HJÄLP!
Jag ska arrangera en lyssning med bedömning som antagligen kommer innehålla minst 8 par olika studiomonitorer och minst 20 personer. Eftersom jag inser att det är typ omöjligt att göra en poängbedömning på 8 monitorer samtidigt kommer jag antagligen dela in dem i olika rum beroende på storlek & pris där det maximalt är 4 monitorer per rum.
Antagligen kommer vi vara över 20 pers där vi på ca 2 timmar ska ta fram minst ett vinnande par studiomonitorer som ska köpas in. (Antagligen kommer inte köpet bara att baseras på denna lyssning men demokratifrågan är superviktig så alla måste få möjlighet att tycka till.) Många av dessa människor är unga hemmastudiofolk och kanske inte helt vana vid högtalarjämförelser även om de antagligen har tränade öron och kan analysera ljud samt uttrycka sig. Dock inte optimala förhållanden med så många människor vilket ju gör att det rent tidsmässigt blir svårt att få ihop programmet.
Hur ska jag göra jag detta på bästa sätt? Hittills tänker jag så här:
1. Lokalen är så pass stor (säkert minst 8x6m) att jag tror att det går göra en uppställning av åtminstone ca 4 par högtalare utan att något par blir kraftigt favoriserat av rummet.
2. Jag kalibrerar volymen på högtalarna med mätutrustning och rosa brus. (Bör man även mäta med brunt brus eller göra ett medelvärde av t.ex. vitt och brunt brus? Eller ska man våga bli så ovetenskaplig att man, efter kalibrering med rosa brus, kompenserar volymen om 2 personer, oberoende av varandra, upplever ett par högtalare som starkare?)
3. Man delar upp monitorerna efter storlek och ev pris så att det inte är mer än max 4 par högtalare som per rum.
4. Var och en av lyssnarna får i förväg skicka in EN MINUT musik som de vill ha som referens. Listan är officiell så alla kan lyssna in sig på alla låtar hemma. (Jag personligen tror att man bildar sig en bra uppfattning på en minut och tror snarare att om man lyssnar länge på en högtalare så ställer man in den första högtalaren till att vara en referens snarare än att behandla alla högtalarna jämlikt.)
5. Lyssningsordning & Poängutdelning. Här är jag väldigt osäker men tänker:
Person 1 sätter sig i sweetspot och lyssnar på sin musik (en gång) på varje högtalare. Sen ger person 1 följande poäng till de fyra högtalarna 8, 6, 4 & 2. Person 1 flyttar sen bakåt.
Person 2 sätter sig i sweetspot och gör samma sak. Person 1 som nu sitter på rad 2 får även nu ge poäng men denna gång (och fortsättningsvis) bara dela ut poängen 4, 3, 2 & 1. Sen sätter sig person 3 i sweetspot… sen person 4. När person 5 sätter sig i sweetspot lämnar person 1 rummet.
Det innebär att varje person lyssnar och ger poäng på varje högtalare 4 gånger med olika musik och i olika inbördes ordning. I praktiken innebär det att den lyssning då man kommer in med “oförstörda öron” samt sitter i sweetspot med sin egen musik är värd lite mer.
Spontant tänker jag att ett fritext-fält inte tillför något för poängsättningen men givetvis kan vara intressant för att se samband. T.ex. “Om alla högtalare som spelas efter högtalare C upplevs som basiga kanske högtalare C är basfattig.”
Vad tror ni?
Jag antar också att detta diskuterats tidigare men jag lyckades inte hitta någon tråd eftersom jag inte vet vad jag ska söka på. Ni får gärna hjälpa mig med länkar...
//
Ett annat förslag på lyssningsordning är att 4 personer lyssnar på 4 låtar i högtalare A innan man byter till Högtalare B. Nackdelen är ju då att man bör sitta på samma plats hela lyssningen och att då bara en person får uppleva sweetspot.