Moderator: Redaktörer
NNord skrev:..eler så kanske du sitter långtr från högtalarna så de står
fel invinklade, har du testat?
paa skrev:Förra gången blev en del arga när andra föreslog att diffusion vore bättre än dämpning för bakväggsreflexen. Men nu har vi ju blivit förståndigare. Men kanske diffusion mitt bakom huvudet bygger på förutfattade tankar? Men man vill ju inte ha döddämpat runt huvudet, eller hur. Men det kanske inte gäller för precis rakt bakifrån, om man kollar och jämför noggrannt?
jonasp skrev:Johan, vad bedömer du är ett minsta lämpligt avstånd til bakvägg?
Har du några tips på hur diffusering kan genomföras på ett inredningsvänligt (läs: kvinnlig-estetiskt-sinnad-varelse-som-man-vill-ska-bo-kvar-vänligt)?
Har samma problem, är för nära bakväggen, och har dessutom för närvarande ett på tok för kalt rum.![]()
/J.
jonasp skrev:Har du några tips på hur diffusering kan genomföras på ett inredningsvänligt (läs: kvinnlig-estetiskt-sinnad-varelse-som-man-vill-ska-bo-kvar-vänligt)?
/J.
Johan_Lindroos skrev:
Det låter som om det största problemet är för lång efterklangstid. Fixa det i första hand och gå sedan på finputsningen med väggen bakom huvudet.
Johan_Lindroos skrev:Första frågan är ganska svårbesvarad. Öronen 10 cm ifrån är helt klart för nära. Mer uthärdligt blir det ju längre avståndet blir. Om jag måste ha en kal vägg bakom mig själv skulle jag nog inte vilja sitta närmre än 40 cm åtminstone. Sedan blir även basåtergivningen varierande på olika avstånd. Det gäller att finna en bra balans på helheten. I vanliga rum är det svårt att få det perfekt på något avstånd. Minst dåligt avstånd kanske passar bättre att benämna det som.
paa skrev:jonasp skrev:Har du några tips på hur diffusering kan genomföras på ett inredningsvänligt (läs: kvinnlig-estetiskt-sinnad-varelse-som-man-vill-ska-bo-kvar-vänligt)?
/J.
Om ni har barn kan du kanske be dom göra en kott-tavla till mors dag? Klistra upp stora kottar på en masonit el.dyl och rama in.
För att det inte finns plats att diffusera om man sitter intill väggen, förstås!Jag förstår inte varför dessa frågor väldigt ofta tycks besvaras med
att absorbering bakom lyssnaren föreslås mer än något annat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster