Riktigt lång EKK?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Riktigt lång EKK?

Inläggav KentLindqvist » 2014-10-06 09:25

Jag har precis snickrat klart golvlisterna till lyssnings-bunkern.
Hyvlade plank, trälim och fräs!

Väggen är också bilad, med nya dosor så att mina vackra OA51or får hänga fritt utan synliga kablar! :D

...Men nu måste ~18m högralarkabel dras för att komma ända in i rummet med förstärkeriet (1xnad 208).

Jag hade tänkt mig EKK, men har förstått att så lång kabel är att pusha gränserna(?)
Har läst i någon gammal tråd att någon rekommenderad 4-trådigt, där man kör 2 trådar per pol (korsvis kopplat).
Kommer det att räcka i mitt fall?

Jag gissar att delar av svaret kan läsas ur IÖ inlgg i annan(parallell?) tråd.

Att säga att resistansen får vara upp till 5% av den nominella impedansen är att säga att den för vara 0,4 ohm om
högtalarens nominella impedans är 8 ohm, och det finns gott om exempel på högtalare med nominell impedans
om 8 ohm som går ned till under 3 ohm. Om en sådana högtalare är designad för att drivas via noll ohm (vilket de
flesta högtalare är) så betyder det att tonkurvefelen från kabeln blir 20*log(3/3,4) vilket blir sisådär 1,1 dB.

Det kanske inte låter så förfärligt mycket, men det är klart hörbart och då det gäller påverkan av direktljudet kan
man inte slå bort med genom att hänvisa till rummets så mycket större påverkan, då det är rätt olika saker för vår
hörsel (vilket även är skälet till att man inte skall stirra sig alltför blind på mätningar gjorda på lyssningsplats).

Hur mycket skall man acceptera då?

Ja innan man kan svara på det behöver man definiera vad man kan stå ut med i termer av teknisk avvikelse, så
kan man räkna baklänges därfrån.

Sätter man kraven högt så kanske man vill hålla sig under JND för tonkurva, vilket ligger strax över 0,1 dB för de
riktigt skarpa lyssnarna. Och vill man nå det så behöver kabelns resistans vara 3*10^(0,1/20) - 3 = 0,035 ohm, och
då behöver man använda en väldigt kort eller en väldigt grov kabel... :?

Om man talar om 5 meter kabel så behöver den vara på sisådär 5,4 mm^2, vilket betyder att man måste välja den
närmaste nominella mått, vilket är 6 mm^2. För många är det säkert inte orimligt, men...

- - -

Det finns knep som man som högtalartillverkare kan ta till för att göra världen mycket bättre än så!

De jag använder har två komponenter:

1. Jag designar högtalare så att de skall ha rimligt lättdriven lägsta impedans. Ett par pi60s eller pi60 ligger t ex
över 6 ohm vid alla frevkenser, och de kan dessutom i det känsliga mellanregister/diskanten förses med konjugat-
länk som ger dem en i prinicip resistiv last om 10 ohm. Men även utan den sjunker kraven till hälften jämfört med
många andra högtalare. Men det kluriga är dock punkt två:

2. Jag designar högtalarna för en enkelt nåbar kabelimpedans (både med avseende på resistans och induktans) så
att man slipper själva grundfelet om man väljer en kabel som stämmer med denna utgångepunkt. Då blir det alltså
rätt inte på grund av att högtalarkabeln behöver vara på säg mindre än 0,01 ohm, utan för att den avviker med
mindre än 0,01 ohm från det nominella värdet! Plötsligt blir det väldigt lätt att hitta en kabel som påverkar mini-
malt. Man behöver inte köpa en förmågenhet i koppar för att nå ned till extremlåga resistanse, man behöver bara
välja rätt tjocklek, så resistansen blir den nominella!

- - -

Så sammanfattningsvis ger en kabel enligt tumregelrekommendationen potentiellt MYCKET stora tonkurvefel, mer
än 1 dB kan det bli. :(

Vill man komma ned i rimligare avvikelser (så små att en skarp lyssnare inte tycker kabeln påverkar nämnvärt) så
behöver man mycket grövre kablar. I normala längder kan det handla om 6 mm^2, eller kanske till och med 10, och
induktansen kan ändå vara alldeles för hög.

Med förnuftigare dimensioneringsprinciper (genom att inte dimensionera högtalarna för att drivas av 0,00... ohm
och genom att undvika att göra allt för lågohmiga högtalare för normala konsumenter) kan man dock komma undan
med klart hanterbara kablar - även när längderna drar iväg ordentligt. Men ett par pi60 eller pi60s blir avvikelserna
från avsedd tonkurva typ noll (mindre än +/' 0,05 dB) med 4 meter EKK 2*1,5 mm^2, men de blir det även med t ex
1 meter EKUA, eller 13,3 meter 4*2,5 mm^2.

- - -

Så om JAG får frågan så slippar man få något tumregelnonsens till svar (menar inget illa hifikg ;)).

Jag berättar hellre att det beror på - och vad det beror på.

Och att konsekvensen är att man kan komma behöva väldigt grova/korta kablar - eller klara sig med mycket, mycket
måttligare saker och få bättre resultat - allt beroende på hur förnuftig den har varit som har konstruerat högtalarna.

Vh, iö
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Riktigt lång EKK?

Inläggav paa » 2014-10-06 09:38

Om avvikelserna enligt iö blir nära noll (mindre än +/- 0,05 dB) med "13,3 meter 4*2,5 mm^2", så är det nog ganska lite över noll med korskopplad EKK på 4x2,5mm2 på 18 m också. Mindre än +/ 0,1 dB typ.
Senast redigerad av paa 2014-10-06 09:40, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-06 09:40

Korskopplad 2.5mm2 är det väl inom gränsen för. Ideallängd för den är 14m, max 28. Kör på!

Edit: paa hann före.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2014-10-06 10:06

Är det vp-rör i väggen som du tänkte dra i EKK?
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2014-10-06 10:46

fonzeka skrev:Är det vp-rör i väggen som du tänkte dra i EKK?

Nej, jag murade in en kabelkanal. Inte jättegott om plats dock, nödlösningen är att skala kabeln
de sista 2-3m innan högtalarna. Hoppas dock jag slipper.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2014-10-06 10:47

paa skrev:Om avvikelserna enligt iö blir nära noll (mindre än +/- 0,05 dB) med "13,3 meter 4*2,5 mm^2", så är det nog ganska lite över noll med korskopplad EKK på 4x2,5mm2 på 18 m också. Mindre än +/ 0,1 dB typ.

Tack för detta, Paa och natt!

Det var i linje med mina förhoppningar, då blir det att handla inom kort!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-10-06 11:07

KorkSniff skrev:
paa skrev:Om avvikelserna enligt iö blir nära noll (mindre än +/- 0,05 dB) med "13,3 meter 4*2,5 mm^2", så är det nog ganska lite över noll med korskopplad EKK på 4x2,5mm2 på 18 m också. Mindre än +/ 0,1 dB typ.

Nu övertolkar du nog. Det som IÖ skrivit gäller för hur hans Ino-högtalare är dimensionerade, t.ex. pi60, vilket PAA inte nämnde. Läs enbart IÖ inlägg så vet du vad som gäller. Du har OA51 vad jag förstår. Vilken som är lämplig drivimpedans för dem vet jag inte. Men det lär bli mer än 0,1 dB avvikelse än angett i PAA:s inlägg.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-06 13:34

Johan_Lindroos skrev:
KorkSniff skrev:

Nu övertolkar du nog. Det som IÖ skrivit gäller för hur hans Ino-högtalare är dimensionerade, t.ex. pi60, vilket PAA inte nämnde. Läs enbart IÖ inlägg så vet du vad som gäller. Du har OA51 vad jag förstår. Vilken som är lämplig drivimpedans för dem vet jag inte. Men det lär bli mer än 0,1 dB avvikelse än angett i PAA:s inlägg.

Men om man går efter Stig Carlssons kabelrekommendationer så lär man få ännu större avvikelser. Johan, tror du det blir något större problem med föreslagen kabel?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-06 14:35

En ursprunglig OA51 var faktiskt en väldigt lätt last, lättare än pi60/pi60s till och med. Senare OA-51 var lite svårare laster, svårare än pi60/pi60s, men inte mycket svårare.

Som Johan skriver så finns det en skillnad såtillvida att man med mina högtalare (som inte är optimerade för att drivas av 0 ohm) klarar inte bara runt 13 meter EKK 4*2m5 mm^2 med mycket små avvikelser från nominella egenskaper - det blir mindre än +/- 0,05 dB även när man varierar en sådan kabel med +/- 13 meter, alltså inom hela intervallet 0 till 26 meter.

Med OA-51 är det faktiskt så, att de är optimerade för ännu högre drivimpedans (förstärkare + högtalarkablar)! Och snarare än att vara orolig för att kabeln är för resistiv kan motsatsen vara fallet. Men även om Stig mätte högtalarna i lab-sammanhang med hela 0,5 ohm i serie, så använde han genom åren lite olika apparater vid lyssning, som gav lite olika resistiv drivning, och han korrigerade inte för dessa skillnader alls. Om något argumenterade han att det inte var så noga. Inte för att han hävdade felet vara mindre än det är, utan för att han helt enkelt inte tyckte att det var ett viktigt fel.

Så jag skulle, om jag vore trådstartaren, snarare än att noja över kabelns grovlek, lägga all den energin på att se till så att kablarna för vänster och höger högtalare blir lika långa. Det skulle Stig ha gjort. När det gäller resistansen är det svårt att ange något optimum eftersom Stig inte gjorde det, men är du lika okänslig för tonkurveavvikelserna (eller bryr dig lika lite om dem) som Stig så kan du kanske hålla dig till under någon ohm. Vill du mata högtalarna med den impedans som Stig körde i labbet så gäller 0,5 ohm. Det blir en rätt så tunn kabel om den är bara 18 meter lång.

En klurighet är att Stig körde med 0,5 ohm när han mätte högtalarelement, med argumentet att det stämmer rätt bra med resistansen i seriespolen till basen. Men sen körde han med 0,5 ohm även när han mätta färdiga högtalare, trots att de då hade seriespolen inuti. Men då representerade resistansen förstärkare och kabel istället. :)

Oavsett vilket är som sagt inte OA-51 en högtalare med svår impedans, och heller inte en som enligt sin konstruktör behöver matas väldigt lågohmigt, så 18 meter 1,5 mm^5 räcker nog utmärkt (det blir under 0,5 ohm). Men se till så de blir lika långa.

Vh, iö

- - - - -

PS. Är det trångt i rören så har jag en superslank EKK.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-06 14:51

Använd en flertrådig kabel istället - mycket lättare att installera och jobba med.

Tror inte riktigt jag förstod varför kabeln skall vara så lång?
Tänk på att den fungerar som en gigantisk antenn för allt möjligt RF-mög som tar sig in stärkaren.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2014-10-06 15:59

Kanske är bättre med skärmad kabel likt Ölflex ?

Bild
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-06 16:57

Morello skrev:Tror inte riktigt jag förstod varför kabeln skall vara så lång?

Uppfattade det som ha, precis som jag har i min bio, förstärkaren i annat rum än lyssningen, troligen i rummet som är bakom ryggen baserat på sträckan. Jag klarar mig på ett par meter färre, vilket jag är glad för, men så kör jag också en kabelbunt i rummet snarare än inne i väggen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-06 17:14

screen skrev:Kanske är bättre med skärmad kabel likt Ölflex,

Ölflex är ett fabrikat, inte en typ av kabel.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-06 18:13

Ölflex är ett varumärke för produkter som tillverkas av tyska företaget Lapp Kabel...

...om man nu ska mästra i ämnet 8) .

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2014-10-06 21:49

IngOehman skrev:En ursprunglig OA51 var faktiskt en väldigt lätt last, lättare än pi60/pi60s till och med. Senare OA-51 var lite svårare laster, svårare än pi60/pi60s, men inte mycket svårare.

Som Johan skriver så finns det en skillnad såtillvida att man med mina högtalare (som inte är optimerade för att drivas av 0 ohm) klarar inte bara runt 13 meter EKK 4*2m5 mm^2 med mycket små avvikelser från nominella egenskaper - det blir mindre än +/- 0,05 dB även när man varierar en sådan kabel med +/- 13 meter, alltså inom hela intervallet 0 till 26 meter.

Med OA-51 är det faktiskt så, att de är optimerade för ännu högre drivimpedans (förstärkare + högtalarkablar)! Och snarare än att vara orolig för att kabeln är för resistiv kan motsatsen vara fallet. Men även om Stig mätte högtalarna i lab-sammanhang med hela 0,5 ohm i serie, så använde han genom åren lite olika apparater vid lyssning, som gav lite olika resistiv drivning, och han korrigerade inte för dessa skillnader alls. Om något argumenterade han att det inte var så noga. Inte för att han hävdade felet vara mindre än det är, utan för att han helt enkelt inte tyckte att det var ett viktigt fel.

Så jag skulle, om jag vore trådstartaren, snarare än att noja över kabelns grovlek, lägga all den energin på att se till så att kablarna för vänster och höger högtalare blir lika långa. Det skulle Stig ha gjort. När det gäller resistansen är det svårt att ange något optimum eftersom Stig inte gjorde det, men är du lika okänslig för tonkurveavvikelserna (eller bryr dig lika lite om dem) som Stig så kan du kanske hålla dig till under någon ohm. Vill du mata högtalarna med den impedans som Stig körde i labbet så gäller 0,5 ohm. Det blir en rätt så tunn kabel om den är bara 18 meter lång.

En klurighet är att Stig körde med 0,5 ohm när han mätte högtalarelement, med argumentet att det stämmer rätt bra med resistansen i seriespolen till basen. Men sen körde han med 0,5 ohm även när han mätta färdiga högtalare, trots att de då hade seriespolen inuti. Men då representerade resistansen förstärkare och kabel istället. :)

Oavsett vilket är som sagt inte OA-51 en högtalare med svår impedans, och heller inte en som enligt sin konstruktör behöver matas väldigt lågohmigt, så 18 meter 1,5 mm^5 räcker nog utmärkt (det blir under 0,5 ohm). Men se till så de blir lika långa.

Vh, iö

- - - - -

PS. Är det trångt i rören så har jag en superslank EKK.

Tack för ett informativt svar!

Även om 0,5 ohm är en faktor 5 större än vad du föreslog i tråden jag citerade tidigare tror jag då att 2x1,5mm^2 blir en bra avvägning för mig. Jag gjorde listerna rymliga men det blir nog ändå trångt om saligheten när 4 subbar och eventuellt en HDMI skall inrymmas. Tunn EKK kan vara intressant. Hör av mig via PM isf.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2014-10-06 21:52

Morello skrev:Använd en flertrådig kabel istället - mycket lättare att installera och jobba med.

Tror inte riktigt jag förstod varför kabeln skall vara så lång?
Tänk på att den fungerar som en gigantisk antenn för allt möjligt RF-mög som tar sig in stärkaren.

Ok, har hört både för och emot flertrådigt. Inser att de bör vara enklare att hantera. Tack för tipset!
Edit: och nattis har rätt om kabellängden. Högtalarna sitter på bortre kortvägg. Kablarna gör kortsida-långsida-kortsida innan den går igenom väggen och mynnar i garderoben i rummet intill!

Kan RF signalerna störa så det hörs? Kablarna sitter ju på utsignalen...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-06 22:08

"Utgångarna spärrades. Rånarna lyckades fly genom ingången!"

Den väg som är avsedd för högnivå ut kan ju vara en väg in till lågnivåkretsarna. Jag är nyfiken på hur stort detta problem är.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-06 23:17

KorkSniff skrev:Kan RF signalerna störa så det hörs? Kablarna sitter ju på utsignalen...

Det beror på hur effektivt RF-skyddat slutsteget är, men är det dåligt så kan det definitivt leta sig störningar in den vägen. Prova att lägga en mobiltelefon på högtalarkabeln och skicka ett SMS. Låter det dutteridutteridutt i högtalarna så har du just upplevt att något som inte skulle komma in kom in bakvägen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-06 23:35

Svante skrev:Låter det dutteridutteridutt i högtalarna så har du just upplevt att något som inte skulle komma in kom in bakvägen.

Försvann hos mig efter att jag bytte genomgående till Supras skärmade nätkablar.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-10-06 23:53

Harryup skrev:
Svante skrev:Låter det dutteridutteridutt i högtalarna så har du just upplevt att något som inte skulle komma in kom in bakvägen.

Försvann hos mig efter att jag bytte genomgående till Supras skärmade nätkablar.

Mvh/Harryup

Jaha, sådana har jag också MEN inte kopplade till jord :!: :?: orka testa :?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-07 12:20

Harryup skrev:

Mvh/Harryup

Guud vilken dålig förstärkare du måste ha... :wink: :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-07 13:00

Jag finner det fascinerande att det spelade så stor roll vilken nätkabel som användes, när experimentet ju var att hålla mobiltelefonen mot högtalarkabeln.

Det verkar nästan som om Svantes beskrivning av testförfarandet missförstods och att problemet fanns där även utan att hålla något nära någon specifik kabel. Är det så illa så kan jag tänka mig att byte av nätkabel kan göra skillnad. Samtidigt får mig ett sådant resultat att undra vad som händer om man efter operationen istället håller mobiltelefonen mot väggen där kabeln går innan den kommer fram till den där snutten på slutet som går upp till förstärkaren?

Eller var det så att Harryup bytte sina högtalarkablar mot Supra nätsladdar?

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-07 13:19

Svante skrev:
KorkSniff skrev:Kan RF signalerna störa så det hörs? Kablarna sitter ju på utsignalen...

Det beror på hur effektivt RF-skyddat slutsteget är, men är det dåligt så kan det definitivt leta sig störningar in den vägen. Prova att lägga en mobiltelefon på högtalarkabeln och skicka ett SMS. Låter det dutteridutteridutt i högtalarna så har du just upplevt att något som inte skulle komma in kom in bakvägen.

Vågar man det? Vad gör man om det låter dutteridutteridutt då? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-10-07 13:53

sprudel skrev:
Svante skrev:

Man kanske gillar en sådan färgning? Det är ju bara att stampa takten och njuta! :P

Men om man inte vill ha det så kan man väl haka på en spole eller ferrit på något lämpligt ställe?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-07 18:22

Almen skrev:Man kanske gillar en sådan färgning? Det är ju bara att stampa takten och njuta! :P

Men om man inte vill ha det så kan man väl haka på en spole eller ferrit på något lämpligt ställe?

Olika signaler skulle kunna ge olika färg, tuna din setup med mobilen? Då väljer jag grönt! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-07 18:32

sprudel skrev:
Svante skrev:

Skickar SMS från lyssningsposition. Hörs det inte då, så får du själv hålla koll på att ingen skickar SMS från kortare avstånd medans du lyssnar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-08 08:48

Var faktiskt den ena av 2 identiska basmoduler som påverkades. Bytte vanligt ordinärt sladdställ till supras skärmade.
Var bara vissa telefoner som påverkade signalen också och inte min Ericsson. Var ett tag sedan.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-08 11:51

Men vilken högtalares högtalarkabel höll du telefonen mot?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-08 11:55

Svante skrev:

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Vågar man det? Vad gör man om det låter dutteridutteridutt då? :)

Skickar SMS från lyssningsposition. Hörs det inte då, så får du själv hålla koll på att ingen skickar SMS från kortare avstånd medans du lyssnar.

Det ligger förvisso något i det där, men samtidigt skall man inte glömma att det på ett avstånd längre än gränsen för att man hur dutteridutteri..., fortfarande kan finnas en negativ påverkan av framför allt diskantregistret.

På dubbla avståndet så är dock påverkan som regel mycket liten. Så kanske kan det vara en bra TUMREGEL att testa på halva bruksavståndet? ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-08 12:07

IngOehman skrev:Men vilken högtalares högtalarkabel höll du telefonen mot?

Vh, iö

Tog det som ett exempel på att man kan få in mobilstörningar på annat sätt än via högtalarkabeln också.

mvh/Harryup

Nästa

Återgå till Generellt om hifi