Denon 2808/3100&Yamaha 1020 stänger av sig.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 19:21

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:Jag har ingen subbas. Lfe-spåret mixas in i frontarna precis som centern, jag kör med fantomcenter. Surround är numer delade vid 100 Hz och är sex stycken Ino audio a1, parallellkopplade tre och tre på respektive surround left och surround right.


Om jag förstår dig rätt parallellkopplar du tre högtalare på var sin kanal och använder dig av två kanaler.
Är det rätt uppfattat?

Vilken impedans har Ino Audio A1? Jag hittar inga uppgifter om dem på nätet.


Ja precis!

Impedansen skall vara 12 ohm.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 19:45

genstruktur skrev:
grubblaren skrev:
genstruktur skrev:Jag har ingen subbas. Lfe-spåret mixas in i frontarna precis som centern, jag kör med fantomcenter. Surround är numer delade vid 100 Hz och är sex stycken Ino audio a1, parallellkopplade tre och tre på respektive surround left och surround right.


Om jag förstår dig rätt parallellkopplar du tre högtalare på var sin kanal och använder dig av två kanaler.
Är det rätt uppfattat?

Vilken impedans har Ino Audio A1? Jag hittar inga uppgifter om dem på nätet.


Ja precis!

Impedansen skall vara 12 ohm.


Jag har hittat lite uppgifter på dem nu. Tack för informationen angående impedansen.
Med 3 stycken högtalare parallellkopplade till en kanal får du en impendans på 4 Ohm.

Vad har du för fronthögtalare? Vill du inte uppge det kan du då upplysa om impedans samt verkningsgrad på fronthögtalarna?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 20:17

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:
grubblaren skrev:

Om jag förstår dig rätt parallellkopplar du tre högtalare på var sin kanal och använder dig av två kanaler.
Är det rätt uppfattat?

Vilken impedans har Ino Audio A1? Jag hittar inga uppgifter om dem på nätet.


Ja precis!

Impedansen skall vara 12 ohm.


Jag har hittat lite uppgifter på dem nu. Tack för informationen angående impedansen.
Med 3 stycken högtalare parallellkopplade till en kanal får du en impendans på 4 Ohm.

Vad har du för fronthögtalare? Vill du inte uppge det kan du då upplysa om impedans samt verkningsgrad på fronthögtalarna?


Fronthögtalarna är Ino audio pi60+bs60. Jag är något osäker på impedansen och verkningsgraden. Någon kanske kan de siffrorna?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-25 00:17

genstruktur skrev:
grubblaren skrev:
genstruktur skrev:
Ja precis!

Impedansen skall vara 12 ohm.


Jag har hittat lite uppgifter på dem nu. Tack för informationen angående impedansen.
Med 3 stycken högtalare parallellkopplade till en kanal får du en impendans på 4 Ohm.

Vad har du för fronthögtalare? Vill du inte uppge det kan du då upplysa om impedans samt verkningsgrad på fronthögtalarna?


Fronthögtalarna är Ino audio pi60+bs60. Jag är något osäker på impedansen och verkningsgraden. Någon kanske kan de siffrorna?


De uppgifter jag lyckats få fram på nätet är följande:

pi60: 88dB vid 2,83V. Impedans 7 Ohm
bs60: 94,5dB vid 2,83V. Impedans 10 Ohm
a1: 86dB vid 2,83V. Impedans 12 Ohm

Om ovanstående specifikationer stämmer är min uppfattning fortfarande att de receivrar du använt och använder är för klena för att uppnå det ljudtryck du eftersträvar.
En skillnad i ljudtryck på 3dB motsvarar en märkbar ändring men innebär också en skillnad i effekt på det dubbla (eller en halvering om ljudtrycket sänks).

Känsligheten mellan dina a1 och pi60 är 2dB, vilket i sig är nästan en märkbar skillnad. Men det innebär också att dina a1 kräver nästan den dubbla effekten i watt för att nå samma ljudtryck som pi60.
Nu är det också en fysisk skillnad mellan högtalarna.

Om du ser till specifikationerna för NAD208 så anges uteffekten på den stärkaren enligt FTC-normen (även IEC), där båda kanalerna är drivna samtidigt och den ger 250W per kanal. Denna effekt är mätt över 20-20000Hz och med en maximal THD på 0,05%. Denna typ av mätning sker också under minst 1 timmes drift över 8 Ohm.

Motsvarande för Yamaha-receivern är 110W per kanal, två av kanalerna drivna samtidigt över 8 Ohm med en THD på 0,06%. I princip likvärdig mätmetod som för NAD208.

Du har tillgång till mindre än hälften av uteffekten hos Yamaha, som skall driva högtalare som kräver nästan den dubbla effekten för att ge samma ljudtryck som de högtalare du har kopplat till den förstärkare, som ger mer än den dubbla uteffekten till dessa.

Du kanske inte behöver samma ljudtryck från dina a1 som från dina pi60 men du behöver pressa Yamaha-recievern för att nå ett ljudtryck som kanske ligger i nivå med den upplevelse du vill ha.

En märkbar höjning av ljudtryck betyder en höjning med 3dB. 3dB ändring innebär en dubblering av uteffekten från en förstärkare.
Har du en högtalare som ger ett ljudtryck på 88dB vid 2,83V (normalt anger man ljudtrycket som dB/W/m, d.v.s. dB per Watt per meter) behöver du mata nästan den dubbla effekten till en högtalare som ger ett ljudtryck på 86dB vid 2,83V för att de skall låta lika högt.

Om du matar in 100W i dina pi60 måste du mata in nästan 200W i dina a1 för att uppnå samma ljudtryck.
Nu använder du a1 som surroundhögtalare och behöver kanske inte uppnå samma ljudtryck som dina fronthögtalare.
Du har också parallellkopplat 3 stycken a1 per kanal. Yamaha-receivern ger en något högre uteffekt över 4 Ohm men den effekten är fördelad på 3 högtalare. Det i sin tur ger ett lägre ljudtryck per högtalare.

Om dina a1 är längre ifrån din lyssningsplats än dina fronthögtalare behöver de också mer effekt för att låta då ljudtrycket avtar med avståndet från högtalarna.
Du använder surroundhögtalare som kräver mer effekt än dina fronthögtalare men matar dem med en förstärkare som är klenare än till fronthögtalarna.

Slutsatsen är att det kan inte vara något fel på din Yamaha. Strömbegränsarna går igång när du belastar den för hårt, vilket uppenbarligen sker när du drar på ditt system. De gör detta för att förstärkaren inte skall ”brinna” och du behöver få den reparerad. Samma resultat gäller för båda dina tidigare Denon-receivrar då de har likvärdiga specifikationer som Yamaha-receivern.

Den lösning jag ser är att du inte drar på mer än vad Yamaha-receivern klarar för då bryter den inte ljudet genom att aktivera det inbyggda skyddet mot ett haveri i slutsteget.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav Laila » 2018-03-25 00:54

8O . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-25 12:15

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:
grubblaren skrev:
Jag har hittat lite uppgifter på dem nu. Tack för informationen angående impedansen.
Med 3 stycken högtalare parallellkopplade till en kanal får du en impendans på 4 Ohm.

Vad har du för fronthögtalare? Vill du inte uppge det kan du då upplysa om impedans samt verkningsgrad på fronthögtalarna?


Fronthögtalarna är Ino audio pi60+bs60. Jag är något osäker på impedansen och verkningsgraden. Någon kanske kan de siffrorna?


De uppgifter jag lyckats få fram på nätet är följande:

pi60: 88dB vid 2,83V. Impedans 7 Ohm
bs60: 94,5dB vid 2,83V. Impedans 10 Ohm
a1: 86dB vid 2,83V. Impedans 12 Ohm

Om ovanstående specifikationer stämmer är min uppfattning fortfarande att de receivrar du använt och använder är för klena för att uppnå det ljudtryck du eftersträvar.
En skillnad i ljudtryck på 3dB motsvarar en märkbar ändring men innebär också en skillnad i effekt på det dubbla (eller en halvering om ljudtrycket sänks).

Slutsatsen är att det kan inte vara något fel på din Yamaha. Strömbegränsarna går igång när du belastar den för hårt, vilket uppenbarligen sker när du drar på ditt system. De gör detta för att förstärkaren inte skall ”brinna” och du behöver få den reparerad. Samma resultat gäller för båda dina tidigare Denon-receivrar då de har likvärdiga specifikationer som Yamaha-receivern.

Den lösning jag ser är att du inte drar på mer än vad Yamaha-receivern klarar för då bryter den inte ljudet genom att aktivera det inbyggda skyddet mot ett haveri i slutsteget.


Jag kortade ned citatet något.

Jag tror inte det stämmer.

När tre stycken Ino Audio a1 sitter parallellkopplade skall känsligheten vara 90dB har jag för mig. Det illustreras även av att när jag har ställt in nivåskillnaderna mellan frontar och surround h&v i recievern, så är nivån i surroundkanalerna ställda 10dB lägre än frontkanalerna. Känsligheten verkar alltså vara mycket högre för surroundhögtalarna än fronthögtalarna.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav MichaelG » 2018-03-25 12:47

Jag vet inte om detta har varit uppe redan i tråden; Står receivern fritt och luftigt? Jag hade en Onkyo för några år sedan som stängde av sig ibland, då den blev för varm. Den stod litet för instängt och när jag placerade den mer öppet, så upphörde problemen.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-25 12:57

MichaelG skrev:Jag vet inte om detta har varit uppe redan i tråden; Står receivern fritt och luftigt? Jag hade en Onkyo för några år sedan som stängde av sig ibland, då den blev för varm. Den stod litet för instängt och när jag placerade den mer öppet, så upphörde problemen.


Min nuvarande Yamaha har helt fritt fram och bakåt. Höger, vänster och uppåt är det cirka 10 cm fritt. Mina tidigare två Denon som hade samma problem stod helt fritt vid tidpunkten. Men visst, det kan väl vara något att beakta.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav MichaelG » 2018-03-25 13:01

genstruktur skrev:Min nuvarande Yamaha har helt fritt fram och bakåt. Höger, vänster och uppåt är det cirka 10 cm fritt.

Om den blir väldigt varm, kan detta vara problemet. Om den inte blir det, så är det nog något annat.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-25 15:12

MichaelG skrev:
genstruktur skrev:Min nuvarande Yamaha har helt fritt fram och bakåt. Höger, vänster och uppåt är det cirka 10 cm fritt.

Om den blir väldigt varm, kan detta vara problemet. Om den inte blir det, så är det nog något annat.


Absolut, skulle kunna prova att ställa en fläkt påslagen vid recievern eller ta ur den i bänken och köra om samma filmscener och se om det gör någon skillnad. Viktigt att tillägga är väl att det inte är något generellt problem att spela upp filmer här hemma på ref - 7, utan hittills är det tre filmer som gjort att recievern stängts av.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-25 21:46

genstruktur skrev:
Jag kortade ned citatet något.

Jag tror inte det stämmer.

När tre stycken Ino Audio a1 sitter parallellkopplade skall känsligheten vara 90dB har jag för mig. Det illustreras även av att när jag har ställt in nivåskillnaderna mellan frontar och surround h&v i recievern, så är nivån i surroundkanalerna ställda 10dB lägre än frontkanalerna. Känsligheten verkar alltså vara mycket högre för surroundhögtalarna än fronthögtalarna.


Det är okej med mig att korta ned citaten. De kan bli rätt långa och ta upp mycket plats.

Du svarar att du inte tror på det jag skriver. Vad föranleder det?

1. Vilka villkor är det som gäller för att få 90dB verkningsgrad med tre stycken a1 på samma kanal? Vad jag läst mig till om dem gäller det när de sitter samlade. Sitter dina samlade eller är de utspridda?
2. Hur långt avstånd har du från a1 till lyssningsplatsen respektive pi60 och lyssningsplatsen?
3. Är du medveten om att de tre a1:orna delar på uteffekten från Yamaha-receivern?
4. Du skriver att du ställt in nivåskillnaden mellan fronthögtalarna och surroundhögtalarna så nivåskillnaden är 10dB lägre till frontkanalerna. Har du kalibrerat systemet och säkerställt att signalskillnaden verkligen är det på respektive högtalarutgång (lämpligast används konstlast för denna mätning)?

När jag läser tråden på nytt ser jag att du gärna tar till dig att problemet kan bero på infraljud, värme med mera men inte överbelastning av receivern. Symptomen du har, har haft på de två Denon också, är klassiska för just överbelastning. Har du provat att använda en betydligt kraftfullare förstärkare till dina a1 än vad de tre omnämnda receivrarna mäktar med?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-25 22:12

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:
Jag kortade ned citatet något.

Jag tror inte det stämmer.

När tre stycken Ino Audio a1 sitter parallellkopplade skall känsligheten vara 90dB har jag för mig. Det illustreras även av att när jag har ställt in nivåskillnaderna mellan frontar och surround h&v i recievern, så är nivån i surroundkanalerna ställda 10dB lägre än frontkanalerna. Känsligheten verkar alltså vara mycket högre för surroundhögtalarna än fronthögtalarna.


Det är okej med mig att korta ned citaten. De kan bli rätt långa och ta upp mycket plats.

Du svarar att du inte tror på det jag skriver. Vad föranleder det?

1. Vilka villkor är det som gäller för att få 90dB verkningsgrad med tre stycken a1 på samma kanal? Vad jag läst mig till om dem gäller det när de sitter samlade. Sitter dina samlade eller är de utspridda?
2. Hur långt avstånd har du från a1 till lyssningsplatsen respektive pi60 och lyssningsplatsen?
3. Är du medveten om att de tre a1:orna delar på uteffekten från Yamaha-receivern?
4. Du skriver att du ställt in nivåskillnaden mellan fronthögtalarna och surroundhögtalarna så nivåskillnaden är 10dB lägre till frontkanalerna. Har du kalibrerat systemet och säkerställt att signalskillnaden verkligen är det på respektive högtalarutgång (lämpligast används konstlast för denna mätning)?

När jag läser tråden på nytt ser jag att du gärna tar till dig att problemet kan bero på infraljud, värme med mera men inte överbelastning av receivern. Symptomen du har, har haft på de två Denon också, är klassiska för just överbelastning. Har du provat att använda en betydligt kraftfullare förstärkare till dina a1 än vad de tre omnämnda receivrarna mäktar med?


Jo eftersom det inte är något generellt problem att spela upp film på den volymerna, det har bara hänt vid tre filmer.

Systemet är kalibrerat med brus och ljudtrycksmätare. Konstlast vet jag inte riktigt vad det innebär och har därför inte möjlighet att genomföra någon sådan kalibrering.

Om jag skulle använda en kraftfullare förstärkare, skall jag då använda en annan receiver eller ett externt slutsteg? Hur kraftfulla skall dessa vara för att fungera tänker du? Eller skulle man inte bara kunna testa att spela upp filmen i två kanaler (frontkanalerna som drivs av NAD 208) endast i receivern, då borde väl inte receivern få arbeta så hårt eftersom den inte driver något alls i sådana fall?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav darkg » 2018-03-25 22:25

Ja, om problemen uteblir med en annan receiver så vet man fortfarande inte säkert var skon klämde, och det är ju trist (om än kanske acceptabelt).

Det verkar ju finnas två tydliga alternativa förklaringar som säkert går att pröva.

Jag har tyvärr inte lusläst tråden, men ni som är mer inne i frågan kan säkert komma fram till ett utslagsgivande experiment!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav Fostex » 2018-03-26 09:14

Du kan ta reda på exakt vad det handlar om genom att stänga av ditt Nad 208, koppla ur dina A1'or och spela samma sekvens på samma volym igen. Triggar skyddskretsarna så är det med all sannolikhet det problem som t.ex. Arvidsson och Lindroos har varit inne på. De som har haft problem med detta tidigare har lyckats härleda det till att receiverns försteg och/eller DSP triggar detta, inte slutstegen.

Se t.ex. följande trådar:
viewtopic.php?f=9&t=47056
viewtopic.php?f=10&t=58435
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 09:19

Fostex skrev:Du kan ta reda på exakt vad det handlar om genom att stänga av ditt Nad 208, koppla ur dina A1'or och spela samma sekvens på samma volym igen. Triggar skyddskretsarna så är det med all sannolikhet det problem som t.ex. Arvidsson och Lindroos har varit inne på. De som har haft problem med detta tidigare har lyckats härleda det till att receiverns försteg och/eller DSP triggar detta, inte slutstegen.

Se t.ex. följande trådar:
viewtopic.php?f=9&t=47056
viewtopic.php?f=10&t=58435


Du menar att stänga av NAD 208 och koppla ur A1 men fortfarande ha frontkanaler och surround aktiva i menyer i receivern?
Senast redigerad av genstruktur 2018-03-26 09:30, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav Fostex » 2018-03-26 09:22

Precis! :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 09:30

Fostex skrev:Precis! :)


Ja det är ju enkelt att prova iofs. Får göra det! Återkommer....
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-26 11:27

grubblaren skrev:
Johan_Lindroos skrev:
grubblaren skrev:
Så bra att jag fått klart för mig hur du har din uppkoppling.
Då är vi tillbaka till att de receivrar du valt helt enkelt är för klena!

Om du driver huvudkanalerna med en NAD208 och sedan resterande högtalarsystem, inklusive bas (eventuellt subbas) med så klena receivrar kommer du, när du väl drar på, att överstyra kapaciteten för vad slutstegen i receivrarna orkar med. Effektuttaget blir för högt för dem och då går strömbegränsarna in och stänger ned för att slutstegen inte skall haverera. Signalen ut via pre out till NAD208 påverkas inte av att signalen stängs så dina fronthögtalare bör ljuda hela tiden.
Skyddskretsarna är helt enkelt strömbegränsare. I ett slutsteg uppbyggt kring diskreta komponenter utgörs "skyddskretsarna" eller mer korrekt, strömbegränsarna, i huvudsak av transistorer. I äldre förstärkare går det att koppla bort transistorerna så de inte längre har effekt. Hur det ser ut i moderna förstärkare beror helt och hållet på hur slutsteget är uppbyggt. I dagens receivrar är det många gånger integrerade kretsar som utgör själva slutstegen. När det gäller de tre aktuella receivrarna tror jag dock att själva slutstegen utgörs av diskreta komponenter då effektuttaget är relativt högt.

Om det är så att du driver basenheter med receivrarna och kör fronthögtalarna med NAD208 är systemet felbalanserat. Basen i ett ljudsystem är betydligt mer energikrävande för att låta högt än vad mellan respektive det högre registret kräver.

Alternativet du har är att antingen se till att ha betydligt mer resursstarka receivrar eller betydligt mer lättdrivna högtalare.

Vad är det för förhållande i verkningsgraden mellan fronthögtalarna och resten av högtalarsystemen?


Nej, du skriver saker här som om det vore fakta, men det är det inte.


Du får gärna vara mer utförlig och förtydliga dig.


Jag tyckte jag var ganska tydlig i mitt inlägg från lör mar 24, 2018 12:22 pm, men du kanske inte läste det, eller?

Men du har senare vidhållit din synpunkt i flera inlägg. Och hur ställer du dig till att Genstruktur bara upplever problem med vissa enstaka filmer? Hur förklarar du det med ditt sätt att se på saken? Enligt mig får ditt resonemang svårt att hålla då.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 12:06

Johan_Lindroos skrev:
Nej, du skriver saker här som om det vore fakta, men det är det inte.


grubblaren skrev:Du får gärna vara mer utförlig och förtydliga dig.


Johan_Lindroos skrev:Jag tyckte jag var ganska tydlig i mitt inlägg från lör mar 24, 2018 12:22 pm, men du kanske inte läste det, eller?

Men du har senare vidhållit din synpunkt i flera inlägg. Och hur ställer du dig till att Genstruktur bara upplever problem med vissa enstaka filmer? Hur förklarar du det med ditt sätt att se på saken? Enligt mig får ditt resonemang svårt att hålla då.


Jag ser inte att du hänvisar till ditt inlägg, skrivet den 24 mars 2018 12:22. Det framgår inte i din kommentar, "Nej, du skriver saker här som om det vore fakta, men det är det inte.".

Har jag missat någonstans i tråden att Yamaha-receivern, liksom de två tidigare Denon-reveivrarna stänger av ljudet på pre out till NAD208?

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 12:15

Bubben skrev:Grubblaren> Övriga systemet till receivern består av några surroundhögtalare delade vid 120Hz, det spelas ingen bas från den. Genstruktur har ingen subwoofer över huvud taget.
Hur kraftig receiver tycker du man borde ha för fyra högtalare som spelar mellan 120-20000Hz?


Hur kraftig receivern bör vara beror på hur högt ljudtryck man önskar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav jonasp » 2018-03-26 13:53

grubblaren skrev:
Har jag missat någonstans i tråden att Yamaha-receivern, liksom de två tidigare Denon-reveivrarna stänger av ljudet på pre out till NAD208?


Möjligen här:

genstruktur skrev:Jo precis, det verkar inte hända om man har sub-utgången aktiv. Tyvärr kan jag inte ha den aktiv i min setup. Köper jag en sprillans ny reciever någon dag är detta något jag kommer att undersöka på en gång innan ångerrätten löper ut.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 14:36

jonasp skrev:
grubblaren skrev:
Har jag missat någonstans i tråden att Yamaha-receivern, liksom de två tidigare Denon-reveivrarna stänger av ljudet på pre out till NAD208?


Möjligen här:

genstruktur skrev:Jo precis, det verkar inte hända om man har sub-utgången aktiv. Tyvärr kan jag inte ha den aktiv i min setup. Köper jag en sprillans ny reciever någon dag är detta något jag kommer att undersöka på en gång innan ångerrätten löper ut.


Kan du förklara kopplingen mellan min fråga om receivern eventuellt skulle stänga av pre out och citatet ovan från genstruktur?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav jonasp » 2018-03-26 14:45

Problemet som tidigare beskrivits är att något överstyrs signalmässigt (möjligen i den digitala domänen) när LFE utgång inte används. Skulle så vara fallet försvinner problemet när sub-utgången - alltså LFE-utgången - används. Som jag tolkar ordningen på inläggen gäller detta även på Yamaha-grunkan.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 15:16

jonasp skrev:Problemet som tidigare beskrivits är att något överstyrs signalmässigt (möjligen i den digitala domänen) när LFE utgång inte används. Skulle så vara fallet försvinner problemet när sub-utgången - alltså LFE-utgången - används. Som jag tolkar ordningen på inläggen gäller detta även på Yamaha-grunkan.


Jag får fortfarande ihop det med huruvida trådskaparen har nämnt att även Pre out påverkas när receivrarna stänger av ljudet till högtalarna. I tråden framgår det att högtalarna anslutna till receivern slutar låta men inte ljudet från högtalarna kopplade till slutsteget.

Vad är det jag missar här?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 15:59

Nu vet jag inte om jag missförstår diskussionen i tråden :) .

Men det som har hänt (problemet som tråden syftar på) med alla tre receivers är att de stänger av sig helt. Inga kanaler låter, inget ljud kommer. Det är som att trycka på Power off.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav jonasp » 2018-03-26 16:20

genstruktur skrev:Nu vet jag inte om jag missförstår diskussionen i tråden :) .

Men det som har hänt (problemet som tråden syftar på) med alla tre receivers är att de stänger av sig helt. Inga kanaler låter, inget ljud kommer. Det är som att trycka på Power off.


Och även med Yamahan försvinner problemet om du slår på LFE-kanalen?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 16:29

genstruktur skrev:Nu vet jag inte om jag missförstår diskussionen i tråden :) .

Men det som har hänt (problemet som tråden syftar på) med alla tre receivers är att de stänger av sig helt. Inga kanaler låter, inget ljud kommer. Det är som att trycka på Power off.

Gäller det även ljudet från NAD208, som är kopplad till pre out på receivern?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 17:00

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:Nu vet jag inte om jag missförstår diskussionen i tråden :) .

Men det som har hänt (problemet som tråden syftar på) med alla tre receivers är att de stänger av sig helt. Inga kanaler låter, inget ljud kommer. Det är som att trycka på Power off.

Gäller det även ljudet från NAD208, som är kopplad till pre out på receivern?


Ja, hela receivern "dör". Det kommer inget ljud från frontarna heller, som är kopplade via preout till NAD 208.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav MichaelG » 2018-03-26 17:31

Jag var inne på att receivern kanske blir för varm, så att skyddskretsarna slår till. Ett annat problem jag hade kortvarigt med en Yamahareceiver (mellanmodell på 7x95w) var att när jag ställt in receivern på 6 ohm (vilket man "ska" göra om inte högtalarna var på 8 ohm) slog skyddskretsarna till vid kraftiga utbrott i en film. När jag ställde om till 8 ohm, slog skyddskretsarna inte längre till när jag såg på film. Kan det vara någon sådan inställning du gjort, tro?

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 17:44

genstruktur skrev:
grubblaren skrev:
genstruktur skrev:Nu vet jag inte om jag missförstår diskussionen i tråden :) .

Men det som har hänt (problemet som tråden syftar på) med alla tre receivers är att de stänger av sig helt. Inga kanaler låter, inget ljud kommer. Det är som att trycka på Power off.

Gäller det även ljudet från NAD208, som är kopplad till pre out på receivern?


Ja, hela receivern "dör". Det kommer inget ljud från frontarna heller, som är kopplade via preout till NAD 208.


Den uppgiften ställer det hela i en helt annan dager! Det gör dessutom problematiken betydligt mer intressant. I äldre modeller av förstärkare/slutsteg/receivers sitter det ett relä, som är kopplat till skyddskretsen, som stänger av högtalarutgångarna.
Att det finns något som blockerar pre out, som är en lågnivåutgång, om det blir ett "fel" är något jag inte kände till sedan tidigare.

Jag har uppfattat problematiken med att det bara är receivrarna som stängt av ljudet.

Någon som har schema på någon av receivrarna? Jag skulle mer än gärna vilja se hur schemana är på någon av modellerna för att se hur kopplingarna är gjorda bl.a. till pre out.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster