mäta sig till "fel" på basen.?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

mäta sig till "fel" på basen.?

Inläggav Ivil » 2014-09-25 15:56

Hej!
Beställde precis en umik-1 för att göra lite mätningar.
Nu hade jag hoppats på att få till att mina basmoduler spelar bra.
Jag tycker att det låter otroligt mycket bättre då jag bara kör ena basen jämfört med två. Vad kan jag mäta?
Tänker att jag kan mäta frekvensgången på respektive kanal och ev justera den. Mäta nivån och justera den.
Vad kan det vara för ytterligare felkällor och hur kan jag mäta mig till dessa?
/Andreas

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: mäta sig till "fel" på basen.?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-25 16:04

Spelar det någon roll vilken av basarna som spelar? Eller är det bara när bägge spelar som det blir sämre?

Om bägge låter bra individuellt så hade jag kollat så du inte råkat koppla den ena fel. Sätt ett 9v batteri på högtalarsladden till var bas och kolla så att bägge elementen slå utåt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-09-25 18:05

Jag tänker att det kan vara placeringen som gör det. Nu får någon rätta mig men: två basar, a och b, som spelar i mono beter sig inte som tonkurvan för a + tonkurvan för b på deras respektive platser, utan blir någonting eget som inte går att förutse sådär jätteenkelt om man inte har ett väldigt regelbundet rum.

Men precis som redan sagts, testa så allt är i fas. När du vet att det är det kan du börja flytta runt lite. Om du inte vill köra med batteriet så tänker jag spontant att det borde gå att testa genom att ställa basarna med elementen mot varandra och se om ljudet blir högre eller lägre. (Om det blir lägre nivå så är de ur fas.)

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2014-09-25 19:12

Jorå fasen i basarna är rätt ( har kollat med batteritricket.) Jag har ett tum format som ett T och har hörnet ena basen i ett innerhörn och andra i ett ytterhörn så basstöden måste vara väldigt olika då ena har en vägg mer.... Upplever att basen är sämmre var jag än står i rummet och inte bara som att det är en utsläckning vid soffan utan fenomenet är även bakom högtalarna.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-09-25 19:30

Om du tycker att basen blir sämre i hela rummet, har du mätt på lite olika ställen?

Om du inte har någonting att mäta med så kan du alltid använda öron och tongenerator för att komma fram till om det är något frekvensområde du tycker låter extra mycket eller lite, sedan flytta dig och se om det är samma område problemet ligger i. En rejäl puckel runt 50 Hz brukar kunna uppfattas som stark bas, medan en jättepuckel runt 20 Hz mer blir som djup bas, men utan tryck.

Ett till test: Om du ställer båda basarna på varandra, eller tätt intill varandra, då blir det väl ändå inte sämre? Om de spelar i fas och står på så långt avstånd att de inte släcker ut varandra i frekvensområdet de spelar i kan det väl räknas som en högtalare istället för två? Blir det fortfarande sämre då är det ju riktigt konstigt ...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-09-25 21:52

Bjud hem Stefanw på en kaffe vettja. Han har stor erfarenhet av mycket vad det gäller stereogrejer och olika setups.

Han kanske hittar något oknytt i riggen eller i bästa fall förklara varför det är som det är..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Återgå till Generellt om hifi