[Bygga ut 2-kanals till 5 alt. 7-kanals. Vad behövs?]

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

[Bygga ut 2-kanals till 5 alt. 7-kanals. Vad behövs?]

Inläggav Illuminatus » 2014-09-06 10:36

Tjofräs,

Det är som så här att jag har börjat planera inför framtida surroundanläggning men det har börjat dyka upp en del frågetecken på vägen. Frågetecknen berör mest vad jag behöver utöka mitt nuvarande system med för komponenter. Jag kan börja med att presentera med vad jag har i dagsläget.

Toppar: Snell E-II
Basar: 2 x JL Audio W7
Slutsteg toppar: 2st Vincent SP-996 Monoblock
Slutsteg basar: T-Amp 2400
Försteg/förstärkare: Naim Unitiqute 2
Delning: MiniDSP 2x4

Ok.

Till och börja med så behöver jag självklart fler högtalare, 3st eller 5st (5 eller 7-kanals).
Utöver högtalare så behöver jag ha något som kan ta emot flerkanalsljud från Blu-ray spelaren, dvs en flerkanalig ljudprocessor så som Rotel RSP-1572 etc.

Det är här förvirringen tar fart.

1. Vart skall ljudprocessorn placeras i den nuvarande kedjan?

2. Kommer jag fortfarande kunna använda min Naim Unitiqute som försteg vid musiklyssning? (Volymjustering, streaming osv)

3. Hur skall övriga delar i systemet kunna DSPas?

4. Behövs en ny MiniDSP med fler kanaler?

Många frågor som dyker upp, speciellt när man är så ny inom flerkanalsljud. Hade varit grymt om jag fått lite hjälp kring hur mitt system i dagsläget skulle kunna byggas ut till 5 alt 7-kanalsljud.
Senast redigerad av Illuminatus 2014-09-06 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Re: [Bygga ut 2-kanals till 5 alt. 7-kanals. Vad behövs?]

Inläggav Illuminatus » 2014-09-06 10:37

...så här ser Naimen ut på baksidan som i dagsläget agerar försteg & streamer.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-06 11:35

Om du tar och mäter upp vad volymkontrollen skall stå är att in och utsignal till din Naim skall bli lika starka och sätter ett märke på ratten hur den skall stå - så kan du ju definitivt köra genom den innan frontarnas slutsteg.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-06 11:38

Dubbla försteg låter omständigt, men visst går det.
Den enklaste lösningen är att byta ut ditt naim försteg mot en flerkanalsförstärkare. Så får du slutsteg till surroundhögtalarna också.

Du behöver inten ny DSP. Hembioförstärkaren/försteget sköter delningen mellan surround och frontar. Din DSP sköter sedan delningen mellan frontar och basar.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-06 13:53

Ok. Så det blir lite kaka på kaka då med både Naimen och ett extra försteg/processor/flerkanalsförstärkare.

Att ställa in nivån så att de är lika lät krångligt. Naimen har inget fysiskt volymreglage utan det sker helt digitalt med fjärr, antar att det blir problem där?
Vill helst undvika kasta ut Naimen för jag gillar den verkligen men jag skulle kunna använda den som förstärkare och streamer till en lite mindre anläggning typ köksradio alternativt i sovrummet, samtidigt som jag kan sälja den och få bidrag över till en en flerkanalsreceiver.

Vad skönt att höra. Man delar helt enkelt surroundhögtalarna med receivern? Inte ska väll frontarna få dubbel delning genom både receivern & DSPn?

Så DSPn kommer dela precis så som den gör i dagsläget då? Det blir inget krångel med det så att säga?

...fan vad mycket frågor men jag uppskattar att ni tar er tid!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-06 14:46

Jag ha en anläggning med två helt separata försteg som använder samma slutsteg och samma fronthögtalare. Fast har ingen separat basförstärkning eller subar.
På monoblocken så finns det två ingångar som är kopplade till en omkopplare. Om man kopplar som jag gjort riskerar man att annars få strömmar på knepiga vis. Har inte slutstegen två ingångar så kan man ju säkert ha en separat omkopplare. Det blir något krångligare att byta mellan exempelvis TV och ren musiklyssning. Men vi har vant oss.

Enklast är ju att enbart ha en bioförstärkare som tidigare nämnts. Anledningen till min lösning är att jag vill ha en stereo uppbyggd på rör vad gäller försteg och slutsteg.

Nattlorden föreslår, om jag förstår saken rätt, en annan lösning. Man kör i alla lägen signalen genom tvåkanalsförsteget fast utan förstärkning när man kör bio. Verkar ju vara en fungerande lösning genom att du där har brytare som ser till att enbart rätt källa är inkopplad. Det blir ju då också lätt att integrera DSP:en rent fysiskt. Om nattlordens lösning har några ljudmässiga hörbara nackdelar genom att signalvägen blir något mera komplex kan jag inte bedöma.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-09-06 19:23

Du låter din nuvarande rigg vara som den är, och kompletterar med en receiver/processor med pre-out för minst frontakanalerna.
Sedan ansluter du pre-out från recievern till lågnivåingången på Naim'en, och skriver att makro som gör att när du startar något surroundläge så ställs volymen på Naim till "0", altså utan begränsning, utan förstärkning. Kan det inte förresten vara så att Unitiqute har ett Bypass-läge?

Vid tvåkanals-streaming så fungerar det som idag, och vid film så ställer du volymen i Naim på noll altt Bypass, och sköter volymen via receivern.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-06 19:31

Bubben skrev:Du låter din nuvarande rigg vara som den är, och kompletterar med en receiver/processor med pre-out för minst frontakanalerna.
Sedan ansluter du pre-out från recievern till lågnivåingången på Naim'en, och skriver att makro som gör att när du startar något surroundläge så ställs volymen på Naim till "0", altså utan begränsning, utan förstärkning. Kan det inte förresten vara så att Unitiqute har ett Bypass-läge?

Vid tvåkanals-streaming så fungerar det som idag, och vid film så ställer du volymen i Naim på noll altt Bypass, och sköter volymen via receivern.

Jag hänger med :)

Ang. Bypass så stod detta i specen för Naimen:

"Add a range of digital inputs, one analogue in (with optional unity-gain home cinema bypass for use with an AV receiver)

Det tolkar jag som att problemet med volym (Unity-gain) löser sig i och med att den verka ha bypass. Rätt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-06 19:40

Grattis, då slapp du extrajobbet då. :D

Bra jobbat hos Naim, många missar att stoppa dit den funktionen.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-06 19:52

Det verkar så va?

Tog en bild på hur Settings i (Analogue In) ser ut.

Bild

Det borde ju vara här på AV Fixed Volume som den inställningen sker, eller har jag fel?

Om det nu stämmer. Är det så enkelt som att "bara" utöka systemet med en flerkanalsprocessor/receiver och köpa fler talare? :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-06 19:56

...och förresten.

1. Exakt vad händer när AV Fixed Volume är YES respektive NO?

2. Kommer jag få ut HD-ljud med denna konfigurationen eller kommer det bara ges till surround samt center som är inkopplade på själva processorn/receivern?

3. Vart skall sladdarna från Analogue In, in i själva processorn/receivern? De måste ju in i någon slags output från processorn/receivern?
Måste vara i Analogue Out, FL & FR på tex Nuforce AVP-18?
Bild

Ursäkta min okunnighet, den är pinsam... :lol:

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2014-09-06 20:54

Illuminatus skrev:Ursäkta min okunnighet, den är pinsam... :lol:

Nu tror jag ju så klart inte att du menade det där bokstavligt, men jag vill ändå kommentera. Varför skulle egentligen okunnighet vara pinsam? Det är ju självklart att man inte kan vara expert inom alla områden! :)

Du är garanterat mycket mer kunnig än vad den som kan svara på dina frågor i den här tråden är inom något annat område. Att söka hjälp med något man inte kan är motsatsen till pinsamt. Hur skall man annars kunna lära sig något? :)

Okunnighet är bara pinsam om den finns i ett fält där man kallar sig expert, och när man samtidigt inte vill erkänna att man saknar kunskap. Om du hade sagt "jag är världens bästa expert på att bygga ut stereoanläggningar och så här har jag tänkt göra", och sedan föreslagit en omöjlig lösning, först då hade det blivit pinsamt i mina ögon :)

Ursäkta urspårningen. Lycka till med nygamla anläggningen! :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-07 11:44

Jag tror det grundar sig på att jag har en rätt så teknisk bakgrund och har periodvis kunnat mycket om detta. På senare år känner jag attt jag tappat lite kunskap pga att man inte varit aktiv. Nya prylar har dykt upp, nya tekniker bland annat.
Så det känns som man hamnat lite på efterkälke.

Många av mina frågor borde jag veta, det är det som är pinsamt :)

Tack ska du ha!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-07 12:01

"Frågar man ingenting så får man ingenting veta" sägs det ju. Jag tycker att det är ett tecken på intelligens att faktiskt fråga när man inte vet.

Lycka till för övrigt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-07 12:38

Illuminatus skrev:...och förresten.

2. Kommer jag få ut HD-ljud med denna konfigurationen eller kommer det bara ges till surround samt center som är inkopplade på själva processorn/receivern?

3. Vart skall sladdarna från Analogue In, in i själva processorn/receivern? De måste ju in i någon slags output från processorn/receivern?
Bild

1. Bör vara att man gör bypass på volumkontrollen internt

2. Ja.

3. De skall UT från receiver från FR/FL och IN i Analogue In. (Går du på processor så behöver du lösa slutsteg för alla andra kanaler också).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-07 12:40

AndreasArvidsson skrev:"Frågar man ingenting så får man ingenting veta" sägs det ju. Jag tycker att det är ett tecken på intelligens att faktiskt fråga när man inte vet.

Håller med. Den stora faran är de saker man kanske inte inser man bör fråga om, för man inte förväntar sig något problem i det området.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-07 15:45

Nattlorden skrev:
Illuminatus skrev:...och förresten.

Bild

1. Bör vara att man gör bypass på volumkontrollen internt

2. Ja.

3. De skall UT från receiver från FR/FL och IN i Analogue In. (Går du på processor så behöver du lösa slutsteg för alla andra kanaler också).

Tackar för detta! :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-07 15:49

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:"Frågar man ingenting så får man ingenting veta" sägs det ju. Jag tycker att det är ett tecken på intelligens att faktiskt fråga när man inte vet.

Håller med. Den stora faran är de saker man kanske inte inser man bör fråga om, för man inte förväntar sig något problem i det området.

Mjo så kanske det är. Man är ju alltid intresserad av att lära sig så mycket man kan, eller i alla fall jag.
Jag tycker det mest är tiden som begränsar en hur mycket man lär. Hade gärna fokuserat på bygget & hifi till 100% just nu men så har man jobb och andra intressen som kräver minst lika mycket tid.
48h dygn hade varit perfekt! :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2014-09-08 23:12

Tack förresten för hjälpen! Det känns oerhört skönt att veta hur jag skall göra framöver. Nu kan jag till och med sova gott om nätterna utan att behöva fundera på hur en framtida utbyggnad skulle fungera, om ens fungera. Nu vet jag att det gör det :D

Återgå till Generellt om hifi