bytariver

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

bytariver

Inläggav profbd » 2005-04-09 15:23

hur kommer det sig att en del byter apparater som en del byter kalsonger medans andra sitter nöjda med sina grejor?
lyssnar en del på musik medans andra jag nirvana med nya apparater?
många prylar som hypas säljs ju på annons rätt omgående
medans de som köpt ino och b&w värkar sitta nöjda
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-09 15:43

Finns en hel del beggatannonser på B&W.

Det finns beggat Ino, dock mycket mindre.

Jag tror att Ino oftast är ett mycket medvetet val, både vad gäller ren o skär idealism samt egen smak. Och en benhård idealist ändrar ju sig inte i första taget, eller? ;)

Kom sen inte och generalisera 'alla andra' bara. :)

Jag har bytt anläggning totalt en enda gång på... är det fyra år nu kanske. Varför? Reference 3a är helt min grej (carlsson bort). Reference 3a kräver rör (Quad99-909 bort). Jag var inte nöjd med Spacedecket, det matchade inte r3a (bort).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-09 15:50

Jag avskyr att byta! Jobbigt.

Det sorgligaste som finns är när man MÅSTE byta, på grund av att en apparat man ägt i >10 år (och verkligen tycker om, för att den deltagit/givit så mycket glädje i form av musiklyssning och/eller filmtittning) går sönder på ett "rejält" sätt, och inte är realistisk att laga... :cry:

Det är först då man inser hur mycket man gillar apparaten. I synnerhet när alla potentiella ersättare är ergonomiskt/estetiskt underlägsna, och alltför ofta till och med ljudmässigt sämre.

Så länge man använder en apparat är det ju mest skivorna (eller rättare sagt musiken på dem) eller filmerna som man tänker på att man tycker om...

Är jag apparat-fettishist, jag också? :o

Det yttrar sig isåfall på så vis att jag behåller dem, inte genom att jag vill byta dem stup i kvarten. :wink:

Vh, iö

Kanske en personlighetsfråga det där. Jag skulle aldrig kunna bli frekvent bilbytare, för jag avskyr att förlora något jag tycker om, men bilsamlare skulle jag kunna bli. Gå omkring och provsitta å ratta lite på alla sina 122 bilar...

Fast jag har ju haft några bilar som var lättare att sälja än andra... :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-09 15:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-09 15:51

de som har fastnatt för karlsson(vilket trevligt namn :lol: ) brukar väl förbli trogna.
själv blir jag jag gärna sittande när karlssonhögtalare demas

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-09 15:59

Jag har haft kvar min radio sedan jag köpte min första stereo. Det är den bästa komponent jag köpt och jag lyssnade inte ens på den innan köp. :)

Jag skulle ha behållt min första CD-spelare Denon dcd725 idag om det inte vore för det dåvarande behovet optisk digitalutgång till minidisc. Det ångrar jag idag. Jag vill ha tillbaks min Denon! :(

Förstärkare har jag bytt många gånger med det har blivit fel så många gånger att jag hamnade i någon slags snurr. Jag tror inte jag kommit ur den än. Skulle inte förvåna mig om det dyker upp nåt slutsteg framöver, kanske inom några år. (för övrigt första slutsteget för mig i så fall)

Högtalare bygger/köper jag nya typ minst vart 3:e år men det var länge sedan jag byggde nytt sist. Senaste paret jag byggde har hängt med rätt länge nu, inga seriösa planer på att bygga nytt än så länge.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-09 16:00

Jag älskar Carlsson högtalarna. Ändå bytte jag bort dem. En dag ska jag ha ett par 51or eller 52or oxo.

Jag har gjort en rejäl groda. Jag ställde ner säkert 100 Cd-skivor till försäljning för något år sen. Sånt jag inte lyssnade på, lät illa, etc...

FY F-N VAD JAG ÅNGRAR DETTA! Sälj aldrig skivor! :cry:
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-09 16:01

jag är lite apparatfetishist
jag har alltid haft en svaghet för micromegas cdspelare med glaslock
jag minns när jag såg dom första ggr hakan small i backen och jag stog i en halvtimme och dräglade utanför euphonias skyltfönster.
Ingvar jag gillar inte att sälja bilar bara en massa typer som ringer och ger skambud mitt i natten
min nuvarande octavia behåller jag nog ett par år till för att det är så jobbigt att sälja den
men jag suktar hårt efter en E-klasse
back till stereon jag skulle gärna byta min reciver(2802) men denons nya finns inte i guld så jag väntar tills de kommer i guld

Kranzberg

bytariver

Inläggav Kranzberg » 2005-04-09 16:18

Ack, ja... Jag har också sålt skivor - och ångrat mig. Ett helt flyttlass vinyl åkte i väg i början av 90-talet. Aj, aj, aj... Nu upptäcker jag att vissa av dem är rätt dyra på beg-marknaden.
Nåväl, ingen mening att gråta över spilld mjölk.
Bytariver. Tja... Jag är väl tokig som inte bytt. Har haft samma slutsteg sedan mitten av 80-talet, samma försteg sedan -77. Men jag ångrar ett par av mina byten. Jag sålde av ett par Yamaha NS 1000 M och ett försteg Stax SRS 12 S. Dumt? Ja visst, man får skylla på att man var ung och oerfaren.
På senare år har jag
köpt lite begagnat, men inget fabriksnytt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-09 16:33

Jag gillar nya grejer, det är kul att få hem nya kartonger och packa upp och provspela saker. Efter att ha hållit på med det i några år (även om jag aldrig bytt särskilt mycket jämfört med många andra) insåg jag att det mest handlade om nyhetens behag och en rejäl dos prylbögeri, någon bestående känsla av ljudförbättring verkade det sällan bli. Dessutom insåg jag att det går åt en hel del pengar i den här byteskarusellen och eftersom jag är snålast i världen fick det bli slut på bytandet. Jag har väl haft min nuvarande anläggning i ett antal år vid det här laget och det känns väl kanske som om det vore dags för ett byte av högtalare, om mina nuvarande bara inte vore så förbannat snygga.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-04-11 07:11

Även jag har gjort slut med Carlsson och kör nu, efter att ha bytt lite fram och tillbaka och provlyssnat en massa, kul men jobbigt i längden, med stativare (från Neat). Men om de nya stora Carlsson som är under utveckling blir bra (och inte för dyra) så kanske - man vet aldrig.

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2005-04-11 07:40

Har bytt en hel del under en tid. Köpt och sålt hej villt. Dock finns det vissa prylar som stannat och lär stanna framöver.

Min Rega Planet CD till exempel. Fastnade för designen på den äldre versionen. Så pass att när jag sålde en betydligt dyrare ( och faktiskt bättre spelare ljudmässigt ) fick möjligheten att byta till mig ett exemplar slog jag till direkt och den har stannat.

För vissa finns det en naggande känsla att gräset är grönare på andra sidan kullen. Därför kan det vara svårt att slå sig till ro varav bytesnoja uppstår. Man för nog försöka se på sina val med lite distans och koncentrera sig på aspekter man inte vill byta bort. I mitt fall med Regan var det som sagt designen.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-11 07:44

Jag har också varit inne i bytarsvängen men för ett år sedan så köpte jag apparater som jag inte kunde hitta fel på (i mina öron) och efter Arkenmässan hittade jag även högtalare :D

Nu måste jag säga att jag är väldigt nöjd med alltihopa och det enda som skulle få mig att byta vore att gå på hembio igen. Fast jag har inte hittat någon hembioförstärkare som jag anser är bättre än min integrerade. Där finns inte lika självklara fynd som ex Pioneer 668:a. Jag utesluter ändå inte att jag kanske köper ihop en hembio-anläggning en vacker dag men det känns som om den dagen dröjer :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-11 20:30

Dom som byter ofta är nog mer intresserade av just själva apparaterna och själva bytandet. Dessutom misstänker jag att dom lyssnar på tråkig/dålig musik. Inte sällan nåt sötsliskt, småjazzigt, spelat av skickliga musiker som spelar skiten för att dom får betalt. Inspelningen är bra eller mycket bra. Men som sagt, skittråkig musik.

Själv lyssnar jag bara på verkligt högklassig musik som nujazz, italiensk 80-talsdisco, rock, drum 'n' bass, synth och sånt. Hur bra som helst. Behöver inte byta en pryl, det svänger som f*n!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-11 20:36

Max_Headroom skrev:Själv lyssnar jag bara på verkligt högklassig musik som /.../, italiensk 80-talsdisco, /.../ och sånt. Hur bra som helst. Behöver inte byta en pryl, det svänger som f*n!

8O 8O 8O 8O 8O
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-11 20:39

:lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-11 20:44

Byter väldigt lite.
Högtalare Dahlqvist DQ10a köpta -78
Delningsfilter DQLP-1 köpt -81
Förstärkare Sentec SC9/PA9 köpt begagnat -94
Skivspelare Linn LP12 köpt - 89, uppdaterad 2003
CD-spelare Samsung SV-DVD E3 köpt 2003
Tuner Denon TU-255 köpt 2003

CD´s eller LP har jag aldrig sålt, bara köpt :-)

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-12 16:20

Jag byter prylar ibland, följande har passerat revy (eller så finns dom kvar i hemmet) senaste decenniet:

CD/DVD-spelare:
Rega Planet, SAT CDfix, Sony XA50ES, Sony XA7ES, Sony XB930, Sony CE375, Sony DVD/SACD (glömt modellbet.), Accuphase DP-55V, Pioneer PD-95, Pioneer PD-S06, Pioneer DV-360, Pioneer DV-737, LG DV8751C, Philips DVDR70, Thule 150b Digit II, Technics SL-PG840, Marantz CD-17 mkIII, Xindak SACD (glömt modellbet.)...

Förstärkare:
Thule PR250 (2 st), Corda Prehead-1, Harmony Design PRE9, Rotel RC980, Rotel RB980, SAT Amplifix, Pioneer A-07, PS Audio HCA-2 (2 st), AudioNET SAM V2, Accuphase E-210 & 211, Proton för- och slutsteg, Korsun V8i, Korsun KS99, Yamaha 530, Hegel H1...

Högtalare:
Canton Ergo RC-L (2 par), Canton Digital 1.1, QRS Tellus, Dali Euphonia MS4, QLN Signatur (4 olika versioner), KEF KHT2005, Dynaudio Contour 1.3SE...

Edit: Glömde Dynaudio Contour 1.3SE
Senast redigerad av Hetsporren 2005-04-15 07:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-12 16:53

Att byta upp till något signifikant bättre är ju ingenting konstigt. Oftast sätter ju plånboken gränsen och när det finns möjlighet (egen lön tex) så uppgraderar man. Och det är inte mer konstigt att man uppgraderar från Pip till Pi60 som från Yamaha till Krell.

För mig är det mindre meningsfullt att byta till något som inte är bättre eller inte har andra fördelar. Jag har aldrig gjort det förutom att jag gått på en och annan tabbe så klart. Och det är ju mänskligt :oops:

Att göra som Hotspur och byta för att det är kul är nog mera ovanligt. Men om man tycker om det så spelar det ingen roll heller. Huvudsaken är att han är glad och det är han ju :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Återgå till Generellt om hifi