Plugga basporten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Plugga basporten?

Inläggav Knuttebaloa » 2014-07-18 08:49

Har ett par b&w cm9or och en svs pb-2000. Jag kör ett surroundkit men för frågeställningen är det kanske mindre relevant.

Min undran avser skillnad mellan pluggad och opluggad port i cm9orna.

Jag körde tidigare 9orna utan sub och växlade ofta mellan pluggat och opluggat, kunde liksom inte bestämma mig för vad som lät bäst och när. 9orna är, i mitt tycke, lite tillbakalutade och om jag pluggar dem är det som om ljudet (i mellan och övre frekvomr) skjuts fram något och blir mer påtagligt (läs bättre). Möjligen är detta en illusion som beror på att basen inte blir lika framträdande..?

Nu kör jag som sagt med sub och delar vid 80hz. Borde det fortfarande göra skillnad med pluggade 9or? Påverkas de mellan och övre frekvenser direkt av porten, och isf på vad vis?

Lyssna och avgör själv, tänker ni förstås! Men nu råkar det vara så att min självbild inte är tillräckligt välgrundad vilket innebär att jag måste förlita mig till data, mätningar och andras synpunkter och åsikter 8O
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Plugga basporten?

Inläggav paa » 2014-07-18 12:45

Om dom ska vara slutna eller portade för att jobba ihop med subbarna på bästa sätt beror på flera saker.
Om subbarna är slutna så bör säkert topparna vara det också, men om subbarna är portade så beror det på hur lågt eller högt avstämningen på dessa ligger om det påverkar samspelet med topparna eller inte.
Är subbarnas portar avstämda vid 20Hz så borde det inte vara problem att dela mot slutna toppar, men är dom avstämda vid 40 Hz så gissar jag att det blir bättre om även topparna är portade.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2014-07-18 14:15

paa skrev:Om dom ska vara slutna eller portade för att jobba ihop med subbarna på bästa sätt beror på flera saker.
Om subbarna är slutna så bör säkert topparna vara det också, men om subbarna är portade så beror det på hur lågt eller högt avstämningen på dessa ligger om det påverkar samspelet med topparna eller inte.
Är subbarnas portar avstämda vid 20Hz så borde det inte vara problem att dela mot slutna toppar, men är dom avstämda vid 40 Hz så gissar jag att det blir bättre om även topparna är portade.

ok, intressant! vill du vara snäll och utveckla ditt resonemang, gärna på ett sätt så att också en idiot kan förstå :)

hur vet man var avstämningen ligger? pb2000 har "Freq.Response 17-260 Hz ± 3 dB" och verkar ge högst dB vid 40 Hz (118 dB). säger det ngt om avstämningen?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-07-18 20:12

Knuttebaloa skrev:
paa skrev:Om dom ska vara slutna eller portade för att jobba ihop med subbarna på bästa sätt beror på flera saker.

ok, intressant! vill du vara snäll och utveckla ditt resonemang, gärna på ett sätt så att också en idiot kan förstå :)

hur vet man var avstämningen ligger? pb2000 har "Freq.Response 17-260 Hz ± 3 dB" och verkar ge högst dB vid 40 Hz (118 dB). säger det ngt om avstämningen?

I den här tråden kan man läsa om hur jag menar:
viewtopic.php?p=625073

Skulle tro att subbens basreflexport är avstämd i närheten av 20 Hz, eftersom den börjar falla i det området, så det borde inte vara något problem. Det blir den tråkiga rekommendationen; ta det som låter bäst, eller mät upp vilket som ger rakast frekvensgång mellan 40 och 160 Hz.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-07-22 13:37

Jag röstar för pluggade så blir det mindre tidsstrul för basområdet som tar uppmärksamhet från resten av registret.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-01 19:36

Knuttebaloa skrev:Har ett par b&w cm9or och en svs pb-2000. Jag kör ett surroundkit men för frågeställningen är det kanske mindre relevant.

Min undran avser skillnad mellan pluggad och opluggad port i cm9orna.

Jag körde tidigare 9orna utan sub och växlade ofta mellan pluggat och opluggat, kunde liksom inte bestämma mig för vad som lät bäst och när. 9orna är, i mitt tycke, lite tillbakalutade och om jag pluggar dem är det som om ljudet (i mellan och övre frekvomr) skjuts fram något och blir mer påtagligt (läs bättre). Möjligen är detta en illusion som beror på att basen inte blir lika framträdande..?

Nu kör jag som sagt med sub och delar vid 80hz. Borde det fortfarande göra skillnad med pluggade 9or? Påverkas de mellan och övre frekvenser direkt av porten, och isf på vad vis?

Lyssna och avgör själv, tänker ni förstås! Men nu råkar det vara så att min självbild inte är tillräckligt välgrundad vilket innebär att jag måste förlita mig till data, mätningar och andras synpunkter och åsikter 8O

80 Hz är inte direkt djupbas och då förfelas porten lite grand. Att plugga den kan ge en förbättring i det resterande tomomfånget. Se'n är det en fråga om vad och hur B&W har beräknat högtalaren, men det är en helt annan tråd .
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Generellt om hifi