Harman kardon Signature serien.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

akelius

Harman kardon Signature serien.

Inläggav akelius » 2005-03-29 16:20

Hej.Tänkte skaffa en HK Slusteg i Signature serien 1.3 detta är en 3 kanalare på 100 w, 100amp.,undrar om det är någon som vet någonting om detta slusteg,bra/dåligt? Vill driva min frontsystem med den som består av 3st. Pip högtalare.,som försteg har jag en Yamaha DSP-E800.
Tack i förväg för alla kommentarer och råd,hoppas på nykomling tur.
M.V.H.

Akelius

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Harman kardon Signature serien.

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-29 17:31

Jag vet i stort sett inget om slutsteget. Själv har jag ett Signature 1.0 försteg som låter mycket "rent o klart".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-29 17:37

Kan komplettera med att sign. 1 mäter snyggt också :wink: .
God bandbredd och låg dist är något som kännetecknar sign. 1.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

akelius

Inläggav akelius » 2005-03-29 19:25

Hej Johan_Lindroos,kör du med slusteg i samma serie?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-29 20:13

Till rätt pris är det naturligtvis bra... Jag har haft 2.1 som är 5 kanalsvarianten 5*100W 100A peak.

Denna lät bra, möjligtvis lite lite hårt...
Sålde det efter att jag byggt mina Hypex som jag tycker låter bättre.

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-29 20:16

akelius skrev:Hej Johan_Lindroos,kör du med slusteg i samma serie?

Jag tar mig friheten att svara. Johan har ett antal NAD208. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

akelius

Inläggav akelius » 2005-03-29 21:23

ok...då anser många här att NAD208 är mycket bättre än HK steg i Signature serien eller har jag fel?i så fall hur mycket då?vilka slusteg kan man jämföra då med S serien?

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-03-29 21:30

Nä nu tror jag att du övertolkade lite. Många här anser att NAD208 är ett exceptionellt bra slutsteg (och många håller inte alls med), men jag vet inte ifall många anser att HK:n är dålig. Själv har jag ingen aning.

akelius

Inläggav akelius » 2005-03-29 22:15

Sorry,ju jag kanske övertolkade lite...den enda jag vill veta är om detta steg är värda dem 6 lax jag tänker betala för den :roll: ?!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-29 22:54

Jag sålde mitt 5 kanaliga S för 6500 kr...
jag satte ut det för 7500 men prutade för att jag "kände" (via forum) köparen och att han åkte 20 mil för att hämta det...

6000 kr är det säkert värt...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 09:53

Morello skrev:
akelius skrev:Hej Johan_Lindroos,kör du med slusteg i samma serie?

Jag tar mig friheten att svara. Johan har ett antal NAD208. 8)

Plus:

Parsound xxx100 nå´nting

Hafler D200

2 x Sentec PA9

och ett antal receivrar (Yamaha, Denon) och en integrerad Akai.

! 8O

Har förr haft Krell KST100, Sunfire 2 x 300 W. Krellen tyckte jag hade för lite effekt, samt Sunfiren lät lite "grumligare" än 208.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2005-03-30 11:08

Johan_Lindroos skrev:Jag vet i stort sett inget om slutsteget. Själv har jag ett Signature 1.0 försteg som låter mycket "rent o klart".

Har du gjort något seriöst lyssningstest av försteget? Jag har själv ett signature 1.0 och har i ett snabbt (F/E) test inte lyckats höra att det färgar ljudet, men jag använde under testet tvivelaktig kringutrustning, bl a NAD 319, som kan ha maskerat eventuella fel i försteget.
Jag sitter och funderar på om jag ska använda signature 1.0 eller Denon 2105 som försteg nämligen. Du har väl lyssnat på båda?

Mvh Tobias

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2005-03-30 11:44

akelius skrev:Hej.Tänkte skaffa en HK Slusteg i Signature serien 1.3 detta är en 3 kanalare på 100 w, 100amp.,undrar om det är någon som vet någonting om detta slusteg,bra/dåligt? Vill driva min frontsystem med den som består av 3st. Pip högtalare.,som försteg har jag en Yamaha DSP-E800.
Tack i förväg för alla kommentarer och råd,hoppas på nykomling tur.
M.V.H.

Akelius

Jag har ett signature 1.3, men jag har bara använt det till mina surroundhögtalare och basmoduler. Vågar därför inte säga så mycket om ljudkvalitén.
Byggkvalitén känns förtroendeingivande, steget är väldigt tungt och massivt. Mycket trevligare än femkanalaren på den punkten. Det orkar driva låga impedanser utan problem. Om man verkligen plågar steget kan det bli väldigt varmt, men det ska mycket till innan det ger upp.

Mvh Tobias

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 12:43

Tobias, jag har inte gjort några seriösa lyssningsjämförelser. När jag skaffar grejor till min egen anläggnig så tar jag inte så blodigt på eventuella imperfektioner. Däremot gör jag ju det om jag måste skriva om apparaten ifråga. Jag gillar fjärren till HK:n samt att den som sagt låter påfallande "rent o klart". Dock är det någon vajsing med den, för om man sätter på rec-out på samma som man lyssnar på, då blir det kraftigt dämpat ljud samt låter mycket illa. Är det så på din också? Det borde ju i alla fall inte vara så tycker jag.

Denon 2105 är F/E-lyssningstestad och fanns vara mycket bra dock inte helt perfekt. Då var den alltså lyssnad med analog ingång och med slutsteget inkopplat. Det är möjligt att försetet enbart låter renare, men det är alltså inte provat. Fast 2105 är nästan väldigt bra.

akelius

Inläggav akelius » 2005-03-30 12:53

Jag har ett signature 1.3, men jag har bara använt det till mina surroundhögtalare och basmoduler. Vågar därför inte säga så mycket om ljudkvalitén.
Byggkvalitén känns förtroendeingivande, steget är väldigt tungt och massivt. Mycket trevligare än femkanalaren på den punkten. Det orkar driva låga impedanser utan problem. Om man verkligen plågar steget kan det bli väldigt varmt, men det ska mycket till innan det ger upp.

8O om du andvänder det har steget(som jag själv tycker är ganska "biffigt")för att driva surround kanalerna,vad andvänder du då för dina frontar :idea:

akelius

Inläggav akelius » 2005-03-30 12:54

akelius skrev:Jag har ett signature 1.3, men jag har bara använt det till mina surroundhögtalare och basmoduler. Vågar därför inte säga så mycket om ljudkvalitén.

8O om du andvänder det har steget(som jag själv tycker är ganska "biffigt")för att driva surround kanalerna,vad andvänder du då för dina frontar :idea:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-03-30 12:56

Det är befriande att läsa din oneurotiska attityd till hifi, Johan. :D

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2005-03-30 16:09

Johan_Lindroos skrev:Tobias, jag har inte gjort några seriösa lyssningsjämförelser. När jag skaffar grejor till min egen anläggnig så tar jag inte så blodigt på eventuella imperfektioner. Däremot gör jag ju det om jag måste skriva om apparaten ifråga. Jag gillar fjärren till HK:n samt att den som sagt låter påfallande "rent o klart". Dock är det någon vajsing med den, för om man sätter på rec-out på samma som man lyssnar på, då blir det kraftigt dämpat ljud samt låter mycket illa. Är det så på din också? Det borde ju i alla fall inte vara så tycker jag.

Denon 2105 är F/E-lyssningstestad och fanns vara mycket bra dock inte helt perfekt. Då var den alltså lyssnad med analog ingång och med slutsteget inkopplat. Det är möjligt att försetet enbart låter renare, men det är alltså inte provat. Fast 2105 är nästan väldigt bra.

Okej, anledningen till min undran är nämligen att jag tycker det låter bättre med 1.0:an än med 2105:an som förförstärkare. Jag hade tänkt byta ut 1.0 eftersom jag vill kunna koppla in datorn digitalt för att få surround i spel. Men nu har jag blivit osäker, vill ju inte få sämre ljud när jag spelar musik.

Jag har inte använt rec out innan. Det är väl bara att trycka på rec out och på källan som man lyssnar på? Så det lyser grönt ovanför knappen för den valda ingången och gult under? Jag märker ingen skillnad varken i ljudstyrka eller renhet om jag gör så. Fast jag har ingen apparat inkopplad på rec out om det har någon betydelse.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2005-03-30 16:18

akelius skrev: 8O om du andvänder det har steget(som jag själv tycker är ganska "biffigt")för att driva surround kanalerna,vad andvänder du då för dina frontar :idea:

Ett Bryston 4b-sst. Den främsta anledningen till att jag köpte just 1.3 var att det passar så bra utseendemässigt till 1.0 :)
Dessutom är min erfarenhet av H/K-slutsteg att de har ganska kraftfull basåtergivning. Kan ju vara trevligt om det ska driva basmoduler till film. :P

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 16:45

Tobias skrev:Okej, anledningen till min undran är nämligen att jag tycker det låter bättre med 1.0:an än med 2105:an som förförstärkare. Jag hade tänkt byta ut 1.0 eftersom jag vill kunna koppla in datorn digitalt för att få surround i spel. Men nu har jag blivit osäker, vill ju inte få sämre ljud när jag spelar musik.

Jag har inte använt rec out innan. Det är väl bara att trycka på rec out och på källan som man lyssnar på? Så det lyser grönt ovanför knappen för den valda ingången och gult under? Jag märker ingen skillnad varken i ljudstyrka eller renhet om jag gör så. Fast jag har ingen apparat inkopplad på rec out om det har någon betydelse.

Japp, så ska man trycka. Jag har inte heller något anslutet (tror jag) men det ska ju förstås gå att ha saker anslutna utan att det strular. Jag kanske få skicka iväg den på rep.

Säkert bra med Brystonsteget.

Min erfarenhet av HKs hembioförstärkare är ett de tycks ha en viss färgning av basregistret just som gör att de överdriver basen en infinitesimal smula. Det är inget fel på frekvensgången, den är rak, men den har ett lite annorlunda högpassfilter som gör att det ger hörbara effekter.

akelius

Inläggav akelius » 2005-03-30 17:25

tack för alla svar...det börjar klarna upp nu :idea: ......jag vill inte ändra ämnne men.....undrar oxå om yamahan kommer att passa ihop klangmässigt med steget eller om yamahan som försteget skall styra själva soundet av dem båda..hoppas ni förstår vad jag menar.... 8O

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 22:30

Akelius, jag tror att ingen exakt kan veta hur kombinationen Yamaha försteg och HK slutsteg kommer att låta. Om man tänker sig att kombinera ihop två appareter som på något sätt ska blir mer neutralt ljudande misslyckas så gott som alltid. Då brukar det vara bäst att satsa på saker som i sig själva var och en låter neutralt och "rent och klart". Det enda är klang som kan kompenseras av lycklig slump. Andra olinjäriteter bygger som regel bara på varandra och gör att det enklaste är att leta efter produkter som har så lite av den vara som möjligt.

Är inte Yamahan ganska såpass gammal nu att den inte har Pro Logic II eller IIx? Även om den hyptetiskt sett kanske låter mycket bra, så kan det vara läge ändå med något nytt, t.ex. 7.1 och P.L.IIx. Men om två år så är det nya algoritmer som är på modet igen, garanterat.

Jag har åtminstone svårt att tänka mig att det finns speciellt många slutsteg som är bättre än HK-steget, däremot en drös sämre. Fast egentligen kan jag ju inte veta eftersom jag ej lyssnat på den, bara att HK:s effektsteg brukar vara välljudande.

akelius

Inläggav akelius » 2005-03-30 22:43

Tack Johan får svaret,själv har jag ungefär samma åsikt som du har,är ganska säker på att om ett par år kommer vissa produkter att mer eller mindre vända upp och ner på allt den här som kallas bra återgivnig av musikuppleverser i.o.m. att det här är ganska individuell oxå,men som i allt annat finns det vissa riktlinjer,jag menar att med dem nya produkter speciellt kraftfullare proccesorer i både hifi som hemmabio försteg kommer mer och mer att bli ett och samma produkt i ett med många fler möjligheter att kunna anpassa desssa till sina egna ljudideal och därmed till sitt egen kringutrustning.....när det gäller slusteg tror jag forfarande på det gammla skolan,alltså riktigt tunga pjäser med kraftfulla strömförsöjning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-31 10:20

Det jag främst menar är att det sker utveckling på finessområdet och med nya surroundalgoritmer och sådant. Jag är inte alls övertygad om att produkter i framtiden kommer att låta avsevärt renare. Dit har utvecklingen redan kommit för minst tio år sedan då det gäller de allra mest välljudande förstärkarna (försteg, slutsteg, integrerade, m.m.). Naturligtvis kommer det aldrig att ske i alla kostnadslägen. Men utvecklingen ser ut att bli så att man får mer och mer välljudande saker för mindre peng.

Återgå till Generellt om hifi