Moderator: Redaktörer
platon1980 skrev:Har bl.a. Luxur 8071. I den 17 m2 stora gillestugan kan basen bli ett slag i magen, men i vardagsrummet som är 42 m2 med stora öppningar blir det som bäst lite vibrationer i soffan, men även skallrande fönster, men ingen punch.
Finns det några vanliga högtalare som funkar i stora rum? Med vanliga menar jag passiva fullrange, 2-4 vägs.
Hur funkar det hos er?
Har en 15-tums (eller är den tolv, minns inte) aktiv sub också, den får allt att slå.
Elfsberg skrev:Beror nog en hel del på tonkurvan du får i rummet, och inte något annat..
Bongo skrev:När det gäller de faktorer vi pratar om här så är det faktiskt D870 som är bäst. Ibland ångrar jag mycket att jag sålde dom...
MagnusÖstberg skrev:Det är fullt normalt att det förändras så från 17 till 42 kvadrat (säkerligen högre takhöjd med).
Rummet är en stor del av återgivningsalgoritmen.
Perfector skrev:Min erfarenhet säger att det kan räcka med 10" i basen i 40+ kvm för att sätta allting i rörelse.
Kräver dock lite volym.
Men 12" i Ca: 100 liter ger en lådresonans på 23 Hz och då får man allt man önskar i tryck.
Komorok skrev:Perfector skrev:Min erfarenhet säger att det kan räcka med 10" i basen i 40+ kvm för att sätta allting i rörelse.
Kräver dock lite volym.
Men 12" i Ca: 100 liter ger en lådresonans på 23 Hz och då får man allt man önskar i tryck.
Fast det beror ju helt på elementet och om det är en portad låda beror det också på portens utformning.
Hur stora och hur många element det behövs i ett rum beror på fler saker än rummets yta.
Dina tumregler duger inte alls.
Komorok skrev:Perfector skrev:Min erfarenhet säger att det kan räcka med 10" i basen i 40+ kvm för att sätta allting i rörelse.
Kräver dock lite volym.
Fast det beror ju helt på elementet och om det är en portad låda beror det också på portens utformning.
Hur stora och hur många element det behövs i ett rum beror på fler saker än rummets yta.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Perfector skrev:Min erfarenhet säger att det kan räcka med 10" i basen i 40+ kvm för att sätta allting i rörelse.
Kräver dock lite volym.
Jag tyckte att han var rätt tydlig med det där "Min erfarenhet säger...". Ingen tumregel, alltså.
Komorok skrev:Det går att hålla på 25 år utan att lära sig något alls.
NiklasF skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är fullt normalt att det förändras så från 17 till 42 kvadrat (säkerligen högre takhöjd med).
Rummet är en stor del av återgivningsalgoritmen.
Dom här raderna skulle sitta fint på en T-shirt.
Du vet att du är en ljudnörd när du säger " Rummet är en stor del av återgivningsalgoritmen. "
AndreasArvidsson skrev:Vad sägs om tröjor med det något enklare uttrycket:
"Rummet är viktigt!"
Ingen annan än vi kommer förstå vad som åsyftas
Bill50x skrev:Det beror ju på vad som åsyftas, "Rummet är viktigt!" kan ju betyda en massa saker, speciellt för rymd- och kvantforskare
/ B
AndreasArvidsson skrev:Min erfarenhet säger mig att det skiljer väldigt mycket mellan olika rum och även mycket mellan de krav som olika lyssnare har.
Med rätt rum så skulle jag nog nästan klara mig med ett par fullregister högtalare modell kompetentare, men med hänsyn till olika typer av rum och att jag gärna vill ha väldigt låg dist även i basområdet oavsett vad som spelas så räcker det inte riktigt i praktiken.
genstruktur skrev:Jo efter lite pillande här hemma med antimoden, som jag hade missförstått en inställning på, så får jag rätt bra bastryck tycker jag. Speciellt med tanke på att det bara är två fullregisterhögtalare som spelar.
Men det är klart, mitt rum är bara på en typ 20kvm. Dessutom låter det bättre än ganska många system med subar som jag hört. Å andra sidan så är det mindre tryck än en del andra kompetenta system som jag hört.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Jo efter lite pillande här hemma med antimoden, som jag hade missförstått en inställning på, så får jag rätt bra bastryck tycker jag. Speciellt med tanke på att det bara är två fullregisterhögtalare som spelar.
Men det är klart, mitt rum är bara på en typ 20kvm. Dessutom låter det bättre än ganska många system med subar som jag hört. Å andra sidan så är det mindre tryck än en del andra kompetenta system som jag hört.
Allt är relativt. Vad en person tycker är bra tryck kanske en annan tycker är lite. Jag personligen prioriterar helt klart kvalité framför kvantitet. Bra artikulation och låg dist är viktigare än att hela rummet skall skaka, men jag tar gärna både och om jag kan.
Jag tycker det är skoj att höra att du har fått det bra hemma hos dig. Så länge ägaren är nöjd så tycker jag att allt är väl
genstruktur skrev:Jo det är väl lite så jag resonerar också! Hellre kvalite än kvatitet. Antimoden gjorde underverk för artikulationen
.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Jo det är väl lite så jag resonerar också! Hellre kvalite än kvatitet. Antimoden gjorde underverk för artikulationen
.
Det förstår jag. Jag kör ju själv med PEQ vilket gjorde mycket.