Kompensera bort bakgrundsbuller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Kompensera bort bakgrundsbuller?

Inläggav Xiro » 2014-10-02 13:47

Jag mäter (A-vägt) buller från olika konfigurationer av en apparat, och varje gång mäter jag även bakgrundsbullret med apparaten inaktiverad. Om bakgrundsbullret varierar, hur gör jag en enkel och grov kompensering för det? Tar jag bullret minus bakgrundsbullret, eller hur gör man? Som sagt en grov och enkel metod räcker.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Kompensera bort bakgrundsbuller?

Inläggav Svante » 2014-10-02 14:59

Xiro skrev:Jag mäter (A-vägt) buller från olika konfigurationer av en apparat, och varje gång mäter jag även bakgrundsbullret med apparaten inaktiverad. Om bakgrundsbullret varierar, hur gör jag en enkel och grov kompensering för det? Tar jag bullret minus bakgrundsbullret, eller hur gör man? Som sagt en grov och enkel metod räcker.

Man räknar ut intensiteten för buller och summa, drar bort bullret från summan och räknar tillbaka till nivå.

Ex. Buller=30 dB, Summa=36 dB

Intensitet, buller=1e-12 * 10^(30/10)=1,0e-9 W/m2
Intensitet summa=1e-12 * 10^(36/10)=4,0e-9 W/m2

Skillnad=4,0e-9-1,0e-9=3,0e-9 W/m2

Nivå apparat=10*log(3,0e-9/1e-12)=34,8 dB

För just denna beräkning kan man strunta i 1e-12 på alla ställen, de tar ut varandra i slutresultatet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-10-02 15:13

Tack Svante, du är en klippa!

Kan jag referera till detta på något proffsigt sätt? Vad kallas "metoden"? Om du vill refererar jag till dig också. I så fall kan vi ta det på PM.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-02 22:14

Nä, det där är väl bara dB-räkning och addition av okorrelerade källor. Det går nog att hitta i någon akustikbok. Jag googlade på adding uncorrelated sound sources och hittade

http://www.sengpielaudio.com/calculator-leveladding.htm

...jag har bara kollat snabbt, men det verkar rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-10-03 08:29

Vill du luta dig mot en ISO-standard så är nog "ISO 11201:2010 -- Noise emitted by machinery and equipment -- Determination of emission sound pressure levels at a work station and at other specified positions in an essentially free field over a reflecting plane with negligible environmental corrections" en lämplig sådan. http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=54908
Tyvärr så kommer man inte åt att läsa den om man inte har en prenumeration hos ISO eller köper den för c:a 1 kSEK. Skall man använda resultatet professionellt så är det ju småpengar men för andra tillämpningar lite dyrt för några beräkningar man kan googla fram.
Idea what a great ID

Återgå till Generellt om hifi