Moderator: Redaktörer

Morello skrev:I vilken impedans kunder den driva 80 A? Dvs hur mycket effekt i rimlig last (>3 ohm) fick man ut.
Morello skrev:Ponera att steget svingar +-40 V. För att kräma ur 80 A måste det lastas ned till 0,5 ohm. I vilket avseende är ett sådant test relevant för något som över huv taget har med audio att skaffa?
Bongo skrev:Morello skrev:Ponera att steget svingar +-40 V. För att kräma ur 80 A måste det lastas ned till 0,5 ohm. I vilket avseende är ett sådant test relevant för något som över huv taget har med audio att skaffa?
När man ska driva dom där infinityhögtalarna som går så ruskigt lågt i impedansen...annars kommer jag inte på något
Callisto skrev:Bongo skrev:Morello skrev:Ponera att steget svingar +-40 V. För att kräma ur 80 A måste det lastas ned till 0,5 ohm. I vilket avseende är ett sådant test relevant för något som över huv taget har med audio att skaffa?
När man ska driva dom där infinityhögtalarna som går så ruskigt lågt i impedansen...annars kommer jag inte på något
HK:s största slutsteg Citation 22 från samma era mäktade inte ens med Infinity kappa 9 i det "snälla läget" (fanns en vippa bakpå som gjorde att högtalaren aldrig sjönk under 3 ohm). När volymkontrollen var vid ca kl 10 klickade det till och blev tyst och då var det inte ens högt.
Förstärkarna är gjorda för att driva rimliga laster (läs normala).

Callisto skrev:De går nog inte vidare lågt i impedans heller.
4-16 ohm är rekommenderat. 6.3 A säkring tål inte mycket effekt.

murgatroyd skrev:Callisto skrev:De går nog inte vidare lågt i impedans heller.
4-16 ohm är rekommenderat. 6.3 A säkring tål inte mycket effekt.
Infinity RS-IIIa ? Jo det gör de...går lågt i impedans! Därav inköpet av en sådan best, kanske du inte sett ett Citation X-1 ?![]()
25KG och 100 amperé ström. HCC förstås.
2x150W i 8 Ohm och 2x250W i 4 Ohm
http://www.hifigoteborg.se/Hk%20citation%20x-I%20spec.htm
ABZD skrev:Hejsan jag går och funderar på att köpa mig en HK förstärkare och då siktar på deras gamla 2 kanaliga som gav 2x80 kontinuerligt i 8ohm. Den hade en analog volym, volymknappen va typ 7cm i diameter och hade även en grön diod som lös. En mörkgrå borstad framsida och ett stilrent utseende.
Jag kommer dock inte på vad serien hette eller vilka modellnr den hade.
Men jag har för mig att dom lät bra då de va strömstarka.
Tacksam för hjälp.
xeizo skrev:PM-680 har jag haft, dessutom samtidigt som jag hade Infinity RS3A(föregångaren till Kappa 9, fast det fanns en RS3B också som hade jämnare impedans). Det var i alla fall inga problem att spela högt med den kombon, förstärkaren var däremot kanske inget under av finlir och den blev fruktansvärt varm. Klart varmast av alla förstärkare jag haft.
Den avlöstes hos mig på sin tid av Quad 34/405-2 som lät betydligt mer "musikaliskt", men inte alls gick att spela lika högt med, det var rätt lätt att få 405-2 att bottna men den lät trevligt.
Nakamichi Stasis PA7 var den som drev mina RS3A bäst innan jag sålde dom(hade inte längre plats, annars gillade jag dom skarpt).
Vinylcalle skrev:Tror du tänker på serien HK620/640/650/680
MvH Carl
Johan_Lindroos skrev:Ja, det vekar som en klart dålig idé.
Perfector skrev:Ja, men intressant då stärkaren vägrade slå ifrån utan bara drev signalen
Misstänker att denHK som avses ligger inom 00-srien som kom efter 0-serien.
Dessa var extremt kapabla att driva tunga och råa laster.
Hade dock lämnat HK för annat förstärkeri då 00-serien kom
Annars Citation XX eller X1
Dom är klart läskiga om man kopplar ner lasten till 1 ohm och kör så.
klabbe körde hela non-smoking generatiofestivalen på 1 Citation XX i 1 ohm och fick ut 16000 Watt med 200 Ampere ström.
Allt enligt Rennemarks som då var generalagent för märket.
Om ryktet hr nån sanning beställde Clabbe 3 stycken XX att ha i sin hemstudio,som användes då han körde rakt över disk i radion
Tinnitus, någon?
Johan_Lindroos skrev:Ja, det vekar som en klart dålig idé.
BertilAlving skrev:Perfector skrev:Ja, men intressant då stärkaren vägrade slå ifrån utan bara drev signalen
Misstänker att denHK som avses ligger inom 00-srien som kom efter 0-serien.
Dessa var extremt kapabla att driva tunga och råa laster.
Hade dock lämnat HK för annat förstärkeri då 00-serien kom
Annars Citation XX eller X1
Dom är klart läskiga om man kopplar ner lasten till 1 ohm och kör så.
klabbe körde hela non-smoking generatiofestivalen på 1 Citation XX i 1 ohm och fick ut 16000 Watt med 200 Ampere ström.
Allt enligt Rennemarks som då var generalagent för märket.
Om ryktet hr nån sanning beställde Clabbe 3 stycken XX att ha i sin hemstudio,som användes då han körde rakt över disk i radion
Tinnitus, någon?
Så Citation XX har möjlighet att ge 200 volt utspänning? Intressant, har aldrig träffat på någon förstärkare som utformats på det viset...
Och 200 ampere genom lasten 1 ohm ger inte 16 kW, det blir 40 kW (och förutsätter alltså 200 volt utgångsspänning). Varifrån får du dina siffror, de är ju heltokiga!
Perfector skrev:Och var fick du 200 volt ifrån?
Inte av mig för jag skrev nada om spänningar alls.
Användare som besöker denna kategori: Harryup och 22 gäster