Ivil skrev:Jag kopplade över till stereo igen. Är i minsta laget att driva basarna. Jag kör ett linkwitzfilter i basarna och höjer dem 10db så jag borde se mig efter ett annat slutsteg.
Roger jag måste erkänna att jag inte förstår hur effekten hänger ihop. Brukar inte en förstärkare dubbla sin effekt i från 8 till fyra ohm? Borde jag då inte få dubbla effekten om jag parallellkopplar? För visst bli 2 st 8ohm fyra om de parallellkopplas? Det känns som jag missar något grundligt här

Men hursomhelst så var det inte lämpligt att köra dem i 4 ohm med steget bryggat...vill bara lära mig
Om du parallellkopplar så får du halva impendansen. Dvs från 8 till ohm i detta fallet. Det är helt korrekt.
En last på halva impendansen gör så att förstärkaren ger dubbla effekten Det är också helt rätt. Givet att förstärkaren klarar av den lasten.
När du parallellkopplar så delas dock strömmen. Var element får samma spänning med bara halva strömmen och vi är tillbaka på samma effekt per element som när du bara hade ett element inkopplat då effekten är spänningen multiplicerat med strömmen.
Om jag ställer upp det så här så kanske det blir lättare:
1 element på 8ohm kopplat på 1 förstärkarutgång:
impendans: 8ohm
ström förstärkare: I
effekt förstärkare: P
ström element: I
effekt element: P
2 element på 8ohm parallellkopplade på 1 förstärkarutgång:
impendans: 4ohm (Halverad impendans pga paralellkoppling)
ström förstärkare: 2 * I (Halverad impendans ger dubbla strömmen)
effekt förstärkare: 2 * P (Dubbla strömmen ger dubbla effekten, givet samma spänning; P = U * I)
ström element: I (Strömmen delas vid parallellkoppling, jämt fördelat givet att bägge har samma impendans)
effekt element: P
Som du ser så får var element samma effekt som tidigare när man parallelkopplar flera. Skillnaden är att förstärkarkanalen lastas hårdare.
Och som sagt så bör du nog inte lasta ned ditt slutsteg till 4ohm när den är bryggkopplad. Det är motsvarande en last på 2ohm per kanal i stereo.