Äldre HK förstärkare som gav 80A, analog volym med grön dio?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ABZD

Äldre HK förstärkare som gav 80A, analog volym med grön dio?

Inläggav ABZD » 2014-06-04 11:55

Hejsan jag går och funderar på att köpa mig en HK förstärkare och då siktar på deras gamla 2 kanaliga som gav 2x80 kontinuerligt i 8ohm. Den hade en analog volym, volymknappen va typ 7cm i diameter och hade även en grön diod som lös. En mörkgrå borstad framsida och ett stilrent utseende.

Jag kommer dock inte på vad serien hette eller vilka modellnr den hade.
Men jag har för mig att dom lät bra då de va strömstarka.

Tacksam för hjälp.

Callisto
Saknad † 2017

Re: Äldre HK förstärkare som gav 80A, analog volym med grön

Inläggav Callisto » 2014-06-04 12:48

Måste vara "665" som du menar. Har haft en en gång i tiden och den var helt OK.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-06-04 12:59

I vilken impedans kunder den driva 80 A? Dvs hur mycket effekt i rimlig last (>3 ohm) fick man ut.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-06-04 13:05

Är det månne HK 670 du menar? Mycket populär förstärkare med några, men inte så många år på nacken...

Edit: Specifikationerna var som följer:

Uteffekt: 2*80 watt i 8 Ohm
Maximal strömkapacitet: +- 75 ampere

Bild

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1899
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-06-04 15:28

Morello skrev:I vilken impedans kunder den driva 80 A? Dvs hur mycket effekt i rimlig last (>3 ohm) fick man ut.

Deras strömmätningar får man ta med en nypa salt eftersom det gällde för någon bråkdel av en sekund med låg last. HK förstärkarna hade inbyggda skyddskretsar kommer jag ihåg och de stängde av förstärkaren så fort impedansen sjönk ner mot 2-3 ohm på lite högre volym.

ps. kom på att 665:an var på 150 W och inte 80 W.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-06-04 15:37

Ponera att steget svingar +-40 V. För att kräma ur 80 A måste det lastas ned till 0,5 ohm. I vilket avseende är ett sådant test relevant för något som över huv taget har med audio att skaffa? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-06-04 15:50

Morello skrev:Ponera att steget svingar +-40 V. För att kräma ur 80 A måste det lastas ned till 0,5 ohm. I vilket avseende är ett sådant test relevant för något som över huv taget har med audio att skaffa? 8O

När man ska driva dom där infinityhögtalarna som går så ruskigt lågt i impedansen...annars kommer jag inte på något :)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-06-04 16:25

Bongo skrev:
Morello skrev:Ponera att steget svingar +-40 V. För att kräma ur 80 A måste det lastas ned till 0,5 ohm. I vilket avseende är ett sådant test relevant för något som över huv taget har med audio att skaffa? 8O

När man ska driva dom där infinityhögtalarna som går så ruskigt lågt i impedansen...annars kommer jag inte på något :)

HK:s största slutsteg Citation 22 från samma era mäktade inte ens med Infinity kappa 9 i det "snälla läget" (fanns en vippa bakpå som gjorde att högtalaren aldrig sjönk under 3 ohm). När volymkontrollen var vid ca kl 10 klickade det till och blev tyst och då var det inte ens högt.
Förstärkarna är gjorda för att driva rimliga laster (läs normala).

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2014-06-04 17:25

någon som vet ifall dessa skyddskretsar ni pratar om även fanns på deras 5.1 förstärkare från samma era?

Tänker på min 7500

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-06-04 21:11

Callisto skrev:
Bongo skrev:

HK:s största slutsteg Citation 22 från samma era mäktade inte ens med Infinity kappa 9 i det "snälla läget" (fanns en vippa bakpå som gjorde att högtalaren aldrig sjönk under 3 ohm). När volymkontrollen var vid ca kl 10 klickade det till och blev tyst och då var det inte ens högt.
Förstärkarna är gjorda för att driva rimliga laster (läs normala).

Mitt HK Citation X-1 har inga problem att driva mina Infinity RS-IIIa, föregångaren till Kappa 9... hehe, inte oväntat... 8)
Bild
'Audiophile in hibernation'

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-06-04 21:35

De går nog inte vidare lågt i impedans heller.

4-16 ohm är rekommenderat. 6.3 A säkring tål inte mycket effekt.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-06-04 22:18

Callisto skrev:De går nog inte vidare lågt i impedans heller.

Infinity RS-IIIa ? Jo det gör de...går lågt i impedans! Därav inköpet av en sådan best, kanske du inte sett ett Citation X-1 ? :lol:
25KG och 100 amperé ström. HCC förstås.
2x150W i 8 Ohm och 2x250W i 4 Ohm
http://www.hifigoteborg.se/Hk%20citation%20x-I%20spec.htm
Bild

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-06-04 22:30

Nja, vi har nog lite olika uppfattning om vad en "best" är.
Prova med ett 2ohms motstånd och höj upp spänningen så ser du själv vad som händer (på egen risk).
Vackert är det i alla fall.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-06-04 22:38

Olika uppfattning = ja. :wink:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-06-04 22:52

murgatroyd skrev:
Callisto skrev:De går nog inte vidare lågt i impedans heller.

Infinity RS-IIIa ? Jo det gör de...går lågt i impedans! Därav inköpet av en sådan best, kanske du inte sett ett Citation X-1 ? :lol:
25KG och 100 amperé ström. HCC förstås.
2x150W i 8 Ohm och 2x250W i 4 Ohm
http://www.hifigoteborg.se/Hk%20citation%20x-I%20spec.htm
Bild

Varför skulle ett litet steg på 25 kg imponera på mig. Mitt eget steg väger in på 84 kg :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-06-04 23:04

Hk driver på bättre än man tror!

Körde mina kappa 8a i det stygga läget med en avr 7500 till party-volymer utan några större problem. Spelade du riktigt högt så kunde det slå ifrån vid extremt djupbas. Men annars orkade det driva på fint!

De stegen jag har idag är stabila ner till 1ohm och lämnar gott om effekt! Hade varit sjukt roligt att köpa ett par kappa 8a igen och se hur de låter med riktigt fin drivning till :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-04 23:09

ABZD skrev:Hejsan jag går och funderar på att köpa mig en HK förstärkare och då siktar på deras gamla 2 kanaliga som gav 2x80 kontinuerligt i 8ohm. Den hade en analog volym, volymknappen va typ 7cm i diameter och hade även en grön diod som lös. En mörkgrå borstad framsida och ett stilrent utseende.

Jag kommer dock inte på vad serien hette eller vilka modellnr den hade.
Men jag har för mig att dom lät bra då de va strömstarka.

Tacksam för hjälp.

Det låter mest som om du lyssnat på något som spekulerat i att de låter bra av just de anledningen.
Att de är stömstarka har bara betydelse i impedanser som kräver mycket ström, det vill säga nästan
inga normala högtalare, inge välkonstruerade.

En välkonstruerad högtalare är i och för sig ingenting entydigt definierbart, men vill man göra en hög-
talare som skall ha potential att låta bra med rimligt många förstärkare så kan det kanske vara vettigt
att försöka hålla impedansen över 2,5 ohm i varje fall (även om även det är väldigt lågohmigt)*.

Om förstärkaren ger 80 W i 8 ohm och är oändligt styv så levererar den en peakeffekt om 256 W. Det
kan även uttryckas som att strömmen för en sinusoid insignal som mest blir precis över 10 A RMS. Peak-
strömmen blir roten ur det större och med komplex insignal kan den bli ytterligare större om högtalarens
impedans är väldigt reaktiv.

Men 80 A, det låter som en rätt så tveksam dimensionering.

- - -

Med det sagt så är den mest imponerande HK-förstärkare jag stött på en som jag tror hette 645vxi, och
den specificerades till 60 W och påstods ha en kolossal strömförmåga. I verkligheten så spelade den verk-
ligen Mycket mera än man väntar sig av en 60 W-förstärkare, men det hade mycket lite med någon kolos-
sal strömförmåga att göra. Att den spelade på så bra var inte så konstigt då den lämnade väsentligt mer
än dubbelt så mycket effekt - i 8 ohm! Om jag minns rätt (vilket är långt ifrån säkert då det var länge
sedan) så levererade den en peakeffekt (i 8 ohm nota bene) om över 300 W!

Den behövde alltså inte alls lastas ned för att leverera stora effekter.

Och tittar man statistiskt på olika förstärkare så är det tveksamt om det i normalfallet är strömkapaci-
teten som inte räcker till. Det är mycket vanligare att matningsspänningen sätter gränsen för hur bra det
går att spela på.

Jag vet inte vad det kommer sig att strömmen fått en närmast mytologisk roll i vissa kretsar. Ohms lag
gäller, och den ström som levereras är alltid spänningen delat med rådande impedans. Konstigare än så
är det inte.

Vh, iö

- - - - -

Själv försöker jag alltid göra högtalare så högohmiga som möjligt utan att förlora något på det, och alltid
gör jag dimensioneringarna med hänsyn till vad man kan förmoda kommer att driva respektive högtalare.

En enkel lite högtalare kan jag tänka mig att ge en nominell impedans om kanske 5 ohm, så den skall kunna
få rimligt med effekt från en liten förstärkare. En mera avancerad högtalare ger jag gärna en högre impe-
dans eftersom det kommer att betala sig i form av lägre strömberoende distorsion från normala mellanstora
förstärkare. En ännu mera kostsam högtalare kan jag gå ned lite i impedans med (och är då tillbaka till typ
5 ohm) eftersom det då är troligare att den kommer att drivas av en dyrare förstärkare som klarar det. En
superhögtalare, som kan hantera kolossal-effekter kommer troligen ofta att drivas av bryggkopplade för-
stärkare, och därför försöker jag ge dessa lite högre impedans. Surroundhögtalare ger jag mycket höga impe-
danser så de kan parallellkopplas (3-4 par åtminstone) utan att bli en svår last. Basmoduler brukar jag ofta
sikta på 9 ohm för, således att man kan köra ett par, komplettera med ett par till, och till och med addera
ytterligare ett par, och ändå hålla sig över 3 ohm nominellt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-06-04 23:15

Tror jag håller med om allt ovanstående.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2014-06-05 00:18

Jag håller också med. Beträffande strömkapacitet tror jag beror på HiFi & Musiks kubmätningar som verkar vara någon slags garanti för välljud. Jag fick låna hem en HK medan jag väntade på att få hem min beställda förstärkare och hade den inkopplad i en timme ungefär sen åkte den ner i kartongen och jag lyssnade i hörlurar i stället. Det var en sån där som hade höjts till skyarna av Hifi&Musik.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-06-05 01:19

Tror du tänker på serien HK620/640/650/680

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-06-05 15:02

PM-680 har jag haft, dessutom samtidigt som jag hade Infinity RS3A(föregångaren till Kappa 9, fast det fanns en RS3B också som hade jämnare impedans). Det var i alla fall inga problem att spela högt med den kombon, förstärkaren var däremot kanske inget under av finlir och den blev fruktansvärt varm. Klart varmast av alla förstärkare jag haft.

Den avlöstes hos mig på sin tid av Quad 34/405-2 som lät betydligt mer "musikaliskt", men inte alls gick att spela lika högt med, det var rätt lätt att få 405-2 att bottna men den lät trevligt.

Nakamichi Stasis PA7 var den som drev mina RS3A bäst innan jag sålde dom(hade inte längre plats, annars gillade jag dom skarpt).
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-06-05 16:24

xeizo skrev:PM-680 har jag haft, dessutom samtidigt som jag hade Infinity RS3A(föregångaren till Kappa 9, fast det fanns en RS3B också som hade jämnare impedans). Det var i alla fall inga problem att spela högt med den kombon, förstärkaren var däremot kanske inget under av finlir och den blev fruktansvärt varm. Klart varmast av alla förstärkare jag haft.

Den avlöstes hos mig på sin tid av Quad 34/405-2 som lät betydligt mer "musikaliskt", men inte alls gick att spela lika högt med, det var rätt lätt att få 405-2 att bottna men den lät trevligt.

Nakamichi Stasis PA7 var den som drev mina RS3A bäst innan jag sålde dom(hade inte längre plats, annars gillade jag dom skarpt).

Ja Nakan driver infinity underbart bra!

Jag kör dubbla pa7 mk2 i min rigg. Numera driver den ena basarna och den andra mina infinity. Spelar så in i norden och låter dessutom kusligt bra!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-27 09:14

Vinylcalle skrev:Tror du tänker på serien HK620/640/650/680

MvH Carl

Du glömde PM 660.
680 var väl recivern om jag inte blivit helt senil.
Ingen av dessa släppte dock mer än 65 Amepere
Däremot kunde man ställa biasen högt och i princip A-koppla den hela vägen varvid den lämnade ynka 40 Watt per kanal 8 Ohm men så mycket ström att den missfärgade undersidan på locket.
Det var då av värmen från kylflänsarna, och ingenting annat
Gjort och testat med hjälp av rennermark.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-06-27 10:23

Ja, det vekar som en klart dålig idé.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-27 10:31

Johan_Lindroos skrev:Ja, det vekar som en klart dålig idé.

Ja, men intressant då stärkaren vägrade slå ifrån utan bara drev signalen :-)
Misstänker att denHK som avses ligger inom 00-srien som kom efter 0-serien.
Dessa var extremt kapabla att driva tunga och råa laster.
Hade dock lämnat HK för annat förstärkeri då 00-serien kom
Annars Citation XX eller X1
Dom är klart läskiga om man kopplar ner lasten till 1 ohm och kör så.
klabbe körde hela non-smoking generatiofestivalen på 1 Citation XX i 1 ohm och fick ut 16000 Watt med 200 Ampere ström.
Allt enligt Rennemarks som då var generalagent för märket.
Om ryktet hr nån sanning beställde Clabbe 3 stycken XX att ha i sin hemstudio,som användes då han körde rakt över disk i radion :-)
Tinnitus, någon?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2014-06-27 17:18

Perfector skrev:Ja, men intressant då stärkaren vägrade slå ifrån utan bara drev signalen :-)
klabbe körde hela non-smoking generatiofestivalen på 1 Citation XX i 1 ohm och fick ut 16000 Watt med 200 Ampere ström.
Om ryktet hr nån sanning beställde Clabbe 3 stycken XX att ha i sin hemstudio,som användes då han körde rakt över disk i radion :-)
Tinnitus, någon?

Så Citation XX har möjlighet att ge 200 volt utspänning? Intressant, har aldrig träffat på någon förstärkare som utformats på det viset...

Och 200 ampere genom lasten 1 ohm ger inte 16 kW, det blir 40 kW (och förutsätter alltså 200 volt utgångsspänning). Varifrån får du dina siffror, de är ju heltokiga! :?:
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-27 17:22

Johan_Lindroos skrev:Ja, det vekar som en klart dålig idé.

Vad?
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-27 18:35

BertilAlving skrev:
Perfector skrev:Ja, men intressant då stärkaren vägrade slå ifrån utan bara drev signalen :-)
Tinnitus, någon?

Så Citation XX har möjlighet att ge 200 volt utspänning? Intressant, har aldrig träffat på någon förstärkare som utformats på det viset...

Och 200 ampere genom lasten 1 ohm ger inte 16 kW, det blir 40 kW (och förutsätter alltså 200 volt utgångsspänning). Varifrån får du dina siffror, de är ju heltokiga! :?:

Fick dom av Rennermark så du får hänga honom.
Och var fick du 200 volt ifrån?
Inte av mig för jag skrev nada om spänningar alls.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-27 19:11

Du skrev 200 A i 1 ohm.

Kan du ohms första lag?

Om du inte vet vad det du skriver betyder så tycker jag du skall vara lite försiktig med att
påstå att det är som du skriver. Att påstå att informationen kommer från någon annan när
den blir ifrågasatt duger inte. Det var du och ingen annan som kom med påståenden om hur
det förhöll sig.

Om du inte (genom eget förstånd och kunskap) vet att det du skriver är riktigt så tycker jag
inte du skall skriva det alls, eller i varje fall vara tydlig med att du inte vet om det som du
skriver är riktigt, redan när du skriver det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-06-27 19:34

Perfector skrev:Och var fick du 200 volt ifrån?
Inte av mig för jag skrev nada om spänningar alls.

Spänning (volt)=Ström (Ampere)*Resistens (ohm). Så 200 ampere vid 1 ohm blir alltså 200 volt.

Det kanske finns andra forum där tvärsäkra påståenden som bygger mer på tro än på kunskap slinker igenom, men Faktiskt är nog fel forum att vara på om man inte riktigt har koll på sina påståenden. När jag var ny på forumet kom jag med en del felaktiga påståenden så som jag uppfattade sakernas tillstånd. Och jag åkte (rättmätigt) på däng några gånger. Och så lärde jag mig att tänka igenom vad jag faktiskt vet, vad jag på mer eller mindre goda grunder antar och vad jag faktiskt inte har en aning om. Påfallande ofta blir det det senare. :)

Hälsn. Michael

Nästa

Återgå till Generellt om hifi