Som tur är hade jag en 14 år gammal integrerad förstärkare liggandes undanstoppad, som jag minns att jag gillade. Ett begagnat-köp för 200Kr en gång i tiden. Dessvärre hade jag bara använt den ihop med satellit-högtalare till datorn när det begav sig. Sen dess har jag skaffat ett par en hel del bättre KEF Coda 7, så dags för den gamla förstärkaren att bli testad igen.
Förvånande nog blev det en smärre chock, den gamla förstärkaren dvs Sony TA-FB940R fullständigt krossade hemmabioreceivern(också en Sony men några år nyare). Coda 7:orna blev förvandlade till ett par helt andra och mycket bättre högtalare. Till att börja med försvann allt det jag varit missnöjd med, främst en viss grynighet i diskanten som nu var helt bortblåst. Tydligt klingande och luftig diskant i alla typer av musik. Men allt annat blev också mycket bättre, bas, punch, perspektiv, detaljer, dynamik, djup ja typ allt. Synd att jag aldrig provat den förstärkaren med ett par "riktiga" högtalare tidigare, den är ju flera klasser bättre än vad jag hade väntat mig. Och då är ändå KEF Coda 7 ungefär det enklaste som man kan kalla "riktig HiFi" i högtalarväg. Jag gissar att Sony-förstärkaren inte skulle göra bort sig alls med mycket dyrare och bättre högtalare. Hursomhelst, nu är det inte fråga om några krävande lyssningsförhållanden för min del, det är närfältslyssning vid datorskärmen i en liten skrubb och med en subwoofer under datorbordet. Men även under dessa enkla förhållande blev det alltså en jätteförbättring. Det hela gör mig väldigt, väldigt intresserad av Sonys gamla ES-serie av förstärkare. Om de låter som denna, fast bättre, bör de ju vara ungefär i måste-ha klass

Jo, även hörlurslyssning lät rejält mycket bättre, främst i diskanten som klingar fritt och rent med Sonyn. Men inte lika dramatisk skillnad som med högtalare.
På plats ovanför datorerna:

Specs:
Sony TA-FB940R [QS] (tillverkad år 2000)
DIN power output: 120 W + 120 W (4 ohms at 1 kHz) 80 W + 80 W (8 ohms at 1 kHz)
Total harmonic distortion: Less than 0.008% (at 10 W output 1 kHz)
Frequency response: PHONO (20 Hz – 20 kHz): RIAA equalization curve ±0.5 dB
TUNER, SACD/CD, AUX, TAPE1/DAT, TAPE2/MD: 7 Hz – 300 kHz +0 –3dB
S/N (network A): PHONO TA-FB940R: 94 dB
TUNER, SACD/CD, AUX, TAPE1/DAT, TAPE2/MD: 105 dB
Output voltage/impedance: REC OUT 1, 2: 150 mV, 1 kilohm PHONES: 10 mW (at 8 ohms)
Speakers impedance: 4 – 16 ohms, 8 – 16 ohms (SPEAKERS A+B)
Damping factor: 500 (8 ohms, 1 kHz)
Power amplifier: Pure-complementary SEPP OCL power amplifier with all stages directly coupled
Preamplifier: Low-noise, equalizer amplifier
Power requirements: 230 V AC, 50/60 Hz
Power consumption: 210 W
Dimensions (approx.) (w/h/d): 430×150×420 mm incl. projecting parts and controls
Mass (approx.): 10.3 kg