Dolby Atmos @ home

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Dolby Atmos @ home

Inläggav Nattlorden » 2014-06-22 11:52

Här har vi baksidan på en av de första hemma-atmos som kommer.
Bild

Som man kan uttyda av detta så fortsätter man med tänkta högtalarplaceringar som verkar vara en kombination av DSX front wide och Neo:X - extra height där bak.

Jag vet att tanken med Atmos är att högtalarna skall kunna stå varsom - men kommer verkligen hemma-maskinerna att klara detta, eller kommer de att behöva placeras huvudsakligen enligt tidigare standarder? Iofs kan man ju se viss logik i detta, då de flesta säkert uppgraderar ett redan monterat system snarare än bygger upp ett 13.2 från grunden.

Det verkar också som att det bara blir 9 kanaler som receivern själv har slutsteg för. Detta verkar även modellen mindre ha, så 7200 kanske är overkill för de flesta.

( Som vanligt lär det komma en prepro från Marantz med i princip identisk baksida där högtalarutgångarna byts till balanserade förstegsutgångat istället. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tumme

Re: Dolby Atmos @ home

Inläggav Tumme » 2014-06-22 12:28

Jag kan tycka att DSX och Neo:X varianterna kommer att kännas onödiga och att man skall satsa på en placering för Atmos. Förhoppningsvis så kommer det någon ny Dolby algoritm som kan göra om dom äldre soundtracken så att det passar med Atmos högtalarplaceringar.

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-22 12:57

Tumme skrev:Jag kan tycka att DSX och Neo:X varianterna kommer att kännas onödiga och att man skall satsa på en placering för Atmos. Förhoppningsvis så kommer det någon ny Dolby algoritm som kan göra om dom äldre soundtracken så att det passar med Atmos högtalarplaceringar.

Nu tänker du från användarperspektiv. Om du tittar från kommersiellt licensierings-perspektiv, så om du vill ha Audysseys rumskorrigering (vilket jag vet att vissa av er helst stänger av helt) så misstänker jag vissa motkrav på vilka format som skall stödjas.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-06-22 15:07

Nattlorden skrev:( Som vanligt lär det komma en prepro från Marantz med i princip identisk baksida där högtalarutgångarna byts till balanserade förstegsutgångat istället. )

Bild

:wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-06-22 17:00

Jag blir skeptisk till att tillverkarna själva tror på det här när de inte stoppar in mer än 7.1-in även om det finns nästan dubbelt så många ut via intern process.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-22 17:09

Enligt någon på AVS forumet så kommer i alla fall Denon 7200 bara kunna processa 11 kanaler även fast det finns pre-out för 13 kanaler. Man verkar inte kunna köra med 4 tak + 2 wide. Om det blir möjligt på Marantz fär väl tiden utvisa.

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-22 18:09

Tumme skrev:Enligt någon på AVS forumet så kommer i alla fall Denon 7200 bara kunna processa 11 kanaler även fast det finns pre-out för 13 kanaler. Man verkar inte kunna köra med 4 tak + 2 wide. Om det blir möjligt på Marantz fär väl tiden utvisa.

Nu kommer ju inte maskinen förrän i januari, och den har dubbla DSP-kapaciteten relativt nuvarande modeller, så man får väl hoppas att det är bara en mjukvarufråga.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-22 21:47

Nattlorden skrev:
Nu kommer ju inte maskinen förrän i januari, och den har dubbla DSP-kapaciteten relativt nuvarande modeller, så man får väl hoppas att det är bara en mjukvarufråga.

Man undrar om den kapacitet som dessa DSP-chips kommer att ha är maxade vid 4 tak och eventuellt 2 wide eller om det kommer att vara möjligt för i alla fall några till. Men det blir väl generationen efter dessa som kommer få den möjligheten så vi får uppgradera hela tiden.

Thomas

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-23 08:21

Nattlorden skrev:Här har vi baksidan på en av de första hemma-atmos som kommer.
Bild

Som man kan uttyda av detta så fortsätter man med tänkta högtalarplaceringar som verkar vara en kombination av DSX front wide och Neo:X - extra height där bak.

Jag vet att tanken med Atmos är att högtalarna skall kunna stå varsom - men kommer verkligen hemma-maskinerna att klara detta, eller kommer de att behöva placeras huvudsakligen enligt tidigare standarder? Iofs kan man ju se viss logik i detta, då de flesta säkert uppgraderar ett redan monterat system snarare än bygger upp ett 13.2 från grunden.

Det verkar också som att det bara blir 9 kanaler som receivern själv har slutsteg för. Detta verkar även modellen mindre ha, så 7200 kanske är overkill för de flesta.

( Som vanligt lär det komma en prepro från Marantz med i princip identisk baksida där högtalarutgångarna byts till balanserade förstegsutgångat istället. )

Är det där en Denon 7200? Den har inte stöd för atmos och kommer inte heller att kunna uppgraderas via FW för att få det om jag förstått rätt?
Atmos-stöd måste väl innebära att prylen har möjlighet att ta emot en "atmos-ljudström" och fördela ut ljuden via de högtalarna enligt den konfiguration man har? Att produkten kan matrisa fram tak-kanaler är väl en helt annan sak?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-23 08:43

steveo1234 skrev:Är det där en Denon 7200? Den har inte stöd för atmos och kommer inte heller att kunna uppgraderas via FW för att få det om jag förstått rätt?
Atmos-stöd måste väl innebära att prylen har möjlighet att ta emot en "atmos-ljudström" och fördela ut ljuden via de högtalarna enligt den konfiguration man har? Att produkten kan matrisa fram tak-kanaler är väl en helt annan sak?

Den (och de två modellerna under) har varit annonserad i Frankrike för att ha Atmos-stöd. Men det kan ju vara en felaktig uppgift... likaså:

jd @ avs skrev:It's been confirmed that Dolby Atmos will be released with the new units (as opposed to firmware update) beginning with the X4100W and X5200W, both of which will have 4 processors (up from the 2 now on the X4000 and required to allow for the additional processing required for Audyssey XT32 to work with Dolby Atmos). DTS UHD has not been fully developed yet by DTS, so at some point may be added with a firmware update.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-06-23 09:30

Bubben skrev:Jag blir skeptisk till att tillverkarna själva tror på det här när de inte stoppar in mer än 7.1-in även om det finns nästan dubbelt så många ut via intern process.

Kan tänka mig att det är för att dom flesta maskiner knappt klarar att driva 7 kanaler. 100 W med 2 kanaler drivna, vad kan det bli i 11? 5 W?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-23 09:42

Bubben skrev:Jag blir skeptisk till att tillverkarna själva tror på det här när de inte stoppar in mer än 7.1-in även om det finns nästan dubbelt så många ut via intern process.

Fast vilken källa menar du har fler analoga kanaler ut som inte har HDMI ut? Analog 7.1 får man ju räkna som en legacy-support-ingång. Precis som komponent in/ut.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-06-23 09:57

Nattlorden skrev:

Fast vilken källa menar du har fler analoga kanaler ut som inte har HDMI ut? Analog 7.1 får man ju räkna som en legacy-support-ingång. Precis som komponent in/ut.

Ah så var det nog Bubben menade :) Får nog hålla med Nattlorden här.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-06-23 10:33

Nattlorden skrev:

Inga idag. Men om vi konsumenter TROR att det ska komma ljudformat med en väldans massa diskreta kanaler, så borde tillverkarna i så fall VETA det. Och om tillverkarna vet det, och har 13.2 ut, varför stoppar man åtminstonde inte in lika många diskreta kanaler in? Det får mig att tvivla.

Komponent-ingångarna anser jag är för att stödja gammal teknik, 7.1(och tidigare 5.1)-ingångarna används främst till att dagens teknik ska fungera med morgondagens som jag ser det.

bootstrap skrev:Kan tänka mig att det är för att dom flesta maskiner knappt klarar att driva 7 kanaler. 100 W med 2 kanaler drivna, vad kan det bli i 11? 5 W?

Förmodligen, och därför finns lågnivåutgångarna.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-06-23 11:47

bootstrap skrev:

Kan tänka mig att det är för att dom flesta maskiner knappt klarar att driva 7 kanaler. 100 W med 2 kanaler drivna, vad kan det bli i 11? 5 W?

Fast riktigt så illa brukar det inte vara :)
Även om det inte handlar om några monstereffekter så lämnar ju en modern mellanmodell som t.ex. Onkyos 800-serie 78W, 7-kanaler driva med 0.1% THD vid 8 ohm och 97W vid 1% THD.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-06-23 13:44

JonasW skrev:
bootstrap skrev:

Fast riktigt så illa brukar det inte vara :)
Även om det inte handlar om några monstereffekter så lämnar ju en modern mellanmodell som t.ex. Onkyos 800-serie 78W, 7-kanaler driva med 0.1% THD vid 8 ohm och 97W vid 1% THD.

image.jpg
Tveksamt...
image.jpg (120.76 KiB) Visad 2954 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-23 13:50

Hmm... undrar om det kan tänkas vara en omedveten anledning ytterligare att det blev Pioneer sist jag jämförde/valde...

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-06-23 14:33

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-23 14:39

Ser rimligare ut!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-23 15:03

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Är det där en Denon 7200? Den har inte stöd för atmos och kommer inte heller att kunna uppgraderas via FW för att få det om jag förstått rätt?

Den (och de två modellerna under) har varit annonserad i Frankrike för att ha Atmos-stöd. Men det kan ju vara en felaktig uppgift... likaså:

jd @ avs skrev:It's been confirmed that Dolby Atmos will be released with the new units (as opposed to firmware update) beginning with the X4100W and X5200W, both of which will have 4 processors (up from the 2 now on the X4000 and required to allow for the additional processing required for Audyssey XT32 to work with Dolby Atmos). DTS UHD has not been fully developed yet by DTS, so at some point may be added with a firmware update.

Jag kan inte hitta någon officiell källa som säger att modellen kommer att ha stöd för Atmos. Att det är "förberedda" eller liknande brukar i praktiken innebära att det finns separata ingångar från dekoder eller att det finns en teoretisk möjlighet att släppa en FW någon gång i framtiden. Av erfarenhet vet jag att det sällan funkar bra i praktiken.
Jag kommer att köpa en Atmos-receiver såfort det finns. Men den måste då klara av att ta emot en atmos-ström och själv fördela denna på de högtalare jag har definiterat.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-23 15:56

Det var ganska bra malla i min gamla Z11. :)

http://www.soundandvision.com/content/y ... asurements

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-23 16:44

Här är en liten artikel om Atmos. Det verkar som man inte behöver köpa ny Blu-ray spelare. Jag trodde faktiskt att man skulle behöva en med HDMI 2.0 men så verkar inte fallet.

http://blog.dolby.com/2014/06/dolby-atm ... room-near/

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-23 19:20

Lite mer matnyttigt om Atmos från Onkyo
http://dolbyatmos.onkyousa.com/

Thomas

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-24 08:19

Efter en del surfande så hittade jag att Onkyo, som vanligt, är teknikledande och lanserar Atmos receivrar (båda färdiga och uppgraderingsbara)

http://www.whathifi.com/news/onkyo-laun ... r-packages

Något som förvånar mig dock är att de har stöd för olika antal kanaler, från 11.1 till 7.1.
Hade varit intressant att se hur inställningarna görs i menyerna..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-24 09:05

Det verkar som man valt att förenkla algoritmerna genom att utgå från gamla vanliga högtalarsetups. Helt fri placering verkar skjutet på framtiden - om det ens kommer.

Det är nog så att 11 kanaler är max även för Denon, men man möjliggör två olika elementplaceringar inkopplade för att kunna byta mellan när man byter format.

Hemma-Atmos 1.0 känns lite som en tummetott alltså.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-06-24 09:26

Hur riktade högtalare tänker man sig till en sådan setup?
Känns ju som att skillnaden mellan väldigt diffust strålande och riktade borde ha betydelse om man skall ha så många kanaler.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-25 18:43

Yamahas kommande RX-A2040 och RX-A3040 verkar få Atmos via firmware uppgradering. Eftersom det verkar gå åt en del processorkraft så kan man ju undra om det finns tillräckligt att tillgå.
http://uk.yamaha.com/en/news_events/aud ... olbyatmos/

Thomas

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2014-06-27 00:09

Verkar som om Andrew Jones TAD/Pioneer gjort några Atmosvänliga högtalare i alla fall.

http://www.cnet.com/news/pioneer-debuts ... s-at-4750/
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-28 07:45

Första lyssnings intrycken av Dolby Atmos från en mässa.
http://www.soundandvision.com/content/f ... right-home

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-06-28 08:15

FAQ om Atmos av Dolby http://blog.dolby.com/2014/06/dolby-atm ... -answered/

Verkar som det är möjligt med upp till 32 kanaler för hemma Atmos.

"If Dolby Atmos allows me to add more speakers, why do I see A/V receivers with just 11 channels?

Many hardware partners are building or planning to build Dolby Atmos enabled A/V receivers and speakers. Those partners decide what product configurations make the most sense for their customers. But the Dolby Atmos system itself is almost unlimited. If you have the space and budget, you can build a Dolby Atmos system with as many as 24 speakers on the floor and 10 overhead speakers. One of our hardware partners is planning to release an A/V receiver with 32 channels.
"

Thomas

Nästa

Återgå till Generellt om hifi