Spela på tvärs i rummet kan du spela djupare bas då och med jämnare kurva? Berört detta tidigare men skapar en tråd kring olika former av resonanta stående vågor som är både ett gissel och en hjälp. Här lite annorlunda resonemang och försök.
Genom att läsa texter såsom den nedanstående så fick jag frågeställningar kring hur att själv förbättra basåtergivningen hemma hos mig.
Det stora problemet hemma hos mig var ((axiella) basmoder som uppstod mellan två väggar med ett avstånd på ca 5,90 vilket ger resonanser vid 29, 58 och 87 Hz. Basstödet var för omfattande med otydligt och bumligt ljud och bas.
Så funderingen var går det att omdirigera energin så att det skapades moder med längre gångvägar med mera studs som minskade energin och fick anläggningen att också spela lägre bas?
När jag av mera tillfälligheter tar fram utrustningen så kan jag konstatera att basen fortfarande mäter på hygglig nivå ner till 16 Hz. Med några höjningar på vägen också. Lika så något sänkt på några ställen.
Går det att ändra energin så att mera går till tangentiella moder? Alltså på snedden i rummet där hall och även matplats/pentry fanns.
Där fanns det längder på 10 respektive 11 meter tillgängliga. 10 meter har de första resonanta stående vågorna på 17, 34 och 52 Hz.
…………………………………………………………………………………………………
”Earlier I mentioned room modes or resonances, which cause the spectrum of the reflected sound to vary at different points in the room. Assuming you have solid walls, room modes are directly related to room dimensions and, because the same physical laws apply, they will affect both control room and studio acoustics. If a sound wave is generated that has exactly the same wavelength as the longest dimension of a room, it will be reflected back and forth from the facing walls in phase with the original, thus reinforcing it -- a phenomenon known as a standing wave. Accepting the value for the speed of sound as being roughly 1100 feet per second, an 11-foot room would correspond to a half wavelength at 50Hz, the result being a strong 50Hz mode.
Any music signal played in the room would, therefore, undergo an artificial reinforcement or colouration of sounds at, or around, 50Hz -- although not only at 50Hz. Two half wavelengths at 100Hz also fit neatly into 11 feet, three at 150Hz, four at 200Hz, and so on. Introducing sound into the room at any of these frequencies will cause standing waves, giving us a potential trouble spot for every 50Hz increase in frequency.
But note that this is only in relation to one room dimension. The width and height of a room also give rise to their own series of standing wave frequencies. Because they are related to the three axes of the room (length, width and height) modes caused by standing waves between parallel room surfaces are known as axial modes. There are other more complex modes caused by sound bouncing off more than one wall and travelling round the room: these are known as tangential and oblique modes. Because the sound bounces off more surfaces to produce these modes, some of the energy is absorbed or scattered, so the intensity of the modal peaks is less than for axial modes. To be more precise, tangential modes produce half the energy of axial modes whereas oblique modes produce one quarter of the energy of the axial modes.
These modes decay at different rates, so to damp a mode, absorbing material must be placed in an area of high pressure. For example, to damp a mode produced by two opposite walls, the absorbent material must be placed on one of the walls, rather than on the floor or ceiling”.
http://www.soundonsound.com/sos/jul98/a ... tics1.html
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Förutsättningar
http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html
Här ovan länkar bilder från tiden när jag gjorde försöken på ett ungefär. Stefan från Akkelis har tagit dem till sin hemsida.
Betong bl a bakom högtalarna och bakom lyssningsplatsen. Öppningarna mot matplatsens kan anas på någon bild. Tvåvägssytem där två 8 tummare sköter saken under delningsfrekvensen vid 400 Hz. Spec 43 Hz – 3 dB. Känslighet 90. Rörmonoblock med totalt 4 KT88:0r som väl i ultralinjär drift ger 60 watt och hälften om man kopplar om den i trioddrift.
Försök 1 – Sneda väggar
Monterade ner några garderobsdörrar och satte upp de på snedden ovanför bohhyllan. Där finns det ovanför ett utrymme på 65 cm.
Hade införskaffat mätutrusning. Så nu skulle jag kunna glatt se på den strålande och jämna kurvan. Mera kaotiskt men inte bättre. Verkar inte heller påverkat mängden energi.
Resultatet blev att garderobsdörrarna åkte ut och köpte enligt hustruns önskemål nyare och snyggare.
………………………………………………………………………………………………………………………………………
Försök 2 – Vingar/reflektorer under soffan
Soffan stå på vänstra sidan av rummet mot en långvägg. Öppningarna mot hall och matplats är till höger bakom lyssningspositionen. Med hjälp av spånplatta så tillverkades reflektorer under soffan som var tänkt att rikta vågorna mot öppningarna. En stålande idé tills man skulle börja mäta. Trots ihärdiga försök så blev det ingen succé. Inte så att jag avvisar tanken helt det kan ju vara brister i genomförandet.
Försök 3 – Sluter soffan helt mot golvet och under sitsen.
Om man utvecklar soffan som diffusor vad händer då var en tanke som mest var ett försök att kvarhålla en tro att tangentilla stående vågor ändå finns och kan påverkas. Så slöt soffan med rester av spånskiva mot golvet och lade material i sitsen. Skulle tröstmäta lite grann. Vad hände? Nu blevdet liv i den tvärgående moden. Såg en kurva under 35 Hz växa fram. Banne mig var det inte till och med 20 Hz som syntes. Visst var det så att basen goick längre ner och att problemen uppåt i basen minskade. Men inte helt bra nu heller men bättre.
Så här idag mätt i fullrange avläst ”ambient” i pucklar och dalar. Ca
16 Hz 72 db
34 Hz 82 dB
45 Hz 63 dB
55 Hz 80 dB
67 Hz 57 dB
Sedan mellan 70 Hz till 250 ligger kurvan mellan 72 och 78 dB
Bedömning
Att soffan sluts mot golvet gör att mera av vågen återvänder till väggen bakom högtalarna utan att så att säga passera lyssningspositionen. Där träffar den lite absoberande material som minskar energin något. Men totalt set ökar energin från högtalarväggen vilket gör att mera energi passerar ovanför och bredvid soffan. Detta ger mer energi till matplats och hall. Där det finns andra och också lägre resonanta stående vågor. Lite energi går också åt genom något flera studs på den längre gångvägen.
Så tror jag det blir.
Nästa steg
Kommer säkert att prova någon form av elektronisk ”rumsbehandling”. Det som kommer att provas blir troligtvis en Dirac. Då se vad som händer mätmässigt såväl som subjektivt. Rapport kommer då. Intresserad av vad som händer i hela registret inte bara i basområdet.