Är det dags att slopa begreppet HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 10:36

Jag menar, det finns ju idag knappast några akustiska instrument kvar i musiken som skall återges naturtroget. Det mesta på dagens skivor kommer från syntar och ljudmoduler. Begreppet behövdes under en era när tekniken var bristfällig och förstärkarna hade de värden på exempelvis dist som Morello gärna refererar till när han beskriver SE. Man tog därför fram mätnormer och värden som man ansåg att utrustningen borde klara för att naturtroget kunna återge originalklangen. Sedan lång tid är tekniken så bra att akustiska instrument återges på ett mycket trovärdigt sätt. Sedan kan man som vi har märkt i oändlighet diskutera nyansskillnader och rätt och fel men det finns troligen lika stora skillnader mellan olika instrument i sig.
Kanske är det dags för nya begrepp som TrashFi och MuskelFi. De begreppen passar bättre för att beskriva utrustningen som levererar rytmen en ravenatt. Där är det knappast fioler som skall återges med rätt lyster och magi.

Vad betyder HiFi idag?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 11:16

Lägger inte någon större vikt på betydelsen naturtrogenhet i ordet så att säga. Jag säger hellre; Naturlig klang och liknande. Sen har vi ju ordet transparent också. Det går ju att använda. Metoderna för att finna det transparenta tvistar dock de lärde om. Jag använder ordet HiFi ungefär som jag använder ordet Stereo.

Men jag föredrar ordet Stereo, precis som jag fördrar ordet skivspelare framför vinylspelare. (Vem hittade på det föresten?!) CD-spelare! Skivspelare! Enkelt! 8)

Jämför:
Vad har du för stereo?
Vad har du för HiFi?

Stereo låter coolare alla dagar i veckan! :P
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 11:26

Jag tycker begreppet High Fidelity = hög naturtrohet* passar lika bra nu som då.

* inte samma sak som hög naturtrogenhet
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 11:28

ojdå.. blev lite för många bokstäver där ovan... naturtrohet! naturtrohet! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 11:42

Ranefjord skrev:Men jag föredrar ordet Stereo, precis som jag fördrar ordet skivspelare framför vinylspelare. (Vem hittade på det föresten?!) CD-spelare! Skivspelare! Enkelt! 8)

Jämför:
Vad har du för stereo?
Vad har du för HiFi?

Stereo låter coolare alla dagar i veckan! :P

En CD är väl också en skiva? Skivspelare kan alltså lika gärna vara en CD-spelare... En gång i tiden fanns det bara en sorts skivspelare och då funkade det namnet bra. Nu finns det ju flera skivbaserade typer av spelare och vill man då vara tydlig tycker jag gott man kan använda vinylspelare, cd-spelare, md-spelare osv.

Stereo? Mjae, stereoanläggning i så fall.

Begreppet HiFi tycker jag väl fortfarande går att använda. Frågan är bara "hög naturtrogenhet" mot vad? Som du skriver Flint, det mesta som ges ut idag av populärmusiken har inga naturliga ljud inspelade. Det är ju ingen vits med att få en inspelad syntfiol att låta som en riktig fiol i sin egen anläggning...

Men HiFi-begreppet att det är en högre kvalitet på återgivningen kan man väl fortfarande använda? Men lika entydigt som förr (dvs uppfylla vissa specificerade krav) kommer väl begreppet aldrig bli igen.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 12:10

Ja, det tycker jag. I folk mun betyder hifi = stereoanläggning och gamla tiders krav för naturtrogen återgivning har vi klarat av med ganska enkla grejor rätt länge nu. *IMHO*

Slår ett slag återigen för:

TruFi & MyFi
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 12:12

En CD är väl också en skiva?

Japp, och som du även skrev så användes ordet skiva till just vinyl innan CDn slog igenom. Jag håller på det lite äldre! När CDn kom hette det CD-spelare. I min värld, heter det fortfarande det. :)

jaja. pettitesser.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 12:22

Ranefjord skrev:
En CD är väl också en skiva?

Japp, och som du även skrev så användes ordet skiva till just vinyl innan CDn slog igenom. Jag håller på det lite äldre! När CDn kom hette det CD-spelare. I min värld, heter det fortfarande det. :)

jaja. pettitesser.

visst är det så :-)

se det så här, en gång i tiden (jag hittar på nu alltså) fanns det bara granar. Så "skog" var synonymt med gran. Men så dök upp tallar också. Och lövträd av olika slag. Ja, då kunde inte ordet "skog" användas på samma sätt längre. Man kunde inte längre säga att "nu går jag och hugger lite skog".

Men vi svenskar (är det bara vi förresten?) har ju en viss förmåga att importera ord från det stora landet i väster, för att sedan ändra betydelsen på dom. Jag behöver väl bara nämna video och cd för att alla ska förstå vad jag menar...

Senaste oskicket är när någon kliver in på en kaffe-bar och beställer "en latte". Skulle man då servera det som personen ordagrant har beställt blir nog denne förvånad.

/ B

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 12:32

Jag säger fortfarande kaffe om vanligt U-landkaffe. 8)

När jag skriver skivspelare, så menar jag iallafall den apparaten som spelar upp skivor av vinyl. Ni andra får kalla det vad ni vill. :) Det är helt ok.

Precis som det finns olika tolkningar av 'transparent' så får det väl finnas olika tolkningar av de andra orden. :) Bara att lära sig leva med det.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-30 12:35

Jag lägger nog inte heller så stor vikt vid ordet eller dess igentliga betydelse. Nu när flint ändå tar upp det så kanske vi borde döpa om till lite roligare ord :)

HiFi har för mig helt enkelt bara betytt stereoprylar.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 12:37

Tja, det skall väl vara en väldigt retsam barista till att sätta fram ett glas mjölk... om man inte kommer in på sin bästa italienska och säger
"Ciao! Come stai oggi? Un latte per favore."

Sen trodde jag iofs att video kom från latin, inte från stora landet i väster. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 12:40

Jag lägger inte heller så stor vikt vid själva ordet HiFi. För mig betyder det allt som rör denna hobby. Jag ville bara påminna om ursprungsbetydelsen och debattera lite runt den. Om att den för vissa har blivit siffror och för vissa andra synonymt med det som låter bra.
Senast redigerad av Flint 2005-03-30 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-30 12:42

besan skrev:Jag lägger nog inte heller så stor vikt vid ordet eller dess igentliga betydelse. Nu när flint ändå tar upp det så kanske vi borde döpa om till lite roligare ord :)

HiFi har för mig helt enkelt bara betytt stereoprylar.

//jonas

Nä, att börja döpa om namn på saker och företelser som vanliga människor vet "vad det är" får en bara att verka ännu konstigare.
Tycker precis tvärtom, finns ingen anledning att skaffa sig en "elitsvenska".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 12:55

Nattlorden skrev:Sen trodde jag iofs att video kom från latin, inte från stora landet i väster. :wink:

Jo, jag vet... Men inte ens då betydde ordet filmkassettinspelare :)

Men tom i England har jag sett uttryck som LCD-display....
Jag kan hålla med om kommentaren "so what så länge all förstår", det är ju ofta en fråga om petitesser. Men frågan "Vilken DVD tycker ni jag ska köpa?" är ju inte helt entydig. Men jag kan nästan svära på att svaret, Diana Krall - Live in Paris, inte är vad frågeställaren förväntar sig :-)

Nog om detta, nu ska jag lyssna lite mer på min hifi-apparatur med något smaskigt fonogram :D

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-30 14:26

Varför inte använda orden efter deras ursprungliga betydelse helt enkelt? Det blir ju mycket enklare, eftersom man slipper fråga vad den som sagt något egentligen menar.

Stereo betyder solid / tredimensionell (gammalgrekiska).

HiFi är en förkortning av High Fidelity, alltså hög trohet, i musikfallet mot ursprungshändelsen, vara akustiskt, eller i kontrollrummet, beroende på var musiken skapats.
Uttrycket kan användas i en teknisk norm om man vill (t ex DIN 45 500), men kan även användas allmänt.

En stereoanläggning är en apparatur som kan återskapa flera dimensioner i rummet än en, vilket betyder att den har minst två kanaler. Ofta använder man ordet stereo för den enklaste typen av stereo, alltså tvåkanalsstereo, men fyrkanalsstereo var också ett använt begrepp. (Stereo betyder definitivt inte "två", men om man inte specificerar antalet kanaler kan man lugnt utgå ifrån att det är den enklaste formen som åsyftas)

En hifi-anläggning är en anläggning som inte bara spelar musik, utan som gör det bra - med hög fidelitet. Antingen bedömt subjektivt (dock givetvis inte referenslöst!), eller också enligt någon lämpligt hifi-norm (alltså mätbaserat, t ex DIN, IEC, THX...).

Svårare än så är det inte. :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS:

Att köpa en CD är inte att köpa en CD-spelare.

En vinlyspelare har antagligen inte 78-varvsläge och pickupnål med större radier. En skivspelare däremot kan kunna spelar många olika sorters skivor. En grammofon är samma sak som en skivspelare, och det specificeras inte vilket sorts grammofonskivor som gäller. Det kan vara vad som helst från slutet av 1800-talet och till idag. Dock inte phonografrullar, eftersom dessa är en alternativ standard till grammofonskivorna (som finns i 16 - 33 1/3 - 45 - 78 rpm, samt en massa diffusa tidiga rotationshastigheter).

Ett fonogram är något som har ljud inspelat på sig, t ex en phonografrulle, en stenkaka, ett minne med MP3 på, ett kassettband, en vinylskiva, en CD eller en DVD-A, m fl.

Allt blir lätt som en plätt när man använder orden enligt sin betydelse, vilket egentligen borde uttryckas:

Man utvecklar ord när det behövs, men man låter inte språket vara ett gungfly, eftersom det bara gör det svårare att kommunicera. Synonymer och nya ord (t ex bruk av låneord) är ofta bra, men att ÄNDRA ords betydelser eller sudda sönder äldre begrepp är nästan alltid kasst.
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-30 14:34, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 14:34

Sant, dock får man tyvärr ge upp vissa ord när det gått för långt...

Skulle man vara ute och åka bil och otropa: "Grabbar, kolla in fittan där borta!" så skulle de nog dels bli chockerade över språkbruket och därefter kolla efter en tjej... inte efter den fuktiga ängsmarken jag självklart syftade på i ordets rätta betydelse. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-30 14:37

Jag trodde fuktig ängsmark hette fittja?

Förvisso har det där... onämnbara härletts från just ordet fittja, av naturliga skäl.

Fittja kan dessutom betyda härva eller garnbunt. :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 14:43

Nej, fittja är mått - en bunt/ett knippe. Hoppsan... han du med ett tillägg medans jag svarade, eller var jag bara blind?

Möjligt ändå att de har gemensam rot. Fast nu är vi iofs så långt tillbaka att vi inte har samma modersmål längre. :wink:

Edit: justering då det redan var skrivet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-30 14:52

IÖ:
Väldigt rätt, tycker likadant.

nattlorden:
kan man inte titta efter både en tjej och ängsmarken samtidigt?

Vad jag menar att man som liten grupp inte skall ändra betydelsen av ord och sedan tro att den stora massan följer efter. Det kommer alltid finnas specifika ord oftast svengelska som är förknippade med yrkesgrupper etc. Och det räcker väl, vi behöver inget faktisktspråk, och ett hififorumspråk etc.

manw

CD-Skiva är knepigt.

Inläggav manw » 2005-03-30 16:33

Men CD-Skiva tycker jag är riktigt knepigt, då det betyder Compact-Disc-Skiva 8O , men tyvärr så använder man det.

CD kort och gott är ju riktigt, men C-Skiva :?: :roll:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-30 16:35

"Kompaktskiva" fungerar väl alldeles utmärkt?

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-30 16:36

Kompaktfonogram. (CD)

Vinylfonogram. (LP)

Shellackfonogram. (78-varvare)

Sedan har vi analoga samt digitala magnetband - på rulle eller på rulle i kasett. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

manw

Sumprunkare

Inläggav manw » 2005-03-30 16:45

Jag trodde fittja var en tysk variant av vittja, som man gjorde med näten eller gäddsaxarna eller vad det var, har hört den förklaringen nån gång. (Dvs tyska invandrare bodde i trakten och ägnade sig åt detta, med att vittja sina vadetnuvarförnåt)

Ja, det andra snarlika ordet har jag hört att den ursprungliga betydelsen är "fuktig ängsmark".

I någon gammal epistel så sjungs ju pigan om att hon "står på bryggan så kåter" vilket helt enkelt betydde att hon stod där glad.

I fiskehamnen fanns för länge sedan nog en och annan sumprunkare också, som stod och runkade sumpen så att fisken i densamma inte skulle dö av syrebrist.

Det är i alla fall de ursprungliga betydelserna av dessa ord som jag har fått det förklarat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 16:46

Kompaktskiva är väl OK. Mycket bättre än CD-skiva :evil:

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-30 16:50

Jobbar en hel del utomlands och trots att jag gillar Sverige, så finns det så otroligt mycket idiotiska, möjligen riktiga språkligt, namn på saker.
Numera HATAR jag alla svenska operativsystem med deras översatta namn på funktioner som inte ens går att gissa vad dom betyder. Sitter folk och lottar ut namn på saker?
Att hitta på nya svenska namn på vedertagna svengelska namn är av ondo och inte meningsfullt om man inte vill isolera sig som islänningar eller fransmän gör med framgång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-30 16:52

Bill50x skrev:Kompaktskiva är väl OK. Mycket bättre än CD-skiva :evil:

/ B
'

Håller med föregående talare. 8) "CD-skiva" är en klockren tautologi.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 16:55

Går du in i en skivaffär och frågar efter "kompaktskivor" så riskerar du att få gå hem tomhänt för att biträdena inte vet vad det är... :lol:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-30 16:57

Jag kan själv förvånas över att unga biträden på konditorier inte vet vad en hetvägg är. Det går utför med dagens ungdom... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Hetvägg = semla serverad med varm mjölk och gärna kanel. Mums!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 16:59

Men Pekka, det skall du väl inte äta, det är ju livsfarligt!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-30 17:00

"Hälsokost för själen", som Göteborgs Kex hävdade om Ballerina...

Mvh Pekka

Nästa

Återgå till Generellt om hifi