Låter bättre när man lutar sig fram

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

Låter bättre när man lutar sig fram

Inläggav zvenzzon » 2005-03-29 13:53

Sitter som bekant med en soffa som är placerad mot bakväggen. När jag lutar mig framåt i soffan tycker jag mig höra en bättre ljudbild, bättre definerad mittpunkt och så vidare. Har provat lite olika bredd på högtalaruppställningen men fenomenet kvarstår.

Vad beror då detta på? Kan en psykoakustiskt förklaring vara att reflexen bakifrån kommer nästan samtidigt som direktljudet?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-29 14:03

Samma sak här. Jag misstänker starkt att reflexer från bakväggen ställer till det. Lösningar:

- Flytta fram soffan

- Sitt framåtlutad när du lyssnar på musik. Alltid.

- Strunta i problemet (det gör jag tills vidare)

- Avlägsna bakväggen
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-29 15:00

...eller dämpa precis bakom huvudet/lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-29 15:22

..eler så kanske du sitter långtr från högtalarna så de står
fel invinklade, har du testat?
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-29 18:31

Jag tycker samma sak zvenzzon, och är också piPägare, dock ej med sub ännu. Problemet jag har är att när jag lutar mig en aning framåt så försvinner basen.

Jag tror dock att det mest har att göra med att jag har för smalt mellan högtalarna. Har du prövat att flytta isär dem väldigt mycket?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-29 18:32

Luta soffan framåt, så kan du sitta rakt. (Ev. behövs fyrpunksbälte för att hålla dig kvar, men lite sk*t för man räkna med...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-03-29 20:56

NNord skrev:..eler så kanske du sitter långtr från högtalarna så de står
fel invinklade, har du testat?

Tycker jag testat det mesta. Just nu står högtalarna absolut tillräckligt brett. Nåväl, det blir nog bättre när jag får stativen klara så att högtalarna kommer ner till rekommenderad höjd.

matson

Inläggav matson » 2005-03-29 21:08

Vanligt problem. För kort Haas-fönster(reflexer anländer för tidigt och sabbar upplösningen).
Ut minst 70 cm brukar funka(ehh, det har funkat för mig på 3 olika ställen).

Själv drar jag fram soffan och försöker lobba för att den skall stå en bit ut för jämnan(utan framgång). Nu har jag en idé om att sätta upp ett hyllplan bakom soffan som är något kortare än soffan som kan användas som fjärrkontrollsförvaring.

Jag har även testat lite grann med att dämpa rakt bakom, men det blev inget bra hos mig.

Edit: Tillfällig sinnesförvirring
Senast redigerad av matson 2005-03-29 21:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-29 21:16

Har samma fenomen hemma hos mig. Magen tar i när det ska låta bra. 8O
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-29 21:34

Haas, för tidiga reflexer, hur bekämpar man då detta,
mer eller mindre absorbtion, eller diffusering?

Jag har lite av samma problem faktiskt, eller jag vet
inte om jag tycker det är någon anledning, det blir lite
som en ljudbild rakt i ansiktet om jag lutar mig fram,
mot bakväggen är det anourlunda, som ni beskriver !
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-29 21:38

Intressant detta, flera säger att det blir bättre om man dämpar reflexen från bakväggen. Det måste betyda att reflexen stör mest vid höga frekvenser, eftersom det är svårt att dämpa låga frekvenser med 5 cm absorbent. Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-29 21:41

Jag har cirka 30% sporadiskt dämpat med 5cm akustikskiva !
bakväggen alltså, bitvis dämpat..

Mycket kort efterklangstid i rummet

När dämpningen är borta, upplever jag det bli sämre, iof mycket
kan bero på fladderekot som uppstår då jag har överiga ytor rätt
så väldämpade i övrigt..
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-29 21:48

Förra gången blev en del arga när andra föreslog att diffusion vore bättre än dämpning för bakväggsreflexen. Men nu har vi ju blivit förståndigare. Men kanske diffusion mitt bakom huvudet bygger på förutfattade tankar? Men man vill ju inte ha döddämpat runt huvudet, eller hur. Men det kanske inte gäller för precis rakt bakifrån, om man kollar och jämför noggrannt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-03-29 21:48

Att flytta fram soffan är "inte ett alternativ" när man lyssnar på tvären, tyvärr. Kanske ska prova lite dämpning och se vad det ger...

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-03-29 22:30

trycket ökar vid väggen vilket leder till att dina tryckkänsliga öron tycker det blir för mycketbas samtidigt får du reflexer som ställer till det för dig att urskilja ljudbilden. en tryckabsorbent har du troligtvis inte plats med där och därför bör du troligtvis dämpa med 5 cm ull och flytta soffan och placera tubetraps i hörnen bakom dig.

skulle nog bli bra. problemet är att du bör komma upp i 1/4våglängd av ljudet och det går ej. tills kanske man har löst problemet på annat vis.

mvh stefan

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-30 07:30

paa skrev:Förra gången blev en del arga när andra föreslog att diffusion vore bättre än dämpning för bakväggsreflexen. Men nu har vi ju blivit förståndigare. Men kanske diffusion mitt bakom huvudet bygger på förutfattade tankar? Men man vill ju inte ha döddämpat runt huvudet, eller hur. Men det kanske inte gäller för precis rakt bakifrån, om man kollar och jämför noggrannt?

Bara att testa själv, med ett par tjocka kuddar bakom öronen/huvudet, och sedan lyssna efter reflexerna genom att skärma av öronen från direktljudet med händerna...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-30 10:14

Det brukar ju också bli en utsläckning kring 100hz runt
där man sitter vid bakväggen om man har möblerat efter kortändan
av rummet.. Som jag då sitter nu !

Kanske man skulle laborera lite idag med sitplattsen..
NN

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 10:47

Som motpol till det stora antal förslag att absorbera bakom lyssnaren, vill jag bara poängtera att man i studioakustiksammanhang för 2-kanalsmonitorering ALDRIG gör så. Diffusering är greppet man brukar ta till. I hemmet går det bra att åstadkomma diffusering medelst en bokhylla. Alternativt ser man till att inte befinna sig alltför nära bakomvarande vägg. Det passar mycket bättre ihop med hur vår hörsel interagerar med ljudfält som skapas av enbart två högtalare. Meningen är ju att "luras" och tro att vi upplever en verklig musikupplevelse från bara två ljudkanaler. Genom att absorbera precis bakom huvudet skapas en "lock-i-huvudet-känsla" som är obehaglig och inte är vad man normalt upplever i verkligheten annat än i ekofria rum. Ungefär som att 2 pi steradianer (en halvsfär) av ljudfältet är helt borta. Genom att diffusera den tydliga reflexen bakom huvudet jämnar man ut reflexen över tiden, och den stör inte längre, men man kan fortfrarande förnimma väggen bakom som en naturlig del av det rum man befinner sig i.

Dessa angivna rekommendationer passar lika bra för hemlyssning som i studiosammanhang.

I multikanalssammanhnag kan man dock tänka sig att absorbera mer runt om, eftersom då inspelningarna ofta har ett ljudfält av rumsklang som återges från högtalare.

Det finns även andra metoder att göra illusionen mer verklighetslik, såsom ambiofoni. Men då funkar vissa inspelningar sämre och vissa bättre, så det är inte alltid det blir bra.

Jag förstår inte varför dessa frågor väldigt ofta tycks besvaras med att absorbering bakom lyssnaren föreslås mer än något annat. Kanske är en anledning att folk provat att absorbera bakom och upplevt att det blev en väldigt stor skillnad mot innan? Att man upplever en skillnad behöver inte nödvändigtvis betyda att det är så man tycker det är bäst att lyssna så i längden. Fråga även vilken studiorumsakustiker som helst och de kommer förmodligen att ge samma svar. Själv blev jag nästan lite yr i huvudet då jag för skojs skull experimenterade för tio år sedan. Inget som jag vill rekommendra alltså.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-30 10:52

mmm men om man inte har möjlighet till diffusering, så dämpar man
hellre så man slipper elakt eko som hos mig då !

:oops:

i ett dedikerat rum skulle man såklart göra idealiska inrätningar !!
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-30 11:04

"Vilken studiorumsakustiker som helst" skulle dämpa taket, fast alla kanske inte tycker det är bra heller. Lite experimenterande är väl inte fel. Jag tror inte man tappar så många pi om man bara har en eller annan liten kudde bakom. En vägg med ett större antal antal små dämpade ytor blir väl som en diffusor, eller?
Sen kan man kanske också undra varför man inte kan ha en liten diffusor om man kan ha en liten absorbent?
Kan väl vara värt att testa det med?
Var finns dom billigaste små diffusorerna i tex Stockholm?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-30 11:07

Johan, vad bedömer du är ett minsta lämpligt avstånd til bakvägg?

Har du några tips på hur diffusering kan genomföras på ett inredningsvänligt (läs: kvinnlig-estetiskt-sinnad-varelse-som-man-vill-ska-bo-kvar-vänligt)?

Har samma problem, är för nära bakväggen, och har dessutom för närvarande ett på tok för kalt rum. :?

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 11:14

Hej Per-Arne!

Taket tillhör ovanligheter att man som akustikar dämpar rakt av (hela), då är det frågan om en akustiker som vanligtvis jobbar med arbetsmiljöer som försöker fuska med att göra lyssningsrum.

Nästa: En vägg som har en blandning av absorbenter och reflektiva inslag kan på längre avstånd fungera som diffusor, det är ritigt. Men den får samtidigt absorptiva egenskaper vilket beror på fall till fall om man vill ha det elle ej.

Nästnästa: En liten diffusor kan man prova.

Sista: Vet ej. Men i stort sett alla oregelbundna objekt fungerar som diffusorer. Vill man ha något som ser ut som studiopryttlar kan man med fördel vända sig till Svanö Miljöteknik. Om man vill ha det snyggt men inte lika bra, så finns (fanns?) Snowcrash.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 11:22

jonasp skrev:Johan, vad bedömer du är ett minsta lämpligt avstånd til bakvägg?

Har du några tips på hur diffusering kan genomföras på ett inredningsvänligt (läs: kvinnlig-estetiskt-sinnad-varelse-som-man-vill-ska-bo-kvar-vänligt)?

Har samma problem, är för nära bakväggen, och har dessutom för närvarande ett på tok för kalt rum. :?

/J.

Det låter som om det största problemet är för lång efterklangstid. Fixa det i första hand och gå sedan på finputsningen med väggen bakom huvudet.

För att maskera att du gör saker bakom lyssningsplats kan du göra det genom att placera blommor, bokhyllor, oljetavlor hänger något vinklat, kitschiga prydnadsföremål, ja i stort sett vad som helst funkar, bara det inte är platta saker.

Första frågan är ganska svårbesvarad. Öronen 10 cm ifrån är helt klart för nära. Mer uthärdligt blir det ju längre avståndet blir. Om jag måste ha en kal vägg bakom mig själv skulle jag nog inte vilja sitta närmre än 40 cm åtminstone. Sedan blir även basåtergivningen varierande på olika avstånd. Det gäller att finna en bra balans på helheten. I vanliga rum är det svårt att få det perfekt på något avstånd. Minst dåligt avstånd kanske passar bättre att benämna det som.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-30 11:24

jonasp skrev:Har du några tips på hur diffusering kan genomföras på ett inredningsvänligt (läs: kvinnlig-estetiskt-sinnad-varelse-som-man-vill-ska-bo-kvar-vänligt)?
/J.

Om ni har barn kan du kanske be dom göra en kott-tavla till mors dag? Klistra upp stora kottar på en masonit el.dyl och rama in.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-30 11:35

Tack för svar!

Johan_Lindroos skrev:
Det låter som om det största problemet är för lång efterklangstid. Fixa det i första hand och gå sedan på finputsningen med väggen bakom huvudet.

Helt klart är för lång efterklangstid största problemet. Jag har till och med fladderekon. Men lite tavlor och annat är på väg upp så det är nog lösbart.

Johan_Lindroos skrev:Första frågan är ganska svårbesvarad. Öronen 10 cm ifrån är helt klart för nära. Mer uthärdligt blir det ju längre avståndet blir. Om jag måste ha en kal vägg bakom mig själv skulle jag nog inte vilja sitta närmre än 40 cm åtminstone. Sedan blir även basåtergivningen varierande på olika avstånd. Det gäller att finna en bra balans på helheten. I vanliga rum är det svårt att få det perfekt på något avstånd. Minst dåligt avstånd kanske passar bättre att benämna det som.

40 cm är lösbart. Soffan är av en djup typ (hmm, filosofisk soffa..) och kan flyttas ut lite vid finlyssning. Ett mindre problem. Basnivån kan jag justera lite som jag vill, eftersom jag numera har fyra basmoduler (8)) med aktiv delning. Har hittills justerat så att det blir rätt när man befinner sig med huvudet utanför rumsellipsen, vilket passar när man är i soffan, men inte när man står upp mitt i rummet. Sitter man med huvudet 40 cm från vägg är man nog precis innanför eller nära gränsen iallafall.

/J.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-30 11:36

paa skrev:
jonasp skrev:Har du några tips på hur diffusering kan genomföras på ett inredningsvänligt (läs: kvinnlig-estetiskt-sinnad-varelse-som-man-vill-ska-bo-kvar-vänligt)?
/J.

Om ni har barn kan du kanske be dom göra en kott-tavla till mors dag? Klistra upp stora kottar på en masonit el.dyl och rama in.

He he, roligt tips, har dock inte barn, ska dock fråga sambon om hon vill ha en tavla med kottar på, he he :)

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2005-03-30 11:57

Jag tycker att detta fungerar mycket bra:

Bild

Är det ingen annan som har testat något liknande?
Snyggt är det ju också :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-30 12:56

gode gud 8O
NN

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-03-30 13:00

Jag har svårt att se något som kan tänkas vara estetiskt tilltalande för en kvinna i bilden ovan :lol: :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-30 13:54

Jag förstår inte varför dessa frågor väldigt ofta tycks besvaras med
att absorbering bakom lyssnaren föreslås mer än något annat
För att det inte finns plats att diffusera om man sitter intill väggen, förstås!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi