av IngOehman » 2014-09-02 14:24
Eftersom frågan är vem som gjort mest för HiFi-sverige så tänker jag på allt jag sett och upplevt under mina år i branschen, vad som har gjort impakt...
Och jag kommer fram till samma svar som tidigare år så jag repeterar mig från förra året:
Jag röstar på de två personer som tillsammans enligt min uppfattning varit de viktigaste för entusiasmen inom HiFin framför allt när jag själv mera på allvar började upptäcka den mycket märkliga HiFi-världen på 70-talet, och sedan många år framåt.
Ulf B Strange och Bertil Hellsten!
Den förstnämnda för hans entusiasm och passion, som gjorde dåvarande Radio & Television till Sveriges utan jämförelse viktigaste HiFi-tidning under hans år som Chefredaktör - och den sistnämnde för hans stora kompetens, djupdykande och intressanta artiklar och underfundiga humor.
Jag röstar alltså på dem tillsammans, eftersom det de gjorde för hifi i Sverige, gjorde de tillsammans under så många år. Och de nådde fantastiskt många människor. Givet upplagan utesluter jag inte att de nådde 100 000 personer.
Får jag inte rösta på ett par så röstar jag på Bertil Hellsten, som ju fortsatt att förgylla vår tillvaro alltsedan den tid jag nämnde, och fortsätter att göra det med bravur, även efter pensioneringen.
Men Erik Andersson är som jag ser det ett lika bra val, kanske framförallt för hans arbete med att göra folk medvetna om rörförstärkare i allmänhet, och i synnerhet för att även tillgängliggöra dem till överkomligt pris, i form av Edison-förstärkarbyggsatserna. Hans insats med rörförstärkarkonstruktion sedan dess talar väl för sig själv. Så en röst från mig på honom också!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).