Kan en chipamp verkligen leverera bra ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JKLman

Inläggav JKLman » 2014-05-20 23:34

Hade tänkt bygga mig ett slutsteg då jag tycker det är kul och hoppas kunna få bra ljud utan att lägga flera tusen på ett färdigt steg.
Har aldrig hört ett klass A steg. Men blev sugen och hitta Hiragas 8 Watt steg http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean-Hiraga-Le-Monstre/ som inte drar allt för mycket i tomgång. Effekten lär räcka en bra bit i alla fall. Det finns andra steg också så klart och säkert kan någon länka till ett schysst klass A/B eller annat steg som låter bra. Enkelhet är att föredra, samt att behöver nog inte så mycket effekt, högtalarna som jag inte byggt än kanske blir typ max 50-60 Watt. Vet inte hur bra Valuteonics steg är men det ser ju simpelt ut.
Men sedan ramla jag över LM3886 kretsen och nu är jag förvirrad. Det mesta man kan läsa om den är att folk tycker den levererar mycket bra ljud. Om detta är sant så blev ju allt mycket lättare här i världen att bygga fina slutsteg. Kan det verkligen vara så?

Användarvisningsbild
Zeeall

Re: Kan en chipamp verkligen leverera bra ljud?

Inläggav Zeeall » 2014-05-21 02:51

Kolla på chippen TA2024 och TA2020.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-21 07:01

Man kan bygga fina förstärkare med LM3886:

http://www.holographicaudio.com/products/3/amp-seventeen.html

Klass A blir mycket dyrare att bygga eftersom chassi och kylare måste vara större. Börja med en 3886 och fortsätt sen med mer avancerade byggen om du fortfarande tycker det är kul.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-05-21 09:44

JKLman skrev:Hade tänkt bygga mig ett slutsteg då jag tycker det är kul och hoppas kunna få bra ljud utan att lägga flera tusen på ett färdigt steg.
Har aldrig hört ett klass A steg. Men blev sugen och hitta Hiragas 8 Watt steg http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean-Hiraga-Le-Monstre/ som inte drar allt för mycket i tomgång. Effekten lär räcka en bra bit i alla fall. Det finns andra steg också så klart och säkert kan någon länka till ett schysst klass A/B eller annat steg som låter bra. Enkelhet är att föredra, samt att behöver nog inte så mycket effekt, högtalarna som jag inte byggt än kanske blir typ max 50-60 Watt. Vet inte hur bra Valuteonics steg är men det ser ju simpelt ut.
Men sedan ramla jag över LM3886 kretsen och nu är jag förvirrad. Det mesta man kan läsa om den är att folk tycker den levererar mycket bra ljud. Om detta är sant så blev ju allt mycket lättare här i världen att bygga fina slutsteg. Kan det verkligen vara så?

"Monstret" borde nog förses med bandbreddsbegränsning eftersom den verkar slew-rate-klippa.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
JKLman

Inläggav JKLman » 2014-05-21 11:05

Hur ser du det? Och vad är det?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-21 11:46

Normailt är det lätt att se om ett steg är drabbat av det fenomenet, men jag tycker inte det är jättetydligt
av bilderna att så är fallet. 300 kHz-sinusvågen ser förvisso något distorderad ut, men jag är inte säker på
att det handlar om slewrate-klippning (flankklippning).

Bästa sättet att reda ut saken är att titta på fyrkantvåggsvaret för t ex 10 000 eller 100 000 Hz på två olika
signalnivåer, t ex 100 mW och nära full uteffekt. Då är det lätt att se om slewrate-klippning råder.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JKLman

Inläggav JKLman » 2014-05-21 12:14

Såg också det att den sinuskurvan lutar lite. Men det beror väl på stigtiden och vrider man upp frekvensen så är det väl klart att de inte hinner med? Men 300kHz verkar ju vara en bra bit över 20kHz spelar det någon roll då? Kommer väl inga sådana frekvenser från musiken?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-21 13:04

Kan bli lite råddigt att få tag på 2SJ74 och 2SK170. Hade jag tillgång på dom trissorna skulle jag ha byggt en First Watt F5 istället:

http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f5_man.pdf
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
JKLman

Inläggav JKLman » 2014-05-21 13:37

Tror den drar mycket mera effekt i tomgång. Tror 1,6 A med 25 Volt medans le monster har 0,6A med 12V.

Återgå till Generellt om hifi