IngOehman skrev:...
Jag gjorde vid tiden ett antal lyssningsexperiment där Linn-ägare fick lyssna på Linn-anläggningar och andra anläggningar, och när inte facit erbjöds dem så blev resultaten helt annorlunda. Jag arrangerade även jämförelser mellan LP och CD och fann ännu mera fascinerande saker, med Linn-ägare som lyssnare.
En lite speciell och kul lyssning var när Linn-ägare fick jämföra CD och vinyl, och de föredrog alla vinyl.
Inte bara det - de viftade med armarna och höjde rösten och visade sin förvåning och upprördhet över att jag inte stämde in och hyllade vinylen och dess överlägsenhet. Till saken hör att allt jag gjorde var att inte säga någonting, jag hade bara frågat dem vad de tyckte, och detta räckte alltså för att de skulle bli upprörda över att jag ens behövde fråga...
När sanningen uppenbarades, nämligen att det de fått lyssna på vad CD mot CD där enda skillnaden var att jag mixat in lite störningar från ett vinylspår i det ena fallet, blev reaktionerna blandade. Vissa blev arga, vissa blev bleka, vissa misstrodde mig och fick gå fram och titta på kopplingarna så de kunde övertyga sig själv om att de faktiskt lyssnat på CD mot CD: Några få överväldigades av sin (som de själva uppfattade det) prestigeförlust, men de flesta var större människor än så och lärde sig av experimentet.
Vh, iö
Man får väl anta att testerna gjordes för rätt länge sedan(?) och på den tiden fanns väl i princip inte en enda CD-spelare som lät vettigt och mot ljuset av detta faktum kanske det inte var så oväntat att man tyckte det lät bättre (läs mindre dåligt) när man la på en maskerande störning. Att denna störning dessutom gjorde att det lät som att det var en vinyl man spelade, ja vad annat skulle försökspersonerna tro?
Man kan inte utesluta att försökspersonerna i flera fall faktiskt inte hörde någon nämnvärd skillnad, men att deras eventuella förutfattade meningar ledde till att de drog de slutsatser de gjorde.
@ @ @ @ @
Anser du att de tester du då gjorde visade att CD-uppspelningen redan då var överlägsen vinyluppspelningen (givet lämpligt val av CD-spelare resp vinylspelare)?
Anser du att de tester du gjorde (enligt redogörelse ovan) entydigt visade de resultat du ovan angivit?