Förslag på signal kablar mellan för-slusteg önskas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

akelius

Förslag på signal kablar mellan för-slusteg önskas

Inläggav akelius » 2005-04-02 20:19

Finns det några signalkablar som är att föredra när det gäller koplingen mellan för- och slusteg,samt mellan cd-försteg?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Förslag på signal kablar mellan för-slusteg önskas

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-02 22:04

akelius skrev:Finns det några signalkablar som är att föredra när det gäller koplingen mellan för- och slusteg,samt mellan cd-försteg?

Tror att de flesta här inne har samma inställning som jag till kablar (ja det flesta, inte alla), dvs att de är bra om de är ledande, och roligt om de dessutom är vackra. Men att det annars mest är ormoljeri.. litegrand åt de hållet.

Jag är inte den som är den, klart det finns sämre kablar ibland oss också, men jag har inte hört några förändringar mellan de få kablar jag testat. Dessa har iofs varit billiga, och inte av något direkt fint märke...

Men om du inte får något svar så vet du nu varför: ta en som är snygg, passar din plånbok och inte är av så blir det nog bra med det hela!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-02 22:11

Tja, gör kabeln själv, vet jag. Då får du rätt längd. Det finns lite olika skolor om vilka kablar som är bäst. RG62 är poppis och bra. Själv kör jag med CAT6-kabel till slutsteget. Jag kör med signaljord och skärmjord separat. Jag tror inte det spelar ett dugg roll, men det är ju kul att prova lite.

Mellan CD och förstärkare så använder jag kabeln jag fick med CDn, men jag har har RG62 och kontakter liggande. Jag kanske svänger ihop nåt någon dag, när jag får tid och ork.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-02 22:23

admin

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-02 22:28

så naqref har blivit dyrkabelnasare?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-02 22:32

Style skrev:så naqref har blivit dyrkabelnasare?

Hmm, vet inte om det är dyrt men det är kabel och de passar fint ihop med mina EKK och så. :) Man måste ju helt enkelt inte köpa hans kabel om man inte vill.. ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-03 02:22

Har hört klara skillnader på signalkablar i flera system. Ibland i storleksordningen "haksläpp" då jag inte förväntat mig någon skillnad. Om dessa skillnader berott på kablaget i sig eller feldimensionering i sändar och/eller mottagarände skall jag låta vara osagt dock.

Ormolja, icke!

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-03 02:40

Verkliga skillnader? Ja.
Ormolja? Jajjemen!

Det handlar mest om matchning av impedans, inte att kablar är kvalitetskritiska. Det är de inte. Kablar är billigt men matchningskritiskt map mottagar och sändarimpedans i kombination med signalkabelns kapacitans(som bör vara tillräckligt låg). Sedan skadar det inte om kablarna är skärmade från rf-strålning (av koaxialtyp mao), är mekaniskt stabila(inte svänger med och modulerar musiken), inte oxiderar och att de inte glappar i lödningar eller kontakter.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-03 02:57

Max_Headroom skrev:Själv kör jag med CAT6-kabel till slutsteget.

Är det xTP CAT6-nätverkskabel?

akelius

Inläggav akelius » 2005-04-03 19:23

Vad är en CAT-6 KABEL? 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 19:26

akelius: Naqref's kablar eller marcuscables kablar tror jag gör ett väldigt bra jobb!

Annars är biltemas rosa inte så tokig alls.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-03 19:31

n-puh skrev:
Max_Headroom skrev:Själv kör jag med CAT6-kabel till slutsteget.

Är det xTP CAT6-nätverkskabel?

Jag vet inte. Elfa påstår att det är IBM.

akelius skrev:Vad är en CAT-6 KABEL? 8O

Närverkskabel.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-03 20:57

Elfa har färdigterminerad RG59 som kostar fikapengar. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-03 21:20

Morello skrev:Elfa har färdigterminerad RG59 som kostar fikapengar. :P

42-626-06 - 42-626-30. Kan motsvara ganska mycket fika om man behöver många långa sådana. Men är inte höljet kring stiftpropparna lite väl kraftig (kanske ett problem om det är trångt mellan kontakterna på baksidan av någon apparat)? Såg så ut på bilden iaf.

soren

Inläggav soren » 2005-04-03 22:33

42-626-30

2x10 m(dubbel) färdigterminerad RG59 för 263 kr är ju billigt!!!

2 par så har man komponentsladd till projektorn och en spdif sladd till försteget!

Någon som vet om termineringarna är 75 ohms (inte troligt, men man kan ju hoppas).

Får tacka för produktnumret .. kan vara knepigt att hitta vad man letar efter på Elfa ibland :)

/Sören

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-03 22:40

Kolla Supra sortiment :P
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-03 23:28

soren skrev:Någon som vet om termineringarna är 75 ohms (inte troligt, men man kan ju hoppas).

Det finns inga RCA-kontakter som håller 75 ohm men det finns de som minimerar längden på impedansfelet. Nu är felet så kort i våglängder räknat på våra signaler så det spelar ingen roll egentligen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-03 23:34

Skyldig! :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-03 23:40

Naqref skrev:

Jag kan intyga att iaf den balanserade är mycket prisvärd 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-04 07:57

Men lite märkligt är det. Först så är det ingen skillnad på olika kablar. Alla DyrFi-kablar är humbug. Vi som köper sådana är grundlurade, det handlar bara om placebo-effekter.

Men så kryper det fram att kablarna bör vara, "skärmade från rf-strålning (av koaxialtyp mao), är mekaniskt stabila (inte svänger med och modulerar musiken), inte oxiderar och att de inte glappar i lödningar eller kontakter". Det påpekas också också att kablar är matchningskritiska med kombination av impedans och kapacitans.

Det kanske rent av är så att kablar visst låter olika?

För ett antal år sedan hävdades det på LTS att allting över en-kardelig koppar, från Elfa typ, var fullständigt onödigt när det gällde högtalarkabel. Kortare sträckor dög telefonkabel för några kronor metern. Så har jag det idag, och det låter alldeles utmärkt. Men jag tvivlar inte på att det finns bättre!

Hur ser det ut idag på LTS? Jodå, nu ska man gärna bygga sig flätade kablar med bygge av tillhörande impedanskorrigerande (?) box!

Det finns en tendens på detta forum att möta alla diskussioner om ljudmässiga skillnader med några mätgrafer och förnumstigt snack om "så här ser det ut". Gärna kopplat med en känga åt de tillverkare som försöker göra bra produkter.

Jag bytte för drygt ett år sedan ut mina signalkablar mellan delningsfiltret och slutstegen. Där satt det tillfälligt (5 år eler nåt...) vanliga kablar av den billigare sort som HiFi-affärer brukar ha för kunder som vill byta ut "gratiskablarna". Kablarna är hembyggen med silvertråd som en bekant till mig har gjort. Jag förväntade mig ingen större skillnad, men där bedrog jag mig. Ljusare, klarare och mer detaljerat var resultatet. Men även hårdare klang. Efter en veckas inspelning var dock den hårda klangen borta och ljudet hade "satt sig".

Så lät det och jag har inte forskat vidare med kabelbyten, a/b-test eller nåt för att verifiera resultaten. Jag är helt enkelt nöjd med förändringen (obs att jag inte skriver "förbättringen!").

Men skillnad i ljud var det definitivt, till det bättre eller sämre rent objektivt är svårt att svara på.

Jag försvarar inte alla märkliga konstruktioner som till astronomiska summor ska lösa allehanda verkliga eller påhittade "problem". Men jag tycker nog att seriösa satsningar ska studeras utan förutfattade meningar och inte avfärdas med generalliserande negativa omdömen som baseras på att "det är inga ljudmässiga skillnader på kablar".

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-04 09:18

Akelius.

Köp dig en silver resolution ifrån Signal Cable i USA så behöver du sedan inte leta kablar mera...

Jag har sett alla diskutioner i detta ämne tusentals ggr. Och jag anser alla har rätt. MEN.. och ett stort MEN..

Jag har personligen inte haft bättre kablar någonsin. Och jag har ägt i stort sätt alla dyra kablar fram till år 2001. Då jag tog en time out av personliga skäl..

Hösten 2004 hade hifihjulet rullat igång igen och jag köpte den första silver resolution kablen...Den slår allt. Silverkabel UTAN silverkabelns svagheter. Den är inte tunn......Utan har kropp o värme..

Så detta är mitt tips.. Jag skall här i vår ha sådana med till Johan L för provspelning.. tror Johan kommer ha stora problem efter detta lilla test..

Jag minns då jag besökte en kille ifrån samma typ av personer som LTS folket.. :D :D Han satt som ett fån med hakan i golvet.. Han sa aldrig kablar inte gjorde skillnad efteråt..

Idag spelar han Signal cable silver res kablar också....

Kanonbilliga så man kan INTE säga ormolja... Så prova du en silver res kabel. Om du inte är nöjd postar du bara tillbaks den. vilket ingen gjort. Eller så säljer du den, Då jag bytt har man fått mer än vad den kostar snudd.. så du provar utan risker ju...

Och bor du här nere kan vi ses för en liten hifistund...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-04 09:39

Bill50x skrev:För ett antal år sedan hävdades det på LTS att allting över en-kardelig koppar, från Elfa typ, var fullständigt onödigt när det gällde högtalarkabel. Kortare sträckor dög telefonkabel för några kronor metern. Så har jag det idag, och det låter alldeles utmärkt. Men jag tvivlar inte på att det finns bättre!

Hur ser det ut idag på LTS? Jodå, nu ska man gärna bygga sig flätade kablar med bygge av tillhörande impedanskorrigerande (?) box!

Det är fortfarande onödigt att använda något annat än enkarderlig telefontråd för kortare sträckor om man ser till det ljudande resultatet. Dock finns det individer som vill ha något som är dekader bättre än vad man behöver (jmfr "alla bäckar små" - flera små men individuellt ohörbara förändringar kan bli till något hörbart). För dem finns den extremt arbetsamma kabeln.

/ae, som uttalar sig som ansvarig för kabeln som det refereras till
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

akelius

Inläggav akelius » 2005-04-04 11:54

Har kollat på signalcable.com, de verkar ha riktigt fina sladdar för vettiga pengar........å andra sidan kan man spekulera oxå i vad andra säger oxå om kablar här på forumet..... :cry: ...udrar vad är det som är bäst för just mig......lite förrvirring finns ...måste jag erkänna. 8O

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-04 12:35

Akelius, kablage ska man inte vara så orolig för. Bäst brukar vara att satsa på bra högtalare, förstärkare, ich så de ljudkällor man avser använda. Sedan är det bra att fixa lite med rummet så att det inte ekar för mycket. Sedan kan man börja undersöka vilket kablage man vill använda. Bra alltså att lägga störst intresse/tid/pengar på ställen där det normalt gör minst 100 ggr större skillnad än vad olika kablage. Därmed inte sagt att kablage är oviktigt. Man ska använda bra kablage. Men det är heller inte så att det måste kosta mycket pengar för att vara bra, ofta gäller det omvända förhållandet när det gäller skumma highendkablar.

Jag kikade också lite på "Signal Cables" hemsida (konstigt namn att heta så, får man verkligen göra det?). Deras kompositvideokabel är nog den jag helst skulle använda som lågnivå audiokablage faktiskt, om jag nu skulle få för mig att köpa något från firman.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-04 12:44

Nu ändrar jag policyn här. Hädanefter så skall vi tillbe dyrkablage och ordet orm.. är bannlyst. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-04 13:48

Mats.

Vi har träffats. Och du vet jag inte är typen som sitter o gaggar skit om saker o ting...

Och jag hävdar att dessa superbilliga silver resolution gör underverk... Och det roliga mats är att man inte ens behöver tänka på orden dyrkabel eller orm.. ja just.. det var bannlyst....

Johan. Förbered dig för svittiga timmar då jag är hos dig. För efteråt kommer du göra titta på flera av dessa kablar.. tro mig.. du kommer ha det jobbigt efteråt.. :D

Men jag vet efter vårt långa samtal du är en ärligt trevlig kille som inte spikat fast dig i ett hörn. Så det roliga med att just hos dig testa kablar är det att du också kan ge ut vad du kommer fram till. Du har inte lagt in såååå mycket prestige i dina inlägg samt åsikter..

Så du går ju torrskodd ur detta oavsett vad resultatet blir.. väldigt roligt tycker jag. Blir ju mera sannsad test också med mer seriös prägel...

Akkelius,
tvivla inte på så mångas ord.... LÄS och förstå här verkligen ligger nåt i dessa kablar.. Man får bara inte över 750 possetiva inlägg samt inte ett enda dåligt.. OM man inte tror detta så.. ja då vet jag inte vad man ska säga...för att inte tala om alla nu i sverige som kör dom....

Vilken firma kan visa upp liknade siffror?? inte vet jag någon i alla fall...och absolut inte i kabelsvängen. Men iofs. Jag har inte letat efter detta heller....

:)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-04 15:49

Mayro skriver: "....dessa superbilliga silver resolution...."

Vaddå billiga? De kostar 139$ för 61 cm/stereokablage vilket motsvarar 1000 kr. Tillkommer gör dessutom frakt, tull och moms (ca 500 kr).
1000 kr lagda på andra ställen i ljudåtergivningskedjan kan göra underverk, framförallt rumsakustiska åtgärder. Effekten är mångfaldigt större än ett byte av kablage någonsin kommer att ge. Johan Londroos tycker jag har helt rätt i sitt inlägg.
Har man nu en pengahög som bara ligger och skräpar är det ju ett annat läge. Jag skulle hellre lägga dem på en trave fonogram dock. Smaken är som bekant olika.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-04 17:01

Roger, det finns ju även kablage från samma firma som kostade nästan struntsummor också, från 25 dollar. Dessa billiga kablar verkar vara bra. Förmodligen är det bara vanliga bra koaxkablar som är stoppade i fina strumpfodral för att dölja märkningen från originaltillverkaren. Inget ovanligt alltså. För mig verkar (ohört) det billiga sortimentet det mest intressanta.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-04 17:20

Rydberg skrev:
Naqref skrev:

Jag kan intyga att iaf den balanserade är mycket prisvärd 8)

Kan bara instämma, den är suverän. I mitt system gjorde den klar skillnad, mycket nöjd 8) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-04 18:24

Johan!
Jovisst har Signal Cable billigare kablage också men de var inte de som Mayro åsyftade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi