Nu är det roligt att lyssna på hörlurar igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sahara-ville

Nu är det roligt att lyssna på hörlurar igen

Inläggav Sahara-ville » 2014-05-20 21:51

Har köpt en begagnad Holographic hörlursförstärkare Ear One med Öhman X-Feed.
Då man bor i lägenhet skall det ju vara "tyst" efter 22.00 så man kan ju inte spela med någon högre volym och då är ju att lyssna i lurar ett alternativ. Jag har inget problem att spela högt med min vanliga förstärkare det låter bra också men "denna in i skallen effekt" eller vad man skall kalla det för låter till en början bra men efter ett tag så saknar man högtalarlyssningen. Då är Ear One ett bra alternativ. Bra ljud och bra effekt och om man slår om till Öhman X-Feed händer det saker. Plötsligt låter det som om jag spelar med högtalare man slipper hur jag skall beskriva det "den överdrivna stereoverkan med lite hål i mitten" "In i skallen effekt" som jag kallar det".
Verkar var byggd som en stridsvagn, stabil och välgjord. Går att ställa om impedansen också vilket är bra om man som jag spelar med lättdrivna lurar. Ingvar Öhman verkar vara en väldigt duktig konstruktör av lite av varje. Har tjuvläst forumet i flera år så jag har läst en hel del om Öhman,
Peter Steindl, Stig Carlsson, Naqref (som tyvärr är borta nu) De lurar jag lyssnar på fn är Koss Porto Pro 2.0 WH/Blueberry, ett par billiga Sennheiser som är köpta på ett flygplan samt ett par slitna B&O Form 1 med mycket dåliga öronkuddar som smular sönder precis som mina bashögtalare gjort (som fn står i förrådet = Audio pro A4-14).Har inte lyckats få tag i några nya öronkuddar så det blir att lägga dessa åt sidan... Dan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Nu är det roligt att lyssna på hörlurar igen

Inläggav hifikg » 2014-05-20 21:58

När du tröttnat på att lyssna på hörlurar rekommenderar jag musik ;)
Berätta mer om X-feed, bild? Är den svår att komma över?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Sahara-ville

Inläggav Sahara-ville » 2014-05-20 22:09

Bild och data finner du på www.holographicaudio.com/products/5/ear-one.html
Köpte min På REHIFI för 2000 kr nypris cirka 5000.
Jag har inte sett den till salu begagnad tidigare.
Jag tror de flesta som har en behåller den, men man vet aldrig.
Fick tipset av en forummedlem här på faktiskt under Köpråd- Hi fi fynd du inte får missa
Mvh Dan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-05-20 22:38

Ah, nu förstår jag, x-feed är inbyggd. Tänkte mig att det var en extra låda som fungerade även med min lurstärkare. Man lär så länge man lever :)

Edit: 2000 måste kvala in bland årets fynd, grattis!
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi