EPS-2...?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

EPS-2...?

Inläggav BPM » 2014-05-24 22:41

Kom idag över, för en spottstyver, ett par defekta EPS-2. Lådorna är väbyggda, försänkta element, Wavecore basar i nyskick, fina filterkomponenter (verkar vara Martens filterrevision) med luftlindat och Mundort M-cap..
Diskanterna, Visaton DTW 72, är dock av någon märklig anledning stendöda båda två. Kommer signal genom filtrets diskantutgångar men just elementen är tysta t.o.m försiktigt matade direkt via högtalarkabeln från receivern.

Erfarenheter av denna konstruktion? Diskanterna är billiga, runt 160:- styck plus frakt. En kostnad värd att ta, eller ska man använda lådor och basar i andra, kommande projekt?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: EPS-2...?

Inläggav Elfsberg » 2014-05-24 23:08

Helt klart värt ett försök med nya diskanter!
Jag antar att basarna fungerar och det inte bara är ytfinishen som är i bra skick.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-05-24 23:09

Jag tycker du passar över dem till mig, så skall jag vårda dem ömt.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-24 23:37

Basarna låter fint, och killen som haft dem innan är en rätt erfaren byggare och enligt honom är de bara spelade ett fåtal timmar. Märkligt nog är alltså båda diskanterna stendöda. Jag har testat att ansluta basarna till diskantutgångarna ifrån filtret och de ger ljud ifrån sig i enlighet vad man kan förvänta sig kopplade så..) så filtren verkar vara i ordning. Kopplade via basutgången spelar basarna fint, men såklart dovt, och ser som sagt helt nya ut.
Undrar vad som hänt med diskanterna. Vad det än är så klarade sig filter och basar utan problem men de är som sagt döda.. Diskanterna går inte att smidigt montera isär så man kan se vad som hänt.
Har ingen direkt nytta av dem men beställer väl ett par diskanter och kollar hur det funkar. De kanske förvånar...och om inte är den ekonomiska insatsen sådan att det knappast är hela världen det blir kardinalfail.

EPS i orginalversion verkar vara rätt många som har erfarenhet av. Hur många här har ens hört 2:an?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-05-29 01:14

De är riktigt bra.

Jag köpte Nagrefs egna utvecklingshögtalare och klassar dem långt, långt högre än priset på komponenterna.

Han var riktigt grym på det där Anders.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-29 10:53

MagnusÖstberg skrev:De är riktigt bra.

Jag köpte Nagrefs egna utvecklingshögtalare och klassar dem långt, långt högre än priset på komponenterna.

Han var riktigt grym på det där Anders.

Jo, att han var en fantastiskt högtalarkonstruktör står väl bortom allt tvivel. Min tanke var just att råmaterialet är vad det är och att inte ens Anders visste hur man trollar med knäna.
Närmare eftertanke gav dock annat..
Först var jag inte säker på att det verkligen handlade om "äkta" EPS-2 men efter att ha läst på lite, sett att elementen är just de som används, att filtret är rätt (och i mitt fall uppbyggt av rena overkill-komponenter), att basreflexrören är enligt specifikation med dubbla ihoplimmade och silvertejpade osv så blev jag alldeles för nyfiken. När även lådorna är välbyggda i 16mm MDF, elementen snyggt försänkta osv och det dubbelkollades med andra diskanter att det kommer filtrerad signal ur diskantutgången började det kännas hädiskt att inte få igång dem igen. När man sedan läste att en i mina ögon annan skicklig konstruktör benämnde diskanten som sanslöst bra för pengen (efter en enkel modd) och samma diskant används som i alla fall råmaterial i Guru QM10 (som verkar ha samma modd gjord, alltså ett lite uppborrat hål i plattan framför domen) fanns ingen återvändo. I söndags beställdes alltså två styck Visaton DTW72 ifrån Conrad. Tyvärr skickades de inte förrän igår ifrån tyskland så min förhoppning om spelande EPS-2 i helgen verkar gå om intet.. Nåväl, det är ingen brådska.

Mina egna byggen med ett gäng Aura NS3 och Vifa BC-25 borde ha lärt mig att inte döma hunden efter håren (elementen efter prislappen). De låter kanon, och är ju ÄNNU billigare än elementen i EPS-2...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-05-29 15:16

Jag väntar fortfarande på lite sexiga bilder... ;)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-29 17:28

jeff_belowski skrev:Jag väntar fortfarande på lite sexiga bilder... ;)

Jag försökte faktiskt idag, men forumbilder.se funkade inte.. Bilder kommer.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-29 18:48

Du, nu går det jättebra att bifoga bilder direkt in i inläggen här. :)

Gör det, så försvinner dom inte sen med att forumbilder.se försvinner. :)

Men du måste storleksreducera dom lite, här funkar 200-400kB nånstans. Jag kan inte gränsen, men stötte i den en gång.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-05-29 19:21

Jag laddar upp till Photobucket, sedan kopierar jag IMG-länken och klistrar in här.
Fungerar klockrent.

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-29 19:42

Det funkar klockrent tills ditt photobucket-konto försvinner, nedladdningslimit för kontot nås, photobucket läggs ner eller säljs och massor av andra möjliga orsaker till att det sen blir fullt med trasiga bilder här. :(

Det är ju bara att surfa runt bland en massa 5 år gamla trådar här så ser du snart eländiga trådar med massor av trasiga bilder.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-05-29 20:28

Har inte sett det.

Såklart är det enklast.

Skall göra så i fortsättningen!!

:D :D

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-05-29 20:43

aisopos skrev:Du, nu går det jättebra att bifoga bilder direkt in i inläggen här. :)

Gör det, så försvinner dom inte sen med att forumbilder.se försvinner. :)

Men du måste storleksreducera dom lite, här funkar 200-400kB nånstans. Jag kan inte gränsen, men stötte i den en gång.

Coolt 8) !
Hur tusan gör man?
Edit: jag hastar mot testavdelningen för att testa :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-29 20:53

Under rutan där man skriver sitt inlägg finns någon ruta för "bifoga bilaga".

Där lägger du in det.
Det verkar finnas en limit satt på max tre inlagor per post.

Vill man så kan man lägga in bilderna på rätt ställen i den löpande texten. Ladda först upp bilderna och skriv inlägget, sen ställer du markören där du vill infoga bilden och klicka den där knappen som heter typ "infoga i inlägget".

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-05-29 20:54

aisopos skrev:Under rutan där man skriver sitt inlägg finns någon ruta för "bifoga bilaga".

Där lägger du in det.
Det verkar finnas en limit satt på max tre inlagor per post.

Vill man så kan man lägga in bilderna på rätt ställen i den löpande texten. Ladda först upp bilderna och skriv inlägget, sen ställer du markören där du vill infoga bilden och klicka den där knappen som heter typ "infoga i inlägget".

Tackar!
Jag fick till det i testhörnan :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2014-06-02 15:33

BPM Skrev:

Kom idag över, för en spottstyver, ett par defekta EPS-2. Lådorna är väbyggda, försänkta element, Wavecore basar i nyskick, fina filterkomponenter (verkar vara Martens filterrevision) med luftlindat och Mundort M-cap..
Diskanterna, Visaton DTW 72, är dock av någon märklig anledning stendöda båda två. Kommer signal genom filtrets diskantutgångar men just elementen är tysta t.o.m försiktigt matade direkt via högtalarkabeln från receivern.

Erfarenheter av denna konstruktion? Diskanterna är billiga, runt 160:- styck plus frakt. En kostnad värd att ta, eller ska man använda lådor och basar i andra, kommande projekt?

Hallå !

Hoppas det löser sig med elementen,de saker som jag har erfarenhet av diskanterna (Visaton DTW 72) ifråga är dels

1. De är känsliga för att hetta upp anslutningsterminalerna för mycket, de släpper från plast chassiet, och kanske även äventyrar anslutningstråden
vilket har resulterat i minst ett kasserat element, tips löd snabbt(utan kallödning) kyl snabbt.
2.Elementet är inte anpassat för (att spela distorsionsfritt) en delning under 4000Hz , där den av sig självt faller med 12 db/Oktav

Vad vill jag nu ha sagt med detta, jo enligt mina erfarenheter så är det inte stor skillnad på tonkurvan från elementet
med en 8,2 uF konding i serie, mellan en 4,7 uF, eftersom den inte klarar av att spela högre ljudtrycksmäsigt i det lägre diskantregistret hur mycket man än försöker
med ett högre värde på kondingen, eftersom den rullar av mot lägre frekvenser helt av sig självt, men distorsionen ökar med ett högre värde av kondensatorn.

Men jag ser ju att Maarten har skrivit om detta, så kanske hans modifiering är väl värd att prova tycker jag, helt klart
är det bättre ur ett effekttålighets synvinkel.

Marteen skrev Ang EPS-2:
Bas: 1mH i serie (1-1.4mm tråddiameter) med bas och 10uF parallellt.
Diskant: 2.2uF och 7 ohm i serie. Seriereistansen kan ändras någon/några ohm hit eller dit om man vill justera nivån.

Jag har provat massor av olika värden, men ovanstående är det bästa jag hittills lyckats komma fram till.

Mvh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-06-02 16:03

BPM, jag tycker du ska lyssna på Göran, han verkar veta vad han pratar om.

Var det ngt annat jag ville med mitt inlägg...? kommer inte ihåg... ;)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-06-03 08:10

Diskanterna ligger äntligen på Coop så jag hämtar dem om någon timme och efter det blir det utvärdering. Forumbilder verkar funka igen så det kommer väl ett par bilder med..

Göran:
Jag vet att du skrev att det är vinster att hämta med att borra upp hålet i plattan framför domen lite..och när man kollar på Guru QM10 som alltså ska ha samma diskant (men ändå inte) så verkar nämnda hål vara större än vad de är orginal. Hur stort är lämpligt att göra hålet? 2mm? 3mm?
Jag har ju ett par döda diskanter att öva på så är det värt att labba med eller är skillnaden så liten att man helt enkelt bör låta det vara?
Angående filtret så fick jag för mig när jag kollade att det var Martens filtervärden i dem..men jag labbar inte med dem. Nu när läget är som det är så kändes det bara angeläget att få igång dem igen. Lite som att värna ett arv.. De kommer att gå vidare till någon med behovet och eventuellt laborerande får ske hos hen. Samtidigt är de ju värda något fungerande, och inte med ett hål i lådan där diskanterna ska sitta..
Sedan måste jag erkänna att jag är nyfiken på hur de låter.

Var länge sedan jag handlade via postförskott och fattar inte att jag inte reagerade direkt vid beställningen.. Frakt och postförskott kostar lika mycket som en av diskanterna..(486:- blev totalen..)*s*

Rapport kommer alltså. Men först morgonkaffe!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2014-06-03 09:54

Hej BPM !

Jag lät en kompis på jobbet fräsa upp hålet till 4,5 mm i en precisionsfräs, så det var lite felaktigt
att skriva borra :oops: , borra är nog lite svårare dels för att det är väldigt nära till själva domen/konen
som då kan ta skada, och dels för att det kan lämna rester av spån under plastkåpan.

Mitt tips är att låta bli om man inte kan veta med säkerhet att man ej skadar elementet,
skillnaderna är inte dramatiska om jag minns rätt, kanske en annan storlek på hålet vore mer gynnsamt :?:
det var länge sedan och kanske elementen ser annorlunda ut idag :?:
låt dem var så behåller man dem som det var tänkt av konstruktören.

Mvh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-06-03 10:51

grannilsson skrev:låt dem var så behåller man dem som det var tänkt av konstruktören.

Mvh Göran Nilsson

Då får det bli så!

Söta små kartonger...
Bild

Tack Göran för påpekandet om känsligheten för värme. Då jag har en rejält bra kabelskotång så kör jag den vägen istället. Går ju alltid att fixa senare.

Här står de i alla fall, provisoriskt uppställda på för höga (70cm) "stativ" på den plats där mina ordinarie Aura/Vifa-byggen har visat sig funka bäst.
Bild

Finns helt klart potential! Enligt byggaren är basarna bara spelade någon timma och diskanterna är alltså helt nya och visst hörs det att det nog behöver koka till lite. Redan finns dock egenskaper som jag håller högt. Stor ljudbild, fantastiskt släpp och ett mellanregister/röster som låter naturliga både i klang och storlek. Basen är återhållen än så länge, ren men rent av tunnare än i mina Aura-toppar med 3"-element. De verkar däremot gå jäkligt djupt och jag tycker nog att redan den timme jag spelat på dem har fått dem att släppa mer och mer. De får stå och sjuda under dagen så får det bli en mer aktiv lyssning inatt.

Finns någon placeringsrekommendation för EPS-2? Nu står de ungefär 40cm ifrån en vägg klädd med äggkartongsskum och med tungt, ljuddämpande tyg framför. Jag undrar om inte klangen mognar lite om jag ställer dem kloss mot vägg och vinklar in dem mer, så att axis korsar nån knapp meter framför lyssningsplatsen..
Måste testa!

*edit*
Har nu spelat 10min med högtalarna så nära vägg att hörnet är intryckt i skummet (med tyg emellan såklart) och kraftigare vinklade.. Stor skillnad. Basen vaknade... Rejält..och överlag varmare.
Börjar tycka de låter riktigt bra! Och jäklar så lättdrivna de är jämfört med Aura-byggena. Jag trodde att det rådde ett antingen eller-förhållande mellan djup bas och bra känslighet i små högtalare men här får man bägge delar.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-06-04 20:04

Fegt att inte borra..!

8)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-06-05 00:12

Elfsberg skrev:Fegt att inte borra..!

8)

Har ju ett par döda DTW72 som ligger..så jag ska testa på dem i helgen (har inget 4.5mm borr men väl 4.1mm) och går det bra så får även de nya behandlingen.
Har lyssnat mer nu och de är verkligen bra. Jag kan instämma i att Visaton-diskanten är kanon för pengen och den gör jobbet men mest impad är jag över Wavecor-boomern. Inte precis lågbudget men jag kan inte tänka mig annat än att den skulle göra även mer exklusiva diskanter full rättvisa.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-06-05 09:29

Jag vill uppmana till stor försiktighet om man skall borra upp en DTW72 diskant. Absolut inte borra på frihand med en vanlig borrmaskin. Membranet ligger mycket nära under plastkåpan. Själv använde jag en pelarborrmaskin där jag kunde justera in ett stopp för borret så det precis gick igenom plasten. Sen är det ju som grannilsson säger risk för att plastparticklar kan hamna mellan plastkåpan och membranet. Sen vet jag inte vilken nyttan är ljudmässigt. Har själv inte gjort några jämförande lyssningar. Har endast använt DTW72 diskanten vid lite försök med en mindre två-vägare för ett par år sedan. Mätte upp en org. och en mod. för att se om det var någon skillnad. Det mest påtagliga skillnaden man kan se på dessa mätningar är att 3:e tons disten är lägre mellan 1 och 3 kHz och att 4:e tonen är lägre mellan 1 och 2 kHz. Däremot ökar 2:a tonen under 2kHz. Både D2, D3 och D4 ökar under ca 1 kHz. Jag vet inte om mina mätningar visar ett typiskt beteende för en sån här modifiering då ingen har redovisat detta varken i ord eller med mätningar. Kanske någon som vet kan svara.
Så här mäter originalet.
Bild
Och den modifierade.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-05 10:21

Provade du att mäta ifrån några andra vinklar också?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-06-05 11:20

Nattlorden skrev:Provade du att mäta ifrån några andra vinklar också?

Nej bara dessa två. Det var bara en enkel koll för att se om det fanns någon skillnad. Man får nog inte dra för långgående slutsatser av dessa mätningar. Man behöver nog mäta på några stycken och på samma element före och efter modifieringen. Men det finns säkert de här på forumet som vet hur en sån här modifiering påverkar elementet. Det hade varit intressant att få veta.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-06-13 14:55

Ingen som har lust att svara? Måste ju finnas någon här på forumet som vet hur modifieringen påverkar diskanten.
Jag undrar också hur BPM tycker högtalarna upplevs nu efter lite längre tid. Första intrycket var ju bara efter 10 min. lyssnande.
Medlem i MEK

Återgå till Generellt om hifi