Snyggaste högtalaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Inläggav niklas » 2005-06-10 23:09

Svante skrev:Må vara balla, och det är ju vad tråden handlade om, men snälla ni låt er inte inspireras av den här formgivningen. Inte utan en diffraktionssimulering först iaf. 8)


ok, lovar... :wink:

planetaryice
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2005-03-31

Inläggav planetaryice » 2005-06-11 02:24

Ska bort 3-4 veckor nu och förväntar mig en massa snygga bilder på högtalare:)
Typ som denna: Bild
:)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-06-11 13:34

Kan inte hålla mig från ett litet lite OT-inlägg.


Kan inte låta bli att roas över att se att heltäcknigsmattor dels anförs (efter en tid) sprida saker från sitt inre till rummets luft, men å andra sidan anförs samma heltäckningsmattor vara omöjliga att befria från saker i sitt inre med hjälp av en dammsugare!

Saker hoppar fram spontant alltså :o , men när man med sugvåld går fram över mattan så sitter de fast som attan? :lol:


Sanningen är väl den, att så länge man applicerar sugvåld med jämna mellanrum (och eventuellt dessutom en skumtvätt vart femte år eller så) så kommer de att absorbera mer än de släpper ifrån sig under HELA tiden däremellan.

Detta till skillnad från ett hårt golv som låter alla partiklar under en viss storlek virvla runt i rummet med luftrörelserna helt ohämmat.

(I renrum spelar dyligt naturligtvis ingen roll eftersom luften däri ständigt roteras och filtreras för att befrias från obehagligheter.)


Vh, iö


PS. Men man kan faktiskt anföra allergiargument mot heltäckningsmattor av omvänt skäl, alltså att den luftrenande verkan har en potntiellt negativ biverkan.

Det är nämligen så, att läkarvetenskapen har funnit att just de potentiellt allergena ämnen som modern exponeras för under havandeskapet, kommer det ofödda barnet att ha bättre odds att tolerera utan allergiska reaktioner.

Man har ju försökt med hyposensibilisering även på barn och vuxna, men effekterna/verkan av behandlingen är enligt de rapporten jag studerat avsevärt mindre effektiv "efter födseln". Detta har förresten anförts som hypotes redan långt innan studierna gjorts, baserat på iakttagelsen att allergi tycks vara en sorts samhällelig vällevnadssjukdom, alltså en som är avsevärt ovanligare i kulturer mindre benägna att isolera sig från naturen och bruka rikligt med rengöringsmedel.
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-06 05:13, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-06-11 13:55

Mitt främsta argument är nog att barnkräk är så svårt att få bort och det tycker iaf jag känns lite äckligt. Har man inte barn finns det andra saker att spilla som också blir äckliga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21098
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2005-06-11 14:03

Svante,
Ja. Men måste det vara heltäckningsmatta i ett stycke då? Kan man
inte ha mattor som liksom passar ihop, i lämpliga
tvättmaskingsstorlekar eller så? Så att det blir heltäckande eller
närapå, in alles?

i skrev:Nu förstår jag var dina mustiga byxor passar in... :D


Alltså, var har du köpt dina förträffliga byxor, Ingvar?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2005-06-11 17:19

Vad har man för golv i industriella renrum? Det måste ju vara heltäckningsmattor, va?

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Inläggav n-puh » 2005-06-11 18:11

IngOehman skrev:Kan inte hålla mig från ett litet lite OT-inlägg.

Kan inte låta bli att roas över att se att heltäcknigsmattor dels anförs (efter en tid) sprida saker från sitt inre till rummets luft, men å andra sidan anförs de vara omöjliga att befria från saker i sitt inre med hjälp av dammsugare!

Saker hoppar fram spntant alltså, men när man med sugvåld går fram över mattan så sitter de fast som attan?


Det där var väl ändå att läsa inläggen här "som fan läser bibeln". Jag tror inte att någon direkt anförde att heltäckningsmattor skulle sprida saker från sitt inre lättare än saker kan virvlas upp från ytan från ett hårt golv. Men iofs kan man ju tänka sig att luggen med tiden nöts och släpper ifrån sig ludd som andra textila material och att de då i sig själva är en källa till mer damm.

Några funderingar:

Många genomsläppliga filter blir ju bättre ju mer igentäppta de blir. (Fast i långa loppet måste de förstås bytas för att de blir alltför tilltäppta.) Men en heltäckningsmatta är ju inte direkt ett poröst genomsläppligt membran som all inomhusluft måste passera genom.

Heltäckningsmattor blir mättade och funkar inte som uppsamlare av små skräppartiklar hur länge som helst. Men mindre (tvättbara) mattor används som förfilter vid inpassager i industrin.

Vanliga dammsugare är ineffektiva som sjutton.

Industrin är rädd för saker som mikrobiell tillväxt och statisk uppladdning och måste ta hänsyn till hur man hanterar spill. Så där är förstås såna mattor no, no.

Hårt golv kan svabbas av och framförallt spritas om det handlar om sterila miljöer.

:twisted:

Eller om man vänder på resonemanget och frågar sig vilken golvyta man ska välja om man bara har en effektiv och enkel metod som att svabba golv stående till buds... :roll:
Senast redigerad av n-puh 2005-06-11 18:37, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-06-11 18:25

n-puh skrev:Hårt golv kan svabbas av och framförallt spritas om det handlar om sterila miljöer.


Och efter det så går alla som på små moln och tycker att det är jätteförträffligt? :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Inläggav n-puh » 2005-06-11 18:30

Naqref? skrev:
n-puh skrev:Hårt golv kan svabbas av och framförallt spritas om det handlar om sterila miljöer.


Och efter det så går alla som på små moln och tycker att det är jätteförträffligt? :P


Närå, och kollar man hur ofta ett golv i en steril miljö svabbas av så inser man att nog ingen tycker att det är sådäringa förträffligt.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2005-06-11 18:31

Naqref™ skrev:
n-puh skrev:Hårt golv kan svabbas av och framförallt spritas om det handlar om sterila miljöer.


Och efter det så går alla som på små moln och tycker att det är jätteförträffligt? :P


Nja, är det konjak så blir det mera som att gå på klister. :?
Men man bryr sig väl inte! :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Inläggav n-puh » 2005-06-11 18:34

Klistermattor är bra fast måste bytas ofta :wink:

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Inläggav n-puh » 2005-06-11 18:54

Heh, he.. Tog ett tag innan jag fatta liksom. Tror nog att man tvärtom skulle bli jätteledsen om man tvingades ta fram finspriten till såna ändamål. :cry:

Alltså i sin yrkesutövning utgår jag från att folk inte hinkar i sig konjak och annan sprit, dräller och lullar runt på lätta fötter då.. :roll:
Senast redigerad av n-puh 2005-06-11 19:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21098
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2005-06-11 19:24

n-puh skrev:Vanliga dammsugare är ineffektiva som sjutton.

Va' ska man ha för dammsugare då, förresten? Ska det va'
roterande munstycke eller nå' annat häftigt?

Finns det för övrigt dammsugarexpediter, eller bara dito försäljare? :wink:

Mvh E*(n som inte läst senaste dammsugartestet i Råd&Rön än)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-06-11 19:35

Jag skulle ha hållit mig från det det heltäckningsmattiga OT-inlägget... :oops:

Förlåt.

Åter till högtalarna! Jag skall inte sabba igen. Är min ambition...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Inläggav n-puh » 2005-06-11 19:36

Asch, då blir det ju jag som är den stygga gossen som sabbar tråden :oops:

Frågan var väl om heltäckningsmattan har någon välgörande effekt på inomhusluftens kvalitet (map damm och mikroorganismer) samt om dammsugning kan befria mattan från sådana små partiklar så att vi inte virvlar upp dom i luften när vi går på mattan.

Stora partiklar som grus, jord, kaksmulor och hårstrån mm som dammsugaren är effektiv på att fånga upp har ingen inverkan på inomhusluftens renhet. Å andra sidan är inte dammsugaren sådär mycket effktivare än vad sopborsten och skyffeln är på hårt golv när det gäller sånt skräp.

En matta med tjock lugg är dock mycket effektiv på att fånga upp sådant skräp och hindra att vi sprider det vidare med fötterna. Så att ha en heltäckningsmatta i hallen kan göra gott för att inte föra in jord och grus utifrån till resten av bostaden.

Pratar man om så små partiklar att de kan hålla sig kvar någon längre tid i luften så är dammsugare jätteineffektiva. De är snarare så att dammsugaren virvlar upp mer sådant damm både genom att orsaka kraftiga luftvirvlar (den har ju tillräckligt flöde för att suga upp småsten) och genom att vi gnuggar mattluggen med dess munstycke.

Ett hårt golv med plastmatta lämnar just inte i sig ifrån några partiklar alls och att torka golvet med fuktad duk är ett effektivt sätt att fånga upp både små partiklar och annat skräp som fallit ner på golvet. Vem har sett en städare med dammsugare i en sjukhuskorridor tex?

Mätningar visar att bästa sättet att sänka antalet partiklar i inomhusluften är att vädra ofta. Detta såvida det inte är pollineringstider eller om man bor intill en motortrafikled. Än bättre är då att installera fläktstyrd ventilation med filter.

De flesta partiklar i hemmet härrör från oss själva och från klädesplagg och papper. Att byta ut textiler i klädesplagg och annat mot sådan med starka och långa fiber som nylon och polyester blir i så fall nästa steg.

Därmed inte sagt att det skulle vara något större problem att leva med heltäckningsmattor på golven.
Senast redigerad av n-puh 2005-06-19 12:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-06-11 20:20

Förklara noggrannare vad du menar! :P


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Inläggav n-puh » 2005-06-11 21:59

IngOehman skrev:Förklara noggrannare vad du menar! :P


Det törs jag inte.

Bild

Ett par nOrh från Thailand.

Bild

There are no parallel surfaces in the nOrh Loudspeaker. This results in better transients and better dynamic range. Every book on loudspeaker design says that parallel surfaces should be avoided. Despite this, almost all loudspeakers have all parallel surfaces. We have none. Because most loudspeakers have seams and corners, they have stress points. The energy generated inside the speaker often causes these stress points to vibrate.

If the cabinet isn't braced heavily, then stuffing has to be put in the speaker. The purpose of this stuffing is to convert the sound energy into heat. Please understand that this doesn't mean the inside will get hot. It simply means that energy must be converted from one form to another. The nOrh Loudspeaker does not convert energy to heat deliberately. We use no internal stuffing or foam.

The port on the back of the nOrh Loudspeaker tunes the entire loudspeaker as if it were a musical instrument. The nOrh Loudspeaker produces a very wide dispersion pattern. The stereo image will remain stable no matter where you are in the room (so long as you are in front of the loudspeaker).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-06-12 11:29

Rätt snygg och stilren:

Bild

Men annars? Mja...

Enkelheten gör också att problem med kantdiffraktioner och fasfel i filter helt uteblir


http://www.thomaspihl.se/m3.html
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-06-13 18:29

Är det fortfarande mästerskap i att utse den fulaste högtalaren? :D Nu får ni allt inte sväva O.T. längre, håll er till ämnet! :lol:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-06-13 18:40

I topicen sämsta vitsar är det jättemånga bra vitsar, och här är det bara fula högtalare.

Tvärtomfaktiskt? 8)
Common sense is not that common.

planetaryice
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2005-03-31

Inläggav planetaryice » 2005-08-14 12:55

Har du inte någon fin högtalare som du tycker då? Är ju roligt att se vad alla har för olika smak.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv
 
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 21:33

ta er en titt här.. där finns dom vackraste högisar JAg vet alla kategorier... Dom stora IRS samt sedan beta ger rysningar av välbehag.....sorry jag inte vet hur man får in bilderna direkt. Det tog 6 månader att klura ut på hf.nu.. och orkar inte börja om igen...

Se o njut ni som gillar gamla klassiker med ännu vassa tänder... :)

http://www.infinity-classics.de/infinit ... ex-IRS.htm

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2005-08-17 22:11

Komentar överflödig ;)
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Margaux
 
Inlägg: 1626
Blev medlem: 2003-12-13
Ort: Ö utanför huvudstaden

Inläggav Margaux » 2005-08-17 22:36

Alexi, finns de i verkligheten? Jag tycker om dem direkt :!: Vems ide var det?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2005-08-17 22:40

Bara något jag knopade ihop nyss. Ultimat 80-tal var tanken.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-08-17 22:41

Jag tycker Inos modeller är rätt lik b&w matrix modellerna. Klossiga med fasningar. 8) Men stiliga!

Användarvisningsbild
Margaux
 
Inlägg: 1626
Blev medlem: 2003-12-13
Ort: Ö utanför huvudstaden

Inläggav Margaux » 2005-08-17 22:44

Alexi skrev:Bara något jag knopade ihop nyss. Ultimat 80-tal var tanken.


Vidareutveckla inte den idén. Känns farligt...lockande

:D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2005-08-17 23:04

Margaux skrev:
Alexi skrev:Bara något jag knopade ihop nyss. Ultimat 80-tal var tanken.


Vidareutveckla inte den idén. Känns farligt...lockande

:D
Nja, men färdigställa kommer jag göra, men jag ändrar på orginalbilden tills jag är nöjd med vad jag försökte skapa, men nu får det vila tills i morgon iaf. (Kanske är det bara jag som ser att dom små detalj ändringarna jag gör.)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2005-08-17 23:06

Skulle matcha en viss Åhus-bos stereohyllo o.dyl. excellent! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-08-18 00:26

Alexi skrev:
Margaux skrev:
Alexi skrev:Bara något jag knopade ihop nyss. Ultimat 80-tal var tanken.


Vidareutveckla inte den idén. Känns farligt...lockande

:D
Nja, men färdigställa kommer jag göra, men jag ändrar på orginalbilden tills jag är nöjd med vad jag försökte skapa, men nu får det vila tills i morgon iaf. (Kanske är det bara jag som ser att dom små detalj ändringarna jag gör.)

Jag tror det var bättre nyss...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AlbertHall, Bing [Bot], Google [Bot], sammel och 12 gäster