Moderator: Redaktörer
aisopos skrev:Det upplever "man" ibland.
Det beror på flera olika saker, först och främst musikmaterialet. Sedan hur man hanterar alla reflexer i lyssningsrummet.
Nu är det sommar, jag ska prova en del utomhuslyssning i år.
Lyssna på hunden precis i början av Roger Waters - amused to death.
Det beror på flera olika saker, först och främst musikmaterialet. Sedan hur man hanterar alla reflexer i lyssningsrummet.
Bill50x skrev:aisopos skrev:Det upplever "man" ibland.
Vad är det du upplever? Hör du ljud/musik "utanför" högtalarna?
/ B
Eri skrev:Ett bra exempel på inspelningar där ljudbilden sträcker sig utanför högtalarna är Bo Hanssons och Jan-Eric Perssons Testrecords skivor från 1978-1984. Det är akustiska inspelningar gjorda med en stereomikrofon med Blumlein teknink. Dessa inspelningar har en kvalitet som vida överstiger det mesta av dagens inspelningar. Det pratas mycket här på forumet om högre bithastigheter för att ernå högre ljudkvalitet. Jag känner mig väldigt kallsinnig till detta som en lösning på dagens usla inspelningar. Jag tror det snarare handlar om bristande kunskaper om hur välljudande inspelningar skall göras.
Bill50x skrev:aisopos skrev:Det upplever "man" ibland.
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:aisopos skrev:Det upplever "man" ibland.
Alltså, är det en kuggfråga? Eller har du verkligen aldrig hört ljud utanför högtalarna?
Kronkan skrev:Summalokalisering
Ur eng Wikipedia
Summing localization: for time delays below 2 ms, listeners only perceive one sound; its direction is between the locations of the lead and lag sounds. An application for summing localization is the intensity stereophony, where two loudspeakers emit the same signal with different levels, resulting in the localized sound direction between both loudspeakers. The localized direction depends on the level difference between the loudspeakers.
http://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
Effekten kan skapa förflyttningar av upplevd lokalisering genom att reflexen när den tidsmässigt är nära ursprungssignalen ändrar den upplevda lokaliseringen av ljudet.
Bill50x skrev:Vid all återgivning med högtalare hör man ljud komma från olika håll utmed ett plan. Dvs vid 100 % vänster så hörs allt ljud från vänster högtalare. Vridr man balansen åt höger så kommer allt ljud från höger högtalare.
Men vid stereo - hur många upplever att ljud även kommer från området utanför högtalarna? Dvs till vänster om vänster högtalare, till höger om höger högtalare?
/ B
IngOehman skrev:Jag hör ofta ljud långt utanför högtalarna, men inspelningar av "multimik/amplitudsskillnadsstereo med
hjälp av panorering-typ", tar sig inte utanför högtalarna. Gör de det så är något fel.
Vh, iö
Eri skrev:Ett bra exempel på inspelningar där ljudbilden sträcker sig utanför högtalarna är Bo Hanssons och Jan-Eric Perssons Testrecords skivor från 1978-1984. Det är akustiska inspelningar gjorda med en stereomikrofon med Blumlein teknink. Dessa inspelningar har en kvalitet som vida överstiger det mesta av dagens inspelningar. Det pratas mycket här på forumet om högre bithastigheter för att ernå högre ljudkvalitet. Jag känner mig väldigt kallsinnig till detta som en lösning på dagens usla inspelningar. Jag tror det snarare handlar om bristande kunskaper om hur välljudande inspelningar skall göras.
IngOehman skrev:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Eri skrev:Ett bra exempel på inspelningar där ljudbilden sträcker sig utanför högtalarna är Bo Hanssons och Jan-Eric Perssons Testrecords skivor från 1978-1984. Det är akustiska inspelningar gjorda med en stereomikrofon med Blumlein teknink. Dessa inspelningar har en kvalitet som vida överstiger det mesta av dagens inspelningar. Det pratas mycket här på forumet om högre bithastigheter för att ernå högre ljudkvalitet. Jag känner mig väldigt kallsinnig till detta som en lösning på dagens usla inspelningar. Jag tror det snarare handlar om bristande kunskaper om hur välljudande inspelningar skall göras.
Jag känner inte igen mig i din beskrivning.
Snarare är det väl här på faktiskt om någonstans som vikten av antal bitar och hög samplingsfrekvensen har
givits perspektiv - nämligen att det är försumbara vinster man kan göra således - jämfört med vad man kan
vinna med sådana faktorer som val av musiker, lokal, mikrofoner och mikrofonplaceringar, och förstås genom
att låta bli att avsluta med att mastra sönder alltihopa.
Du får gärna visa var någonstans (citera) du har läst sådant som givit dig ett annat intryck.
Vh, iö
penke62 skrev:aisopos skrev:Det upplever "man" ibland.
Hunden hör jag rakt framifrån, väldigt långt bak i ljudbilden. Var hör ni andra den?
aisopos skrev:Hehe.
Jag hör hunden snett framåt åt höger här ...
Ganska exakt lokaliserbart, en bra bit utanför höger högtalare, säg lika långt till hunden som till vänster högtalare.
Den känns också avlägsen, som att den står på grannens tomt och skäller, och huset har pappersväggar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster