min iPad hanterar inklistringen av av länken korrekt. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 472#162472
Laila skrev:Ärligt talat Pettersson, trollar du? Du har ju varit såpass länge på forumet, samt har
påstått dig tillhöra "Marten svansen", att du om någon borde veta bättre . . . typ![]()
Om inte så är det nog bara att beklaga, samt rekommendera att du omedelbart avbryter
"inspelningen" för att rädda det som räddas kan.
LeifB skrev:Ge dom vad de tål. Sen låter de faktiskt mycket bättre.
Bra val förresten. De står sig bra jämfört med mycket dyrare.
Må basen vara med dig!
PS. Köp två till!
Sjukt bra recensioner här ; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=133863
DS.
bakerman22 skrev:hm2 skrev:jag skulle tippa på att det räcker med 50hz i 5 minuter, på 5 olika nivåer.
Det tror inte jag. Tror att 50 Hz är en alldeles för hög frekvens om man ska vara
dum och spela in fort. Borde vara mycket bättre att använda en lägre frekvens så man samtidigt får en större rörelse.
Fostex skrev:Får jag bara fråga varför du inte håller med Öhman?
Jag förstår liksom inte vad du baserar din teori på.
Edit: Tog bort det jag skrev först, läste tråden fel..
shifts skrev:Håller med om att det är dumt att skriva sådana saker, men varför ställer du frågan om du helt enkelt inte håller med några av svaren? Då hade du redan ditt eget svar klart för dig gissar jag och då förstår jag inte alls poängen med tråden.
Pettersson skrev:De gick 30h på 1/3 max volym med en konstant 50Hz signal utan problem
IngOehman skrev:Pettersson skrev:De gick 30h på 1/3 max volym med en konstant 50Hz signal utan problem
Vad menar du när du skriver 1/3 max volym?
Hur definierar du "en tredjedel"? Vad är det du mäter eller bedömer
vara 1/3?
Är det volymrattens vridning?
Något som står på en display på apparaten som ratten sitter på?
faktisk uteffekt?
Din subjektiva bedömning av hur högt det låter?
Jag frågar eftersom det inte finns något entydigt svar på vad 1/3
av max volym betyder. För många så skulle det nog betyda att man
har vridit upp volymratten 1/3 av max.
Men vad menade du?
- - -
Din formulering "det löste jag genom att fasvända den ena 180 grader
vilket gjorde att ljudet blev 20% än innan", lider av liknande problem.
Vad menar du med "20%"*? Hur mycket är det?
Hur starkt är det, angivet i någon tolkbar enhet? I normalfallet och om
högtalarna har rimligt jämn kvalitet så skall det inte vara något problem
att få med ljudet till nedåt en hundradel eller mindre, av den ljudeffekt
som råder när de spelar i fas. Om man även placerar dem förnuftigt då
vill säga.
Vh, iö
- - - - -
*Vad är nere på 20%, ljudtrycket? Ljudeffekten? Upplevelsen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster