Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Det är ju väl så länge man är ok med att bränna en ny CD för syftet.
För de som kör orginalskivor så blir det svårare.
Komorok skrev:Vi kör samma volym hela spåret igenom. Men individuell volym per spår.
PerStromgren skrev:AndreasArvidsson skrev:Det är ju väl så länge man är ok med att bränna en ny CD för syftet.
För de som kör orginalskivor så blir det svårare.
Men vi kan väl hjälpas åt och göra en komplett Sola-GÖK-CD för varje battle? Det gäller ju bara att någon bokar in en knapp timme dagen innan battle och att kombattanterna är disciplinerade och levererar? Jag kan skärpa mig och dra igång en Windows-maskin för ändamålet.
Callisto skrev:Tror det blir svårt att tänka så likformigt. Olika miljö har olika akustik vilket då påverkar olika. Tror det är bättre o välja en volym som alla är nöjda med. Olika musik passar till olika volym. Om nivån vore så viktig kan man lätt tro att det är ljudtryck som är väldigt viktigt.
PerStromgren skrev:Callisto skrev:Tror det blir svårt att tänka så likformigt. Olika miljö har olika akustik vilket då påverkar olika. Tror det är bättre o välja en volym som alla är nöjda med. Olika musik passar till olika volym. Om nivån vore så viktig kan man lätt tro att det är ljudtryck som är väldigt viktigt.
Men vi hamnade fel, hur som helst.
RogerGustavsson skrev:Normalisering till en enhetlig medelnivå (RMS) kan vara en lösnibg. Jag har använt det vid sammanställning av test-CD. Det går att spela spåren utan att känna behov av att justera volymen.
IngOehman skrev:Håller med, det är en befogad fråga. Vad kan gå snett?
Om man inte kan välja lagom volym när det är gök-tävling, hur går det då normalt? Att ställa
volymen rätt när man sitter själv och lyssnar är väl lika svårt det (eller lätt) det också. Blir
det också fel?
Att en maskin skall bestämma hur starkt man vill spela är rena nippran.
Om den som tävlar inte kan ställa volymen lagom så får väl någon av jurymedlemmarna säga
ifrån att volymen måste sänkas eller höjas.RogerGustavsson skrev:Normalisering till en enhetlig medelnivå (RMS) kan vara en lösnibg. Jag har använt det vid sammanställning av test-CD. Det går att spela spåren utan att känna behov av att justera volymen.
Fast det är ju ingen vidare bra idé, i varje fall inte om ni spelar annan musik än bara schlager.
Visst vore det bra om radion gjorde så istället för att spela tokkomprimerat mycket starkare
(istället för mycket svagare, som det borde vara), men i en sådan där situation så kan ju musik
spelas av alla de slag, t ex sådan som behöver få vara 10 eller 20 dB starkare (medelvärdet allt-
så) än någon annan av låtarna ni spelar, för att bli lagom, och toppvärdet kan ju skilja ännu mer
än så, när varje låt spelas lagom starkt.
I både uppgök och östergök så har den som äger anläggningen hela tiden "ansvaret" att för varje
låt välja volym så att lyssnarna tappar brallorna av imponemang! Ju mer lagom de spelar, desto
mer blir lyssnarna imponerade. De som tävlar har alltså ansvar över sin egen vinstpotential.
Spelar man allt med samma medelvärde så blir det förskräckligt, en ppp-sats lika starkt som en
FFF-sats är inget vidare.![]()
Vh, iö
PerStromgren skrev:Under Sola-GÖKs första battle (*), spelade vi båda dels för högt, dels blev spåren väldigt olika starka pga stor skillnad i crest-faktor. Har ni bra råd att komma med?
*) viewtopic.php?f=9&t=58388
Almen skrev:Kära farbror Barbro!
Min stereoanläggning spelar för hög volym. Vad skall jag göra?
Vinylcalle skrev:Det lär man sig. Det var svårt första battlet för mig andra gången satt det. Försök tänka efter hur högt du spelar i vanliga fall (ställ volymreglaget i liknande läge). Är det något med väldigt varierande styrka (klassiskt t.ex.) så ger ofta den som valt spåret råd om vilken volym ungefär som kan vara lämplig.
IngOehman skrev:RogerGustavsson skrev:Normalisering till en enhetlig medelnivå (RMS) kan vara en lösnibg. Jag har använt det vid sammanställning av test-CD. Det går att spela spåren utan att känna behov av att justera volymen.
Fast det är ju ingen vidare bra idé, i varje fall inte om ni spelar annan musik än bara schlager.
RogerGustavsson skrev:Nja, de flesta spår behöver inte ändras men just rock/pop ligger ofta 10-15 dB högre i medelvärde än jazz/klassiskt. Det blir groteskt mycket högre subjektiv nivå på en del spår om man inte justerar volymen.
Vee-Eight skrev:Nej, vi nyttjar lex Don; fippel med kontroller som volym etc skall låtas bli. Vi brukar ha som praxis med 10s fippel, sen skall man låta bli.
RogerGustavsson skrev:Men ni får väl ändra volymen mellan låtarna?
2-ch skrev:Var så god och ställ nivån till lagom i 10s för att sedan inte röra den resten av låten![]()
![]()
![]()
Matt Catingub, Your Friendly Neighborhood Big Band - Honney Suckle Rose http://open.spotify.com/track/1HgaRrKT4pEGQtB0ZxN9fT
Blev det precis lagom starkt?
2-ch skrev:Var så god och ställ nivån till lagom i 10s för att sedan inte röra den resten av låten![]()
![]()
![]()
Matt Catingub, Your Friendly Neighborhood Big Band - Honney Suckle Rose http://open.spotify.com/track/1HgaRrKT4pEGQtB0ZxN9fT
2-ch skrev:Vee-Eight skrev:Nej, vi nyttjar lex Don; fippel med kontroller som volym etc skall låtas bli. Vi brukar ha som praxis med 10s fippel, sen skall man låta bli.
Så gör vi i Öster-GÖK också.
Men det var lättare att bestämma nivån när kombattanterna valde samtliga låtar.
Nu när juryn har med sig okända skivor så kanske inte 10s fipplande i inledningen räcker till alla gånger för optimering.
Som den här truddilutten tex. som spelades på ett battle mellan mig och KarlXII.
Var så god och ställ nivån till lagom i 10s för att sedan inte röra den resten av låten![]()
![]()
![]()
hifikg skrev:2-ch skrev:Vee-Eight skrev:Nej, vi nyttjar lex Don; fippel med kontroller som volym etc skall låtas bli. Vi brukar ha som praxis med 10s fippel, sen skall man låta bli.
Så gör vi i Öster-GÖK också.
Men det var lättare att bestämma nivån när kombattanterna valde samtliga låtar.
Nu när juryn har med sig okända skivor så kanske inte 10s fipplande i inledningen räcker till alla gånger för optimering.
Som den här truddilutten tex. som spelades på ett battle mellan mig och KarlXII.
Var så god och ställ nivån till lagom i 10s för att sedan inte röra den resten av låten![]()
![]()
![]()
Idén är väl att respektive tävlande ska få ställa in den ljudnivå som hen tycker gör sin anläggning mest rättvisa. Att peta in musik som den tävlande inte får lyssna på i förväg verkar inte schyst. Så gick det inte till på den GÖK-uppgörelse som jag bevittnade. Däremot lyckades en av kombattanterna ställa in ljudet fel pga slarvigt skriven "fusklapp". Fast jag vill minnas att han blev stormästare ändå
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster