Denon 2808/3100&Yamaha 1020 stänger av sig.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 18:57

Kontrollerade, verkar som alla kablar och anslutningar är ok. Provade även scenen igen i The war of the worlds, vid - 15dB stängde recievern av sig igen. Så det är nog skyddskretsarna som går igång på grund av infra.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav i » 2017-05-23 19:29

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:What? 8O

Händer samma hos dig, har du också Denon? Hur gör du om du vill se sådana filmer på de volymerna då?

Så om det är extrem infrabas stänger de av sig per automatik? Lustigt, not! :)

Du menar att köra samma spår igen, på samma volym, men i endast tvåkanal och se om resultatet blir samma?


Jag har en Marantz, men jag har vänner som har Denon och de beter sig likadant. Ämnet har även vart uppe på faktiskt tidigare och fler här intygade att jag inte var ensam. Olika modeller verkar dock klara det olika bra, men alla verkar ha en begränsning någonstans.

Jag sänker helt enkelt. Någon bättre lösning har jag inte listar ut. Nu ser jag oftast på film på ca -10dB och då är det inget problem, men upp runt och speciellt över 0dB så stänger den av sig ibland beroende på material som spelas.

Ja precis ta bort surrounderna och spela filmen i 2kanal och se vad som händer.

För att bekräfta att det är just infrabas som är problemet så kan du ju alltid testa med en signalgenerator och se. För mig så stänger förstärkaren av sig tidigare och tidigare ju lägre frekvenser som spelas. Dvs med bibehållen signalstyrka och bara ändra frekvensen på tex en sinus. Se bara upp så du inte bottnar något.


Vad pratar vi om för frekvenser?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-05-23 21:22

i skrev:
AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:What? 8O

Händer samma hos dig, har du också Denon? Hur gör du om du vill se sådana filmer på de volymerna då?

Så om det är extrem infrabas stänger de av sig per automatik? Lustigt, not! :)

Du menar att köra samma spår igen, på samma volym, men i endast tvåkanal och se om resultatet blir samma?


Jag har en Marantz, men jag har vänner som har Denon och de beter sig likadant. Ämnet har även vart uppe på faktiskt tidigare och fler här intygade att jag inte var ensam. Olika modeller verkar dock klara det olika bra, men alla verkar ha en begränsning någonstans.

Jag sänker helt enkelt. Någon bättre lösning har jag inte listar ut. Nu ser jag oftast på film på ca -10dB och då är det inget problem, men upp runt och speciellt över 0dB så stänger den av sig ibland beroende på material som spelas.

Ja precis ta bort surrounderna och spela filmen i 2kanal och se vad som händer.

För att bekräfta att det är just infrabas som är problemet så kan du ju alltid testa med en signalgenerator och se. För mig så stänger förstärkaren av sig tidigare och tidigare ju lägre frekvenser som spelas. Dvs med bibehållen signalstyrka och bara ändra frekvensen på tex en sinus. Se bara upp så du inte bottnar något.


Vad pratar vi om för frekvenser?

Ju lägre frekvens desto lägre nivå triggar problemet och det är infra vi pratar om. Var länge sedan jag skrev ovanstående, men jag tror att för att förstärkaren skulle stänga av sig vid 0dB så krävdes under 10Hz.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2017-06-25 19:28

Ratatouille gillade inte min reciever heller, stängde ned i början på filmen när den gamla damen skjuter med hagelbraket.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav ErikAndersson » 2017-06-26 08:28

Kanske dansbandsfiltret är för snålt inställt :D
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2017-06-26 09:31

Haha, ja det är möjligt! Flamingokvintetten rycker ut!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav Bubben » 2017-08-12 12:22

Har alla som upplever de här problemen ett CR80 i kedjan?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav genstruktur » 2017-08-12 14:43

Bubben skrev:Har alla som upplever de här problemen ett CR80 i kedjan?


Nej jag har bara bc60
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-08-12 16:28

Bubben skrev:Har alla som upplever de här problemen ett CR80 i kedjan?


På vilket sätt tror du att det skulle påverka?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav Bubben » 2017-08-12 16:40

Ingen aning, men min Denon gick i skyddsläge när CR80 skickade en transient pga jag råkade trycka in väggbulan under drift. Det som orsakade oljudet var altså efter receivern i signalkedjan.
Men jag har ingen teori än gång vad som kan orsakat det, kan för lite om sådant här.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-08-12 17:30

Bubben skrev:Ingen aning, men min Denon gick i skyddsläge när CR80 skickade en transient pga jag råkade trycka in väggbulan under drift. Det som orsakade oljudet var altså efter receivern i signalkedjan.
Men jag har ingen teori än gång vad som kan orsakat det, kan för lite om sådant här.


Det vill säga:
- Det är inte den normala driftsituationen, du gjorde något som man inte brukar göra
- cr80 sitter senare i signalvägen


==> Således ingen ytterligare anledning att spekulera i detta.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav Maccis » 2017-08-12 19:28

Bubben skrev:Ingen aning, men min Denon gick i skyddsläge när CR80 skickade en transient pga jag råkade trycka in väggbulan under drift. Det som orsakade oljudet var altså efter receivern i signalkedjan.
Men jag har ingen teori än gång vad som kan orsakat det, kan för lite om sådant här.


Känner igen det där, tryckte i bulan när allt var påslaget, och slutstegets kanaler som är kopplade med CR80S gick i protect.
Bara att starta om slutsteget och sedan var/är allt som vanligt.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav Bubben » 2017-08-12 21:00

Maccis skrev:
Bubben skrev:Ingen aning, men min Denon gick i skyddsläge när CR80 skickade en transient pga jag råkade trycka in väggbulan under drift. Det som orsakade oljudet var altså efter receivern i signalkedjan.
Men jag har ingen teori än gång vad som kan orsakat det, kan för lite om sådant här.


Känner igen det där, tryckte i bulan när allt var påslaget, och slutstegets kanaler som är kopplade med CR80S gick i protect.
Bara att starta om slutsteget och sedan var/är allt som vanligt.


Jo, men nu var det receivern INNAN delningsfiltret som gick i protect. Slutsegen stängde också av sig med det är mer förståeligt eftersom de ligger efter i signalkedjan.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-02-19 17:21

Ny receiver gamla problem :).

Bytte till en Yamaha rx-a1020 för ett tag sedan som jag är mycket nöjd med! :D

Men den delar tyvärr samma problem med Denon 2808 och 3100. Provade med Ratatouille när jag fick den och den löste ut i början av filmen när gamla damen skjuter med hagelbraket, även om den klarade några fler skott än vad min Denon gjorde. Den löste även ut en bit in i filmen War of the worlds på ett pansarskott.

Idag såg jag Hacksaw Ridge :D . Kände mig på riktigt hifihumör och avspelade filmen på ref -7dB. Efter en timme cirka när de inleder stormandet av åsen dundrade det på utav bara satan. Jag tyckte att elementen fladdrade en del på mina pi60 (sällan det fladdrat på det viset faktiskt) så jag sänkte till ref -10. Efter en stund stänger receivern av sig. Infra antar jag? Sänkte till ref - 15, den stängde av sig igen efter en stund. Sen körde jag resten av filmen på ref -20. Liiiite tråkigt och väl lågt att se film på faktiskt. Lite synd :( .

Är det mycket infra i ljudspåret till Hacksaw Ridge?

Edit: Testade Ratatouille nu. Ref -7dB löste den ut på. Men volymen upplevs inte så starkt då tycker jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-23 22:35

Hej genstruktur,

Ditt problem ligger nog i att du väljer för klena förstärkare för ditt ändamål.
Majoriteten av alla förstärkare har strömbegränsare i slutsteget. De är till för att skydda slutsteget mot att stryka med när strömuttaget blir för högt.

Du verkar vilja kunna dra på en del när du tittar på film. För att kunna göra det krävs också en hel del effekt, i synnerhet om högtalarna du använder är trögdrivna.
Vad du behöver är helt enkelt betydligt kraftfullare förstärkare än de du hitintills valt. Sålunda är det inget fel på de tre olika förstärkarna du använt dig av (Denon 2808 (förmodar du menar AVR-2808), Denon 3100 (förmodar du menar AVR-X3100) och nu slutligen Yamaha RX-A1020.

Basregistret är det som kräver mest effekt för att låta. Då de tre förstärkarna (snarare receivrar) är klena når du upp till de nivåer som gör att strömbegränsarna slår till och kopplar bort högtalarna för att skydda slutstegen från att bryta ihop.

De flesta receivrar har inte den kraften, effektmässigt, som du uppenbarligen behöver. I ditt fall är lösningen separat slutsteg som kan ge dig kraften att få upp ljudnivån så det blir som du önskar.
Det du bör ha i åtanke är att en dubblering av uteffekten innebär en märkbar höjning men inte mer. Skall du uppleva att ljudet blir mer än en märkbar höjning behöver du fyrfaldiga uteffekten jämfört med vad du har idag.

Alternativt väljer du betydligt mer lättdrivna högtalare än de du har idag. Det är också ett sätt att öka ljudvolymen med samma effekt in till högtalarna.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 11:37

grubblaren skrev:Hej genstruktur,

Ditt problem ligger nog i att du väljer för klena förstärkare för ditt ändamål.
Majoriteten av alla förstärkare har strömbegränsare i slutsteget. De är till för att skydda slutsteget mot att stryka med när strömuttaget blir för högt.

Du verkar vilja kunna dra på en del när du tittar på film. För att kunna göra det krävs också en hel del effekt, i synnerhet om högtalarna du använder är trögdrivna.
Vad du behöver är helt enkelt betydligt kraftfullare förstärkare än de du hitintills valt. Sålunda är det inget fel på de tre olika förstärkarna du använt dig av (Denon 2808 (förmodar du menar AVR-2808), Denon 3100 (förmodar du menar AVR-X3100) och nu slutligen Yamaha RX-A1020.

Basregistret är det som kräver mest effekt för att låta. Då de tre förstärkarna (snarare receivrar) är klena når du upp till de nivåer som gör att strömbegränsarna slår till och kopplar bort högtalarna för att skydda slutstegen från att bryta ihop.

De flesta receivrar har inte den kraften, effektmässigt, som du uppenbarligen behöver. I ditt fall är lösningen separat slutsteg som kan ge dig kraften att få upp ljudnivån så det blir som du önskar.
Det du bör ha i åtanke är att en dubblering av uteffekten innebär en märkbar höjning men inte mer. Skall du uppleva att ljudet blir mer än en märkbar höjning behöver du fyrfaldiga uteffekten jämfört med vad du har idag.

Alternativt väljer du betydligt mer lättdrivna högtalare än de du har idag. Det är också ett sätt att öka ljudvolymen med samma effekt in till högtalarna.


Hej!

Du har rätt angående modellnamnen. Det gick dock inte att få in fler tecken i rubriken :oops: .

Angående effekten. Jag skrev det tror jag i mitt första inlägg att jag har ett slutsteg som driver frontkanalerna via pre out, men det tål kanske att nämnas igen :). För närvarande ett NAD 208, så jag tror inte att det är effektresurserna som är problemet.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 12:03

genstruktur skrev:Hade en kompis över igår och han ville höra lite hur anläggningen lät, ett tag sedan han var här och det har hänt rätt mycket sedan han hörde den sist.
Såklart ville man visa anläggningen från sin bästa sida, så jag drog på lite :D


Vi körde två potenta ljudspår(enligt mig i alla fall), var av den ena var slutfighten i The Incredible Hulk. Jag hade skruvat upp volymen på recievern 5db mer än vad jag själv kör som max när jag ser film. Tyvärr mätte jag inte med någon decibelmätare men det går att göra det om det skulle krävas. Det man kan säga är väl att det är högt, men jaja skit samma.

Helt plötsligt så stänger min Denon 2808 av sig, mitt under det mest bombastiska scenerna, och börjar blinka rött. Alltså har väl någon form av skyddskrets slagit in.
Men nu till det som förbryllar mig lite, jag gick fram och kände på recievern och den kändes inte speciellt varm. Upplevde den att vara lite varmare än kroppstemperatur kanske. Sen driver min Denon 2808 bara fyra stycken mupps, alltså surrounder som är delade vid 120hz. Är det inte lite konstigt att skyddskretsarna slår ut av att driva endast fyra mupps? Frontarna drivs av separat slutsteg via preout.

Vad säger kunskapsbanken, är det bara att köpa en annan reciever om man vill spela så högt som jag gjorde, alternativt hänga på ett slutsteg även för surroundkanalerna? Eller är finns det någon annan lösning? Vad är "felet"?



genstruktur skrev:
grubblaren skrev:Hej genstruktur,

Ditt problem ligger nog i att du väljer för klena förstärkare för ditt ändamål.
Majoriteten av alla förstärkare har strömbegränsare i slutsteget. De är till för att skydda slutsteget mot att stryka med när strömuttaget blir för högt.

Du verkar vilja kunna dra på en del när du tittar på film. För att kunna göra det krävs också en hel del effekt, i synnerhet om högtalarna du använder är trögdrivna.
Vad du behöver är helt enkelt betydligt kraftfullare förstärkare än de du hitintills valt. Sålunda är det inget fel på de tre olika förstärkarna du använt dig av (Denon 2808 (förmodar du menar AVR-2808), Denon 3100 (förmodar du menar AVR-X3100) och nu slutligen Yamaha RX-A1020.

Basregistret är det som kräver mest effekt för att låta. Då de tre förstärkarna (snarare receivrar) är klena når du upp till de nivåer som gör att strömbegränsarna slår till och kopplar bort högtalarna för att skydda slutstegen från att bryta ihop.

De flesta receivrar har inte den kraften, effektmässigt, som du uppenbarligen behöver. I ditt fall är lösningen separat slutsteg som kan ge dig kraften att få upp ljudnivån så det blir som du önskar.
Det du bör ha i åtanke är att en dubblering av uteffekten innebär en märkbar höjning men inte mer. Skall du uppleva att ljudet blir mer än en märkbar höjning behöver du fyrfaldiga uteffekten jämfört med vad du har idag.

Alternativt väljer du betydligt mer lättdrivna högtalare än de du har idag. Det är också ett sätt att öka ljudvolymen med samma effekt in till högtalarna.


Hej!

Du har rätt angående modellnamnen. Det gick dock inte att få in fler tecken i rubriken :oops: .

Angående effekten. Jag skrev det tror jag i mitt första inlägg att jag har ett slutsteg som driver frontkanalerna via pre out, men det tål kanske att nämnas igen :). För närvarande ett NAD 208, så jag tror inte att det är effektresurserna som är problemet.


Jag har gått igenom tråden 3 gånger efter att du skrivit att du omnämnt NAD208 som den förstärkare som driver dina högtalare. Jag finner inte denna uppgift i något av dina inlägg, inte ens det första, som du skriver att det nämnde det första gången. Sålunda kände jag inte till att du använder en NAD208 för att driva dina högtalare.

I och med dina nya uppgifter utgår jag från att du använder Yamaha RX-A1020 som försteg enbart och har så gjort med de två tidigare Denon-förstärkarna också.
Om så är fallet tycker jag det är märkligt att de stänger av ljudet via Pre Out eftersom det inte finns några skyddskretsar där. Det finns ingen anledning till det då det inte är någon effekt att tala om via Pre Out.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-24 12:22

Att hembioreceivrar stänger av sig vid lågfrekventa ljud är ett känt faktum som har diskuterats tidigare på Faktiskt. Det gäller alltså även om man har andra slutsteg kopplade till preout. Bl a Denon och Marantz har diskuterats. Min gissning är att skyddkretsarna reagerar på lågfrekventa signaler, alltså inget som har med ström att göra. En förhoppning borde då vara att ett hembioförsteg inte skyddsstänger av sig själv. Jag håller med om att ovanstående problem inte är bra. I värsta fall kan det orsaka så att produktionerna högpassfiltreras p g a kunder som annars klagar på att det inte går att spela filmen. Det vore bätre om skyddskretsarna modereras istället. Det vore ju ett bra säljargument för tillverkare att kunna säga at deras apparat kan spela upp såna filmer som är kända att vara knepiga, till exempel "How to train your dragon"! ;)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 12:26

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:Hade en kompis över igår och han ville höra lite hur anläggningen lät, ett tag sedan han var här och det har hänt rätt mycket sedan han hörde den sist.
Såklart ville man visa anläggningen från sin bästa sida, så jag drog på lite :D


Vi körde två potenta ljudspår(enligt mig i alla fall), var av den ena var slutfighten i The Incredible Hulk. Jag hade skruvat upp volymen på recievern 5db mer än vad jag själv kör som max när jag ser film. Tyvärr mätte jag inte med någon decibelmätare men det går att göra det om det skulle krävas. Det man kan säga är väl att det är högt, men jaja skit samma.

Helt plötsligt så stänger min Denon 2808 av sig, mitt under det mest bombastiska scenerna, och börjar blinka rött. Alltså har väl någon form av skyddskrets slagit in.
Men nu till det som förbryllar mig lite, jag gick fram och kände på recievern och den kändes inte speciellt varm. Upplevde den att vara lite varmare än kroppstemperatur kanske. Sen driver min Denon 2808 bara fyra stycken mupps, alltså surrounder som är delade vid 120hz. Är det inte lite konstigt att skyddskretsarna slår ut av att driva endast fyra mupps? Frontarna drivs av separat slutsteg via preout.

Vad säger kunskapsbanken, är det bara att köpa en annan reciever om man vill spela så högt som jag gjorde, alternativt hänga på ett slutsteg även för surroundkanalerna? Eller är finns det någon annan lösning? Vad är "felet"?



genstruktur skrev:
grubblaren skrev:Hej genstruktur,

Ditt problem ligger nog i att du väljer för klena förstärkare för ditt ändamål.
Majoriteten av alla förstärkare har strömbegränsare i slutsteget. De är till för att skydda slutsteget mot att stryka med när strömuttaget blir för högt.

Du verkar vilja kunna dra på en del när du tittar på film. För att kunna göra det krävs också en hel del effekt, i synnerhet om högtalarna du använder är trögdrivna.
Vad du behöver är helt enkelt betydligt kraftfullare förstärkare än de du hitintills valt. Sålunda är det inget fel på de tre olika förstärkarna du använt dig av (Denon 2808 (förmodar du menar AVR-2808), Denon 3100 (förmodar du menar AVR-X3100) och nu slutligen Yamaha RX-A1020.

Basregistret är det som kräver mest effekt för att låta. Då de tre förstärkarna (snarare receivrar) är klena når du upp till de nivåer som gör att strömbegränsarna slår till och kopplar bort högtalarna för att skydda slutstegen från att bryta ihop.

De flesta receivrar har inte den kraften, effektmässigt, som du uppenbarligen behöver. I ditt fall är lösningen separat slutsteg som kan ge dig kraften att få upp ljudnivån så det blir som du önskar.
Det du bör ha i åtanke är att en dubblering av uteffekten innebär en märkbar höjning men inte mer. Skall du uppleva att ljudet blir mer än en märkbar höjning behöver du fyrfaldiga uteffekten jämfört med vad du har idag.

Alternativt väljer du betydligt mer lättdrivna högtalare än de du har idag. Det är också ett sätt att öka ljudvolymen med samma effekt in till högtalarna.


Hej!

Du har rätt angående modellnamnen. Det gick dock inte att få in fler tecken i rubriken :oops: .

Angående effekten. Jag skrev det tror jag i mitt första inlägg att jag har ett slutsteg som driver frontkanalerna via pre out, men det tål kanske att nämnas igen :). För närvarande ett NAD 208, så jag tror inte att det är effektresurserna som är problemet.


Jag har gått igenom tråden 3 gånger efter att du skrivit att du omnämnt NAD208 som den förstärkare som driver dina högtalare. Jag finner inte denna uppgift i något av dina inlägg, inte ens det första, som du skriver att det nämnde det första gången. Sålunda kände jag inte till att du använder en NAD208 för att driva dina högtalare.

I och med dina nya uppgifter utgår jag från att du använder Yamaha RX-A1020 som försteg enbart och har så gjort med de två tidigare Denon-förstärkarna också.
Om så är fallet tycker jag det är märkligt att de stänger av ljudet via Pre Out eftersom det inte finns några skyddskretsar där. Det finns ingen anledning till det då det inte är någon effekt att tala om via Pre Out.


Nej det står bara att frontarna drivs av separat slutsteg via preout i mitt initiala inlägg och inget om NAD 208, jag tror till och med att det var ett annat slutsteg som drev frontarna när jag startade tråden. Jag har för mig att det var ett Rotel RB 991 då. Så du har rätt på den punkten!

Ja precis, båda mina Denonrecievers och Yamahan drev/driver bara surroundkanalerna.

De diskussioner som först hittills på forumet verkar rikta in sig på att det är några skyddskretsar som löser ut. Kanske blir dessa även lite känsligare eftersom jag även mixar centerkanalen i frontarna och jag kör utan centerhögtalare.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav Bubben » 2018-03-24 13:53

Min erfarenhet är att det hänger ihop med om man har sub-utgången aktiverad eller inte, i kombination med någon av övriga utgångar fullrange.
Förmodligen skickas alla signaler under 20Hz till subwoofer, oavsett om man har delningsfrekvens aktivt eller inte. Finns ingen subwoofer ansluten går dessa signaler till H/V istället, och det fixar inte receivern.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 14:02

Jo precis, det verkar inte hända om man har sub-utgången aktiv. Tyvärr kan jag inte ha den aktiv i min setup. Köper jag en sprillans ny reciever någon dag är detta något jag kommer att undersöka på en gång innan ångerrätten löper ut.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 15:12

genstruktur skrev:Nej det står bara att frontarna drivs av separat slutsteg via preout i mitt initiala inlägg och inget om NAD 208, jag tror till och med att det var ett annat slutsteg som drev frontarna när jag startade tråden. Jag har för mig att det var ett Rotel RB 991 då. Så du har rätt på den punkten!

Ja precis, båda mina Denonrecievers och Yamahan drev/driver bara surroundkanalerna.

De diskussioner som först hittills på forumet verkar rikta in sig på att det är några skyddskretsar som löser ut. Kanske blir dessa även lite känsligare eftersom jag även mixar centerkanalen i frontarna och jag kör utan centerhögtalare.


Så bra att jag fått klart för mig hur du har din uppkoppling.
Då är vi tillbaka till att de receivrar du valt helt enkelt är för klena!

Om du driver huvudkanalerna med en NAD208 och sedan resterande högtalarsystem, inklusive bas (eventuellt subbas) med så klena receivrar kommer du, när du väl drar på, att överstyra kapaciteten för vad slutstegen i receivrarna orkar med. Effektuttaget blir för högt för dem och då går strömbegränsarna in och stänger ned för att slutstegen inte skall haverera. Signalen ut via pre out till NAD208 påverkas inte av att signalen stängs så dina fronthögtalare bör ljuda hela tiden.
Skyddskretsarna är helt enkelt strömbegränsare. I ett slutsteg uppbyggt kring diskreta komponenter utgörs "skyddskretsarna" eller mer korrekt, strömbegränsarna, i huvudsak av transistorer. I äldre förstärkare går det att koppla bort transistorerna så de inte längre har effekt. Hur det ser ut i moderna förstärkare beror helt och hållet på hur slutsteget är uppbyggt. I dagens receivrar är det många gånger integrerade kretsar som utgör själva slutstegen. När det gäller de tre aktuella receivrarna tror jag dock att själva slutstegen utgörs av diskreta komponenter då effektuttaget är relativt högt.

Om det är så att du driver basenheter med receivrarna och kör fronthögtalarna med NAD208 är systemet felbalanserat. Basen i ett ljudsystem är betydligt mer energikrävande för att låta högt än vad mellan respektive det högre registret kräver.

Alternativet du har är att antingen se till att ha betydligt mer resursstarka receivrar eller betydligt mer lättdrivna högtalare.

Vad är det för förhållande i verkningsgraden mellan fronthögtalarna och resten av högtalarsystemen?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav distad » 2018-03-24 15:22

Kört min Onkyo TX-RZ800 till allt och det är bara att kräma på, men jag har bara surrounder inkopplad till den,resten pre-out. Men jag har också klagat en del på allt för klena nätdelar på Hembiostärkare då de inte har mycket att komma med om man är tvungen att använda de interna slutstegen fullt ut. Få som tur är, tror att de är någon sorts kraftmonster när de ser siffrorna.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav Bubben » 2018-03-24 15:54

Grubblaren> Övriga systemet till receivern består av några surroundhögtalare delade vid 120Hz, det spelas ingen bas från den. Genstruktur har ingen subwoofer över huvud taget.
Hur kraftig receiver tycker du man borde ha för fyra högtalare som spelar mellan 120-20000Hz?

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 16:15

Bubben skrev:Grubblaren> Övriga systemet till receivern består av några surroundhögtalare delade vid 120Hz, det spelas ingen bas från den. Genstruktur har ingen subwoofer över huvud taget.
Hur kraftig receiver tycker du man borde ha för fyra högtalare som spelar mellan 120-20000Hz?


Hur många är "några surroundhögtalare"?
Hur är verkningsgraden fördelad mellan de olika högtalarna?

120Hz är fortfarande inom det normgivande området för bas. Subbas brukar anges mellan 20-60Hz.
Basområdet brukar anges mellan 60-250Hz.

Specifikationerna för de aktuella receivrarna är inte särskilt upplyftande i jämförelse med NAD208 gällande effektresurserna.

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav thiel » 2018-03-24 17:46


Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 18:19

Jag har ingen subbas. Lfe-spåret mixas in i frontarna precis som centern, jag kör med fantomcenter. Surround är numer delade vid 100 Hz och är sex stycken Ino audio a1, parallellkopplade tre och tre på respektive surround left och surround right.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-24 18:38

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:Nej det står bara att frontarna drivs av separat slutsteg via preout i mitt initiala inlägg och inget om NAD 208, jag tror till och med att det var ett annat slutsteg som drev frontarna när jag startade tråden. Jag har för mig att det var ett Rotel RB 991 då. Så du har rätt på den punkten!

Ja precis, båda mina Denonrecievers och Yamahan drev/driver bara surroundkanalerna.

De diskussioner som först hittills på forumet verkar rikta in sig på att det är några skyddskretsar som löser ut. Kanske blir dessa även lite känsligare eftersom jag även mixar centerkanalen i frontarna och jag kör utan centerhögtalare.


Så bra att jag fått klart för mig hur du har din uppkoppling.
Då är vi tillbaka till att de receivrar du valt helt enkelt är för klena!

Om du driver huvudkanalerna med en NAD208 och sedan resterande högtalarsystem, inklusive bas (eventuellt subbas) med så klena receivrar kommer du, när du väl drar på, att överstyra kapaciteten för vad slutstegen i receivrarna orkar med. Effektuttaget blir för högt för dem och då går strömbegränsarna in och stänger ned för att slutstegen inte skall haverera. Signalen ut via pre out till NAD208 påverkas inte av att signalen stängs så dina fronthögtalare bör ljuda hela tiden.
Skyddskretsarna är helt enkelt strömbegränsare. I ett slutsteg uppbyggt kring diskreta komponenter utgörs "skyddskretsarna" eller mer korrekt, strömbegränsarna, i huvudsak av transistorer. I äldre förstärkare går det att koppla bort transistorerna så de inte längre har effekt. Hur det ser ut i moderna förstärkare beror helt och hållet på hur slutsteget är uppbyggt. I dagens receivrar är det många gånger integrerade kretsar som utgör själva slutstegen. När det gäller de tre aktuella receivrarna tror jag dock att själva slutstegen utgörs av diskreta komponenter då effektuttaget är relativt högt.

Om det är så att du driver basenheter med receivrarna och kör fronthögtalarna med NAD208 är systemet felbalanserat. Basen i ett ljudsystem är betydligt mer energikrävande för att låta högt än vad mellan respektive det högre registret kräver.

Alternativet du har är att antingen se till att ha betydligt mer resursstarka receivrar eller betydligt mer lättdrivna högtalare.

Vad är det för förhållande i verkningsgraden mellan fronthögtalarna och resten av högtalarsystemen?


Nej, du skriver saker här som om det vore fakta, men det är det inte.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 19:08

genstruktur skrev:Jag har ingen subbas. Lfe-spåret mixas in i frontarna precis som centern, jag kör med fantomcenter. Surround är numer delade vid 100 Hz och är sex stycken Ino audio a1, parallellkopplade tre och tre på respektive surround left och surround right.


Om jag förstår dig rätt parallellkopplar du tre högtalare på var sin kanal och använder dig av två kanaler.
Är det rätt uppfattat?

Vilken impedans har Ino Audio A1? Jag hittar inga uppgifter om dem på nätet.

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 19:11

Johan_Lindroos skrev:
grubblaren skrev:
genstruktur skrev:Nej det står bara att frontarna drivs av separat slutsteg via preout i mitt initiala inlägg och inget om NAD 208, jag tror till och med att det var ett annat slutsteg som drev frontarna när jag startade tråden. Jag har för mig att det var ett Rotel RB 991 då. Så du har rätt på den punkten!

Ja precis, båda mina Denonrecievers och Yamahan drev/driver bara surroundkanalerna.

De diskussioner som först hittills på forumet verkar rikta in sig på att det är några skyddskretsar som löser ut. Kanske blir dessa även lite känsligare eftersom jag även mixar centerkanalen i frontarna och jag kör utan centerhögtalare.


Så bra att jag fått klart för mig hur du har din uppkoppling.
Då är vi tillbaka till att de receivrar du valt helt enkelt är för klena!

Om du driver huvudkanalerna med en NAD208 och sedan resterande högtalarsystem, inklusive bas (eventuellt subbas) med så klena receivrar kommer du, när du väl drar på, att överstyra kapaciteten för vad slutstegen i receivrarna orkar med. Effektuttaget blir för högt för dem och då går strömbegränsarna in och stänger ned för att slutstegen inte skall haverera. Signalen ut via pre out till NAD208 påverkas inte av att signalen stängs så dina fronthögtalare bör ljuda hela tiden.
Skyddskretsarna är helt enkelt strömbegränsare. I ett slutsteg uppbyggt kring diskreta komponenter utgörs "skyddskretsarna" eller mer korrekt, strömbegränsarna, i huvudsak av transistorer. I äldre förstärkare går det att koppla bort transistorerna så de inte längre har effekt. Hur det ser ut i moderna förstärkare beror helt och hållet på hur slutsteget är uppbyggt. I dagens receivrar är det många gånger integrerade kretsar som utgör själva slutstegen. När det gäller de tre aktuella receivrarna tror jag dock att själva slutstegen utgörs av diskreta komponenter då effektuttaget är relativt högt.

Om det är så att du driver basenheter med receivrarna och kör fronthögtalarna med NAD208 är systemet felbalanserat. Basen i ett ljudsystem är betydligt mer energikrävande för att låta högt än vad mellan respektive det högre registret kräver.

Alternativet du har är att antingen se till att ha betydligt mer resursstarka receivrar eller betydligt mer lättdrivna högtalare.

Vad är det för förhållande i verkningsgraden mellan fronthögtalarna och resten av högtalarsystemen?


Nej, du skriver saker här som om det vore fakta, men det är det inte.


Du får gärna vara mer utförlig och förtydliga dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster