Denon 2808/3100&Yamaha 1020 stänger av sig.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Denon 2808/3100&Yamaha 1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 12:35

Hade en kompis över igår och han ville höra lite hur anläggningen lät, ett tag sedan han var här och det har hänt rätt mycket sedan han hörde den sist.
Såklart ville man visa anläggningen från sin bästa sida, så jag drog på lite :D


Vi körde två potenta ljudspår(enligt mig i alla fall), var av den ena var slutfighten i The Incredible Hulk. Jag hade skruvat upp volymen på recievern 5db mer än vad jag själv kör som max när jag ser film. Tyvärr mätte jag inte med någon decibelmätare men det går att göra det om det skulle krävas. Det man kan säga är väl att det är högt, men jaja skit samma.

Helt plötsligt så stänger min Denon 2808 av sig, mitt under det mest bombastiska scenerna, och börjar blinka rött. Alltså har väl någon form av skyddskrets slagit in.
Men nu till det som förbryllar mig lite, jag gick fram och kände på recievern och den kändes inte speciellt varm. Upplevde den att vara lite varmare än kroppstemperatur kanske. Sen driver min Denon 2808 bara fyra stycken mupps, alltså surrounder som är delade vid 120hz. Är det inte lite konstigt att skyddskretsarna slår ut av att driva endast fyra mupps? Frontarna drivs av separat slutsteg via preout.

Vad säger kunskapsbanken, är det bara att köpa en annan reciever om man vill spela så högt som jag gjorde, alternativt hänga på ett slutsteg även för surroundkanalerna? Eller är finns det någon annan lösning? Vad är "felet"?
Senast redigerad av genstruktur 2019-06-13 14:48, redigerad totalt 3 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-17 12:48

Om det är extrem infrabas så stänger gärna Denon och Marantz receivers av sig vid högre signalnivåer.
Detta oavsett om några högtalare faktiskt är inkopplade eller inte. Jag har samma problem hos mig.

Det kan vara surrounderna, men jag tror att du hade fått precis samma resultat utan dessa inkopplade. Det kan du ju enkelt testa om du vill.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 13:20

AndreasArvidsson skrev:Om det är extrem infrabas så stänger gärna Denon och Marantz receivers av sig vid högre signalnivåer.
Detta oavsett om några högtalare faktiskt är inkopplade eller inte. Jag har samma problem hos mig.

Det kan vara surrounderna, men jag tror att du hade fått precis samma resultat utan dessa inkopplade. Det kan du ju enkelt testa om du vill.


What? 8O

Händer samma hos dig, har du också Denon? Hur gör du om du vill se sådana filmer på de volymerna då?

Så om det är extrem infrabas stänger de av sig per automatik? Lustigt, not! :)

Du menar att köra samma spår igen, på samma volym, men i endast tvåkanal och se om resultatet blir samma?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-17 13:24

genstruktur skrev:What? 8O

Händer samma hos dig, har du också Denon? Hur gör du om du vill se sådana filmer på de volymerna då?

Så om det är extrem infrabas stänger de av sig per automatik? Lustigt, not! :)

Du menar att köra samma spår igen, på samma volym, men i endast tvåkanal och se om resultatet blir samma?


Jag har en Marantz, men jag har vänner som har Denon och de beter sig likadant. Ämnet har även vart uppe på faktiskt tidigare och fler här intygade att jag inte var ensam. Olika modeller verkar dock klara det olika bra, men alla verkar ha en begränsning någonstans.

Jag sänker helt enkelt. Någon bättre lösning har jag inte listar ut. Nu ser jag oftast på film på ca -10dB och då är det inget problem, men upp runt och speciellt över 0dB så stänger den av sig ibland beroende på material som spelas.

Ja precis ta bort surrounderna och spela filmen i 2kanal och se vad som händer.

För att bekräfta att det är just infrabas som är problemet så kan du ju alltid testa med en signalgenerator och se. För mig så stänger förstärkaren av sig tidigare och tidigare ju lägre frekvenser som spelas. Dvs med bibehållen signalstyrka och bara ändra frekvensen på tex en sinus. Se bara upp så du inte bottnar något.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav NADifierad » 2014-05-17 13:52

Min 3806 gjorde också så ibland. Oftast i inledningen på Oldfields "Finale", vid kraftigt volympådrag.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 14:02

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:What? 8O

Händer samma hos dig, har du också Denon? Hur gör du om du vill se sådana filmer på de volymerna då?

Så om det är extrem infrabas stänger de av sig per automatik? Lustigt, not! :)

Du menar att köra samma spår igen, på samma volym, men i endast tvåkanal och se om resultatet blir samma?


Jag har en Marantz, men jag har vänner som har Denon och de beter sig likadant. Ämnet har även vart uppe på faktiskt tidigare och fler här intygade att jag inte var ensam. Olika modeller verkar dock klara det olika bra, men alla verkar ha en begränsning någonstans.

Jag sänker helt enkelt. Någon bättre lösning har jag inte listar ut. Nu ser jag oftast på film på ca -10dB och då är det inget problem, men upp runt och speciellt över 0dB så stänger den av sig ibland beroende på material som spelas.

Ja precis ta bort surrounderna och spela filmen i 2kanal och se vad som händer.

För att bekräfta att det är just infrabas som är problemet så kan du ju alltid testa med en signalgenerator och se. För mig så stänger förstärkaren av sig tidigare och tidigare ju lägre frekvenser som spelas. Dvs med bibehållen signalstyrka och bara ändra frekvensen på tex en sinus. Se bara upp så du inte bottnar något.



Det var som tusan, det hade jag ingen aning om. Finns det någon tillverkare som inte lägger in sådana begränsningar? Kunde vara bra att känna till, nästa gång man köper reciever. Men alla som pratar om att de ser film på referensnivå, de har inte en Denon eller Marantz då?

Okej, ja det är väl kanske inget problem för mig just nu heller, ser inte film på den nivån som jag hade när det hände. Brukar har -8db till -10db när jag ser film på hög volym. Igår var det nog -3db eller om det var -5db, minns inte riktigt. Men inför framtiden, om man har anlägggningen i ett större rum som kräver att jag drar på mer för att få samma ljudtryck, så kan det här potentiellt bli ett problem. Kunde vara bra att känna till vilka revievers man skulle undvika i så fall. Finns det någon gammal tråd där man listar vilka tillverkare eller modeller som inte har den här begränsningen?

"Ta bort surrounderna", det räcker väl med att köra filmen i pure direct med frontarna bara, jag behöver väl inte fysiskt koppla bort surrounderna från recievern va? Skall provaköra scenen igen på samma volym, och mäta med db-mätare också, sen även köra med bara frontarna och återkomma :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 14:02

Martin_Dewens skrev:Min 3806 gjorde också så ibland. Oftast i inledningen på Oldfields "Finale", vid kraftigt volympådrag.


Din nuvarande reciever, gör den också så? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav paa » 2014-05-17 14:27

Kan det ha något att göra med att du kanske kör utan center, och att då mixas den ihop till för hög nivå i hö/vä kanal, kanske redan i digitaldomänen?
Kanske även .1-kanalen kan ställa till problem om den är inmixad i hö/vä?
Det finns ju någon form av kompression när man kör phantom center och den kanske ska ta hand om problemet, jag vet inte säkert.
Var det Dolby Digital-spår eller DTS-spår som ställde till det? Mest frågor från min sida alltså.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
filiphag
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2005-11-09
Ort: Skåne

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav filiphag » 2014-05-17 14:45

Jag hade liknande problem när jag körde b&w högtalare. Funkade bra med min denon 2807, men när jag byte till en 4311 fick jag samma problem, detta hände dock endast om jag körde frontarna i fullrange. Delade jag frontarna vid 40 eller högre försvann problemet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-17 14:49

genstruktur skrev:Det var som tusan, det hade jag ingen aning om. Finns det någon tillverkare som inte lägger in sådana begränsningar? Kunde vara bra att känna till, nästa gång man köper reciever. Men alla som pratar om att de ser film på referensnivå, de har inte en Denon eller Marantz då?

Okej, ja det är väl kanske inget problem för mig just nu heller, ser inte film på den nivån som jag hade när det hände. Brukar har -8db till -10db när jag ser film på hög volym. Igår var det nog -3db eller om det var -5db, minns inte riktigt. Men inför framtiden, om man har anlägggningen i ett större rum som kräver att jag drar på mer för att få samma ljudtryck, så kan det här potentiellt bli ett problem. Kunde vara bra att känna till vilka revievers man skulle undvika i så fall. Finns det någon gammal tråd där man listar vilka tillverkare eller modeller som inte har den här begränsningen?

"Ta bort surrounderna", det räcker väl med att köra filmen i pure direct med frontarna bara, jag behöver väl inte fysiskt koppla bort surrounderna från recievern va? Skall provaköra scenen igen på samma volym, och mäta med db-mätare också, sen även köra med bara frontarna och återkomma :).


Det finns det säkert, men jag vet tyvärr inte hur det ligger till med andra tillverkare.
Det är nog inte heller så många som faktiskt ser på film i de nivåerna. Det är smärtsamt för öronen i många scener enligt mig och infran kan ju bottna de flesta bassystem vid de nivåerna, men några finns det nog. Vad de kör vet jag ej.

Ja har du ett rum som kräver att du ökar nivån ut ur försteget så kan det ju förstås bli ett problem.
Någon sådan lista har jag inte sett.

Surrounderna bör fungera i pure direct också, men jag antar att du kan välja stereo läge eller stänga av dem inne i högtalarinställningarna.

Precis som paa är inne på så tror jag att hur förstärkaren mixar kanalerna kan bero på. I mitt fall så använder jag inte .1 kanalen utan denna mixas till frontarna. Är nog en anledning till att problemet uppstår.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav NADifierad » 2014-05-17 15:58

genstruktur skrev:
Martin_Dewens skrev:Min 3806 gjorde också så ibland. Oftast i inledningen på Oldfields "Finale", vid kraftigt volympådrag.


Din nuvarande reciever, gör den också så? :)

Nej. min nuvarande Nad T773 gör inte så.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 16:44

paa skrev:Kan det ha något att göra med att du kanske kör utan center, och att då mixas den ihop till för hög nivå i hö/vä kanal, kanske redan i digitaldomänen?
Kanske även .1-kanalen kan ställa till problem om den är inmixad i hö/vä?
Det finns ju någon form av kompression när man kör phantom center och den kanske ska ta hand om problemet, jag vet inte säkert.
Var det Dolby Digital-spår eller DTS-spår som ställde till det? Mest frågor från min sida alltså.


Ja, det skulle kunna vara en möjlig förklaring kanske. Det var ett DTS-spår jag körde.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 16:45

filiphag skrev:Jag hade liknande problem när jag körde b&w högtalare. Funkade bra med min denon 2807, men när jag byte till en 4311 fick jag samma problem, detta hände dock endast om jag körde frontarna i fullrange. Delade jag frontarna vid 40 eller högre försvann problemet.


Aha, kanske är för att jag mixar lfe i frontarna då. Då borde problemet kvarstå om jag kör 2-kanal med andra ord.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 16:55

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Det var som tusan, det hade jag ingen aning om. Finns det någon tillverkare som inte lägger in sådana begränsningar? Kunde vara bra att känna till, nästa gång man köper reciever. Men alla som pratar om att de ser film på referensnivå, de har inte en Denon eller Marantz då?

Okej, ja det är väl kanske inget problem för mig just nu heller, ser inte film på den nivån som jag hade när det hände. Brukar har -8db till -10db när jag ser film på hög volym. Igår var det nog -3db eller om det var -5db, minns inte riktigt. Men inför framtiden, om man har anlägggningen i ett större rum som kräver att jag drar på mer för att få samma ljudtryck, så kan det här potentiellt bli ett problem. Kunde vara bra att känna till vilka revievers man skulle undvika i så fall. Finns det någon gammal tråd där man listar vilka tillverkare eller modeller som inte har den här begränsningen?

"Ta bort surrounderna", det räcker väl med att köra filmen i pure direct med frontarna bara, jag behöver väl inte fysiskt koppla bort surrounderna från recievern va? Skall provaköra scenen igen på samma volym, och mäta med db-mätare också, sen även köra med bara frontarna och återkomma :).


Det finns det säkert, men jag vet tyvärr inte hur det ligger till med andra tillverkare.
Det är nog inte heller så många som faktiskt ser på film i de nivåerna. Det är smärtsamt för öronen i många scener enligt mig och infran kan ju bottna de flesta bassystem vid de nivåerna, men några finns det nog. Vad de kör vet jag ej.

Ja har du ett rum som kräver att du ökar nivån ut ur försteget så kan det ju förstås bli ett problem.
Någon sådan lista har jag inte sett.

Surrounderna bör fungera i pure direct också, men jag antar att du kan välja stereo läge eller stänga av dem inne i högtalarinställningarna.

Precis som paa är inne på så tror jag att hur förstärkaren mixar kanalerna kan bero på. I mitt fall så använder jag inte .1 kanalen utan denna mixas till frontarna. Är nog en anledning till att problemet uppstår.


Jag kan bara köra 2-kanal i pure direct, så det blir nog bra att prova med i så fall.

Men du mixar väl .1-kanalen i fontarna och kör sedan delningsfilter och subar? Men det kanske blir så ändå för att man inte använder subwooferutgången på recievern och därmed aktiveras skyddskretsen oavsett om man har ett kapabelt system?

Om jag får ett större rum så lär det iofs bli flera feta subar :). Fast det skulle vara synd om man ändå är begränsad, för jag antar att jag kommer köra som du gör, att ta ut allt via preout på frontarna och sedan dela och förstärka externt så att säga.


Det lustiga är iofs, att kompisen som var här igår sa att det hänt honom också. Han har också en Denon 2808 men han delar mot sub, på subwooferutgången.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 17:01

Martin_Dewens skrev:
genstruktur skrev:
Martin_Dewens skrev:Min 3806 gjorde också så ibland. Oftast i inledningen på Oldfields "Finale", vid kraftigt volympådrag.


Din nuvarande reciever, gör den också så? :)

Nej. min nuvarande Nad T773 gör inte så.


Trevligt! :) Skall jag lägga på minnet. Kör/körde du delat, eller frontarna i fullrange?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
filiphag
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2005-11-09
Ort: Skåne

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav filiphag » 2014-05-17 17:34

Jag kunde inte ens köra dom specifika spår som orsakade problem i pure direkt med b&w603s3 som fullrange frontar

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 17:37

filiphag skrev:Jag kunde inte ens köra dom specifika spår som orsakade problem i pure direkt med b&w603s3 som fullrange frontar


Låter som ännu ett tecken på att det beror på om man har delning inställt i receivern och kör med sub på sub out.

Skall prova här hemma också, så skall vi se om det blir samma.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav NADifierad » 2014-05-17 18:21

Jag körde den som 6kanaligt försteg till ett aktivt delat system. Jag använde endast 4 av de inbyggda slutstegen för att driva diskanterna.
Jag tror att fenomenet ligger i försteget.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav paa » 2014-05-17 19:04

Martin_Dewens skrev:Jag körde den som 6kanaligt försteg till ett aktivt delat system. Jag använde endast 4 av de inbyggda slutstegen för att driva diskanterna.
Jag tror att fenomenet ligger i försteget.

Jag tror att det ligger i den digitala signalbehandlingen, att den blir överstyrd i vissa fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav NADifierad » 2014-05-17 19:06

paa skrev:
Martin_Dewens skrev:Jag körde den som 6kanaligt försteg till ett aktivt delat system. Jag använde endast 4 av de inbyggda slutstegen för att driva diskanterna.
Jag tror att fenomenet ligger i försteget.

Jag tror att det ligger i den digitala signalbehandlingen, att den blir överstyrd i vissa fall.

Kan vara så. Den använder väl troligen digital signalbehandling fast än jag matade den analogt?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-17 20:05

genstruktur skrev:Jag kan bara köra 2-kanal i pure direct, så det blir nog bra att prova med i så fall.

Men du mixar väl .1-kanalen i fontarna och kör sedan delningsfilter och subar? Men det kanske blir så ändå för att man inte använder subwooferutgången på recievern och därmed aktiveras skyddskretsen oavsett om man har ett kapabelt system?

Om jag får ett större rum så lär det iofs bli flera feta subar :). Fast det skulle vara synd om man ändå är begränsad, för jag antar att jag kommer köra som du gör, att ta ut allt via preout på frontarna och sedan dela och förstärka externt så att säga.


Det lustiga är iofs, att kompisen som var här igår sa att det hänt honom också. Han har också en Denon 2808 men han delar mot sub, på subwooferutgången.


Ok jag använder surround och pure direct ihop. Kanske inte fungerar likadant på Marantz och Denon där.

Ja jag delar med extern delningsfilter.
Delvis tror jag att problemet är att det är så låga frekvenser i frontkanalerna. Skyddskretsarna slår från helt enkelt.

Om du skaffar fler basar så får du förhoppningsvis högre verkningsgrad på bassystemet och då blir inte problemet värre.
Mitt tips är att du inte lägger pengar på att lösa problemet förrän det verkligen existerar. Du kan ju alltid byta i framtiden om du så vill.

Samma skyddskretsar kanske existerar på sw-utgången också. Isf spelar det ingen roll hur man kopplar. Jag har inte testat så det är bara en spekulation från min sida.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 21:21

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Jag kan bara köra 2-kanal i pure direct, så det blir nog bra att prova med i så fall.

Men du mixar väl .1-kanalen i fontarna och kör sedan delningsfilter och subar? Men det kanske blir så ändå för att man inte använder subwooferutgången på recievern och därmed aktiveras skyddskretsen oavsett om man har ett kapabelt system?

Om jag får ett större rum så lär det iofs bli flera feta subar :). Fast det skulle vara synd om man ändå är begränsad, för jag antar att jag kommer köra som du gör, att ta ut allt via preout på frontarna och sedan dela och förstärka externt så att säga.


Det lustiga är iofs, att kompisen som var här igår sa att det hänt honom också. Han har också en Denon 2808 men han delar mot sub, på subwooferutgången.


Ok jag använder surround och pure direct ihop. Kanske inte fungerar likadant på Marantz och Denon där.

Ja jag delar med extern delningsfilter.
Delvis tror jag att problemet är att det är så låga frekvenser i frontkanalerna. Skyddskretsarna slår från helt enkelt.

Om du skaffar fler basar så får du förhoppningsvis högre verkningsgrad på bassystemet och då blir inte problemet värre.
Mitt tips är att du inte lägger pengar på att lösa problemet förrän det verkligen existerar. Du kan ju alltid byta i framtiden om du så vill.

Samma skyddskretsar kanske existerar på sw-utgången också. Isf spelar det ingen roll hur man kopplar. Jag har inte testat så det är bara en spekulation från min sida.


Mmm verkar som att det kan vara så, just när man kör låga frekvenser i frontkanalerna.

Okej, men det låter bra iofs, att problemet kanske minskar om man kör basar som dig.

Nej, jag tror inte att jag gör något åt det i dagsläget, speciellt eftersom jag inte normalt i kör så högt. Blev lite förvånad när det hände bara, eftersom jag inte trodde att det var så svårt för Denonen att driva 4 mupps. Men det verkar som att det inte är därför den slår ifrån i alla fall.

Skall testa lite mer här i dagarna, har inte orkat idag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2014-06-09 11:06

Provade Incredible hulk igen 1.32 tim in i filmen och 2-3min framåt. Tänkte jag skulle stegra lite upp i volym och se vart den stängde av sig. Började på -8db, den stängde faktiskt av sig redan där. Mätte med min db-mätare och den visade då peak på 105db c-vägt, fast. Nu mäter iofs min db-mätare bara ner till 30hz, och högtalarna spelar inte speciellt mycket under 25hz.

Det konstiga är att jag har för mig att jag kört den scenen på -8 förr på recivern. -10db fungerade dock bra nu.

Edit: Terminator Salvation ca 6 min in i filmen till ca 13 min. -8db på recievern fungerar bra, peak 110.3db c-vägt fast. Fast på den scenen stängde inte receivern av sig första gången heller, är väl inte så mycket infrabas där kanske som i The incredible hulk.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 11:10

Då var det dags igen, fast med en Denon 3100 istället!

The war of the worlds på ref - 10! Gott schtånka, smaskade på fint! Men, 1:05:32 in i filmen stängde recievern av sig, provade samma scen 3 gånger, hade dessutom hunnit sänka till - 15. En pansarvagn som sköt ett skott. För mycket infra så skyddskretsarna löste ut antar jag? Aldrig hänt innan med denna recievern. Tycker också att det är mer bas första 20 min än just den scenen, och där var det inga problem. Eller? Är väl massa infra i början av filmen med?
http://data-bass.ipbhost.com/index.php? ... 0#entry317

viewtopic.php?f=16&t=55715&p=1927266#p1927197
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-23 12:36

genstruktur skrev:Aha, kanske är för att jag mixar lfe i frontarna då.

Sent inlägg i tråden, men exakt det där är problemet med min Marantz. Om jag kör LFE via front L/R så löser min receiver på infrabas. Men om jag kör LFE bara via LFE OUT så är det inga problem, oavsett om jag kör fullrange eller högpassfilter på frontkanalerna. Problemet verkar ligga i signalbehandlingen på lågnivå, så det har inget med belastningen på slutstegen att göra. Jag har inga högtalare anslutna till frontkanalerna, utan kör bara via line out till separata filter/slutsteg.

All info finns i denna tråd:
viewtopic.php?f=10&t=58435

Edit, ser att du också deltog i den tråden...

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 14:42

Kalejdokom skrev:
genstruktur skrev:Aha, kanske är för att jag mixar lfe i frontarna då.

Sent inlägg i tråden, men exakt det där är problemet med min Marantz. Om jag kör LFE via front L/R så löser min receiver på infrabas. Men om jag kör LFE bara via LFE OUT så är det inga problem, oavsett om jag kör fullrange eller högpassfilter på frontkanalerna. Problemet verkar ligga i signalbehandlingen på lågnivå, så det har inget med belastningen på slutstegen att göra. Jag har inga högtalare anslutna till frontkanalerna, utan kör bara via line out till separata filter/slutsteg.

All info finns i denna tråd:
viewtopic.php?f=10&t=58435

Edit, ser att du också deltog i den tråden...


Jo det verkar vara så om man läser din tråd och vad du kommit fram till. Lite synd det där.
Sen har det bara hänt en gång för mig med denna reciever, skulle de börja hända mer frekvent får jag väl se mig om efter en reciever som inte beter sig på detta sätt.
Med min setup har jag inte möjligheten att göra på annat sätt än att mixa lfe-kanalen i frontarna.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 15:46

Angående god forumsed. Bör jag justera trådrubriken nu när det visade sig att problemet inte var desamma som jag först antog? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 15:50

AndreasArvidsson skrev:
Nu ser jag oftast på film på ca -10dB och då är det inget problem, men upp runt och speciellt över 0dB så stänger den av sig ibland beroende på material som spelas.

Ja precis ta bort surrounderna och spela filmen i 2kanal och se vad som händer.


Angående detta, är det inte lite väl tidigt att stänga av sig på -15dB som min gör?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-05-23 15:55

Jo det är lite väl tidigt. En tanke är att kanal- och ingångskalibrering kan påverka. Dvs att du har kanske samma gain på -15dB som jag har på 0dB. Inte jättetroligt, men en möjlighet. En annan är att din förstärkare helt enkelt är mer känslig för infra.

EDIT: Kom på att jag inte mixade in .1 i frontarna utan körde denna direkt till delningsfiltret. Det kan säkerligen påverka en del.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 16:08

AndreasArvidsson skrev:Jo det är lite väl tidigt. En tanke är att kanal- och ingångskalibrering kan påverka. Dvs att du har kanske samma gain på -15dB som jag har på 0dB. Inte jättetroligt, men en möjlighet. En annan är att din förstärkare helt enkelt är mer känslig för infra.

EDIT: Kom på att jag inte mixade in .1 i frontarna utan körde denna direkt till delningsfiltret. Det kan säkerligen påverka en del.


Frontarna, Ino pi60+bs60, står på -1dB
Surround, 3 Ino a1 per kanal, står på -10dB har jag för mig.


Jo det lär väl påverkar om du inte mixade in.1, som jag gör i frontkanalerna. Ja det lär säkerligen vara olika mellan olika modeller och märken, kändes lite väl känsligt att stänga av redan på -15dB tyckte jag bara :lol:

Jag kanske skall göra en översyn bakom stereobänken för säkerhes skull, så det inte är något som ligger emot någon terminal eller så.

Så märkligt bara, spelade första 30-40 minuterna av filmen på -10dB utan problem och det kändes som att det var bra mycket mer bas där än i scenen som receivern stängdes av vid. Och andra sidan hör jag väl inte infran i mitt system och kan därför inte bedöma när det är mycket eller lite av den varan :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 13 gäster