Hur genomföra en lyssning av 4 par högtalare på bästa sätt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Hur genomföra en lyssning av 4 par högtalare på bästa sätt?

Inläggav henrikwiklund » 2014-10-01 22:37

HJÄLP!
Jag ska arrangera en lyssning med bedömning som antagligen kommer innehålla minst 8 par olika studiomonitorer och minst 20 personer. Eftersom jag inser att det är typ omöjligt att göra en poängbedömning på 8 monitorer samtidigt kommer jag antagligen dela in dem i olika rum beroende på storlek & pris där det maximalt är 4 monitorer per rum.

Antagligen kommer vi vara över 20 pers där vi på ca 2 timmar ska ta fram minst ett vinnande par studiomonitorer som ska köpas in. (Antagligen kommer inte köpet bara att baseras på denna lyssning men demokratifrågan är superviktig så alla måste få möjlighet att tycka till.) Många av dessa människor är unga hemmastudiofolk och kanske inte helt vana vid högtalarjämförelser även om de antagligen har tränade öron och kan analysera ljud samt uttrycka sig. Dock inte optimala förhållanden med så många människor vilket ju gör att det rent tidsmässigt blir svårt att få ihop programmet.

Hur ska jag göra jag detta på bästa sätt? Hittills tänker jag så här:

1. Lokalen är så pass stor (säkert minst 8x6m) att jag tror att det går göra en uppställning av åtminstone ca 4 par högtalare utan att något par blir kraftigt favoriserat av rummet.

2. Jag kalibrerar volymen på högtalarna med mätutrustning och rosa brus. (Bör man även mäta med brunt brus eller göra ett medelvärde av t.ex. vitt och brunt brus? Eller ska man våga bli så ovetenskaplig att man, efter kalibrering med rosa brus, kompenserar volymen om 2 personer, oberoende av varandra, upplever ett par högtalare som starkare?)

3. Man delar upp monitorerna efter storlek och ev pris så att det inte är mer än max 4 par högtalare som per rum.

4. Var och en av lyssnarna får i förväg skicka in EN MINUT musik som de vill ha som referens. Listan är officiell så alla kan lyssna in sig på alla låtar hemma. (Jag personligen tror att man bildar sig en bra uppfattning på en minut och tror snarare att om man lyssnar länge på en högtalare så ställer man in den första högtalaren till att vara en referens snarare än att behandla alla högtalarna jämlikt.)

5. Lyssningsordning & Poängutdelning. Här är jag väldigt osäker men tänker:
Person 1 sätter sig i sweetspot och lyssnar på sin musik (en gång) på varje högtalare. Sen ger person 1 följande poäng till de fyra högtalarna 8, 6, 4 & 2. Person 1 flyttar sen bakåt.

Person 2 sätter sig i sweetspot och gör samma sak. Person 1 som nu sitter på rad 2 får även nu ge poäng men denna gång (och fortsättningsvis) bara dela ut poängen 4, 3, 2 & 1. Sen sätter sig person 3 i sweetspot… sen person 4. När person 5 sätter sig i sweetspot lämnar person 1 rummet.

Det innebär att varje person lyssnar och ger poäng på varje högtalare 4 gånger med olika musik och i olika inbördes ordning. I praktiken innebär det att den lyssning då man kommer in med “oförstörda öron” samt sitter i sweetspot med sin egen musik är värd lite mer.

Spontant tänker jag att ett fritext-fält inte tillför något för poängsättningen men givetvis kan vara intressant för att se samband. T.ex. “Om alla högtalare som spelas efter högtalare C upplevs som basiga kanske högtalare C är basfattig.”

Vad tror ni?

Jag antar också att detta diskuterats tidigare men jag lyckades inte hitta någon tråd eftersom jag inte vet vad jag ska söka på. Ni får gärna hjälpa mig med länkar...

//
Ett annat förslag på lyssningsordning är att 4 personer lyssnar på 4 låtar i högtalare A innan man byter till Högtalare B. Nackdelen är ju då att man bör sitta på samma plats hela lyssningen och att då bara en person får uppleva sweetspot.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur genomföra en lyssning av 4 par högtalare på bästa sä

Inläggav Svante » 2014-10-01 23:40

Oj, det här är apsvårt. Man kommer förmodligen inte kunna lita på lyssnarna ens om de är vana att arbeta med ljud. A/B-jämförelser leder gärna till en spiral av att objekten "häver sig mot varandra". Mest påfallande är nog effekten att om man har ett objekt som spelar rakt och ett som är diskanthöjt så låter det raka objektet diskantsänkt vid den direkta jämförelsen. Den diskanthöjda föredras av en väldigt stor andel av folk. Jämför man sedan den mot en annan som höjer ännu mer föredras den osv. Detta kan sluta i att en högtalare som låter outhärdligt vasst är den som blir framröstad.

henrikwiklund skrev:HJÄLP!
Jag ska arrangera en lyssning med bedömning som antagligen kommer innehålla minst 8 par olika studiomonitorer och minst 20 personer. Eftersom jag inser att det är typ omöjligt att göra en poängbedömning på 8 monitorer samtidigt kommer jag antagligen dela in dem i olika rum beroende på storlek & pris där det maximalt är 4 monitorer per rum.

Antagligen kommer vi vara över 20 pers där vi på ca 2 timmar ska ta fram minst ett vinnande par studiomonitorer som ska köpas in. (Antagligen kommer inte köpet bara att baseras på denna lyssning men demokratifrågan är superviktig så alla måste få möjlighet att tycka till.) Många av dessa människor är unga hemmastudiofolk och kanske inte helt vana vid högtalarjämförelser även om de antagligen har tränade öron och kan analysera ljud samt uttrycka sig. Dock inte optimala förhållanden med så många människor vilket ju gör att det rent tidsmässigt blir svårt att få ihop programmet.

Lite som en hifimässa då...

henrikwiklund skrev:Hur ska jag göra jag detta på bästa sätt? Hittills tänker jag så här:

1. Lokalen är så pass stor (säkert minst 8x6m) att jag tror att det går göra en uppställning av åtminstone ca 4 par högtalare utan att något par blir kraftigt favoriserat av rummet.

Tja, högtalare kan ju vara gjorda för olika placering, tänker du tillgodose tillverkarens rekommendationer eller tänker du placera högtalarna som de kommer att placeras sedan? Tänker du placera högtalarna enligt tillverkarens rekommendationer sedan? Sånt spelar roll.

henrikwiklund skrev:
2. Jag kalibrerar volymen på högtalarna med mätutrustning och rosa brus. (Bör man även mäta med brunt brus eller göra ett medelvärde av t.ex. vitt och brunt brus? Eller ska man våga bli så ovetenskaplig att man, efter kalibrering med rosa brus, kompenserar volymen om 2 personer, oberoende av varandra, upplever ett par högtalare som starkare?)

Jag har gjort sådana jämförelser ibland och slutat med en rent subjektiv nivåinställning för varje låt (spektruminnehållet varierar ju i låtar och har man två objekt med olika tonkurva måste man anpassa nivån efter vald låt. Vill man vara riktigt seriös gör man ett brus med samma spektrum som låten och mäter med det.

henrikwiklund skrev:
3. Man delar upp monitorerna efter storlek och ev pris så att det inte är mer än max 4 par högtalare som per rum.

Jag kan tänka mig att man väljer en riktigt bra referens som man sedan jämför alla andra emot. Men det fixar du inte på 2 timmar.

henrikwiklund skrev:

4. Var och en av lyssnarna får i förväg skicka in EN MINUT musik som de vill ha som referens. Listan är officiell så alla kan lyssna in sig på alla låtar hemma. (Jag personligen tror att man bildar sig en bra uppfattning på en minut och tror snarare att om man lyssnar länge på en högtalare så ställer man in den första högtalaren till att vara en referens snarare än att behandla alla högtalarna jämlikt.)

Bra. Be gärna lyssnarna prata ihop sig så att tex tre personer täcker in tre musikstilar med tre bidrag.

henrikwiklund skrev:

5. Lyssningsordning & Poängutdelning. Här är jag väldigt osäker men tänker:
Person 1 sätter sig i sweetspot och lyssnar på sin musik (en gång) på varje högtalare. Sen ger person 1 följande poäng till de fyra högtalarna 8, 6, 4 & 2. Person 1 flyttar sen bakåt.

Person 2 sätter sig i sweetspot och gör samma sak. Person 1 som nu sitter på rad 2 får även nu ge poäng men denna gång (och fortsättningsvis) bara dela ut poängen 4, 3, 2 & 1. Sen sätter sig person 3 i sweetspot… sen person 4. När person 5 sätter sig i sweetspot lämnar person 1 rummet.

Det innebär att varje person lyssnar och ger poäng på varje högtalare 4 gånger med olika musik och i olika inbördes ordning. I praktiken innebär det att den lyssning då man kommer in med “oförstörda öron” samt sitter i sweetspot med sin egen musik är värd lite mer.

Spontant tänker jag att ett fritext-fält inte tillför något för poängsättningen men givetvis kan vara intressant för att se samband. T.ex. “Om alla högtalare som spelas efter högtalare C upplevs som basiga kanske högtalare C är basfattig.”

Vad tror ni?

Jag tror att man ska få plocka ut de tre som man tyckte bäst om och rangordna dem. Poängsystem riskerar att missa vad folk tycker är bäst.

henrikwiklund skrev:

Jag antar också att detta diskuterats tidigare men jag lyckades inte hitta någon tråd eftersom jag inte vet vad jag ska söka på. Ni får gärna hjälpa mig med länkar...

//
Ett annat förslag på lyssningsordning är att 4 personer lyssnar på 4 låtar i högtalare A innan man byter till Högtalare B. Nackdelen är ju då att man bör sitta på samma plats hela lyssningen och att då bara en person får uppleva sweetspot.

Lägg sedan inte för stor vikt vid lyssningen! Det finns som sagt mycket stora risker att det folk tycker inte håller i det långa loppet. Lyssningströtthet kommer tex inte alls med. Diskantfällan som jag beskrev ovan är också högst reell. Och idag har många högtalare massor av inställningar som gör att det kan bete sig som 10 olika högtalare beroende på hur man ställer in dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-10-02 09:38

henrikwiklund skrev:Antagligen kommer vi vara över 20 pers där vi på ca 2 timmar ska ta fram minst ett vinnande par studiomonitorer som ska köpas in. (Antagligen kommer inte köpet bara att baseras på denna lyssning men demokratifrågan är superviktig så alla måste få möjlighet att tycka till.) Många av dessa människor är unga hemmastudiofolk och kanske inte helt vana vid högtalarjämförelser även om de antagligen har tränade öron och kan analysera ljud samt uttrycka sig. Dock inte optimala förhållanden med så många människor vilket ju gör att det rent tidsmässigt blir svårt att få ihop programmet.

Ja, två timmar låter väldigt lite. Räkna med lika mycket till.

Men vad är det för sammanhang som inköpet gäller?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2014-10-02 22:55

Tack för svaren! Sitter på telefon just nu så jag återkommer med svar under helgen!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-10-04 08:17

Utan att ha speciellt mycket erfarenhet av vare sig studiomonitorer eller stora lyssningssejourer så ser jag två rejäla fallgropar med ditt föreslagna upplägg:

1. Endast någon eller ingen av högtalarna kommer att vara uppställd som tillverkaren förespråkar eller som de kommer att jobba under normal användning

2. A/B-lyssningen gör att den ena högtalarens egenskaper kommer att speglas över på den andra. Du får varken veta hur varje högtalare låter "på riktigt" eller ens vad varje lyssnare faktiskt tycker om han/hon hade hört monitorerna utan de andra högtalarnas påverkan

Kan du inte istället ordna en lyssning på en högtalare i veckan? Koppla in ett fabrikat åt gången i ett rum som du anpassar både till hur de ska fungera i verkligheten och då också optimera så långt det går efter hur just den modellen presterar och vad tillverkaren säger. Sen får var och en lyssna kanske en halvtimme på högtalaren (bokningslista) och lämna sitt omdöme. Vill man lyssna tillsammans och diskutera vad man hör går det också bra såklart. Omdömena kan man sen samla in när alla 8 monitorerna är avlyssnade, och detta blir underlag för inköpet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-04 08:48

"1. Lokalen är så pass stor (säkert minst 8x6m) att jag tror att det går göra en uppställning av åtminstone ca 4 par högtalare utan att något par blir kraftigt favoriserat av rummet."

Jag skulle ta hänsyn till den plats där de kommer att stå när de kommer att användas. Skall de stå på mixerbordet eller sitta på vägg osv och provlyssna enligt de givna förutsättningarna.

/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-10-04 11:21

minst 8 par olika studiomonitorer och minst 20 personer.

På 2h är INTE seriöst!!!!

Förvånad att ingen annan ser detta uppanbara.

Ni planerar att under STRESS snabbtesta en dröse högtalare på 20+ man...
Hade ju inte gått ens på 1 pers ju!

För det första ska ni ju ställa upp dem enl tillverkarnas rekomendationer, och fixa till rumets akustik enl tillverkarnas rekomendationer - INNAN ni lyssnar.
Vad tar bara det momentet?
Inser du att det är en omöjlig uppgift om det så bara hade varit 2 par talare och 1 person?
ok ni skiter i att fixa akustiken, inte ens då hinner ni välja mellan 2 talare...

Men är ni inte så noga att ge varje talare bra förutsättningar, varför testa överhuvudtaget?
Ta de snyggaste...billigaste...eller dra lott :mrgreen:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-10-04 21:45

sportbilsentusiasten skrev:
minst 8 par olika studiomonitorer och minst 20 personer.

På 2h är INTE seriöst!!!!

Förvånad att ingen annan ser detta uppanbara.

Svante skrev:det fixar du inte på 2 timmar.

Almen skrev:två timmar låter väldigt lite.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2014-10-05 17:26

Det kanske är 2 timmar per db?

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2014-10-07 09:23

Än en gång tack för svaren. Kort fattat kan man säga att det i detta fall inte handlar om professionell eller privat verksamhet utan om en förening för unga musikskapare/producenter. Därav demokratifrågans vikt.

Det blev kanske lite rörigt med antalet högtalare men det är antagligen ca 4 par högtalare som ska testas (inte 8par) eftersom jag kan välja bort några par på storlek och pris. Efter era synpunkter så funderar jag på om det har någon som helst betydelse ifall jag går ner på 3 par. (Givetvis blir det mer tid till att lyssna på varje par men förutom det).

Självklart är jag medveten om problemen med att ha en lyssning med många människor och högtalare men det ska likafullt genomföras under en kväll. Sen får vi antagligen fundera på hur vi ska väga in personernas erfarenheter. Antagligen kommer lyssningen leda till att vi väljer att låna "hem" två par som man kan ge lite mer tid.

Att testa EN högtalare på kort tid tycker jag personligen funkar alldeles utmärkt, i detta fall är det dock tiden i underkant & antalet i överkant. Jag personligen har 3-4 låtar (inte nödvändigtvis hela låtar) som jag brukar vilja höra för att bilda mig en uppfattning hur högtalarna låter i befintligt rum. Nästa steg är enligt mig att lära sig högtalarnas brister men det tycker jag tar betydligt längre tid, kanske några veckor vid normal lyssning. Svårast här (tycker jag) är att övervinna "nöjd-/nykänslan" som infinner sig när man investerat med egna pengar.

Placeringen av högtalarna är givetvis superviktig. Många studiomonitorer ska placeras i frifält (vilket inte automatiskt betyder att de låter bäst just där). Jag anser att vi har möjlighet att placera högtalarna i frifält eftersom ingen kommer stå närmare en vägg än 2-3 meter (Haas-fönstret är stängt :-). Det är ju dock inte exakt samma rum som vi sen kommer använda dem vilket givetvis är ett problem som inte går bortse ifrån. Här kan jag antagligen jobba för att ge högtalarna så lika placering vid lyssning som slutgiltig placering.

Återgå till Generellt om hifi