Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Mirage » 2018-11-30 22:36

The Art of Flight, redan förtexterna innehåller riktigt bra surroundeffekter. Första kvarten eller så är bland det bästa för att dema såväl ljud som bild, om än inte mörka scener... Värd varenda krona. oavsett om man gillar snowboard eller inte: https://www.discshop.se/filmer/bluray/a ... rt/P112438

Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav manix » 2018-12-02 01:27

Tack för tips. Inväntar leverans av mina beställningar och är intresserad av ytterligare förslag på musik eller film med bra användning av surroundkanalerna.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Bubben » 2018-12-02 23:18

Har du netflix så är Daredevil SO1ep5, 14 min in ett förslag.
En blind man sitter i en bil och nynnar, kameran roterar 360grader och nynnandet flyttar sig runt.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav manix » 2018-12-03 10:47

Ska kolla in den scenen när jag har tillgång till TVn. Såg filmen The Greatest Showman igår. Det är ju lite extra allt i sångnummer där surrounderna bidrar till en hel del till ljudbilden, även om de inte bidrog på ett spektakulärt sett. Filmen som sådan, nja....

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav genstruktur » 2018-12-03 11:53

Kraftwerk dvdn Minimum-Maximum använder surroundkanalerna bra och i övrigt ett fint ljud med.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav AndersP » 2018-12-05 17:47

Finns det flera som tycker att bakkanalerna i många 7.1-mixar används felaktigt?
Jag upplever ofta att man lägger mycket information i dessa som borde ha lagts surroundkanaler istället. Jag har dragit ned bakkanalerna typ 3 dB, men problemet kvarstår.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Evil_Homer » 2018-12-06 18:25

manix skrev:
Almen skrev:Beatles Love har en hel del roliga saker också.

Är det film, Blu-Ray audio, CD eller annat?
Har beställt Alison Krauss DVD:n och en Eagles Farewell Live from Melbourne på Blu-Ray som fått bra omdömen på andra forum. Har även laddat ner klippet från Dolby och ska kolla när TVn är ledig. Här fanns en del demoklipp
https://www.demo-world.eu/2d-demo-trailers-hd/

Tack för det som kommit hittills. Keep em coming...



Körde någon regnskogsscen ifrån den där sidan nyss, sonen och hans kompis tittade förundrat på mobiltelefonen som låg och gungade på fotpallen då basen gick neråt i frekvens, roade även mig! :D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav manix » 2018-12-13 23:51

Nu har Alison Krauss DVD:n och Beatles DVD-A:n trillat ner i brevlådan. Har bara hunnit lyssna några minuter på respektive på måttlig volym, men det lovade gott. Kul med surround på Beatles, det höjer upplevelsen en del och ljudet på Alison Krauss konserten är ju väldig bra, även på DVD.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Frisk » 2018-12-13 23:57

Jag såg Annihilation för något tag sedan, tyckte de fått till surroundmixen bra. Vissa delar var kanske mest bara mycket och stökigt men i stort faller filmen under vackra och maffiga. Upplevde också att det fanns en hel del djup bas.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Almen » 2018-12-14 08:47

manix skrev:Nu har Alison Krauss DVD:n och Beatles DVD-A:n trillat ner i brevlådan. Har bara hunnit lyssna några minuter på respektive på måttlig volym, men det lovade gott. Kul med surround på Beatles, det höjer upplevelsen en del och ljudet på Alison Krauss konserten är ju väldig bra, även på DVD.

Du kör väl DTS-spåret på Krauss? Jag har för mig att DD är default, så missa för allt i världen inte att ställa om till DTS.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav manix » 2018-12-14 09:36

Almen skrev:Du kör väl DTS-spåret på Krauss? Jag har för mig att DD är default, så missa för allt i världen inte att ställa om till DTS.


Japp, kör DTS. Brukar välja det när det finns som alternativ på DVD.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Almen » 2018-12-14 09:49

Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav STDI » 2018-12-14 10:10

manix skrev:
Almen skrev:Du kör väl DTS-spåret på Krauss? Jag har för mig att DD är default, så missa för allt i världen inte att ställa om till DTS.


Japp, kör DTS. Brukar välja det när det finns som alternativ på DVD.

Hade jag kunnat välja bort DTS på Eagles Farewell Tour I hade jag gjort det. Den är fruktansvärd med blås och annat inmixat i bakkanalerna. Jag har fått uppfattningen att mixningen ofta är starkare i bakkanalerna just på DTS, framför allt på lite äldre material.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Nattlorden » 2018-12-14 10:31

Jag älskar ljudläggningen i "Master & Commander", det får dock vara DVD-utgåvan då det varit någon klåfingrig mastringstekniker på BluRay-ljudspåret. Illusionen av fötter springande på däcket ovanför är bara såå snygg.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav manix » 2018-12-14 10:38

Den tror jag står i hyllan någonstans. Länge sedan jag såg den nu. Är det inte också ganska spektakulärt när en kanonkula slår in i skrovet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Nattlorden » 2018-12-14 11:29

manix skrev:Den tror jag står i hyllan någonstans. Länge sedan jag såg den nu. Är det inte också ganska spektakulärt när en kanonkula slår in i skrovet?


Jo. :P Den brukar av dessa två skäl vara stapelvara som demo för besökare hos mig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav manix » 2018-12-18 21:30

Lyssnade igenom hela Beatles Love DVD-A igår och intrycket från den korta lyssningen bestod. Jag tycker surround tillför en hel del. Några låtar hade mer effekter än andra, men överlag en trevlig upplevelse. Letade även upp Master & Commander på DVD och tittade/lyssnade på några scener. Det brakar på ordentligt vid det stora slaget runt 1:40 till 1:45. Den kan kanske klämmas in i sin helhet under julledigheten då det var många år sedan jag såg den senast.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav JB » 2018-12-19 00:38

Typ hela filmen Gravity är en enda lång maffig surroundsekvens. Där skulle man verkligen tappa halva upplevelsen om man såg den i stereo istället för surround.

https://www.imdb.com/title/tt1454468/

Kul att höra tal från andra högtalare än centern också som omväxling.

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-08-19
Ort: Ljusdal

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav Lofi-Rabiat » 2018-12-20 11:49

Jag gillar DVD-Audio skivan Steely Dan - Everything must go där vissa instrument och bakgrundssångare spelar i surroundspåren på ett snyggt sätt, bra mixning helt enkelt.
Älskar att omgivas av musiken och använder Emotivan med "All Stereo" läget på 2-kanals musik ofta.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav STDI » 2018-12-20 17:05

Lofi-Rabiat skrev:Jag gillar DVD-Audio skivan Steely Dan - Everything must go där vissa instrument och bakgrundssångare spelar i surroundspåren på ett snyggt sätt, bra mixning helt enkelt.
Älskar att omgivas av musiken och använder Emotivan med "All Stereo" läget på 2-kanals musik ofta.

För mig är det helt fel eftersom det inte låter så på en konsert eller vid annat uppförande. "Bakgrundssångare" betyder inte att de ska vara bakom lyssnaren. Men gillar du det så får du naturligtvis lyssna så.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vackra och maffiga surroundsekvenser?

Inläggav manix » 2019-01-07 00:07

Tänkte återkoppla nu när jag har tittat och lyssnat på en del som diskuterats i tråden. Har set Gravity igen och det finns en hel del ljud i surroundhögtalarna och det blir ganska tydligt eftersom den är ganska tyst i många sekvenser. Såg även Ready Player One med sonen och den är ju nästan gjord för surroundljud eftersom merparten utspelar sig i en digital värld. Det finns en scen där de kör ett race och där får alla högtalarna jobba ordentligt. Filmen har lånat en hel del från andra filmer och jag ser vissa likheter med Tron: Legacy.

Har sett hela Alison Krauss och ljudet är genomgående riktigt bra. Hon sjunger fantastiskt och det ser helt effortless ut. Det märks dock att inspelningen har något år på nacken vad gäller kläder etc och inte minst menyn och musiken där. Har även sett hela The Eagles Farewell Tour I. Mycket bra ljud men för mycket av musiken hörs ur surroundhögtalarna. Det ger en viss närvarokänsla men blir lite fel eftersom man (jag i alla fall) förväntar sig det ljudet framifrån. Beatles Love tyckte jag om även andra gången. Har också sett Norah Jones Live at Ronnie Scott's som har bra ljud och Gregory Porter Live in Berlin som har mycket bra ljud. Den senare har tyvärr intervjuer om låtar etc inmixat i instrumentala partier i konserten.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster