Amphion PRO

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Amphion PRO

Inläggav fonzeka » 2014-08-20 11:20

Är det någon mer än jag som sett att Amphion har en helt ny serie med studiohögtalare?
Har kikat efter nån vettig stativmodell som kan ersätta mina Xenon och efter att ha provlyssnat på ett par Argon3 var jag inte helt övertygad.
Men dessa, speciellt One18 verkar väldigt intressant :)
BildBild

Någon här som till och med har lyssnat på dem kanske?
Mer info här: http://www.amphion.fi/en/create
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Amphion PRO

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-08-20 14:18

Jag har för mig att Amphion visade upp de stora burkarna på Highendmässan i år. Jag tyckte om det lilla jag hörde.

Men läs testen här, han har väl en del vettigt att säga men det finns några plumpar i protokollet som det här med att han tror att fasresponsen är så jätteviktig.

http://www.gearslutz.com/board/10249797-post2199.html

Längst ned finns ett ljudexempel, och där undrar man ju på riktigt hur han tänkte när han mixade baskaggen. Det bara sprakar till. Eller så har jag nå´t allvarligt fel på mitt ljudkort. Vad tycker ni andra?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-08-20 15:59

Johan_Lindroos skrev:Jag har för mig att Amphion visade upp de stora burkarna på Highendmässan i år. Jag tyckte om det lilla jag hörde.

Men läs testen här, han har väl en del vettigt att säga men det finns några plumpar i protokollet som det här med att han tror att fasresponsen är så jätteviktig.

http://www.gearslutz.com/board/10249797-post2199.html

Längst ned finns ett ljudexempel, och där undrar man ju på riktigt hur han tänkte när han mixade baskaggen. Det bara sprakar till. Eller så har jag nå´t allvarligt fel på mitt ljudkort. Vad tycker ni andra?

Provade nu snabbt men kan inte påstå det sprakade till här i basen? Visst inte jättebra inspelat. Men något sprak hördes ej :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-08-20 16:30

Sprakade/distade i basen en del i slutet på melodin hos mig oxå! Sitter med en fantastisk HP-jobbdator iofs..

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2014-08-20 17:47

Har läst de sista sidorna i den långa tråden hos gearslutz, det verkar som flera där är mycket imponerade av Amphionerna :)
Det börjar snackas om dem på den här sidan http://www.gearslutz.com/board/high-end ... st-72.html
Angående ljudexemplet så låter baskaggen kanske lite skumt men inte direkt nåt sprak, mina små datorhögtalare hade en tendens att sprak/dista lite men i stora anläggningen lät det okej.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2014-09-01 07:41

Tydligen så ska de släppa några olika slutstegsmoduler snart också, verkar vara klass D men förhoppningsvis låter de nog bra ändå.
Ser väldigt kompakt och smutt ut i alla fall :)

Bild
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-09-01 10:19

Jag kanske var lite otydlig när jag skrev "Det bara sprakade till."

Vad jag menade var att ljudet låter som att det "typ" "sprakar till". - Alltså att han som gjort det har manglat sönder ljudet antingen med vilja eller av misstag. Jag tycker det låter ungefär som ljudet först har klippts och sedan manglats genom ett antal kompressorer några ytterligare varv. ...En i mina öron riktig B-produktion.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-09-01 10:27

Låter distat här också, spelat genom mina nya Cambridge DACMagic 100.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-09-01 10:53

Ser ut som äldre Genelec. :)

Återgå till Generellt om hifi