koppla om slutsteg från stereo till mono. driva 2 basar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

koppla om slutsteg från stereo till mono. driva 2 basar

Inläggav Ivil » 2014-10-31 12:47

Hej!
Blir det någon skillnad om jag kopplar om mitt slutsteg till mono istället för stereo och driver två basar på dessa. Kör jag slutsteget i stero så kopplar jag basarna på varsin kanal, kör jag i mono så paralellkopplar jag basarna.
Vinner jag något på att köra slutsteget i mono? eller blir det samma sak fastän jag missar möjligheten att justera nivån med minidspn på varadera bas?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: koppla om slutsteg från stereo till mono. driva 2 basar

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-31 12:50

Min första tanke är att ditt steg förmodligen inte kommer klara av att lastas ned så lågt. Bryggkoppling gör så att förstärkaren "ser" halva impendansen av elementet. Efter detta så kommer en parallellkoppling vilket ger ytterligare en halvering.
Förstärkaren kommer mao vara tvungen att driva 1/4 av impendansen per element. Beroende på vad det är för element och slutsteg så kan det fungera, men allt kan lika väl brinna upp om man har otur.
Så vad är det som skall drivas och av vad?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-31 12:58

Med mono, menas det verkligen bryggkoppling i detta fall, eller bara att trycka in en knapp på fronten som det står Mono på, och som kopplar ihop hö och vä ingång?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2014-10-31 13:08

Är ett rotel RB-03 som jag har.
Jag har jumprat om och fattar det som att det är ett bryggbart slutsteg.
Basarna som jag har är XLS 830500.

Hittade en manual på nätet där jag kan läsa följande rader .Note however that when the RB-03is bridged the speaker connected to it musthave an impedance of 8 ohms or more.
Så där har jag väll svaret...men än så länge låter det...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-31 13:34

Om man har två basar och ett stereosteg så är det väl sällan någon reell vinst med att brygga. Och som sagt så kan det bli problem med impedansen.
Skillnad däremot om man bara har en bas...

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2014-10-31 14:53

Om man har två basar och ett stereosteg så är det väl sällan någon reell vinst med att brygga. Och som sagt så kan det bli problem med impedansen.
Skillnad däremot om man bara har en bas..

Jag tycker det känns trolligt att det är som du skriver. Någon mer som kan svara på hur det ligger till?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-31 20:28

Jag har två stycken Rotel RB-03. Det är specade till 2x70 W i 8 ohm eller 1x180 W i bryggat läge. För fyra ohm är inget angivet men kan antas vara 2x90 W (hälften av 180 W). I bryggat läge är nog inte 4 ohm lämpligt.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2014-11-01 09:58

Jag kopplade över till stereo igen. Är i minsta laget att driva basarna. Jag kör ett linkwitzfilter i basarna och höjer dem 10db så jag borde se mig efter ett annat slutsteg.
Roger jag måste erkänna att jag inte förstår hur effekten hänger ihop. Brukar inte en förstärkare dubbla sin effekt i från 8 till fyra ohm? Borde jag då inte få dubbla effekten om jag parallellkopplar? För visst bli 2 st 8ohm fyra om de parallellkopplas? Det känns som jag missar något grundligt här :)
Men hursomhelst så var det inte lämpligt att köra dem i 4 ohm med steget bryggat...vill bara lära mig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-01 12:20

Ivil skrev:Jag kopplade över till stereo igen. Är i minsta laget att driva basarna. Jag kör ett linkwitzfilter i basarna och höjer dem 10db så jag borde se mig efter ett annat slutsteg.
Roger jag måste erkänna att jag inte förstår hur effekten hänger ihop. Brukar inte en förstärkare dubbla sin effekt i från 8 till fyra ohm? Borde jag då inte få dubbla effekten om jag parallellkopplar? För visst bli 2 st 8ohm fyra om de parallellkopplas? Det känns som jag missar något grundligt här :)
Men hursomhelst så var det inte lämpligt att köra dem i 4 ohm med steget bryggat...vill bara lära mig

Om du parallellkopplar så får du halva impendansen. Dvs från 8 till ohm i detta fallet. Det är helt korrekt.
En last på halva impendansen gör så att förstärkaren ger dubbla effekten Det är också helt rätt. Givet att förstärkaren klarar av den lasten.

När du parallellkopplar så delas dock strömmen. Var element får samma spänning med bara halva strömmen och vi är tillbaka på samma effekt per element som när du bara hade ett element inkopplat då effekten är spänningen multiplicerat med strömmen.
Om jag ställer upp det så här så kanske det blir lättare:

1 element på 8ohm kopplat på 1 förstärkarutgång:
impendans: 8ohm
ström förstärkare: I
effekt förstärkare: P
ström element: I
effekt element: P

2 element på 8ohm parallellkopplade på 1 förstärkarutgång:
impendans: 4ohm (Halverad impendans pga paralellkoppling)
ström förstärkare: 2 * I (Halverad impendans ger dubbla strömmen)
effekt förstärkare: 2 * P (Dubbla strömmen ger dubbla effekten, givet samma spänning; P = U * I)
ström element: I (Strömmen delas vid parallellkoppling, jämt fördelat givet att bägge har samma impendans)
effekt element: P

Som du ser så får var element samma effekt som tidigare när man parallelkopplar flera. Skillnaden är att förstärkarkanalen lastas hårdare.

Och som sagt så bör du nog inte lasta ned ditt slutsteg till 4ohm när den är bryggkopplad. Det är motsvarande en last på 2ohm per kanal i stereo.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-01 15:33

Ivil skrev:Jag kopplade över till stereo igen. Är i minsta laget att driva basarna. Jag kör ett linkwitzfilter i basarna och höjer dem 10db så jag borde se mig efter ett annat slutsteg.

Jo, effekten dubblar om impedansen halveras men bara om steget orkar*! De siffror som nämnts är sinuseffekt, musik är inte sinus. Med musik är det mera intermittenta toppar som räknas. Dynamiskt kanske Rotel-steget dubblar från 8 till 4 ohm? Kan tänka mig att effekten inte räcker till om du har 10 dB höjning nedåt.

Om du tänker göra dig av med ditt Rotel RB-03, kan du väl höra av dig?

*Brukar väl hävdas av några på detta forum att en konstruktion som dubblar effekten för varje halvering av impedansen är lite slöseri dimensioneringsmässigt.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2014-11-08 14:41

Tack för de utförliga svaren!

Återgå till Generellt om hifi