Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Instämmer inte. Visst kan det vara så att man hör ett fel omedelbums, och det försvinner inte, men åt andra hållet kan man upptäcka fel först efter ganska lång tid och då ändras ju första intrycket.
JM skrev:Jag träffar personer som ofta rekryter ny personal som på fullaste allvar menar på att redan när personen kommer in genom dörren avgör magkänslan om personen är lämplig eller ej för jobbet.
Nattlorden skrev:JM skrev:...alla som söker folk åker till arbetsförmedlingen...
Svante skrev:Instämmer inte. Visst kan det vara så att man hör ett fel omedelbums, och det försvinner inte, men åt andra hållet kan man upptäcka fel först efter ganska lång tid och då ändras ju första intrycket.
Nattlorden skrev:Men annars skulle jag väl mer generellt säga att det nog är en stabilare bedömning om man ogillar på direkten än om man gillar på direkten - i det senare fallet är det lätt att bli bländad av något som är lite överdrivet och man sedan tröttnar över i längden.
JM skrev:Jag träffar personer som ofta rekryter ny personal som på fullaste allvar menar på att redan när personen kommer in genom dörren avgör magkänslan om personen är lämplig eller ej för jobbet.
JM
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Men annars skulle jag väl mer generellt säga att det nog är en stabilare bedömning om man ogillar på direkten än om man gillar på direkten - i det senare fallet är det lätt att bli bländad av något som är lite överdrivet och man sedan tröttnar över i längden.
Min erfarenhet är precis tvärt om. När jag tycker att något låter bra, brukar det hålla i sig. Om det låter dåligt, kan det bero på många orsaker och behöver inte betyda någonting egentligen.
MichaelG skrev:JM skrev:Jag träffar personer som ofta rekryter ny personal som på fullaste allvar menar på att redan när personen kommer in genom dörren avgör magkänslan om personen är lämplig eller ej för jobbet.
JM
Det stämmer till viss del för mig. Min magkänsla stämmer i princip alltid när jag känner mig tveksam till någon vid en rekrytering och ibland kan jag få den magkänslan redan när personen i fråga kommer in genom dörren. Däremot har jag alltför lätt att vara positivt inställd till andra människor. Det är ju trevligt i och för sig, men vid en rekryteringssituation kan det ju ställa till det. Jag kan lätt låta mig bländas av en person som är charmig och intelligent, trots att arbetet kräver mycket mer än så. Men eftersom jag är medveten om detta, ser jag till att "säkra" upp genom att ha med personer som ser andra saker än jag på en intervju.
Bill50x skrev:Håller inte alls med. Jo, om det låter riktigt superbra. För då vet man att sämre än så ska det inte behöva bli även i andra miljöer.
/ B
Bill50x skrev:IÖ är inne på en väsentlig sak, nämligen - är det verkligen högtalarna?
MichaelG skrev:JM skrev:Jag träffar personer som ofta rekryter ny personal som på fullaste allvar menar på att redan när personen kommer in genom dörren avgör magkänslan om personen är lämplig eller ej för jobbet.
JM
Det stämmer till viss del för mig. Min magkänsla stämmer i princip alltid när jag känner mig tveksam till någon vid en rekrytering och ibland kan jag få den magkänslan redan när personen i fråga kommer in genom dörren. Däremot har jag alltför lätt att vara positivt inställd till andra människor. Det är ju trevligt i och för sig, men vid en rekryteringssituation kan det ju ställa till det. Jag kan lätt låta mig bländas av en person som är charmig och intelligent, trots att arbetet kräver mycket mer än så. Men eftersom jag är medveten om detta, ser jag till att "säkra" upp genom att ha med personer som ser andra saker än jag på en intervju.
Nattlorden skrev:OT: vad gjorde ni angående flodhästen då?
JM skrev:...
Nu är högtalare inga flodhästar. Men likväl gör vi snabba bedömningar av nya högtalare i sitt sammanhang utifrån ett av evolutionen utstakat mönster. Initiala bedömningen av högtalare är mycket mer beroende av rummet o övrig context. Sannolikt är första högtalarbedömningen tex på en mässa sämre än slumpen (skala: OK - EJ OK). Initiala högtalarbedömningen är vanligen mer ett hinder än en hjälp för den slutgiltiga bedömningen. Vanligen är rummets frånvaro korrekt akustik eller typ det nybryggda kaffet och nybakade bullarna som påverkar.
JM
Nattlorden skrev:precis tvärt om på vad jag skrev betyder alltså att du i längden tycker bättre om något som du initialt ogillade?
RogerGustavsson skrev:Ofta skapar man sig snabbt (20 sekunder hävdar en del) en uppfattning om en person men den kan vara felaktig och ta åratal att ändra.
MichaelG skrev:RogerGustavsson skrev:Ofta skapar man sig snabbt (20 sekunder hävdar en del) en uppfattning om en person men den kan vara felaktig och ta åratal att ändra.
Men det handlar också om träning - och självinsikt. Jag har hjälpligt väl lärt mig mina blinda fläckar och vet därför tämligen väl när jag kan lita på min magkänsla, eller när jag bör bortse ifrån den.
Nattlorden skrev:OT: vad gjorde ni angående flodhästen då?
JM skrev:Nattlorden skrev:OT: vad gjorde ni angående flodhästen då?
En granne mötte samma flodhäst ett halvår senare. Han skulle hämta in sina skällande vakthundar. I mörkret sprang han rakt på flodhästen. Han överlevde med ett amputerat ben o svåra bukskador. Detta var första gången på över 40 år som någon skadats i byn av en flodhäst.
JM
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster