Veteran hifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kranzberg

Veteran hifi

Inläggav Kranzberg » 2005-04-06 15:51

Just nu diskuteras det en hel del veteran hifi på forumet, under rubriken Luxor professional. Ta en titt! Sjuttiotalsentusiasterna välkomnas! Har du något stående? Berätta om det! Det finns de som vill veta och utbyta erfa-
renheter! Visste du t ex att Matantz på 70-talet gjorde en receiver åt Expertkedjan? Effekt ca 35 W.
Någon som kan tänka sig att lägga upp ett forum för veteran hifi?

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2005-04-06 16:20

Jag har en Harman/Kardon A 402 som används dagligen, en riktigt fin 70-talsförstärkare.

En bild på "mästerverket": http://oaktreeent.com/web_photos/Stereo ... ollage.jpg

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-06 16:27

Jag har en supersnygg Sansui radiodel.

Den har en rund skala! Skalan lyser i vacker grön färg.

Resten är svarteloxerad aluiminium tror jag, samt ett träskal. Den låter bra, kanske inte det bästa jag hört av FM, men det kompenseras nästan av dess utseende.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-06 19:59

Farsan hade en "Skantic" (tror det stavades så) på 30W när man var i 5-6 års åldern (70-talet). Det var faktiskt den förstärkaren som väckte intresset i mig. Det var tider det 8) .

Kranzberg

Veteran hifi

Inläggav Kranzberg » 2005-04-06 20:44

HK förstärkaren ger mig riktiga nostalgiska kickar! Har en ungdomskamrat som ett tag ägde en sådan. Jag var mycket imponerad av den. Helt underbar design. Har inget minne av hur vi tyckte den lät, men vi tyckte säkert att den lät toppen. Senare köpte jag mig ett HK Citation 16 slutsteg. Stor tung rackare i dual mono, om jag inte minns fel. Det är modellen med de v-ställda lysdioderna. Tyvärr har jag inte pjäsen kvar och jag har aldrig sett något ex utannonseras. Antar att ägarna förstår dess värde.
Vore kul att se en bild på Sansui-tunern! Har inget minne av någon sådan modell, men jag intresserade mig heller inte för Sansui. Jag kanske borde ha gjort det... Själv är jag lite förtjust i direktdrivna skivspelare från Technics. Har bl a en SL 1100 med originaltonarm och en SL 110 (samma men utan arm). En tidigare arbetskamrat har och spelar fortfarande på en SL 110 med SME 3009-arm. Vilka pjäser det är! De är väl närmast outslitliga.
Vore intressant att höra några synpunkter ang modifiering av veteran-apparater. Ska man bygga om en gammal apparat och förbättra den eller inte? Eller ska man enbart försöka att återställa i så nära originalskick som möjligt? Får man ersätta en äldre op-ic med en nyare modell? Får man ersätta utgångna trisssor med motsvarande nu tillgängliga typer, eller ska man leta reda på originaltrissan och plocka ur gamla apparater? Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Semicon 77!

Inläggav PerStromgren » 2005-04-06 21:00

Är det någon mer än jag som har en Semicon SE77/PA77? Det som alltså senare blev Sentec med samma beteckning? Jag vet inte hur länge Semicon-modellen fanns, men det kan inte varit så länge.

När jag skulle köpa mina 77:or på Drottningholmsvägen var jag egentligen där för att köpa 66-modellen, men den hade just ersatts av 77, så jag tror att mina 77:or är mycket tidiga. Det kan ha varit 1972, eller så. Thorens TD150B (dvs utan tonarm) plus en SME 3009 inhandlades samtidigt, vilken också är i drift.

Jag har också min NAD CD-spelare kvar i drift, inköpt 1983, men det räknas väl inte som veteranutrustning än.

Vad mer? Beomaster 900 utgör en mycket snygg sovrumsstereo!

Är det någon som har hört en Aga stereoförstärkare från 60-talet? Jag tyckte absolut att mina tröga föröldrar borde köpa en sådan snygg pjäs, helt i trä!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Veteran hifi

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-07 10:10

Kranzberg, jag kan försöka ta en bild på Sansuien, men det kan nog ta ett tag innan jag får ändan ur vagnen.

Jag har även en annan mycket cool Yamahareceiver Kring 80 tippar jag att den är ifrån. Jag fick den av en kund till mig som köpte en förstärkare. Den glappar lite i ingångväljarna med det kan man leva med. Den är mycket stor, tung och bred med aluminiumfront ("silver" alltså) och trälåda. Det var tydligen deras toppmodell då det begav sig. Den har även justerbar ingångsimpedans på MM-ingången samt förstärkare för MC-pickuper. Radiodelen i denna låter faktiskt bättre än i Sansuien, så det är denna jag lyssnar på FM med.

På din fråga om renovering av gamla fina apparater, så tycker jag att man ska bibehålla/återställa till ursprungsskicket så långt det är möjligt. Försöka att inte byta till finare högtalarelement t.ex. Oftast så blir det i alla fall inget direkt superljud i gamla högtalare. Exempelvis höll jag på med farsans Sonab OD11. Per Gulbrandsen (Carlssonplanet) renoverade basarnba med nya original skumkanter. Han brukar ju tycka att man ska byta till den där Peerless kondiskanten för att original styvnar till i upphängningen med åren och låter inte lika bra, samtidigt som han tycker att de nya kondiskanterna låter klart bättre. Helst ville jag ha originalelement ändå för att jag tycker att man ska respektera Stig Carlssons konstruktion som han ville ha den då det begav sig. Per G hittade då ett par ospelade originaldiskanter som var i nyskick. Så nu är högtalarna renoverade och låter som då gjorde då de var nya!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kranzberg

Antik hifi

Inläggav Kranzberg » 2005-04-07 15:46

Skönt att höra, dvs läsa, Lindroos inlägg! Håller helt med. Jag har inte kvar gamla prylar för ljudets skull i första hand, utan för att jag är teknik/kulturhistoriskt intresserad. Vill jag ha bra ljud kan jag köpa en ny apparat, absolut inte bygga om något gammalt. Då är ju det förstört och har sjunkit i värde för mig, anser jag. Håller helt med om att man bör/kan återställa så att det så långt det är möjligt låter och är bestyckat så som konstruktören tänkt sig från början. Sunda och enkla åsikter! :)

Användarvisningsbild
brodde

Inläggav brodde » 2005-04-07 21:14

Jag nämde i luxor-tråden att jag kanske kunde sätta upp ett forum dedikerat åt äldre hifi. Jag ska luska lite i om jag kan använda "broddesson.se" till att göra detta. Blir isåfall en adress typ "vihifi.broddesson.se". Men jag vet ännu inte om det är möjligt.

Vi får se, det kommer inta att ske i rappet i alla fall, men om och när jag kommer till skott så postar jag inlägg här och på Carlssonplanet, så ni vet om.

mvh Erik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Veteran hifi

Inläggav Bill50x » 2005-04-07 21:42

Johan_Lindroos skrev:Kranzberg, jag kan försöka ta en bild på Sansuien, men det kan nog ta ett tag innan jag får ändan ur vagnen.

Någon av dessa?
Bild
Bild

TU777 har jag sett för priser kring $200 upp till €599!
http://www.audioscope.net/product_info. ... 67159a7ed7

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-07 23:16

Jag har kvar en Tuner i mono från tidigt 60-talet av märket Scherwood. Ljudet är ju inget vidare (om man nu vill lyssna på den) men det är kul att ha den ändå. Men det bästa är att jag fortfarande har kvar min Revox G36 high speed och en Thoren TD 124 type II + SME 3012. Skivspelaren köpte jag 1964 och Revoxen är köpt 1965.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-07 23:25

Låter Revoxen bra med dagens mått mätt? :D Lite sugen på en sådan nämligen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-07 23:56

Morello skrev:Låter Revoxen bra med dagens mått mätt? :D Lite sugen på en sådan nämligen.

G36:an är ju en rörhäck och låter ju naturligtvis som en sådan, på gott och ont. Revox har ju alltid varit ett mycket "teknik-orienterat" företag och inte alltid satt ljudkvalitén ur audiophil-synvinkel som prio 1. Förmodligen låter deras G36a som dåtidens rörsteg gjorde, dvs mycket musikaliskt, varmt men också mjukt och runt. Jag har lyssnat på denna bandare för jättelänge sedan, men både mina öron och kringutrustning var färgade enligt dåtidens ideal :-)

Det är ganska vanligt med moddade Revoxar, men de jag sett har oftast varit de transistoriserade varianterna. Bland annat fanns det någon firma i Göteborg som i slutet av 70, början av 80-talet byggde om Revoxar (tex A-77).

Mekaniskt har dessa grejor varit av högsta kvalité om jag förstått det rätt så är man bevandrad i elektronik kan man säkert göra underverk med dessa maskiner!

Framför allt med liveinspelningar kan det bli hur bra som helst. 19cm/s var ju normal lågfart, 38 cm standard. Men vissa maskiner byggdes för 76 cm/s och de data som då uppnåddes skäms inte för sig än idag, sedan får digitalputtarna säga vad dom vill :-)

Och det är väl vad man kan använda en Revox G36 till - liveinspelningar. Ska man kopiera nerladdade mp3´or från nätet kan man säkert hitta smidigare lösningar... :-D

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-08 01:03

Bill50X Jag vill bara säga att standard hastighet för en Revox var 3 3/4" och 7 ½". Min G 36:a är ombyggd för 7½" + 15", dessutom har jag två utbytbara bryggor för 2/2 spår och 2/4 spår. På ingångssidan är det också moddat genom att man går in lite senare i förstärkaren vilket sänker bruset. Fö liknar den Studer B 67 men med elektronrör av samma typ som satt i Studer C 37 eller Telefunken M5. Några data: frekvensomfånget är 30-20KHz +/- 2dB, Svaj ovägt 0,1% och dynamiken låg på 60dB ovägt vid 2% THD över band. Med andra ord så var det en maskin som gott och väl var i samma klass som då tidens studiobandspelare. Det som skiljer är att det är mycket plast och inte metall å att bandspänningen var lägre än på en Studer B62:a. Jo jag kom också på att jag också har en Technics 1500 bandare som är oerhört robust och proffsig.

Ps. Om man ökar hastigheten till 30" så kortas speltiden till 15 min.Ds

Kranzberg

Veteran hifi

Inläggav Kranzberg » 2005-04-08 09:49

Sansui tunern är ju väldigt snygg. En sådan skulle man ha... Måste vara en av de där sjuttiotalsspeciella prylarna. Typisk 70-talsdesign. Den finns med i HiFi Handboken -73.

Återgå till Generellt om hifi