Använda enbart en kanal slutsteg skadligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Använda enbart en kanal slutsteg skadligt?

Inläggav Beakungen » 2014-10-21 11:44

Tjo!

Min mamma och hennes kollegor ska ha avdelningsfest. På denna fest var tanken att det ska finnas möjlighet till dans.

Först var tanken att hyra någon rigg men det blir för krångligt. Så då beslutade jag mig för att ställa upp.

Tanken är att köra mina behringer 3031A delade vid 150hz och möta upp med baslåda. Det bör räcka till hoppas jag.

Men då har jag ett litet problem. Jag tänkte mig bara en av mina stora baslådor då det är smidigare än att konka med båda. En bör dessutom räcka utmärkt i förhållande till behringern.

Problemet jag har är att enda drivningen som verkligen pallar att spela högt är mitt nackamichi-slutsteg. Mitt pa-steg orkar inte med alls i jämförelse. Så då var tanken att jag tar med ett av mina nackamichi-slutsteg som jag normalt använder. Men eftersom jag enbart har med en baslåda så blir det enbart ena kanalen på slutsteget som används.

Är detta skadligt? Dvs att enbart köra en kanal på ett stereosteg?

Det rör sig ändå om ett väldigt dyrt slutsteg så jag vill inte ha sönder det :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Använda enbart en kanal slutsteg skadligt?

Inläggav Bill50x » 2014-10-21 12:34

Det är väl knappast några problem med att låta en kanal vara olastad? Du behöver ju inte ha någon input heller och resultatet är väl som att du skulle slå på slutsteget utan att något är anslutet.

Alternativt lastar du utgången med ett effektmotstånd för att simulera en last.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-21 12:37

Beakungen skrev:Är detta skadligt? Dvs att enbart köra en kanal på ett stereosteg?

Nej.

Det är rätt vanligt att mäta max uteffekt med bara en kanal ansluten och jämföra då båda är drivna. Någon konstlast behövs inte på den tomma utgången.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-10-21 16:39

Dåså! Då kör jag på det!

I min lilla värld så är det värsta som kan hända att eftersom nätdelen bara behöver driva en kanal så får man lite mer effektreserv över om man lastar ner steget hårt.

Nu kommer det bli en last på mellan 2-4ohm vilket är lätt som en plätt för det steget :)

Ska bli roligt även om jag misstänker att behringerna kommer vara på gränsen :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-21 18:41

Beakungen skrev:Dåså! Då kör jag på det!

I min lilla värld så är det värsta som kan hända att eftersom nätdelen bara behöver driva en kanal så får man lite mer effektreserv över om man lastar ner steget hårt.

Nu kommer det bli en last på mellan 2-4ohm vilket är lätt som en plätt för det steget :)

Ska bli roligt även om jag misstänker att behringerna kommer vara på gränsen :oops:

Gör så. Jag snedbelastar en 1090 för min biocenter också, tills jag kan nyttja kanalen till något annat...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-10-22 03:01

Jag hade varit mer orolig för att ta någonting man är rädd om till en fest.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-10-22 14:45

Vinylcalle skrev:Jag hade varit mer orolig för att ta någonting man är rädd om till en fest.

MvH Carl

jo så är det väll egentligen. Nu ska jag ha hand om grejerna och vara dj (och nykter) så då bör det inte vara någon fara. Hade jag haft något annat steg som orkat driva dem lika bra så hade jag hellre tagit det. Men det är illa på den fronten :/

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-10-22 16:18

Det är säkert ingen fara att belasta bara ena kanalen på slutsteget, men jag skulle ändå råda dig att nöja dig med att ta med PA-slutsteget för att slippa tandagnisslan om någon spiller vin i Nakamichi-steget. De blir säkert nöjda med bastrycket ändå!

Återgå till Generellt om hifi