Moderator: Redaktörer
Kan en apparat med sämre ljudbild och separation ge bättre återgivning
Svante skrev:Ta en parametrisk eq och ställ in den så att bummelbasen i ett rum på 10 m2 blir mindre bumlig. Ta sedan den apparaten och koppla in den i en ljudbehandlad källare i Lahäll. Ljudbilden blir nog platt och trist. Men i det ursprungliga rummet låter det bättre.
Svar: Ja.
IngOehman skrev:Frågan är ju helt obegriplig!Kan en apparat med sämre ljudbild och separation ge bättre återgivning
![]()
![]()
![]()
Sämre ljudbild och sämre separation?
Än vad då för något?
Och menar du subjektivt eller objektivt sämre?
Du måste specificera vad du menar, på samma sätt som du gjorde i tråden där frågan kom upp.
Om det skall tolkas som "sämre än en objektivt korrekt återgivning" (vilket ligger närmast till hands att tro om man bara läser detta inlägg) så är det ju självklart att sämre inte kan vara bättre. Det ligger ju i ordens definition.
Jag utgår därför ifrån att detta är en helt ny fråga som inte har med den tidigare att göra, så då röstar jag:
NEJ
En sämre återgiven ljudbild är inte en bättre återgivning.
Vh, iö
IngOehman skrev:För sent att säga det nu när man redan har röstat.
Starta ny tråd med frågan rätt formulerad från början. Det här är helt meningslöst.
IngOehman skrev:Det viktiga är inte hur man formulerar sig, utan att formuleringen är begriplig.
Callisto skrev:Nu gällde det skillnaden som hördes mellan arcam och 668:an för att förtydliga för alla.
Svante skrev:IngOehman skrev:Det viktiga är inte hur man formulerar sig, utan att formuleringen är begriplig.
Instämmer. Fast begripligheten beror ju på formuleringen.![]()
Rätt intressant det här egentligen. Jag tror att du verkligen tycker att din fråga var mer begriplig än min. Jag vet att jag tycker tvärt om. Och jag tror inte att någon har rätt.
Svante skrev:Begriplighet ligger inte bara i frågan utan även i mottagaren. Jag vill ha frågor kondenserade till så få ord som det absolut är möjligt, så att varje ord är viktigt. Du lägger gärna ut orden i förtydliganden som rör till det för mig. Det är olika personligheter helt enkelt. Intressant.
Svante skrev:Håller fö med om att sämre ljudbild aldrig är bra, men det var inte det som var frågan. Det var om apparaten som ger den sämre ljudbilden kan ge bättre ljud. Det kan den ju, i en annan situation.
IngOehman skrev:Din fråga??? Är det du som är Callisto?![]()
![]()
![]()
Svante skrev:IngOehman skrev:Din fråga??? Är det du som är Callisto?![]()
![]()
![]()
Nä men han snodde formuleringen ordagrannt från den andra tråden. Eller hur var det nu...Kanske är det jag som... Uuuuiiiiuuuu <---Spöklikt ljud
IngOehman skrev:Svante skrev:Håller fö med om att sämre ljudbild aldrig är bra, men det var inte det som var frågan. Det var om apparaten som ger den sämre ljudbilden kan ge bättre ljud. Det kan den ju, i en annan situation.
Men orden du skriver betyder ju fortfarande ingenting! Jag kan omöjligt veta om du menar att "sämre ljudbild" betyder:
1. Sämre återgivning av ljudbilden,
eller om det betyder:
2. Bättre återgivning av en sämre ljudbild (från verkligheten eller från fonogrammet).
Man måste vara tillräckligt komplicerad för få med den information som behövs för att det man säger skall gå att tolka.
IngOehman skrev:Frågan är ju helt obegriplig!Kan en apparat med sämre ljudbild och separation ge bättre återgivning
![]()
![]()
![]()
Sämre ljudbild och sämre separation?
Än vad då för något?
Och menar du subjektivt eller objektivt sämre?
Du måste specificera vad du menar, på samma sätt som du gjorde i tråden där frågan kom upp.
Om det skall tolkas som "sämre än en objektivt korrekt återgivning" (vilket ligger närmast till hands att tro om man bara läser detta inlägg) så är det ju självklart att sämre inte kan vara bättre. Det ligger ju i ordens definition.
Jag utgår därför ifrån att detta är en helt ny fråga som inte har med den tidigare att göra, så då röstar jag:
NEJ
En sämre återgiven ljudbild är inte en bättre återgivning.
Vh, iö
EDIT: Nu har Callisto plötsligt ändrat utsä'ttningarna och hänvisar till just de skillnader som iakttogs i jämförelsen mellan de två apparaterna (Arcam/Pioneer) som har diskuterats i två tidigare trådar. Då tar jag tillbaka min röst på NEJ och ändrar till JA. Fast det går det ju inte att göra...
Starta om denna tråd istället!
Ställ då frågan så att det blir begripligt vad som menas med sämre och bättre (vad som är subjektivt och vad som är objaktivt).
dimitri skrev:Callisto, du frågar:
1:"Förklara då för mig vilka färgande parametrar det är som gör att man får bättre kanalseparation och mer precis ljudbild"
Din fråga är inte exakt i förhållande till din ursprungliga fråga som lyder:
2:"Kan en apparat med sämre ljudbild och separation ge bättre återgivning?" min betoning av "kan"
Och det är väl en annan fråga?
Alltså har man (jag) svarat på din ursprungliga fråga. Jag svarade "ja"
Varför? För jag tror att en dos av smaklig distortion kan skapa ett intryck av skirhet t.ex. Och jag personligen mycket väl skulle välja en dylik apparat före en "tråkigt korrekt" do och leva lycklig i många år.
Du säger:
"Nu har jag också kommit till insikt varför så många här är så förtjusta i NAD208, 668:an, rotel osv. Allt har sin förklaring"
Vad bra! Förklara för mig, för det har jag inte riktigt förstått ännu.
Dimitri
som har röramp enl WAD, diy högtalare enl WAD, Denon CD (inte 625), Scheu skivspelare, Claes Olsson kablar.
dimitri skrev:Jag kan inte på rak arm påminna mig att ngn har implicit bedömt CD33 såsom varande en sämre. Det har i alla fall inte jag gjort. Ja, det har sagts att den inte har f/e testats.
Dimitri
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster