Underligt resultat vid bi-ampning, kunskap sökes!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jonas Sall

Underligt resultat vid bi-ampning, kunskap sökes!

Inläggav Jonas Sall » 2014-06-29 17:53

Hej! Jag har ett par infinity kappa 8 som jag numera driver bi-ampat med 2 st Sherbourn steg som levererar 2 ggr 500 watt i 4 ohm. Nu till det konstiga. Jag upplever att ljudet när jag bi-ampar blev mer detaljerat och det blev en större ljudbild framförallt i djupet. MEN! Jag upplever att basen blev mindre närvarande överlag men framför allt blev "punchen" mindre :-( någon som har någon teori om varför det upplevs så här, jag menar att basarna borde väl rimligtvis bli kraftfullare och punchigare också då de har mer kraft bakom sig i bi-ampat läge. Tacksam för svar.

Callisto
Saknad † 2017

Re: Underligt resultat vid bi-ampning, kunskap sökes!

Inläggav Callisto » 2014-06-29 18:35

Du får inte mer spänning till basen om du bi-ampar. Borde alltså inte bli någon förändring.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2014-06-29 18:52

Är du 100 på att du inte rånat fasvända ena eller bägge baskanalerna? Låter som typiskt fasfel om du tappar bas.

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-06-29 18:53

Ok, men vad är den egentliga fördelen med bi-ampat då? Jag trodde man bla uppnådde en större kontroll över bas elementen med mer tight bas och punch som följd, eller?

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-06-29 18:54

Fasfel? Hur kollar jag om jag gjort det?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-06-29 19:12

Jonas Sall skrev:Ok, men vad är den egentliga fördelen med bi-ampat då? Jag trodde man bla uppnådde en större kontroll över bas elementen med mer tight bas och punch som följd, eller?

Normlat sett inga fördelar alls. Men beroende på vilka högtalare som används så kan man erhålla vissa effketer. Bi-ampning är mest intressant just om man vill ha vissa effekter. Exemelvis kan man vilja påverka mellanregister och diskant så det blir lite mjukare och "rikare" (mer dist och kompression) samtidigt som man vill ha bra punch i basen. Lösnignen är då en rörförstärkare eller någon liten transistorförstärkare som "klipper snyggt" till toppen och en stor fet transistorförstärkare (kanske klass-D?) till basen.

Du kan kolla fasen till basarne genom att kontrollera att + på förstärkaren går till + till båda högtalarna. Men fasvänder man basen brukar den blir mycket dålig, inte bara "mindre närvarande" och "mindre punchig". Men kolla detta i alla fall. Troligen det vanligaste felet folk gör.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-29 19:18

Jonas Sall skrev:Fasfel? Hur kollar jag om jag gjort det?

Kolla plus till plus och minus till minus för alla kabelanslutningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-29 19:26

Du kör alltså bi-ampat genom de ordinare passiva delningsfiltren? Vitsen med flera slutstegskanaler är i regel att skippa en del eller alla delar av det passiva delningsfiltret (högnivåfiltret i högtalarna) och göra delningen med ett aktivt delningsfilter på linjenivå innan slutstegen. I de flesta fall blir dock svårt att efterlikna det passiva filtrets egenskaper fullt ut. Ofta nöjer sig man med att ha separat slutsteg för basen och ett för resten, alltså fyra slutstegskanaler för stereo. Just att ersatta det passiva filtret mellan bas och resten kan ge en del vinster men då ska filtret skräddarsys för sin uppgift. Ett aktivt delningsfilter från merparten av producenterna har sällan rätt anpassningsmöjligheter.

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-06-29 20:02

Har kollat plus till plus osv nu och allt stämde...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-06-29 21:50

Jonas Sall skrev:Har kollat plus till plus osv nu och allt stämde...

Kan vara så att högtalarterminalen är felkopplad på insidan till basdelen. Pröva att skifta plus och minus kablen på en högtalare. Om du vrider på balansen på förstärkaren och det blir mer bas om du bara hör en högtalare är det fasfel och då får du skifta plus och minuskabeln på en utav högtalarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-29 22:31

En möjlighet kan ju vara att du har olika gain på slutstegen till respektive del. Det kan ju ge lägre output i basen om så är fallet (lägre gain).
Har du volymrattar på slutstegen?

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-06-29 23:02

Tack för all input! Jag har ingen balance kontroll och inga volymkontroller på slutstegen. Jag har varit inne och läst en del nu på nätet om Bi-amping via de befintliga filtren i högtalaren och de flesta verkar vara överrens om att det inte handlar om hörbara skillnader. Jag skall lyssna mer så klart men just nu lutar det åt att jag låter det ena slutsteget vila och kopplar tillbaka till bara ett. Jag gillar nämligen "punch" och tryck i basen :-)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-06-29 23:56

Olika gain på slutstegen var ett bra förslag. Prova att skifta slutsteg så den som nu kör topparna får köra basen och tvärtom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-30 07:16

Jag har tidigare också funderat en del på fördelar med bi-amping, men det är nog inget som påverkar ljudet nämnvärt om man bara ökar antalet förstärkarkanaler (allt annat lika). Saknar man "punch" i ljudet beror det nog på att man har för klen förstärkare. Att då byta till EN kraftigare förstärkare torde ge avsevärt bättre effekt än att komplettera med en likadan och bi-ampa.

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-06-30 08:56

Tack för vidare svar! Ska prova växla slutsteg till toppar och botten idag men att mina slutsteg är för klena håller jag för högst otroligt då de levererar mer än 2 x 250 watt i 8 ohm, mer än 2 x 500 i 4 ohm och ca 2 x 800 i 2 ohm med helt stabil strömkub ned till och med 2 ohm.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-06-30 10:03

Går inte högtalaren UNDER 1ohm någonstans i basen?! :?
Har jag bara fått för mig det eller är det sant ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-06-30 10:11

Det är kappa 9. Dessa går "bara" ned till 2-3 ohm...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-30 11:07

Jonas Sall skrev:Tack för vidare svar! Ska prova växla slutsteg till toppar och botten idag men att mina slutsteg är för klena håller jag för högst otroligt då de levererar mer än 2 x 250 watt i 8 ohm, mer än 2 x 500 i 4 ohm och ca 2 x 800 i 2 ohm med helt stabil strömkub ned till och med 2 ohm.

Att slutstegen betecknas "klena" behöver inte nödvändigtvis betyda att det är effektsiffrorna som avses. Den subjektivt upplevda klangen kan vara "klen" trots på papperet höga effekter. Det kan faktiskt vara rätt stor skillnad just när det gäller kraften eller kontrollen mellan olika kombinationer av slutsteg och högtalare. En del slutsteg kan sakna värme, andra har det och saknar kraften i lågbasen etc. En del slutsteg fungerar sämre för hela frekvensområdet, andra klarar det galant.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-06-30 11:27

Jonas Sall skrev:Det är kappa 9. Dessa går "bara" ned till 2-3 ohm...

Nix kappa 8an är också under 2ohm och leker! Främst i diskanten. Min erfarenhet är att det inte räckte med 2x1200w rms 2ohm för att driva dem. Det saknade kraft i ljudet. Som du säger ingen punsch!

Jag drev mina mot slutet med slutsteg som driver ner till under 1ohm och det funkade helt klart bra! Lät ruskigt trevligt oavsett volym! Då hade jag tillgång till över 1000w vid 1ohm vilket de älskar!

Som sagt det är tungdrivna högtalare som måste paras med bra drivning! De är kusligt kräsna! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-30 12:34

Jonas Sall skrev:Ok, men vad är den egentliga fördelen med bi-ampat då? Jag trodde man bla uppnådde en större kontroll över bas elementen med mer tight bas och punch som följd, eller?

Den mest märkbara effekten av bi-amping (gäller även bi-wiring) är att man inte längre matar
högtalarens halvor med identisk signal. :(

Det gör att man i någon grad riskerar att förstöra samarbetet mellan dem.

Detta KAN uppfattas som en större ljudbild.

- - -

Tittar man specifikt på bi-amping så leder sådan till att förstärkaren bara belastas med en halv
högtalare (den högfrekvensigare eller den lågfrekvensigare) och därför blir lasten även extra
reaktiv (induktivt eller kapacitivt) vilket kan göra det svårare för förstärkaren.

De flesta förstärkare är relativt okänsliga för sådant, men de som påverkas gör det inte till det
bättre. Är dämpfaktorn begränsad kan man även drabbas av förstärkt nivå runt delningen (då
både de drivande förstärkarna där och utanför resp passband blir så svagt lastade),vilket i sin
tur kan göra att basen uppfattas som försvagad. Det blir den ju, relativt det nivåökade registret.

- - -

Vid låga frekvenser (där våglängden är lång i förhållande till högtalarens storlek) spelar bi-wiring
som regel ingen större roll, det vill säga ställer inte till med någon skada, och talar man bi-amping
så är det som så, att använder man sig av förstärkare med hög dämpfaktor så blir det inga klangför-
ändringar heller. Så för trevägare är det relativt harmlöst att bi-wira eller bi-ampa för den lägre
delningen.

Vh, iö

- - - - -

PS. Med detta sagt är det självklart upp till var och en att ta ställning till om man gillar det som bi-
vire/amping rent tekniskt "ställer till med". Detta är ju inte en moralfråga. Det är självklart okej
att välja hur man vill, gillar man det så gillar man det. För vissa kan det dock finnas även ett rent
filosofiskt perspektiv, vilket gör att man kan tycka olika beroende på hur mycket man vet om själva
mekanismerna och vad det man hör alltså beror på.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-06-30 13:39

De flesta använder väl biamping när gränsfrekvensen är ca 100Hz?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-30 13:47

Jasså?

Känner så här på rak arm bara till NHT som varit avsedda för att kunna användas så.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-06-30 13:49

IngOehman skrev:Jasså?

Känner så här på rak arm bara till NHT som varit avsedda för att kunna användas så.

Vh, iö

Jag tänkte mest på separata baslådor som är så vanliga här.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-06-30 14:45

På 80-talet var det kanske vanligare än idag. Snell type A/2/3 var som gjord för att kunna spela biamp eller med skilda högtalarkablar till basarna. De var ju 2-lådors också.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-06-30 14:48

Bara för att förtydliga lite, jag har ok/ bra punch med ett drivande slutsteg men upplever att jag tappar i basen vid Bi-ampning, det är detta jag tycker är konstigt. Enligt mig borde det vara tvärtom men jag kan o andra sidan inte så mycket om dessa saker. Tack för alla svar hittills...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-30 15:27

Jonas Sall skrev:Bara för att förtydliga lite, jag har ok/ bra punch med ett drivande slutsteg men upplever att jag tappar i basen vid Bi-ampning, det är detta jag tycker är konstigt. Enligt mig borde det vara tvärtom men jag kan o andra sidan inte så mycket om dessa saker. Tack för alla svar hittills...

Är alla parametrar detsamma som exempelvis kablar?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-30 15:51

IngOehman skrev:Jasså?

Vh, iö

Hur låg eller rättare sagt hög kan basen vara utan att du anser det vanskligt med biwiring/amping? Exempelvis Martin Logan har ju system med aktiv basdel. Delningsfrekvensen ligger mellan 270 till 375 och under så är det en aktiv drift.

Själv har jag ju en modell utan detta. Driver med rör. Inte 100 % nöjd med den låga basen eller rättare sagt någon del av denna. Inte helt fel heller. Så visst kan man önska sig en modell med aktiv bas men inte roliga pengar. Men provat med transistorer och då tveksam till nyttan. Problemet är nog både rumsbetingat samt beroende på att det är en rörförstärkare (KT88). Problemet skall inte överdrivas men de flesta av registren är ganska transparanta så det finns ju en brist i upplevd homogenitet jämfört med de bästa.

Nu driver jag utan varken bi-amping/wiring. Men kommer att prova en fåkardelig försilvrad relativ grov sak som ligger och skräpar. Provas i de lägre registren.. Eller är man ute och simmar i träsket?
Senast redigerad av Kronkan 2014-06-30 15:54, redigerad totalt 1 gång.

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-06-30 15:54

Svar ja, kronkan. Allt är samma!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-30 15:58

PerStromgren skrev:Jag tänkte mest på separata baslådor som är så vanliga här.

Det vanliga här är inte bi-amping utan aktiv drivning. Skillnaden är ett aktivt delningsfilter. Jag vet ingen på forumet som matar passiva baslådor med fullregistersignal och filtrerar det passivt - gör du?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Jonas Sall

Inläggav Jonas Sall » 2014-06-30 16:00

Jag bytade tillbaka till ett slutsteg och det jag märkte direkt var att nu fanns det mer bas igen och punchen blev bättre. Kan det helt enkelt vara så, som en kunnig kompis föreslog, att med 2 slutsteg så tightas basen till så pass mycket att man upplever det som mindre bas och mindre punch? Jag tyckte nog också att basen med ett slutsteg blev lite "blötare". Hur som helst gillar JAG ljudet mer med ett slutsteg så vi får väl se vart det landar...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi