Bytt ljudfolisifo?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Fjodor

Bytt ljudfolisifo?

Inläggav Fjodor » 2005-04-02 03:19

Har du ändrat "ljudfilosofi" genom åren som gått?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-02 03:39

Nä.

Inte sedan treårsåldern i varje fall, men före det kan jag mycket väl ha tänkt lite konstigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-02 06:01

IngOehman skrev:Nä.

Inte sedan treårsåldern i varje fall, men före det kan jag mycket väl ha tänkt lite konstigt.

Vh, iö

Du hade alltså en fullt färdigutvecklad ljudfilosofi vid 3 års ålder? Vore kul att få ta del av hur det gick till. Levande konserter eller? :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-02 09:12

har inte ändrat mig sen jag började seriöst med hifi 97 heller. även om det tagit lite olika uttryck så har grundidén (ren ljudreproduktion av källmaterialet) varit min tanke hela tiden.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-02 09:41

Kraniet...

Om inte jag mins dig helt fel så var du väl en LinnDIY:are när jag träffade dig första gången i luleå ??

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-02 09:45

Vad ÄR en ljudfilosofi?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-02 09:54

Magnuz: Det är väl i det här fallet hur man tycker att ljud ska reproduceras i en ljudanläggning.

Sedan om man vill tycka en mening eller en a4 eller en bok i frågan, det är väl upp till var och en?

Min ljudfilosofi kan nog sammanfattas med att jag ska gilla det jag hör. Visst skriker det LTS om mig? :lol:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-02 15:41

Robert skrev:
IngOehman skrev:Nä.

Vh, iö

Du hade alltså en fullt färdigutvecklad ljudfilosofi vid 3 års ålder? Vore kul att få ta del av hur det gick till. Levande konserter eller? :)

Jag har aldrig behövt utveckla någon filosofi. Den har varit självklar hela tiden. 8)

Hela tanken med att "ta tekniken i tjänst för att låta musiken flyttas i tid och rum, till lyssnarnas fromma" insåg jag en sen höstkväll 1965, fast jag kände nog samma sak även före denna första gång jag verkligen kontemplerade konceptet.

Den stora chocken och "aha"-upplevelsen (eller rättare sagt "nänä"-upplevelsen...) för mig var istället när jag under första halvan av 70-talet för första gången kom i kontakt med hifi-branschen, vad är detta för tokdårar!, tänkte jag.

Och sedan när jag 15 år senare, i slutet av 80-talet, lade ned min forskningsinstitution för att börja engagera mig mera i de praktiska åthävorna med musikåtergivning, började träffa på en massa hifi-intresserade blev jag minst sagt häpen. Jag har fortfarande svårt att förstå hur djupt indoktrinerade av branschens alla myter många av dem var. Jag trodde inte mina öron! Det gällde inte alla dock. Så det var lätt att starta en "motrörelse mot vansinnet".

Levande konserter ja, Pappa liksom Morfar spelade piano, Mamma gitarr, brorsan fiol, klarinett, gitarr och tvärflöjt. Syrran började med några instrument, men föredrog spisning. Själv tog jag upp violoncell.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-03 02:51

Minns hur jag spenderade sommarloven ute på mina föräldrars sommarställe med att ligga rakrång i baksätet i familjebilen varma, slöa sommardagar med alla dörrar öppna och lyssna på bilradion. Överlag så har jag många minnen av att att ligga och halvslumra och lyssna på bilradio och drömma mig bort i ljudliga fantasivärldar under bilutflykter som ung.

Jag har också alltid varit väldigt lättroad av syntetiska bubblande, dunsande, snärtiga mm ljud och skojiga ping pong effekter i 2 eller flera kanaler eller helt enkelt lek med ljud och musik.

Men jag har nog aldrig tänkt i andra banor om reproduktion av ljud än att de borde återges så bra som tekniken bara är förmögen till.Tanken att musik- och ljudreproduktion skulle kunna "låta bättre" förvrängd som en regel verkar lite knäppigt. Fast å andra sidan, som väl framgår av mitt tidiga ivriga bilradiolyssnande har jag faktiskt aldrig behövt vara i närhet av teknik som kunnat göra full rättvisa åt orginalet för att njuta av ljud och musik. Inte heller i meningen att det absolut alltid måste röra sig om någon realistisk återgivning av "verklig ljudhändelse" alltså. Folk får gärna skoja till det.

Hmm..

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-03 04:15

IngOehman skrev:Jag har aldrig behövt utveckla någon filosofi. Den har varit självklar hela tiden. 8)

Hela tanken med att "ta tekniken i tjänst för att låta musiken flyttas i tid och rum, till lyssnarnas fromma" insåg jag en sen höstkväll 1965, fast jag kände nog samma sak även före denna första gång jag verkligen kontemplerade konceptet.

Det skulle jag inte kalla för ljudfilosofi... Det låter snarast som en avsiktsförklaring eller målsättning. En minsta gemensamma nämnare som du delar med tusentals människor. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-03 11:41

Detta inlägget är nog det grövsta jag sett hittills.

Det blir att fundera lite hur detta skall lösas på bästa sätt

mvh

/Admin - Ranefjord 12:06

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-03 14:43

Piotr skrev:Detta inlägget är nog det grövsta jag sett hittills.

mvh

Vill Du vara snäll och förklara vad Du menar. Är det inte tillåtet att anmäla en avvikande mening i detta forum? Vari ligger det grova?
Det finns ingenting nedlåtande över termen avsiktsförklaring. Det finns ingenting nedlåtande i mitt inlägg över huvud taget.

Sondek

Inläggav Sondek » 2005-04-03 14:54

Jag har förändrat min ljudfilosofi många gånger :)

Min musikfilosofi (musiksmaken) har likaledes förändrats ett otaliga gånger...

Att hävda att man skapat/etablera sig en ljudfilosofi som barn låter nästan tragiskt... då har man stannat i utvecklingen!

Man föds -> lever och går igenom ständiga förändringar under hela sitt liv och färgas av omgivningen (familjen & vänner), upplevelser m.m.

Sedan det kan ju var och en tyda in vad dom menar med sin ljudfilosofi :?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-03 15:15

Musiksmak är nåt helt annat.

Om jag får uttala mig på ett övermåttan allmänt sätt om ljudreproduktion så förefaller det mig helt bissart att man skulle vilja förändra bilden av hur saker och ting låter genom livet. Det låter väl som det låter liksom...

Men om man istället börjar fundera på ett lite mindre övergripande sätt och istället sätter ihop ljudreproduktionen med den miljö där återskapandet sker så kan man ju ha lite olika föresatser:

Man kan tex fundera på om man vill uppleva ljudet återgivet på ett sätt att vi helt förflyttar oss från den miljö vi befinner oss i eller om vi vill att ljudet ska sas strömma in i den miljö man lyssnar i som också därmed blir en del av klangvärlden.

Där går det ju att ha preferenser eller så kan man tycka att båda sätten är ok.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-03 15:39

Robert skrev:
Piotr skrev:Detta inlägget är nog det grövsta jag sett hittills.

mvh

Vill Du vara snäll och förklara vad Du menar. Är det inte tillåtet att anmäla en avvikande mening i detta forum? Vari ligger det grova?
Det finns ingenting nedlåtande över termen avsiktsförklaring. Det finns ingenting nedlåtande i mitt inlägg över huvud taget.

Robert: Kolla på vem som har skrivit inlägget resp vem som har skrivit under i det så kanske det klarnar om vad som har skett men är det fortfarande för oklart så fråga gärna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi