Snyggaste högtalaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2005-09-05 16:52

planetaryice skrev:Är inte BeoLab 5 konstruerad för att låta bra från flera olika positioner i rumet dvs att man kan gå runt i rumet med ändå ha en riktigt bra ljudbild.


Jovisst, men det medför också att det låter halvbra i lyssningposition, precis som på andra ställen. *IMHO*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

planetaryice
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2005-03-31

Inläggav planetaryice » 2005-09-05 22:00

Det är det jag menar. De tillverkades förmodligen inte i syftet att låta så bra som möjligt på en bestämd punkt utan utanför och runt om i rummet. Då måste man förmodligen sänka kraven på ljudet i en bestämd lyssningsposition.

Användarvisningsbild
Style
 
Inlägg: 4536
Blev medlem: 2004-01-17

Inläggav Style » 2005-09-05 23:32

jo ALT-teknologin har sina begränsningar. Men i ett normalt vardagsrum* där folk inte kan förväntas sitta mitt i sweet-spot hela tiden är de väldigt bra. Jag har själv Beolab3 och det enda man kan klaga på är att det är rätt känsliga för vertikal positionering.

Jag vet att Morello inte håller med men jag tycker att de är extremt välbyggda för uppgiften (att fungera i ett modernt vardagsrum där folk kan tänkas sitta lite varsomhelst). Ingenjörskonst av mått om du frågar mig. Att tvinga nån att anpassa sitt rum och sitta i en viss position är helt världsfrånvänt och ett exempel på det omvända.

* med hårt golv och sparsamt möblemang samt inga akustiska åtgärder, dvs ett rum att bo i.

Håller fö med JL om att BL5 kräver tillvänjning för att uppskattas estetiskt. Dock mindre än traditionella lådor som näppeligen kan visas upp i ett vardagsrum.
Dogmatisk Mac-Taliban

planetaryice
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2005-03-31

Inläggav planetaryice » 2005-09-05 23:51

Väl talat Style!:)

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-09-06 08:32

Absolut, och minnens I alla Stig Carlsson som gjorde högtalare som utmärktes bl a av att de har bra spridning i rummet. Och den ursprungliga kolboxen påminner inte så lite i formen om Beolab 5, men är mycket vackrare med sitt träfaner och sina eleganta fötter.

Men det finns många "konventionella" högtalare som också har bra spridning i horisontalled så att man inte är så beroende av att sitta i den punkt där "ljudstrålarna korsas". Det är bra funktionell design tycker jag, och kan vara snyggt också. Mina egna små stativare är snygga i rosewoodbetsad ask.

Bild

planetaryice
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2005-03-31

Inläggav planetaryice » 2005-09-07 03:42

Gillar att se många bilder på fina högtalare så jag lägger upp en till.:)
Bild

Användarvisningsbild
Pelle1987
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 2005-02-08

Inläggav Pelle1987 » 2005-09-08 20:30

Bild

Misstänker att jag är den enda som gillar dessa basar :P

Användarvisningsbild
Pelle1987
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 2005-02-08

Inläggav Pelle1987 » 2005-09-08 20:32

Bild

bidrar med en till som är snyggare men hittade ingen bild där den står.

planetaryice
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2005-03-31

Inläggav planetaryice » 2005-09-08 23:30

Jag tycker faktiskt de var grymt snygga! Kul att se en annan form än de vanliga fyrkantiga. Fler sådana bilder :D

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-09-09 07:43

För flera år sen såldes på Designtorget i Kulturhuset, Sthlm, högtalare som var konstruerade som rör med ett uppåtriktat bas/mellan-element längst upp, typ Carlsson OA5 etc. Sen satt en liten diskant på en svanhals och den kunde lätt vridas åt önskat håll. Fanns i olika klara färger. Snyggt, men hur lät det? Jag frågade om man kunde få lyssna, men det kunde de inte ordna. De såldes enbart på utseendet. Om de såldes alls, jag vet inte. Men snyggt var det som sagt, fräck design.

Ingen bild, bara minnesbild tyvärr.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Snygga högtalare

Inläggav lennartj » 2018-04-01 23:12

planetaryice skrev:Gillar att se många bilder på fina högtalare så jag lägger upp en till.:)
[ Bild ]


Bild
OA52.2 ovanpå en av mina 4 OB52 baslådor av egen konstruktion, mot fönstervägg, så högtalarna kräver lite konstgjord stödvägg, bl.a. för perspektivåtergivningens skull.
Åsikterna om designen varierar, men jag är själv mycket nöjd med hur mina OB52 möter prof. Lallerstedts design av OA52 med sina vita rektanglar och svarta trianglar och en cirkel som skymtar genom högtalargallret, med en svart cirkel fler vita rektanglar i välanpassade proportioner.

PS. Jag har skaffat betydligt större matta.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Snygga högtalare

Inläggav Bill50x » 2018-04-01 23:27

lennartj skrev:
planetaryice skrev:Gillar att se många bilder på fina högtalare så jag lägger upp en till.:)
[ Bild ]


[ Bild ]
OA52.2 ovanpå en av mina 4 OB52 baslådor av egen konstruktion, mot fönstervägg, så högtalarna kräver lite konstgjord stödvägg, bl.a. för perspektivåtergivningens skull.
Åsikterna om designen varierar, men jag är själv mycket nöjd med hur mina OB52 möter prof. Lallerstedts design av OA52 med sina vita rektanglar och svarta trianglar och en cirkel som skymtar genom högtalargallret, med en svart cirkel fler vita rektanglar i välanpassade proportioner.

Jag skulle älska designen om du hade försänkt baselementet, satt galler för och satt kontakterna på baksidan. Nu ser det ut som en beta-version, en riktigt snygg sådan men dock.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Snyggaste högtalaren?

Inläggav rajapruk » 2018-04-02 01:31

B&O BeoWox 3000.
(som av en händelse har jag ett par till salu)
Bilagor
fc3bb47c-5b26-11e6-947b-352f081574ae.jpg
fc3bb47c-5b26-11e6-947b-352f081574ae.jpg (34.33 KiB) Visad 2062 gånger

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Snygga högtalare

Inläggav lennartj » 2018-04-02 10:47

OB52_kapschema002.jpg
OB52_kapschema002.jpg (65.96 KiB) Visad 1990 gånger
Bill50x skrev:Jag skulle älska designen om du hade försänkt baselementet, satt galler för och satt kontakterna på baksidan. Nu ser det ut som en beta-version, en riktigt snygg sådan men dock.

/ B

Du har helt rätt angående kontakterna, de ÄR beta, för när jag monterade kontakterna visste jag inte om OB52 skulle integrera bäst med OA52 med elementen vända inåt eller utåt. Byggprojektet var också en test på vad jag kunde åstadkomma hemma i köket med enkla handverktyg (alltså ingen fräs), och för att få optimal volym, 25 liter netto går elementkorgen nätt och jämt in mellan top och botten och jag hade nog behövt göra dem 4 cm högre vilket hade gjort proportionerna fulare med försänkta element, och som halv smålänning är jag rätt stolt över kapschemat. De 4 lådorna gick in på en 22 mm MDF-skiva!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Snyggaste högtalaren?

Inläggav AndersP » 2018-04-20 07:27

Högtalare är fula helt naturligt, men ska jag rösta på nåt blir det kolboxen. Den har så mycket personlighet.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re:

Inläggav Morello » 2018-04-20 10:20

IngOehman skrev:Frågan är om några tider har uppvisat lika suveräna möbleringsmoden som 60- och 70-talen? Man blir liksom återuppväckt och fattar hur utför det gått sedan dess när man spanar in gamla Bond-filmer från denna tid, eller avsnitt av Snobbar som jobbar...

Det var som om allting på den tiden var gjort för att skapa trivsamhet.

80-talets sterila möbleringsmode (fy blä för all bok och krom, speciellt all krom) full av grå- och beige-toner får mig spyfärdig. 90-talet var inte mycket bättre med sin "allt skall vara vitt"-idé.

Jag välkomnar återinförsel av mustiga färger och tvärfunktionalistisk design! Mest av allt saknar jag nog heltäckningsmattorna. Tur man kan åka till Las Vegas och LA med jämna mellanrum och mysa.


Vh, iö


Håller med från början till slut.
Man har gått från trivsel och funktion till vitmålade efterklangskammare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Snyggaste högtalaren?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-20 10:38

Varför inte kombinera högtalaren med/i något annat man gillar?
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Re:

Inläggav PerStromgren » 2018-04-20 10:49

Morello skrev:
IngOehman skrev:Frågan är om några tider har uppvisat lika suveräna möbleringsmoden som 60- och 70-talen? Man blir liksom återuppväckt och fattar hur utför det gått sedan dess när man spanar in gamla Bond-filmer från denna tid, eller avsnitt av Snobbar som jobbar...

Det var som om allting på den tiden var gjort för att skapa trivsamhet.

80-talets sterila möbleringsmode (fy blä för all bok och krom, speciellt all krom) full av grå- och beige-toner får mig spyfärdig. 90-talet var inte mycket bättre med sin "allt skall vara vitt"-idé.

Jag välkomnar återinförsel av mustiga färger och tvärfunktionalistisk design! Mest av allt saknar jag nog heltäckningsmattorna. Tur man kan åka till Las Vegas och LA med jämna mellanrum och mysa.


Vh, iö


Håller med från början till slut.
Man har gått från trivsel och funktion till vitmålade efterklangskammare.


Man bestämmer väl själv hur man vill ha det hemma? Jag förstår inte problemet. Det kräver litet mer jobb än att bara gå in på Ikea och köpa det som står framme, förstås...

Kläder, däremot, är värre. Där krävs att man går till skräddaren och väljer snitt och tyg själv, och det har inte alla råd med.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Snyggaste högtalaren?

Inläggav DVD-ai » 2018-04-21 08:43

Jag gillar att ha ett "rent" intryck i rummet men med en ombonad känsla och naturliga och följsamma färger :)
Plottrighet är något jag har väldigt svårt för... Men jag kan gilla att ha ett ställe där det är som ett organiserat plotter :D

Man gör som man vill med detta ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster