fråga om dämpskivor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bluetrain

fråga om dämpskivor

Inläggav bluetrain » 2014-08-31 20:04

Har ett par Aco dämpskivor (99x79,5) bakom högtalarna sen har jag också ett 2st dämpskivor som är ungefär hälften tjocka (ca 2,5cm) de är lika långa som Aco och ungefär hälften så breda.

Kan det vara en generellt god idé att sätta de två andra på framväggen (dvs den som är motsatt bakväggen där högtalarna står) ? eller är det bättre att sätta dämpskivorna på samma vägg som högtalarna (som är pIP för övrigt!), då isåfall i mitten/ovanför högtalarna.

Upplever inte att jag har problem med akustiken på något sätt men ju fler dämpskivor desto bättre, eller?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: fråga om dämpskivor

Inläggav paa » 2014-08-31 21:31

bluetrain skrev:Har ett par Aco dämpskivor (99x79,5) bakom högtalarna sen har jag också ett 2st dämpskivor som är ungefär hälften tjocka (ca 2,5cm) de är lika långa som Aco och ungefär hälften så breda.

Kan det vara en generellt god idé att sätta de två andra på framväggen (dvs den som är motsatt bakväggen där högtalarna står) ? eller är det bättre att sätta dämpskivorna på samma vägg som högtalarna (som är pIP för övrigt!), då isåfall i mitten/ovanför högtalarna.

Upplever inte att jag har problem med akustiken på något sätt men ju fler dämpskivor desto bättre, eller?

Jag skulle provat att sätta dom på sidoväggarna där en tänkt spegling från högtalaren mot lyssningsplatsen inträffar. Prova med en assistent som håller en spegel mot sidoväggen. Där du ser högtalaren ska dämpskivan sitta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: fråga om dämpskivor

Inläggav Perfector » 2014-08-31 22:30

får man föreslå en mik och ett par hörlurar?
Sätt på musik och håll i miken samt rör det i en svepande rörelse i rummet, då hörs direkt var eventuella studsar finns.
Prova att placera skivan där det studsar som mest.
Idag finns mycket effektivare metoder, men på 80-talet gjorde de flesta så i bla. butiker där det lät illa om högtalare, sedan åkte en bit dämpull, typ glasull upp på den punkt där studsen var som värst.. Och det funkade kalas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Generellt om hifi