Besök hos Hifiklubben Gbg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Besök hos Hifiklubben Gbg

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-08-27 09:27

Hej, var in hos dom för att leta kompaktstereo till dottern (=streama från iPhone ni vet) och då säljarna var upptagna gick in i deras stora lyssningsrum.
Cambridge 752BD matade Classe SSP-800, CA-5300 samt en 10k proje i taket.
Talare var Dali Epicon 6 (80k SEK) och de körde en live BD - U2360 at the rose bowl.

Det var väldigt BRA givet förutsättningarna! Men tunt i basen.
Bad att koppla in B&O 803 i samma prisklass. Inte bra då musikaliteten försvann. Bandet lät som ett coverband, otight och icke samspelta.
Efter inkoppling av 802 blev det bra igen. Att var homogent, bas fanns, det blev musik igen. GRYMT BRA blev det. ok annan prisklass men lätt värt merpriset!

All heder till Hifiklubben (tror han hette Johan) - grymt proffsig demo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Besök hos Hifiklubben Gbg

Inläggav Nattlorden » 2014-08-27 09:48

802 är bra. Då kanske man skall försöka hitta ett par Epicon 6 eller Epicon 8 att provlyssna, ifall de närmar sig den nivån.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-08-27 10:03

Gör gärna det o rapportera!
Fanns inga 8 i affärden tyvärr. Annars hade jag testat även dom.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-27 10:27

sportbilsentusiasten skrev:B&O 803

Tog någon sekund innan jag fattade att du förmodligen menade B&W. Trodde först att tråden handlade om att Klubben börjat sälja dansk design. Blev lite orolig... :) .

OnTopic: Märkligt hur prestigehögtalare kan ge så olika ljudupplevelse. Man vill ju gärna tro att det är rummet eller placeringen som ger den största skillnaden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-27 10:33

Kalejdokom skrev:OnTopic: Märkligt hur prestigehögtalare kan ge så olika ljudupplevelse. Man vill ju gärna tro att det är rummet eller placeringen som ger den största skillnaden.

Det är tyvärr väldigt få som har en fix syn på hur deras högtalare skall låta - så att all modeller är klangmatchade. De verkar oftare göra varierande klang och lämna det till kund att hitta vad som passar. Man kan inte ens vara helt säker på att om det görs en uppgradering att klangen kommer att bibehållas i nästa revision...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-08-27 10:36

Jaa B&W är det ju
Men det var ju inte klangen som ändrades, det var musikaliteten.
Mycket vanligt IMHO att det skiljer även inom samma tillverkare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-27 11:04

sportbilsentusiasten skrev:Men det var ju inte klangen som ändrades, det var musikaliteten.

Det är ingen teknisk parameter.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-08-27 11:07

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Men det var ju inte klangen som ändrades, det var musikaliteten.

klart det är. En ändring kommer inte av sig självt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-27 11:10

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:

klart det är. En ändring kommer inte av sig självt.

Nej, de tekniska parametrarna är vad de är. Musikalitet är inte en av dem. Det är en upplevd egenskap som du själv genererat ur din upplevelse av högtalaren. Dvs. efter att du lyssnat på alla tekniska parametrar i klump. (Vilket jag förenklat kallar 'klang')

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-08-27 11:30

Om högtalarna kostar 80 lök får man hoppas att det låter bra :). Snygga var de i alla fall.

Minns att jag var inne i rummet med B&W 802 hos klubben för en massa herrans år sedan, men jag var helt novis inom hifi då och kommer bara ihåg att de var djävligt dyra tyckte jag. Hade varit kul att lyssna på dem idag, när man har lite mer kött på benen :).

edit: 802 kanske inte funnit så länge? Det var någon B&W-modell som såg snarlik ut i alla fall och kostade över 100 000kr minns jag.
Senast redigerad av genstruktur 2014-08-27 11:36, redigerad totalt 2 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2014-08-27 11:32

sportbilsentusiasten skrev:Hej, var in hos dom för att leta kompaktstereo till dottern (=streama från iPhone ni vet) och då säljarna var upptagna gick in i deras stora lyssningsrum.
Talare var Dali Epicon 6 (80k SEK) och de körde en live BD - U2360 at the rose bowl.

Bad att koppla in B&O 803 i samma prisklass. Inte bra då musikaliteten försvann. Bandet lät som ett coverband, otight och icke samspelta.
Efter inkoppling av 802 blev det bra igen. Att var homogent, bas fanns, det blev musik igen. GRYMT BRA blev det. ok annan prisklass men lätt värt merpriset!

Att det låter bra i det rummet tror jag på att det gjorts lite vettiga åtgärder med de akustiska egenskaperna.
viewtopic.php?f=9&t=42527 en bit ner..
/Jonas

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-08-27 11:35

Jonas skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Hej, var in hos dom för att leta kompaktstereo till dottern (=streama från iPhone ni vet) och då säljarna var upptagna gick in i deras stora lyssningsrum.

Att det låter bra i det rummet tror jag på att det gjorts lite vettiga åtgärder med de akustiska egenskaperna.
viewtopic.php?f=9&t=42527 en bit ner..
/Jonas

Jasså, har den gode IÖ varit där också "sträckt upp" klubben alltså? :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-27 16:45

Jag brukar inte ge mig in och peta i andras inlägg, men jag håller nog med Nattlorden om att musikalitet är fel ord att använda här. Musikalitet kan aldrig tillskrivas ett föremål. Musikalitet kan bara finnas hos en människa och handlar om förmåga i samband med att lyssna på musik; t.ex. att kunna förstå och känna igen tonlägen, intervaller och rytmer.

Jag har inget förslag på alternativt ord, men det du syftar på är väl förmågan hos högtalaren att återge musiken så att du uppfattar den som välljudande musik :) .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-27 17:04

Kalejdokom skrev:

Jag brukar inte ge mig in och peta i andras inlägg, men jag håller nog med Nattlorden om att musikalitet är fel ord att använda här. Musikalitet kan aldrig tillskrivas ett föremål. Musikalitet kan bara finnas hos en människa och handlar om förmåga i samband med att lyssna på musik; t.ex. att kunna förstå och känna igen tonlägen, intervaller och rytmer.

Jag har inget förslag på alternativt ord, men det du syftar på är väl förmågan hos högtalaren att återge musiken så att du uppfattar den som välljudande musik :) .

Om man säger att en utrustning kan förmedla musikalitet (av utövarna/musikerna) så blir det mer rätt - om man nu ska vara så noga.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2014-08-28 10:36

sportbilsentusiasten skrev:Bad att koppla in B&O 803 i samma prisklass. Inte bra då musikaliteten försvann. Bandet lät som ett coverband, otight och icke samspelta.

Jo, jag känner till det där, jag har upplevt liknande, jag vet inte vad jag skall tro men det låter nästan som att dom skulle vara avstämda knepigt akustiskt eller att basarna inte spelar riktigt i fas med varandra, hursom upplevde jag ingen dynamik att tala om, inte ens Infected Mushroom förmådde något att hända trots skapligt pådrag.

De kanske andas i ett lite underdimensionerat kabinett eller trång port, jag får den känslan.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2014-08-28 11:10

De kanske medvetet strypt den lite för att få ett snyggt frekvensbeteende, bara teorier, men alla konstruktioner bygger ju på sin egen kompromiss.

Återgå till Generellt om hifi