Magneplanar 3.7i nu med löpande recension.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Magneplanar 3.7i nu med löpande recension.

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 07:49

Hej på ett tag sen...

Har beställt nya högisar. Magnepans Magneplanar MG3.7. Det kanske medför att jag kommer bli mer aktiv på forumet igen. Kanske.
Nåväl. Fick se att Esoterisk Hifi i Uppsala hade ett par 3.7 demo till salu.
Eftersom jag har fått lite flis "över" från en annan investering, så verkade detta intressant.

Nu visade det sig att demosarna var sålda. Jag fick ett istället ett erbjudande från dem om ett par nya, med inbyte av mina 1.6 som en liten dellikvid.
Nu visade det sig att modellen var slutsåld och att importören inte skulle få in fler framöver. Jag fick istället ett erbjudande om den kommande modellen 3.7i till samma pris.
Tillslag gjordes, handpenning lades och leverans sker i slutet av oktober.

Jag har aldig lyssnat på 3.7. Ej heller på föregångaren 3.6 eller de som fanns dessförinnan.
Lite kostsam chansning, men va fan. Bara att hoppas att det blir bra... :)
Senast redigerad av Strmbrg 2014-11-18 20:31, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Nån som hört Magneplanar 3.7?

Inläggav shifts » 2014-10-04 08:47

Känner hur mina grundvalar skakas om; Strmbrg köper hifiprylar. 8O

Välkommen tillbaka och spännande!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 09:32

Har hört 3.7 men inte 3.7i. Har varit några 3.7 till salu till rimliga priser, under halva nypriset. Vet inte om Magnepan's hokus-pokus med i-modellen har ställt till det. Dessvärre är det lite svårt att jämföra de olika modellerna eftersom de sällan finns på samma plats. Några vettiga tester är heller inte gjorda, verkar som Magnepan inte vill låna ut något om det ska ,ätas eller avslöjas något. Tyska testare mäter visserligen men texterna är ofta fulla av faktafel och ibland rena upprepningar av Magnepan's egna broschyrer.

Har hört 1.7 och 3.7 i samma rum med samma elektronik. Skulle välja 3.7 om priset inte vore avskräckande, de har i mitt tycke klart bättre upplösning och ljudbild, möjligen lite tunna i basen. Kör med 3.6 här hemma och de erbjuder lite mera möjlighet till anpassning än vad de senare 3.7 och 3.7i gör. Nu är tanken att mina Tympani IVa efter renovering och ombyggnad ska ta över. De tillåter också en hel del anpassning som de kommer från fabrik. Hela .7-serien är ju liksom portad för ingrepp och man kan inte utan garantiförlust köra dem med t.ex. aktivt delningsfilter (vilket ger en del ytterligare anpassningsmöjligheter och ofta sänker effektbehovet). Alla Magnepan verkar ha ett övermått av kabelskor och kontaktövergångar, på sikt möjligen lite risk för kontaktdistorsion. Själva bafflarnas konstruktion är också lite tveksam, inte minst med tanke på den väl tilltagna prislappen. Av de tre olika Magnepan jag har i min ägo, var (ligger isärplockade nu) de äldsta ett snäpp stabilare ihopkomna. Inga häftklammer för infästningen av drivelementen som i de senare exemplaren, annars är allt sig likt, förvånansvärt lite ändringar mellan de från 1975 och 2003.

Du ska alltså gå från 1.6 till 3.7i? Det lär ju bli skillnad! Är lite beroende på vilken musik som ska avlyssnas. De större modellerna är inte lika förlåtande mot sämre inspelningar. Om jag uppfattat din musiksmak rätt, är ju 3.7/3.7i ett bättre val för dig. Eftersom de större modellerna gör lite mera i basen får du möjligen modifiera placeringen i rummet jämfört 1.6.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 10:48

Ja, de flesta som uttalar sig på neetet menar ju att Magnepans högtalare är "rena fynden". Det har ju fler aspekter vill jag mena: Med hänsyn till den förhållandevis enkla konstruktionen utan vare sig låda eller avancerad finish, så är de väldigt dyra tycker jag nog. Förvisso byggs tydligen elementen upp för hand. Men jag tror att det där "bargain" bottnar i hur det låter snarare än hur det hela ser ut och hur snitsiga de är i uppbyggnaden. Smart, välljudande men åtminstone i Europa överprissatt manick. Spisar ju egentligen bara akustisk musik, så tillkortakommandena betr elekronica lär nog inte aktualiseras.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 10:58

Akta dig så inte Europa-distributören hör av sig... Det har jag erfarenhet av. "Bargain" gäller förstås i USA. När prylar tillverkade där ska korsa Atlanten blir det dyrt. Med det pris de betingar, tycker jag det hade varit på sin plats med renoveringsmöjlighet i Europa, inte bara i White Bear Lake, Minnesota.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 11:03

Vad händer när Europadistributören hör av sig? 8O

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-04 11:22

Du kommer att bli jätteglad när du kopplar in dem. Stort lycka till och grattis till att du hade möjligheten att slå till när chansen uppenbarade sig!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 11:46

Om du får köpa 3.7i till samma pris är väl det ett bra köp då den är dyrare än 3.7 även om jag sett några 3.7 på begagnatmarknaden till mycket bra priser. Har för mig att "i" är ca 10.000 dyrare i den cherry finish jag har. Tror du kommer att bli väldigt nöjd, enda frågetecknet är väl att ditt rum är lite väl smalt för de bredare 3.7....men du kanske inte ens ska ha dem på samma ställe? Är själv väldigt nyfiken på hur "i" skiljer sig mot 3.7 men precis som Roger säger så är det väldigt få som hört högtalarna i samma setup. Har kontakt med en kille i Rapid Coons precis utanför White Bear Lake som gjort en uppgradering på sina 3.7. Han tyckte inte skillnaden var alltför stor men värt de $500 det kostade honom att lasta in 3.7:orna i bilen, köra dit dem själv och sedan hämta hem dem uppgraderade till 3.7i. En viss fördel mot oss utanför USA där en uppgradering är helt orealistisk.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 11:52

3.7 är väl nån decimeter bredare än 1.6? Det betyder troligtvis att jag ställer dem med c/c-mått lika de nuvarande, vilket innebär att de hamnar typ fem cm närmare sidovägg och att mellanrummet mellan dem blir totalt en decimeter mindre.
Spännande chansning för typ femti papp... Men emellanåt få jag på gott och ont mina spontan-ryck och bara köper. :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 12:08

Strmbrg skrev:3.7 är väl nån decimeter bredare än 1.6? Det betyder troligtvis att jag ställer dem med c/c-mått lika de nuvarande, vilket innebär att de hamnar typ fem cm närmare sidovägg och att mellanrummet mellan dem blir totalt en decimeter mindre.
Spännande chansning för typ femti papp... Men emellanåt få jag på gott och ont mina spontan-ryck och bara köper. :)

Jag tror du kommer att få ett rejält lyft mot 1.6. Vad blev spontan-rycket vad gäller finish då?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 14:22

Spontanrycket blev natureloxerad aluminium och mörkgrått tyg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-04 14:34

Strmbrg skrev:Spontanrycket blev natureloxerad aluminium och mörkgrått tyg.

Oh ja, det påverkar ju ljudet massor. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 14:41

Någon har sagt att det är aluminiumklädd MDF, trä eller något liknande. Kan du kolla om det stämmer? Solid aluminium lär det knappsst vara. Distributören är lite känslig när det gäller prisdiskussioner. Vet inte varför men det verkar vara orimligt dyrt att reparera Magnepan om man inte gör det själv. Dessbättre finns det några som kan vara till hjälp i såväl Sverige som i Tyskland, åtminstone så längre som plastfolien fortfarande är intakt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 16:23

RogerGustavsson skrev:

Någon har sagt att det är aluminiumklädd MDF, trä eller något liknande. Kan du kolla om det stämmer? Solid aluminium lär det knappsst vara. Distributören är lite känslig när det gäller prisdiskussioner. Vet inte varför men det verkar vara orimligt dyrt att reparera Magnepan om man inte gör det själv. Dessbättre finns det några som kan vara till hjälp i såväl Sverige som i Tyskland, åtminstone så längre som plastfolien fortfarande är intakt.

När jag skulle beställa mina 3.7 frågade jag om prover på de olika alternativ som finns, Sheila på Magnepan skickade några stycken olika i alu och trä samt tyger. De i alu ser ut att tillhöra 1.7 och är svängda aluminiumprofiler. Kanske skall tillägga att de i mina ögon ser ut att vara aluprofiler men jag är ingen expert på området :wink:

Nattlorden skrev:

Oh ja, det påverkar ju ljudet massor. 8)

Har någon påstått att det skulle påverka ljudet?
Senast redigerad av Panelguy 2014-10-04 16:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 16:26

Sannolikt aluplåt på mdfstomme ja. Återkommer om den saken. Importören kan hålla sig o skinnet tycker jag. Det är ju vederbörande som sätter prisnivån och han skall vara glad att jag handlar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 16:56

Panelguy skrev: När jag skulle beställa mina 3.7 frågade jag om prover på de olika alternativ som finns, Sheila på Magnepan skickade några stycken olika i alu och trä samt tyger. De i alu ser ut att tillhöra 1.7 och är svängda aluminiumprofiler. Kanske skall tillägga att de i mina ögon ser ut att vara aluprofiler men jag är ingen expert på området :wink:

De på 1.7 är av aluminium, nästan identiska med profil till övergångar i golv. De på 3.7 och 20.7 är betydligt tjockare och skulle kosta en bra slant om de vore av solid aluminium! Aluminiumskickt på något träaktigt gisar jag att det är.

Kan lugna Nattlorden med att det funnits kommentarer om hur stabila bafflarna blivit med aluminiumprofilerna. Blir förståss lite antiklimax om det skulle vara t.ex. med aluminiumfolie.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 17:05

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev: När jag skulle beställa mina 3.7 frågade jag om prover på de olika alternativ som finns, Sheila på Magnepan skickade några stycken olika i alu och trä samt tyger. De i alu ser ut att tillhöra 1.7 och är svängda aluminiumprofiler. Kanske skall tillägga att de i mina ögon ser ut att vara aluprofiler men jag är ingen expert på området :wink:

De på 1.7 är av aluminium, nästan identiska med profil till övergångar i golv. De på 3.7 och 20.7 är betydligt tjockare och skulle kosta en bra slant om de vore av solid aluminium! Aluminiumskickt på något träaktigt gisar jag att det är.

Kan lugna Nattlorden med att det funnits kommentarer om hur stabila bafflarna blivit med aluminiumprofilerna. Blir förståss lite antiklimax om det skulle vara t.ex. med aluminiumfolie.

Jag har frågat Magnepan om just detta då jag hört samma sak, svaret var att det inte har någon som helst betydelse för stabiliteten då de inte är fastsatta på det viset. "nästan identiska med profil till övergångar i golv" var en bra beskrivning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 17:23

Panelguy skrev:Jag har frågat Magnepan om just detta då jag hört samma sak, svaret var att det inte har någon som helst betydelse för stabiliteten då de inte är fastsatta på det viset. "nästan identiska med profil till övergångar i golv" var en bra beskrivning.

Det gäller för 1.7 och det är ren dekor. På 3- och 20-serien styvar profilerna upp de plana bafflarna en del. Även listerna påminner och golvlister som tar nivåskillnader....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 17:40

Hm, med tanke på att man bara ser någon dryg centimeter av sidolisten bakifrån, så kan det mycket väl vara en alu-profil av några millimeters godstjocklek det rör sig om. Snarare det än ett tjockt stycke aluminium eller en mycket tunn plåt, bockad över en mdf-profil. Även om det handlade om en saftig, homogen metallprofil, så tror jag inte alls att denna skulle inverka på konstuktionens rigiditet. Än mindre på ljudet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 17:51

Jo, om det vore profiler i stål borde de göra en del skillnad på baffelns rigiditet. Ännu bättre om det fanns profiler på tvären. Ljudmässigt skulle det kunna göra viss skillnad. Det går faktiskt att skruva fast en uppstyvande konstruktion baktill genom att byta ut de skruvar som håller fast fronten till längre dito. Ett par stag som Mye-stativen har kunde också anbringas.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 18:19

Ställer mig tveksam till det där. Vad som förmodligen sker är endast att man flyttar runt på resonanserna i ramen med därtill hörande förändringar i dessas frekvenser och amplituder.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 18:25

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Jag har frågat Magnepan om just detta då jag hört samma sak, svaret var att det inte har någon som helst betydelse för stabiliteten då de inte är fastsatta på det viset. "nästan identiska med profil till övergångar i golv" var en bra beskrivning.

Det gäller för 1.7 och det är ren dekor. På 3- och 20-serien styvar profilerna upp de plana bafflarna en del. Även listerna påminner och golvlister som tar nivåskillnader....

Det var specifikt 3.7 jag frågade om och man menade bestämt att listerna var ren kosmetika. Om de nu skulle styva upp bafflarna marginellt så var det åtminstone ingen skillnad mellan alu och trä enligt Wendell himself.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 19:28

Samma surr kring de där specialstativen man kan köpa och bygga. Den jag tänker på är någotslags fyrsidig ram mot golvet och två strävor bakifrån, upp mot ungefär halva högtalarens höjd. Det luktar lite spikes-tankegångar om det där tycker jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 20:08

Det är förmodligen Mye-stativen du har i åtanke. Dessvärre i regel med spikes.

Bild

De håller bafflarna för att förhindra svajning. De styvar inte upp bafflarna.

Nu finns det lite andra kontruktioner som t.ex. Andrew Redwood's hembyggen.

Bild

Dessa styvar upp hela konstruktionen, även om det kunde gjorts något på tvären också. Nu är Andrew's bafflar gjorda av hårdträ, något australiskt träslag med densitet runt 1.2. På mitt förslag gjorde han den del som bär upp mellan- och diskantregister (det är en speciell kombination han har, inte någon 3-serie) avfjädrad från basen (tänk typ Sonic Design-fötter). Positiv rapport från honom och har sett att han vidarebefodrat tänket till andra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 20:28

Skickar man inte bara upp resonanserna högre upp i frekvens med de där konstruktionerna? Vad är vinningen med det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 20:50

Ju högre frekvens desto lättare att bli av med dem? Lägre frekvenser lever ju om och dämpas inte första taget. Banddiskanten moduleras en del av energin i bas-/mellanregister. I Magnepan's manual till 20-serien finns en motis om hur skruvarna till diskanten ska dras, man ska efter idragning lossa dem något. Där kommer diskanten i en egen förpackning och monteras först i lyssningsrummet. När det gäller 3-serien är väl diskanten på plats redan från fabrik.

Har du redan tagit dina 3.7i i bruk? Vi vill givetvis ha lite lyssningsintryck!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-04 21:03

RogerGustavsson skrev:Ju högre frekvens desto lättare att bli av med dem? Lägre frekvenser lever ju om och dämpas inte första taget. Banddiskanten moduleras en del av energin i bas-/mellanregister. I Magnepan's manual till 20-serien finns en motis om hur skruvarna till diskanten ska dras, man ska efter idragning lossa dem något. Där kommer diskanten i en egen förpackning och monteras först i lyssningsrummet. När det gäller 3-serien är väl diskanten på plats redan från fabrik.

Har du redan tagit dina 3.7i i bruk? Vi vill givetvis ha lite lyssningsintryck!

Mina 3.6 monterades på plats här hemma (banden låg i en tub) men i USA skickades de med diskanterna monterade. Senare ändrade de till att skicka "färdigmonterade" högtalare även till Europa, mina 3.7 kom med banden på plats. Det där med lossning av skruvarna stod även i manualen till 3.6; "Insert the screws. (Tighten until snug, then back off 1/2 revolution)"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-04 21:36

Nä, jag har inte fått hem eländena ännu. Lär bli först runt månadsskiftet. Tänker på tonarmar: så låg resonansfrekvens som möjligt. Och inte bara så låg som MÖJLIGT. (Vilket ju inte sätter någon ambition alls egentligen.)
Utan LÅG. :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-04 22:54

Tonarmsresonans? Du menar möjligen inte den resonans som bildas av kombinationen pickup/tonarm? Den ska inte vara så låg som möjligt, den ska ligga kring 10 Hz, 8-12 Hz möjligen. För lågt eller högt ger problem, av olika slag.

För en högtalare som Magnepan, finns en hel del resonanser. En dels behövs, andra är oönskade. En vanföreställning är att när låda saknas finns inga "lådljud". Frågan är vad "lådljud" är för något? Möjligen ogynnsamma resonanser? Några vill klistra på resonansdämpande material på den perforerade plåten, "razoring" kallar de det på amerikanska forum. Jag tycker det känns tveksamt då plåten fortfarande vibrerar men med lägre frekvens. Bättre att stsga upp plåten och lyfta upp resonanserna, blir enklare att ta hand om dem och har man tur är nivån på dem redan på en lägre nivå. Höga frekvenser är lättare att dämpa. I fallet Magnepan har mätningar visat att den perforerade plåten rör sig mest vid membranstöden för basen (de beryktade knapparna, "buttons"). Tvärstag vid knapparna kan vara välgörande.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-05 00:23

Ingen som tror att konstruktören vet vad som gör att högisen låter som den gör . . . ?
Om något stag hit eller dit i något annat material skulle göra en väsentlig skillnad
till det "bättre" så får/bör man nog, i detta fall, anta att det föreligger någorlunda koll
på detta hos tillverkaren. . . typ. Men vad vet välan lilla jag ?

Att t.ex. "bitumenmodda" högisarna som Bill50x har, var ju som jag minns ingen höjdare
men inte helt ovanligt . . . likaså dito med Thorens-spelare, vilket i båda fallen sabbade
återgivningen å det grövsta. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi