HEOS vs Sonos

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

HEOS vs Sonos

Inläggav bomellberg » 2014-08-27 13:39

Har Denons system, HEOS, liksom Sonos, problem med högupplösta ljudfiler?

Har de liksom Sonos egna Spotify-servrar? De skriver Spotify Connect, men det är väl bara en slags fjärr för Spotify-styrning?

http://www.hifiklubben.se/inspiration-o ... s+-+SE-ALL

EDIT: Hittade på Denons hemsida:

denon.com skrev:Music Formats Supported
HEOS Link supports MP3 and WMA music files, including purchased WMA downloads, as well as AAC (MPEG4) and FLAC (lossless) file types, along with WAV files. Supports 32 kHz, 44.1 kHz and 48 kHz sampling rates.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
arkman

Re: HEOS vs Sonos

Inläggav arkman » 2014-08-27 21:07

Precis som du skriver så är Spotify Connect bara ett sätt att styra uppspelningen. Man använder Spotifys egen programvara, på mobilen eller surfplatta, för att styra musikspelaren. I och för sig inte så tokigt, eftersom man kan styra alla de möjligheter som finns med Spotify från sin mobila enhet.

Jag har för mej att jag läst någonstans att Denon HEOS stödjer samplingfrekvenser upp till 16/48, så på det sättet kan man säga att HEOS är lika begränsad som Sonos.

Användarvisningsbild
andyman_se

Re: HEOS vs Sonos

Inläggav andyman_se » 2014-08-28 10:08

Nja, har man spotify connect så har maskinen inbyggd spotify klient. Det måste iofs styras med mobil/platta med spotify appen men man strömmar inte ljudet som med t ex. airplay. Man är alltså inte beroende av snabba stabila nätverk osv. Har man väl startat sin spellista kan man använda telefonen till annat sen. En helt ok lösning för att lyssna/styra spotify.

Återgå till Generellt om hifi