Ljudberättelse för barn

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nl1970

Ljudberättelse för barn

Inläggav nl1970 » 2005-04-02 20:29

Jag har funderat på om det skulle vara möjligt att spela in en saga för barn. Med hifiambitioner? Kan vi göra en ljudhistoria för yngre barn som vi kan spela upp i en bättre anläggning, kanske för att få dom små liven intresserade av bra ljud också.
En intressant grundhistoria behövs så klart.

Spåna vidare är ni snälla.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-04-02 20:34

Typ radioteatern i DTS?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-04-02 20:49

Sanny_X skrev:Typ radioteatern i DTS?

Ställ inga frågor. Spåna vidare istället.

Edit: Felsvar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-03 01:26

Glädjande nog håller barnkulturproduktioner generellt betydligt högre ljudkvalitet än mainstreampop och -rock. Sålunda kan många befintliga barnskivor väl avspelade få både en och annan liten haka att tappas. Följande skivor ur mitt eget arkiv kan jag rekommendera :

- Fem myror är fler än fyra elefanter (två volymer - kolla särskilt in volym 2 där Magnus och Brasse räknar från 1 till 20!)
- Astrid Lindgrens bästa (Riedel och pojkarna uträttar storverk)
- Klasse "Banarne" Möllberg i Smurfland (av undertecknad tidigare omskrivet mästerverk med hyggligt välproducerad ompa-ompa-smurfpop)
- I älvans spår - Eva och Sten Löfman (folkvisor och sagor med god ljudkvalitet samt många mysiga lågfrekventa ljud)
- Pettsson och Findus - Rävjakten (hits från början till slut)

Å andra sidan - om du vill ha "Sagan om Snälla lammet Objektivisten och Stora stygga Subjektivisten" återstår den förstås att göra... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-04-03 08:50

PekkaJohansson skrev: högre ljudkvalitet än mainstreampop och -rock.

Får sätta mig och lyssna igenom barnskivorna som finns i hemmet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-03 11:29

undra om inte det beror på att det är mindre energi lagd på mastering och sånt där.. less is more helt enkelt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-03 12:54

PekkaJohansson skrev:Glädjande nog håller barnkulturproduktioner generellt betydligt högre ljudkvalitet än mainstreampop och -rock.

Lustigt, jag trodde precis motsatsen. Kan det bero på att de LP-skivor jag växte upp med hanterades av... barn? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-04-04 19:11

Kraniet skrev: less is more helt enkelt..

Det stämmer nog.
Kan vara ett bra sätt att få dom små liven intresserade av god ljudåtergivning.

Det kommer ofta upp förslag om forumhögtalare, försteg, rörsteg osv. Kanske dax för lite referensmjukvara.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-04 21:16

Dom här trazan och banarne. Electric banana band heter det nog. Visst är det barnmusik. Har för mig att det var riktigt schysst inspelat men har inte skivan själv.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Barn behöver (dessvärre?) inte hi-fi

Inläggav PerStromgren » 2005-04-04 21:53

Jag är inte så säker på att barn behöver bra ljudåtergivning. De har en fantasi som vida överstiger de vuxnas, och fyller i och drar ifrån där återgivningen fallerar.

Har ni aldrig träffat en musiker som har i era öron usel återgiving, men är så välbekant med musiken och instrumenten att de bara behöver konturer för att uppfatta ett verk? Jag tror att de är på samma sätt med barn.

Men det vore kul med litet äkta 4-kanal där man kan locka barna att springa runt, eller skrämma dom med något som kommer bakifrån. Själv minns jag hur ruskigt verkligt kosnthuvudsåtergivning lät första gången jag hörde det. Det är kanske enklaste vägen till teater? Eller var du inne mera på musik?

Jag vill inte verka motsträvig, men mina egna barn (12 och 15) är omgivna i huset av både riktiga instrument och hyggliga återgivningsapparater, men de kan ändå föredra att lyssna på mp3-skräll i gratislurar, eller något från webben i knädatorn. Sämre finns väl inte? Go figure.
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-05 09:56

Tänkvärt inlägg - och uttryck för en hög grad av relativism. Barn behöver inte bra återgivning, ungdomar behöver inte bra återgivning. Denna inställning blir en självuppfyllande profetia och snart behöver ingen bra återgivning - eller möjligtvis bara ett litet fåtal.

Jag förstår att somliga kan uppskatta mp3-formatet. Det är litet och händigt och kan ljuda hyggligt. Men hur jobbigt är det att bära med sig en bärbar CD-spelare och 3-4 CDR i en plastficka? Vilken bärbar dator som helst rymmer ett helt gäng WAV-filer utan problem numera. Problemet är att vi med spridningen av diverse datakomprimerade format etablerar en ny de facto-standard som gör att vi, den tekniska utvecklingen till trots, går BAKÅT i återgivningshänseende! Det sker också i radion och digital bio. Borde vi inte utnyttja den tekniska utvecklingen till förbättringar - även för gemene man (och kvinna!)?

Jag har en morbror som är hängiven och duktig jazzbasist. Han brukar be mig sätta mig tillrätta, häller upp en whisky och tänder en pipa och låter sig förloras i musikens underbara värld - på en Grundig kompaktanläggning från 70-talet. Det kan jag också göra. Men jag är säker på att både morbror och många barn skulle uppskatta mer att höra dessa skivor hemma hos mig. Om vi utgår från att andras behov och önskningar är mindre än de egna hamnar riskerar vi att för evigt sitta fast i den nedåtgående återgivningskvalitetsspiral som jag varnar för. Om folket serveras mp3 så väljer folket mp3 så länge det är tillräckligt billigt.

Idén att nyttja flerkanaliga system för teater är inte tokig. SR har väl några exempel att ladda ner gratis på sin hemsida.

Trazan och Banarne håller mycker riktigt bra klass även den!

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Återgå till Generellt om hifi